Sjuk häst, men vad?

Vanilj_hallon

Trådstartare
Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har hänt;

I måndags red jag hästen på morgonen, allt kändes som vanligt och släppte ut henne i hagen. Vid insläpp uppvisade hon inga konstiga tecken. Ett par timmar senare vid kvällsfodring ligger hästen ner, skrapar lite. Tänker direkt kolik då hon fått det föregående år vid denna årstid. Gå ut och gå med henne en halvtimme, sen verkar allt lugnt och hon får kvällsmat. Nästa morgon, tisdag, får mat som vanligt, en timme senare vid utsläpp ligger hästen raklång ner i boxen (munnen halvöppen) vilket är väldigt ovanligt, hon reser sig dock efter en stund, går ut i hagen och verkar som vanligt. Vid insläpp, petar lite i eftermiddags maten och lägger sig ner. Ligger stilla, rullar inte. Håller på såhär ett par timmar hela kvällen, tar tillslut ut distrikt vet då vid antar hon ha nån form av kolik. Han gör kolikbehandling (går in där bak, hittar/känner inget konstigt förutom packad bajs, ej lös/hård). Går in genom näsan för att ge parafinolja ner i magen. Sedan får även kramplösande och smärtstillande. Morgonen därpå (igår) uppvisar hon samma symtom som innan, petar i maten och vill ligga ner, fortfarande inte rulla. Släpper ut i hagen, håller koll på henne de första timmar. Hon är lite låg, men annars som vanligt. Vid 15-tiden lägger hon sig ner i hagen och ligger still, vilket är mkt ovanligt för henne. Tar in och samma procedur som föreg dag upprepar sig. Petar i maten och vill ligga ner. Distrikt vet kommer ut igen och kör samma kolik-behandlig som föregående dag + tar blodprov!

Idag, torsdag, hästen verkar lite piggare i uppsyn, men vill fortfarande ligga ner och äter mycket måttligt. Hon har inte haft någon temp alls, legat mellan 37,6-37,9. Puls 40 båda kvällarna vet var ute, inte svullen någonstans, ej halt, kolik är i princip uteslutet då hon skulle blivit bättre/sämre av behandling, tarmarna låg som de skulle vad vet kunde känna, bajsa gör hon, men mindre än vanligt då hon inte ätit ordentligt dessa dygn. Blodproven visade att allt var bra förutom de vita blodplättarna som låg på 80, normalvärde 100. Detta kan tyda på någon ev fästingsjukdom Anaplasma, men då skulle feber/svullnader uppstått. Dessa provsvar kommer på måndag. Nu har vi fått Metacam utskrivit i fyra dagar för att se om det kan hjälpa.

Någon här som kan ha någon aning om vad detta är?? De tre tydliga och enda symtomen är minskad aptit, lite låg/dämpad till temperamentet samt vill ligga ner. Hästen är 6 år, haft kolik 3 gg innan, aldrig skadad. Börjar nu tänka kring växtfas (låter dock långsökt), maskar, något med tänder, munnen :confused::confused::confused:
 
Tänder kan det vara, kan ju vara dom som orsakar koliken om hästen inte kan tugga ordentligt. Vilken typ av kolik har hästen haft innan?
 
Hon var hos tandläkaren för 3 veckor sedan och då fanns det inget konstigt. 2 gg har hon haft kolik pga blöt jord hon ätit och en gång för snön. Grejen är att hon inte rullar runt & varken blivit bättre/sämre av de två kolik-behandlingarna veterinären gjorde :confused:
 
Tycker ändå att det låter som kolik. Dricker hon ordentligt? Vad ger du henne att äta? Lösande foder en period kanske skulle vara en bra idé?
 
Tycker också att det låter som kolik eftersom hon inte äter normalt. Förstoppning i blindtarmen t.ex. verkar kunna pågå ett tag utan drastiska symptom. Frågan är om du inte skulle ta in henne på klinik och kolla upp henne ordentligt.
 
det låter helt klart som kolik. Inte all kolik långt därifrån, innebär att hästen ligger och tokrullar osv.
Jag hade absolut inte gett en häst foder en timma efter att den uppvisat koliksymtom och varit ute och gått ngn halvtimma bara för att den verkar bättre.....
jag tycker nog att vettarna - antar att det är distriktsveterinärer eller ngn annan hemmavet osv? Borde kunna göra en bedömning om det verkar vara tarmproblem efter så pass länge nu med uppvisande av samma symptom osv? Inte bara ta blodprov för analys några dagar senare? Om det är hemmavettar och de verkar rådvilla och hästen fortfarande är konstig efter så pass länge nu hade jag åkt in till klinik läs etablerat djursjukhus. Det är inte att leka med kolik som pågår många dygn i mildare tillstånd men ändå kvarstår..... kan bli riktigt dåligt i värsta fall :( Utifrån din hästs historik hade jag valt att åka in hellre en gång för mycket än för lite.
 
Jag kan minnas fel nu, men jag tänker ev. korsförlamning då jag har för mig att en annan bukefalist som hade en unghäst som fick detta inte uppvisade många andra symptom utom att den låg mycket. Eftersom det kom efter träning borde det inte vara omöjligt. Oavsett är det viktigt att få en diagnos av veterinären så du kan behandla korrekt. Om det är korsförlamning ska hästen inte röra sig till skillnad mot kolik.
 
det låter helt klart som kolik. Inte all kolik långt därifrån, innebär att hästen ligger och tokrullar osv.
Jag hade absolut inte gett en häst foder en timma efter att den uppvisat koliksymtom och varit ute och gått ngn halvtimma bara för att den verkar bättre.....
jag tycker nog att vettarna - antar att det är distriktsveterinärer eller ngn annan hemmavet osv? Borde kunna göra en bedömning om det verkar vara tarmproblem efter så pass länge nu med uppvisande av samma symptom osv? Inte bara ta blodprov för analys några dagar senare? Om det är hemmavettar och de verkar rådvilla och hästen fortfarande är konstig efter så pass länge nu hade jag åkt in till klinik läs etablerat djursjukhus. Det är inte att leka med kolik som pågår många dygn i mildare tillstånd men ändå kvarstår..... kan bli riktigt dåligt i värsta fall :( Utifrån din hästs historik hade jag valt att åka in hellre en gång för mycket än för lite.

Håller med..tycker inte symptomen bör tas för lätta heller. (skulle inte utesluta något öht förns det finns en klarhet..udda symtom kan ibland vara det värsta)

Magkänslan säger att ingen häst uppvisar sån oroskänsla eller gör så normalt för lite trötthet ens..

Ang kolik eller andra magproblem så är det högsäsong just nu.
 
Skulle också gissa kolik. Hästar kan ju vara hemskt duktiga på att dölja att de har ont (tänkte med tanke på att tecknen på kolik verkar "vaga"). Dessutom är det fruktansvärt många hästar som har kolik i dessa tider. Man kan aldrig vara för försiktigt när det är så allvarligt som kolik. :crazy:
 
Kolik. Solklart. Dessutom hade jag börjat bli riktigt orolig med tanke på att det kommer och går, samt att det gått så pass långt tid. Hade absolut åkt in till klinik och jag hade gjort det innan helgen.

Under alla år med hästar har jag sett en maghäst rulla sig. Den hade tarmvred och krävde operation. Ingen av de andra med kolik har gjort annat än krystat, sett svårmodiga ut, svårt med maten, vilat mycket.
 
Kolik. Solklart. Dessutom hade jag börjat bli riktigt orolig med tanke på att det kommer och går, samt att det gått så pass långt tid. Hade absolut åkt in till klinik och jag hade gjort det innan helgen.

Under alla år med hästar har jag sett en maghäst rulla sig. Den hade tarmvred och krävde operation. Ingen av de andra med kolik har gjort annat än krystat, sett svårmodiga ut, svårt med maten, vilat mycket.

Har ingen lust att skrämmas men håller med. Hade inte vågat utesluta det

De fallen m tarmvred jag vart med om har inte haft stora solklara symptom heller. Tyvärr alla m dödlig utgång. En enda la sig ner när det var så pass illa att det var totalt kört :(

Kolikfallen har i övrigt som du säger inte alls utåt sett vart uppenbara de heller alltid .. Speciellt inte i början utan kanske timmar efter har man kunnat avgöra mer tydligt. Möjligen att det kan vara så i ts fall dvs att vet kommer tidigt i anfallen och därav att det är svårt att tyda. Viktigt att häst tas in för obs tror jag då kolik kan uppstå av en rad faktorer
 
Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har hänt;

I måndags red jag hästen på morgonen, allt kändes som vanligt och släppte ut henne i hagen. Vid insläpp uppvisade hon inga konstiga tecken. Ett par timmar senare vid kvällsfodring ligger hästen ner, skrapar lite. Tänker direkt kolik då hon fått det föregående år vid denna årstid. Gå ut och gå med henne en halvtimme, sen verkar allt lugnt och hon får kvällsmat. Nästa morgon, tisdag, får mat som vanligt, en timme senare vid utsläpp ligger hästen raklång ner i boxen (munnen halvöppen) vilket är väldigt ovanligt, hon reser sig dock efter en stund, går ut i hagen och verkar som vanligt. Vid insläpp, petar lite i eftermiddags maten och lägger sig ner. Ligger stilla, rullar inte. Håller på såhär ett par timmar hela kvällen, tar tillslut ut distrikt vet då vid antar hon ha nån form av kolik. Han gör kolikbehandling (går in där bak, hittar/känner inget konstigt förutom packad bajs, ej lös/hård). Går in genom näsan för att ge parafinolja ner i magen. Sedan får även kramplösande och smärtstillande. Morgonen därpå (igår) uppvisar hon samma symtom som innan, petar i maten och vill ligga ner, fortfarande inte rulla. Släpper ut i hagen, håller koll på henne de första timmar. Hon är lite låg, men annars som vanligt. Vid 15-tiden lägger hon sig ner i hagen och ligger still, vilket är mkt ovanligt för henne. Tar in och samma procedur som föreg dag upprepar sig. Petar i maten och vill ligga ner. Distrikt vet kommer ut igen och kör samma kolik-behandlig som föregående dag + tar blodprov!

Idag, torsdag, hästen verkar lite piggare i uppsyn, men vill fortfarande ligga ner och äter mycket måttligt. Hon har inte haft någon temp alls, legat mellan 37,6-37,9. Puls 40 båda kvällarna vet var ute, inte svullen någonstans, ej halt, kolik är i princip uteslutet då hon skulle blivit bättre/sämre av behandling, tarmarna låg som de skulle vad vet kunde känna, bajsa gör hon, men mindre än vanligt då hon inte ätit ordentligt dessa dygn. Blodproven visade att allt var bra förutom de vita blodplättarna som låg på 80, normalvärde 100. Detta kan tyda på någon ev fästingsjukdom Anaplasma, men då skulle feber/svullnader uppstått. Dessa provsvar kommer på måndag. Nu har vi fått Metacam utskrivit i fyra dagar för att se om det kan hjälpa.

Någon här som kan ha någon aning om vad detta är?? De tre tydliga och enda symtomen är minskad aptit, lite låg/dämpad till temperamentet samt vill ligga ner. Hästen är 6 år, haft kolik 3 gg innan, aldrig skadad. Börjar nu tänka kring växtfas (låter dock långsökt), maskar, något med tänder, munnen :confused::confused::confused:
 
Vid magsår kan hästen visa detta genom ett likartat beteende som vid kolik, men detta problem förbises lätt av både hästägare och veterinär. Orsaken till magsår kan variera även om det ofta är stress eller foderbetingat. Tävlingshästar och hästar i hög kondition är ofta drabbade men det är även ganska vanligt hos fritidshästar. För att säkerställa en diagnos krävs dock gastroskopi.
 
Jag hade ett fullblod som visade exakt samma symptom. Den hamnade på Skara på dag 2 och hade en sandkolik som inte var av denna värld...de hade fullt sjå i flera dagar innan allt var ute ur tarmarna och den stod i 8 dgr på Skara. Tog sen en evighet innan den gick upp i vikt efter den smällen...så min röst är också att du ska åka till klinik snarast.
 
Vår ponny hade precis samma symptom som din och det visade sig att hon hade fått i sig en massa jord och lera med grässtrån (vintertid med milt väder..) så all sand och grus hade lagt sig i botten på tarmen och därför hjälpte inte olja eller något annat. Efter 3 omgångar fick hon somna in eftersom hon va 16 år och en buköppning inte va aktuellt. Så vänta inte! Åk in för det går inte över av sig själv och varje stund blir det värre.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 719
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 129
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp