Sjuk häst, men vad?

Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har hänt;

I måndags red jag hästen på morgonen, allt kändes som vanligt och släppte ut henne i hagen. Vid insläpp uppvisade hon inga konstiga tecken. Ett par timmar senare vid kvällsfodring ligger hästen ner, skrapar lite. Tänker direkt kolik då hon fått det föregående år vid denna årstid. Gå ut och gå med henne en halvtimme, sen verkar allt lugnt och hon får kvällsmat. Nästa morgon, tisdag, får mat som vanligt, en timme senare vid utsläpp ligger hästen raklång ner i boxen (munnen halvöppen) vilket är väldigt ovanligt, hon reser sig dock efter en stund, går ut i hagen och verkar som vanligt. Vid insläpp, petar lite i eftermiddags maten och lägger sig ner. Ligger stilla, rullar inte. Håller på såhär ett par timmar hela kvällen, tar tillslut ut distrikt vet då vid antar hon ha nån form av kolik. Han gör kolikbehandling (går in där bak, hittar/känner inget konstigt förutom packad bajs, ej lös/hård). Går in genom näsan för att ge parafinolja ner i magen. Sedan får även kramplösande och smärtstillande. Morgonen därpå (igår) uppvisar hon samma symtom som innan, petar i maten och vill ligga ner, fortfarande inte rulla. Släpper ut i hagen, håller koll på henne de första timmar. Hon är lite låg, men annars som vanligt. Vid 15-tiden lägger hon sig ner i hagen och ligger still, vilket är mkt ovanligt för henne. Tar in och samma procedur som föreg dag upprepar sig. Petar i maten och vill ligga ner. Distrikt vet kommer ut igen och kör samma kolik-behandlig som föregående dag + tar blodprov!

Idag, torsdag, hästen verkar lite piggare i uppsyn, men vill fortfarande ligga ner och äter mycket måttligt. Hon har inte haft någon temp alls, legat mellan 37,6-37,9. Puls 40 båda kvällarna vet var ute, inte svullen någonstans, ej halt, kolik är i princip uteslutet då hon skulle blivit bättre/sämre av behandling, tarmarna låg som de skulle vad vet kunde känna, bajsa gör hon, men mindre än vanligt då hon inte ätit ordentligt dessa dygn. Blodproven visade att allt var bra förutom de vita blodplättarna som låg på 80, normalvärde 100. Detta kan tyda på någon ev fästingsjukdom Anaplasma, men då skulle feber/svullnader uppstått. Dessa provsvar kommer på måndag. Nu har vi fått Metacam utskrivit i fyra dagar för att se om det kan hjälpa.

Någon här som kan ha någon aning om vad detta är?? De tre tydliga och enda symtomen är minskad aptit, lite låg/dämpad till temperamentet samt vill ligga ner. Hästen är 6 år, haft kolik 3 gg innan, aldrig skadad. Börjar nu tänka kring växtfas (låter dock långsökt), maskar, något med tänder, munnen :confused::confused::confused:

Diffusa koliksymptom som kommer och går kan vara början till bukhinneinflammation. Åk in till klinik så fort som möjligt.
 
Stora blodmasken kanske, särskilt som du säger att hon haft upprepade koliker tidigare. Den kan ge blodproppar när den vandrar till krösroten som sätter sig i blodkärlen ner mot tarmarna. Går inte att behandla dessvärre om det skulle vara det, masken är borta sen länge och skadorna är permanenta.
 
Svar till alla. 1. Vi åkte inte till klinik. 2. Hästen lever.

Vi hade daglig kontakt med både distriktsvet och klinik. Tanken var att vi efter helgen skulle åka till klinik om symtomen kvarstod. Dag 4, torsdag, började vi ge metacam samt avmaskade hästen. Fredag + lördag kom det ut små röda maskar i bajsen. Lördag (dag 6) började hon bli sig själv, dvs äta mer och ha en piggare uppsyn. Detta var också sista dagen hon ville ligga ner. Dag 7 söndag var hon helt sig själv igen. Åt med god aptit och ville längre inte ligga ner. Detta var också sista dagen hon fick metacam.

Idag har det gått 2 veckor sedan hon blev symtomfri och hon är helt som vanligt. Ingen kan säga säkert vad det var. Alla blodprov var utmärkta och ehrlichia-provet var negativt. En teori är att det kan ha varit dessa maskar som helt enkelt orsakat magont hos hästen. (Vår andra häst, som också hade dessa röda maskar, var helt symtomfri). Efter att de röda maskarna var ute tog vi Kolla Masken (+ bandmask) för säkerhetsskull men det var inga maskar där.

Skulle symtomen uppkomma igen kommer vi åka till klinik direkt för en ordentlig undersökning. Tack alla för svaren.
 
Svar till alla. 1. Vi åkte inte till klinik. 2. Hästen lever.

Vi hade daglig kontakt med både distriktsvet och klinik. Tanken var att vi efter helgen skulle åka till klinik om symtomen kvarstod. Dag 4, torsdag, började vi ge metacam samt avmaskade hästen. Fredag + lördag kom det ut små röda maskar i bajsen. Lördag (dag 6) började hon bli sig själv, dvs äta mer och ha en piggare uppsyn. Detta var också sista dagen hon ville ligga ner. Dag 7 söndag var hon helt sig själv igen. Åt med god aptit och ville längre inte ligga ner. Detta var också sista dagen hon fick metacam.

Idag har det gått 2 veckor sedan hon blev symtomfri och hon är helt som vanligt. Ingen kan säga säkert vad det var. Alla blodprov var utmärkta och ehrlichia-provet var negativt. En teori är att det kan ha varit dessa maskar som helt enkelt orsakat magont hos hästen. (Vår andra häst, som också hade dessa röda maskar, var helt symtomfri). Efter att de röda maskarna var ute tog vi Kolla Masken (+ bandmask) för säkerhetsskull men det var inga maskar där.

Skulle symtomen uppkomma igen kommer vi åka till klinik direkt för en ordentlig undersökning. Tack alla för svaren.
Tog du bilder på maskarna eller kan du beskriva dem?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 079
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 354
Senast: emma-vsm
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 052
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 241
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp