Bukefalos 28 år!

Sjuk hund?

April

Trådstartare
Hej,
Kan börja med att säga att vi har varit hos veterinär idag.

I fredags så låg jag och vovven i soffan och tittade på tv (hunden sov). Sen går han och dricker vatten och sen kommer han tillbaka till soffan en stund. Hoppar ner och lägger sig i hallen på dörrmattan i någon minut, sen går han upp för trappan, då ropade jag ner honom igen. Kommer och lägger sig under bordet och efter någon minut börja kräkas som tusan. 2 stora omgångar på mattan och fick ut honom där ifrån och sen en på golvet. Fine tänkte jag, vad har han nu ätit.... Men precis efter han kräkts klart så är han lite okontaktbar, reagera inte riktigt på sitt namn osv. Lyfter läppen ock ska kolla slemhinnorna, heeeeelt kritvit i hela munnen :(. Väldigt låg men går med mig när jag be honom, går långsamt och svansen hängandes. Efter ett par minuter är han helt som vanligt igen...dock fortfarande vit i munnen men det börjar sakta komma färg tillbaka. Kontaktade då min vän som är veterinär som ber mig hålla koll på honom och ge skonsam kost.

Allt har varit bra hela lördagen, magen bra, inget mer kräk och pigg som vanligt.

Idag, pigg på förmiddagen..varit ute och busat i snön och hur lycklig som hellst, magen bra ännu och inget mer kräk. Åker till mina föräldrar och stallet (25min med bil) går från bilen och in, sätter mig vid bordet och hunden är med mig. Sen lägger han sig ner och jag tyckte det var konstigt för att vi har fortfarande kläder på oss och koppel m.m. Rör lite vid hans huvud med kopplet men han tittar inte upp. Ställer mig upp och han reagera inte på att jag ställt mig upp...kollar då hans slemhinnor igen och helt kritvita igen :( ringde vet och vi åkte in med honom.

Alla prover visar att han är en frisk grabb på 3,5 år, röntgen av magen och bröstkorg helt ok... Hjärtat låter bra under den minut hon lyssnar, andning bra.

Han är en sån hund som alltid är med oss, alltid håller koll på oss och allt får gärna gå i 320, reser man sig så reser han sig osv.. Men det känns som han tappar sig själv i några minuter och svävar iväg.

Vad tror vi? Vet säger kanske hjärtfel? EP? Har ingen erfarenhet alls om EP lr hjärtfel.

Tacksam för lite input.
 
Har du tempat? Hur ser avföringen ut?

Jag hade också gissat på nåt med hjärtat. Kanske plötslig smärta i hjärtat eller någon sorts blodtrycskfall? Ska ni göra UL på hjärtat eller bara avvakta?
 
Har du tempat? Hur ser avföringen ut?

Jag hade också gissat på nåt med hjärtat. Kanske plötslig smärta i hjärtat eller någon sorts blodtrycskfall? Ska ni göra UL på hjärtat eller bara avvakta?


Ja, ingen feber någon av gångerna. 38,2 i fredags och 38,5 idag. Avföringen har vara normal, något mindre eftersom han inte ätit fullt ut.

Att det är blodtrycksfall det sa vet också, men frågan är varför han blir så blek och kräktes första gången och "tappar sig själv" i några minuter till att sen vara normal..

Just nu avvakta och se om det händer igen, då får vi gå vidare.
 
Vitt tandkött kan tyda på syrebrist/blodtrycksfall.

Ep, nej troligtvis inte. Det brukar inte påverka på det sättet. Det finns olika typer av anfall från att de är utom kontakt i några sekunder till att de får ett fullständigt krampanfall och trillar omkull och tuggar fradga. Jag har aldrig varit med om varken vitt tandkött eller kräkning i samband med ep-anfall. Har en kompis vars 2 söner hade ep som barn och en kompis vars hund har ep.

Det jag funderar på är om något kan ha fastnat i magen på honom. Något som inte syns på röntgen. Som inte släpper förbi varken mat eller vatten.
 
Ja, ingen feber någon av gångerna. 38,2 i fredags och 38,5 idag. Avföringen har vara normal, något mindre eftersom han inte ätit fullt ut.

Att det är blodtrycksfall det sa vet också, men frågan är varför han blir så blek och kräktes första gången och "tappar sig själv" i några minuter till att sen vara normal..

Just nu avvakta och se om det händer igen, då får vi gå vidare.

Både blodtrycksfall och smärtor kan ge illamående. Mår man riktigt illa orkar man inte notera omgivningen.
 
Vitt tandkött kan tyda på syrebrist/blodtrycksfall.

Ep, nej troligtvis inte. Det brukar inte påverka på det sättet. Det finns olika typer av anfall från att de är utom kontakt i några sekunder till att de får ett fullständigt krampanfall och trillar omkull och tuggar fradga. Jag har aldrig varit med om varken vitt tandkött eller kräkning i samband med ep-anfall. Har en kompis vars 2 söner hade ep som barn och en kompis vars hund har ep.

Det jag funderar på är om något kan ha fastnat i magen på honom. Något som inte syns på röntgen. Som inte släpper förbi varken mat eller vatten.


Han kräktes bara vid första "anfallet", sen har han inte kräkts mer och kräktes inte igår när han fick samma igen.
Men mat verkar ju passera igenom då han bajsade i går kväll och två gånger i morse. Kissa gör han också som normalt. Mellan dom två episoderna är han precis som vanligt, jättepigg, glad och helt tokig som vanligt.
Han är ju ingen typiskt äta saker hund så tror inte han skulle ha stoppat i sig något...
Proverna visar inget tokigt alls, så förgiftning verkar ju inte heller vara så troligt?

Skulle han inte vara mer påverkad om det var hjärtat? Lite mer allmänt, typ trötthet och så?
 
Trötthet brukar i regel höra till hjärtproblem, men visst kan de pigga i alla fall korta stunder. På vissa med hjärtfel kan tungan bli lite blåaktig när de tar i. Men hörde vetten inget blåsljud när hen lyssnade så är det nog inte det.

Tog man infektionsprover? Borrelia o anaplasmaprover? Levervärde? Tittade man ordentligt ner i halsen? En halsinfektion kan störa kräkreflexen och det kan även t ex ett grässtrå som fastnat i mandlarna. Hundar likväl som människor kan svimma om kräkningen är för jobbig. Jättesvårt detta att säga vad det kan vara, häftig smärta kan göra att man kräks och svimmar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
437
Senast: Harrysen
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 022
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 715
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp