Sjuk hund?

Lizzan

Trådstartare
Hej
Jag har en liten blandras tik på 9 år. Pigg och alltid varit frisk. Hon har dock aldrig varit förtjust i att tugga ben eller äta hård mat. Torrfoder brukar få blötas upp en stund innan osv. Jag började borsta hennes tänder regelbundet ( tidigare borstat ca 3-4 ggr i månaden) eftersom hon luktade illa i munnen. Detta har jag gjort regelbundet varje dag i ca 3-4 månader tillbaka.
Nu har hon sedan ca 1 månad tillbaka som jag lagt extra märke till fått en enorm aptit. Hon äter ben, äter torrfoder utan att det blöts upp och även tuggar i sig stora hundens torrfoder utan problem.
Naturligtvis så dricker hon mer med denna aptit men det har börjar bli mycket drickande!
Så mycket så att hon kissar oftare och länge. Har kissat inne några gånger också.
Hon har även ökat i vikt pga detta.
Vill inte hoppa upp i sängen då hon råkade halka och inte kom upp en gång.
För övrigt är hon som vanligt. Pigg när hon är ute och går och springer.
Har googlat massor men hittar inget som riktigt stämmer in!
Någon som har någon idé?
Kommer kontakta veterinär imorgon för övrigt.
 
Hej
Jag har en liten blandras tik på 9 år. Pigg och alltid varit frisk. Hon har dock aldrig varit förtjust i att tugga ben eller äta hård mat. Torrfoder brukar få blötas upp en stund innan osv. Jag började borsta hennes tänder regelbundet ( tidigare borstat ca 3-4 ggr i månaden) eftersom hon luktade illa i munnen. Detta har jag gjort regelbundet varje dag i ca 3-4 månader tillbaka.
Nu har hon sedan ca 1 månad tillbaka som jag lagt extra märke till fått en enorm aptit. Hon äter ben, äter torrfoder utan att det blöts upp och även tuggar i sig stora hundens torrfoder utan problem.
Naturligtvis så dricker hon mer med denna aptit men det har börjar bli mycket drickande!
Så mycket så att hon kissar oftare och länge. Har kissat inne några gånger också.
Hon har även ökat i vikt pga detta.
Vill inte hoppa upp i sängen då hon råkade halka och inte kom upp en gång.
För övrigt är hon som vanligt. Pigg när hon är ute och går och springer.
Har googlat massor men hittar inget som riktigt stämmer in!
Någon som har någon idé?
Kommer kontakta veterinär imorgon för övrigt.

Känns som det är tid att ta lite prover för att kontrollera lever/njure/bukspottkörtel etc. Hudnen har ju några år på nacken och det är inte helt ovanligt att organ börjar svikta och specialmat kan hjälpa.
 
Känns som det är tid att ta lite prover för att kontrollera lever/njure/bukspottkörtel etc. Hudnen har ju några år på nacken och det är inte helt ovanligt att organ börjar svikta och specialmat kan hjälpa.
Ja jag tänkte också så. Men såklart tänker man det värsta.
 
Inte bytt foder heller ?
Jag skulle nog åka och ta lite vanliga blodprover inklusive urinprov för att kolla att inget är fel :)
Nej inte bytt foder heller. Från börjar när hon började äta bättre och tugga ben så trodde jag bara det berodde på att jag borstat tänderna och att det gjorde det. Men nu är det ju drickandet och kissandet som jag reagerat mest på.
 
Nej inte bytt foder heller. Från börjar när hon började äta bättre och tugga ben så trodde jag bara det berodde på att jag borstat tänderna och att det gjorde det. Men nu är det ju drickandet och kissandet som jag reagerat mest på.

Oxhudsben eller? Det kan ju vara så att det varit en typ av ben som belastat organen mer än de tidigare blivit ansträngda, och i samband med åldrande ställt till en del.
 
Nej inte bytt foder heller. Från börjar när hon började äta bättre och tugga ben så trodde jag bara det berodde på att jag borstat tänderna och att det gjorde det. Men nu är det ju drickandet och kissandet som jag reagerat mest på.
Diabetes?

(Dricka och kissa är ju symptom som är typiska för diabetes.)
 
Med tanke på att hunden äter med så god aptit och dessutom lagt på sig (är det på buken det syns mest?) samt dricker mycket skulle jag be att veterinären kollar njurar och eventuellt ett test för Cushings syndrom.
 
Med tanke på att hunden äter med så god aptit och dessutom lagt på sig (är det på buken det syns mest?) samt dricker mycket skulle jag be att veterinären kollar njurar och eventuellt ett test för Cushings syndrom.
Precis. Blir ett veterinärbesök på onsdag. Måste tillägga att hunden är piggare idag och har druckit mindre igår och idag. Ikväll upptäckte jag även att det kom mjölk från juverna så nu misstänker jag skendräktighet.
 
Som alla här vet kan jag ingenting om hundar. Så ta detta med en stor nypa salt.

Hon kanske hade ont i tandköttet innan du började borsta tänderna och nu är hon friskare i munnen så det gör inte ont att äta all hård mat längre.

Hoppas det går bra för vovve
 
Som alla här vet kan jag ingenting om hundar. Så ta detta med en stor nypa salt.

Hon kanske hade ont i tandköttet innan du började borsta tänderna och nu är hon friskare i munnen så det gör inte ont att äta all hård mat längre.

Hoppas det går bra för vovve
Tack! Det är precis så vi har tänkt också.
Nu har jag minskat ganska rejält på maten och även på ben. Ser att drickandet också minskat en del. Vi får se va veterinären säger imorgon efter lite prover
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 003
Senast: Rugge
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: Sassy
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 208
Senast: Acto
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 078
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp