J

Jezz

Ena hunden (afghan) är sjuk!
Misstänkte själv Borrelia och åkte till vet. i helgen.
Jo, dom misstänkte oxå Borrelia el. Erlichia.. dom tog prover jag skall få svar i veckan.
Han fick febernedsättande + antibiotika i spruta när vi var där... och hämtade ut tabletter till honom igår.

Problemet är att han inte vill äta! :( Han har nu matvägrat många dagar!
Får i honom tabletterna med hjälp av ost... men inget annat vill han äta!

Ni som haft sjuka hundar (borrelia/erlichia) hur har det gått för dom?
 
Det är viktigt att han äter eftersom han
behöver energi till att bekämpa infektionen.
Det är värt pengarna att köpa något gott fjäskfoder.
 
Min schäfer tik har/haft erlichia. Jag märkte att hennes beteende förändrades...hon blev agressiv mot människor förutom mig. Det skedde succsesivt. Det började med att hon "scannade" av hela omgivningen och verkade vara på sin vakt, tills en dag då hon helt utan förvarning gjorde utfall mot ett par som gick förbi henne på gatan!!! Jag blev alldeles chockad förstås och tog omedelbart kontakt med vet. för jag ville kolla igenom henne innan jag ev .avlivade...
Vet tog blodprover och det visade sig vara erlichia,jag fick medicin till henne och som tur var hjälpte det!!!!
Vet. sa att sjukdomen även kunde sätta sig på nervsystemet och orsaka beteende förändringar.

Nu mår min hund bra och beter sig normalt.

Hoppas din hund kryar på sig!!!
 
Tack för era svar.
Igår fick jag i honom tabletterna genom att rulla in dom i ost.
Men... idag ville han INTE! :(
Fick trycka ner tabletterna i halsen på honom och få honom att svälja!
Körde och köpte burkmat och fick i honom liiite iallafall.

Han är väldigt dålig.. men tycker nog han är liiite bättre nu.
Sjukdommen yttrade sej genom att han var extremt trött (är trött ännu), hög feber, matvägran, vinglig gång och väldigt svag i bakkärran. :(
Hoppas nu han blir bättre av antibiotikan bara...
 
Sv: Sjuk hund

MIn hund fick akut feber 40,6 en fredag för 14 dgr sedan, och vi satte in bredspektrig antibiotika direkt. Och febern sjönk till normal på 2 dgr. Efter en vecka fick vi svar på blodprov att han hade höga erlichiavärden. Bytte då till Ronaxan, som innehåller tetracyclid mot erlichiainfektionen. Han fick det med maten enligt bipacksedeln, men kräktes då upp maten ganska omgående. Nu får han medicinen 30 min efter utfodringen, och då går det bättre.
Han magrade lite i det akuta stadiet, så jag har blandat i lite burkmat i hans torrfoder för att fresta. medicinen äter han i köttbullar. Han har nu ätit medicin i 2 veckor, varav 1 vecka den senare riktiga. Han har 3 veckor kvar av medicinering, så ännu vet vi inte hur resultatet blir.
annars är hunden hur pigg som helst, men han får inte arbeta fullt ut för mig. Han blir flåsigare än vanligt efter promenad eller när han lekt med min andra hund. men annars är han hur glad som helst.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 640
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 513
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 794
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp