Bukefalos 28 år!

Sjuk igen..

jemaha

Trådstartare
I helgen fick min ena kisse urinsten för femte gången på 2 år.. Han opererades för tre v sen, de tog bort snoppen för att stenarna lättare skulle kunna åka ut. Operationen gick på tretusen, plus ett besök tre dagar innan som gick på femtonhundra. Igår var det dags för ännu ett veterinärbesök, 2700 kostade det, plus antibiotika & cortison. Hoppas verkligen att han håller sig frisk nu, har inte råd med fler akuta veterinärbesök på ett tag. Nån som har nåt bra tips om hur man undviker urinsten? Hörde av en kompis att c-vitamin skulle kunna hjälpa. Ska även köpa foder hos vet nu.
 
Har du inte gett honom specialfoder tidigare :confused:
Då är det inte konstigt om stenarna återkommer, eftersom de oftast beror på att han får i sig fel/förmycket mineraler, och har ett pH-värde på urinen som gynnar bildningen av stenar. Rätt foder motverkar båda faktorerna. Exerimentera inte med andra medel, fodret är perfekt anpassat, och annat stjälper mer än det hjälper då.

Dricker han bra? Fler vattenskålar, och på många ställen i huset brukar få katten att dricka mer. Naturligt dricker de helst inte där toaletten står, eller där maten är. Vattenskål i glas gör att vattnet smakar bättre, och en isbit i när man fyller på håller det kallt och fräscht längre.
 
Han har fått specialfoder tidigare, men han blev jättedålig i magen av det. Jag blandade ut det gamla fodret med det nya, men det hjälpte inte. De andra katterna var bra i magen. Nu ska han få bantningsfodret hos veterinären, han väger lite för mycket. Sen får jag prova det andra fodret igen och se om det funkar då.
 
Min får r/d, han har små tendenser till övervikt, och han mår jättebra av r/d. Magen funkar fint och han får äta mer än han skulle ha fått med "vanlig" mat, även om han aldrig hann bli tjock...

Men nu finns det ju flera märken som tillverkar medicinska foder. Hill's är störst, men vissa katter tål det inte. Specific säljer min vet mycket av, och han tycker de har bra foder. Nu har ju RC också börjat med medicinska foder, men jag vet inte hur bra de är.

Hoppas det går bra... Vilken typ av stenar är det han har?
 
nu nä vi pratar specialfoder till katter med urinstenar måste även jag passa på att fråga...

En av våra katter har haft problem med stenar. Och har sedan han va till veterinären ätit specific. Upptäckte nu att det stod på påsen att man typ skulle ge det i bara några månader :confused:
Våran har ätit det i ca 1½ år nu :eek:
Jag tycker att det borde man väl ändå kunna fortsätta med eller?? Vill ju absolut inte att han ska bli dålig igen!

En annan sak. Vi har ju två katter så även den andra ater av just det här fodert uten att ha haft några problem med stenar innan...Kan det vara skadligt??

På djur affären sa dom att eftersom dom hårar ganska mycket så kunde det bero på att det va för lite fett i den här maten...Borde man då söka efter ett nytt foder eller vad tycker du??
 
Man kan få ge dom mycket längre än så. Prata med veterinären om vad dom tycker i ditt fall. Men som med njurfoder så står det samma sak och det är ju också sådant som man kan få ge dom hela livet sen.
Tror mest det är så att dom måste skriva en begränsad tid men att man lika väl kan få ge dom resten av livet...
 
Men så då eftersom dom mår bra på fodret, förutom det att dom hårar en hel del, Så kan vi med gott samvete fortsätta ge dom det...

Men vi ska snart ut och köpa mera så vi får väl prata med veterinären vad hon tycker då...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sedan i mitten på april i år har jag varit inlagd tre gånger på sjukhus för njurbäckeninflammation. Varje gång med intravenös...
Svar
19
· Visningar
1 505
Senast: Summerwind
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 414
Senast: cf234k
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
25 234
Senast: Enya
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 084
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp