Sjuk kanin-hjälp!

D

Dame

av kaninen min mat imorse, trodde han skulle äta upp som alla andra dagar, men inte idag...
Han skakar, ser ut som han fryser, magen rund, ögon o päls e matta men avföringen ok. Vad kan d va, ska jag vänta idag o imorrn o sen gå till veterinären eller hur ska jag göra!?!?
Ska jag "mata" honom med matolja fast magen funkar??
 
Köp babymat:morots pure o tvinga i honom med doseringsspruta,byt ut vattnet mot kamomilte samt tvinga i ca 3 ml varannan timme-då löser det sig om magen är i olag. Hur vet du att det inte är gamla bajsar? Hur känns magen? Hård? Ligger kaninen på sidan el ihopkurad? Har du gett den ngt du inte brukar el utsatt den för ngt? Ålder? Fäller den?

Blir det inte bättre till imorgon bitti ilar du till vetreinären då kaniner är bra sjuka när de visar det!
 
Jag bytte i lådan o såg d då, magen e mjuk nu, den va lite hårdare tidigare, han ligger mest på sidan nu..han har fått d han brukar, fast igår fick han en lite större morot än vanligt kan ju vara därför men...
Han e född 98 tror ja en hermelin hane o han fäller en del ja...usch jag e jätteorolig! :(
 
Jaha! 5 år o fäller!
ge han tet som jag sa istället för vatten, tvinga i lite oxå men ge honom oxå ananasjuice alltså spadet i en konsev med ananasskivor! Det hjälper magen att få ut "hårbollarna" han har antagligen lite stopp på ngt sätt av allt hår-morötter ger inga problem med magen.
Dessutom kan du tvinga honom att röra sig lite! Han måste få magen att röra på sig!
Ta bort all mat utom höt o när han blir bra ger du bara grönsaker 1 dag o 2 dagen ger du han pellets igen.
 
men vi har inget sånt te hemma! o ingen annanas heller, kan man ta nå annat istället, ska jag ge han pure??
 
ananas går ju att få tag på i vilken livsmedelsbutik som helst?

jag hade gett ren ananasjuice, rapsolja eller majsolja samt vatten. allt i spruta.
 
varför ringde du inte till ett djurdjukhus dom har jour hela nätterna så. det hände samma sak med min kanin han var en hermelin, det var en hjärnblödning hoppas att det inte är det som är/var felet på gin kanin. ge en kanin alldrig annanas el citrusfrukter det är syra och det kan göra att dom får ont i magen!! ring och prata med en vetrinär nästa gång det händer nått. du vill väl inte låta kaninen lida? ta det inte på fel vis nu!!! hoppas det gick bra
 
Empty: Hmm joo jag vet att d e öppet men här stänger allt ganska tidigt.

Han mår iaf. bättre nu, gav han vatten i spruta med några timmars mellanrum, imorse var han hungrig så han fick hö o liiite äppelpure/mos (inget socker!) men som skriet, han e bättre nu o ska få lite pellets imorrn så får vi se... :crazy:
 
krabban, ananasjuice innehåller ett enzym...ååh, kommer inte på vad det heter just nu, men jag kan ta reda på det, som gör att eventuella hårbollar löses upp.
vidare har jag kunnat ge mina kaniner ex.vis clementiner i tio år utan att de blivit dåliga, men grönfoderbasen ska naturligtvis utgöras av grönsaker och inte frukt.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
748
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 497
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp