Sjuk katt - men vad?

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,

Hoppas någon av er kan hjälpa mig!! Min katt mår inte bra men jag vet inte varför eller hur jag ska hjälpa honom. Det är en huskatt på tre år, en kastrerad hanne som heter Elivs. Vi bor på landet och han är ute väldigt mycket. Han är oxå en storjägare och fångar ofta mus eller fågel.

För cirka fem veckor sedan började hans blinkhinnor att synas och han såg irriterad ut i ögonen, jag ringde oroligt till veterinären. De förklarade att det kan bero på att han fått en allergisk reaktion, att han var förkyld eller behövde avmaskas och tyckte jag kunde avvakta. Jag hade avmaskat några veckor tidigare med Drontal. Jag avvaktade men han blev inte bättre. Jag såg också efter någon vecka att hans analöppning såg annorlunda ut än tidigare. Han har inte så mycket päls i baken och han får ibland fästingar där så jag brukar hålla lite koll. Nu vidgades hans analöppning ibland så att man kunde se rätt in, öppningen blir så stor som ett pekfinger. Nu var jag ännu mer orolig och bokade tid hos veterinären. De tog blodprov och konstaterade att det tyddde på att han hade parasiter dvs avmaska igen men med ett annat medel (Axilur). Han skulle då bli bättre på 1-2 veckor. Det har nu gått två veckor och vissa dagar ser blinkinnorna bättre ut, vissa dagar sämre, samma med analöppningen. Jag är mycket orolig och ska boka ny tid hos veterinär men undrar är det någon av er som varit med om något liknande? Veterinärens kommentar om det där med analen var att "det var ju udda" dvs h*n visste inte heller vad det berodde på. Kan det vara kramper, gaser? Det luktar inget. Hjälp och tips?!!
 
Sv: Sjuk katt - men vad?

Kolla först med "kolla masken" finns för 99kr på granngården just nu. För att se om och vad katten har för mask. Man ske ej avmaska i onödan.
En utekatt kan mycket väl bli återsmittad av mask eftersom den jagar bytesdjur.

Har aldrig hört att man tar blodprov för att kolla mask hos veterinären:crazy: Togs inge annat blodpov tex mot fästingsjukdommar eftersom han ofta har fästingar.

tycker även du ska byta veterinär.
 
Sv: Sjuk katt - men vad?

Jo, de tog blodprov. Jag skrev allt det i mitt första inlägg ;)
Genom blodprovet kunde de se att kattens levervärden etc var bra, men att han hade högt värde av något (minns ej vad) som tyder på att de har parasitangrepp. Därför skulle jag avmaska och då med ett annat medel än förut eftersom masken kan bli resistent om man använt samma medel ett tag. Jag bör tilllägga att jag aldrig avmaskar "just in case" annars utan när jag ser att katten har mask.

Jo då jag kan ringa en annan veterinär. Jag ringde dock stället jag var på (vilket är en smådjursklinik med flera veterinär, varav den jag träffade sist har semester nu) idag för att rådgöra med veterinär och blev uppsatt på en telefontid på em. Ingen ringde, jag ringde och dubbelkollade. Veterinären hade fått jourpatient men skulle ringa under kvällen. Ingen ringde. Tröttsamt! :devil: Jag får ringa igen imorgon.

Men fram tills dess så efterfrågar jag tips och andras erfarenheter. Är det någon som haft liknande symptom på sin katt? Kanske främst det där med analöppningen då, blinkhinnorna kan tydligen tyda på så mkt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
973
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 558
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 134
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp