Sjuk katt på arbetstid.

Lilla

Trådstartare
Finns det allmänna regler kring att vara hemma med sjukt djur eller är det olika för olika arbetsgivare?
Jag fattar ju att man inte får betalt men en person säger att jag inte alls har rätt att vara hemma utan att det räknas som arbetsvägran.
Vår katt har varit mycket sjuk och även om hon varit frisk länge nu så vill jag veta vad som gäller när päronen åker bort 3 v.
 
Finns det allmänna regler kring att vara hemma med sjukt djur eller är det olika för olika arbetsgivare?
Jag fattar ju att man inte får betalt men en person säger att jag inte alls har rätt att vara hemma utan att det räknas som arbetsvägran.
Vår katt har varit mycket sjuk och även om hon varit frisk länge nu så vill jag veta vad som gäller när päronen åker bort 3 v.
Man har inte rätt att vara hemma med sjukt djur.
Ag kan vara sjyst och ge tjänstledigt utan lön, men det finns inget som stöder det lagmässigt.
 
Det skulle förvåna mig väldigt mycket om ditt avtal innehöll något om ledighet för sjukt djur. Du får nog be om semester, komp eller tjänstledigt utan lön, sen är det upp till arbetsgivaren.
Ja jag fattar ju att jag inte får betalt.
Men det är lite skillnad på det och arbetsvägran.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det beror hur välvillig din arbetsgivare är. Jag fick alltid ledigt för att åka med hästen till veterinär, t ex. Men det berodde på att min chef var schyst, inte på att jag hade nån rätt till det. Chefen eller AG kunde lika gärna sagt nej.
Ok. Ska säga till henne att hon fortsätter att vara frisk.😉
 
Det är bäst för henne!

Men du kanske kan kolla av läget med din chef också, förklara läget och fråga om det kan vara okej om du måste kasta dig iväg till veterinär med henne.
Ja jag tänkte eventuellt göra så.👍
Hittills har vi ju inte behövt åka akut men känns inte bra att hon ligger ensam om hon inte mår bra.
 
Det finns ingen laglig rätt. Säger arbetsgivaren nej och du inte kommer och jobbar är det arbetsvägran och sådant kan om det upprepas vara skäl för uppsägning.

Having said that har jag aldrig mött en arbetsgivare som inte om det går försöker lösa så man kan vara ledig om ett djur blir akut sjukt. Men då för att ta det till veterinär/lägga in på djursjukhus. Inte hålla det sällskap. Det sistnämnda är färre ag som går med på.

Själv kan jag på nuvarande jobb arbeta hemifrån sådana dagar och det godkänns.men det kräver ett arbete man KAN arbeta hemma med. Det är flera som varit hemma när djur opererats (t ex kastrering) för att hålla kolla samma dag/dagen efter t ex. Men då har vi möjlighet att träffa distansarbetsavtal med chefen och göra 99% av alla arbetsuppgifter även hemma.

Jag har distansarbetsavtal och har även växlat semester mot timmar (arbetstidskonto) för att kunna ta semester i timmar när hästen ska skos. Har även fri flex, dvs ska jag till vet kan jag flexa ut bara. Jag styr I mycket hög utsträckning mitt arbete själv. Däremot mitt förra arbete var det praktiskt omöjligt med det.

Och en tidigare ag nekade en anställd ledigt när dennes hund dog och personen kände hen inte klarade att arbeta. Så som sagt man kan inte räkna med något.
 
Har de fortfarande inte hittat orsaken?
Senast hon var riktigt sjuk var i juli. Då blev hon pigg av att bli vätskad. Då sa dom fortfarande att dom inte har en aning och att det enda dom kan göra är att buköppna henne nästa gång men att det är en vild chansning då dom inte alls vet orsaken. (Om jag förstod rätt, jag var inte med)
Efter det har hon haft ngn dag med feber och spytt ngr gånger men eftersom det har verkat som att det blir lindrigare och att hon hela tiden har ätit och druckit så har vi bestämt i samråd med vår kompisveterinär att avvakta med vidare stora undersökningar.
Vår andra ”hemma”vet sa i augusti när vi vaccinerade att det är väldigt konstigt för det känns som en väldigt frisk katt. Hon har en bra vikt, blank i pälsen och pigg och glad.
Nu har hon varit helt pigg ett bra tag men man vågar inte tro på att det är slut på sjukdom.
 
Det finns ingen laglig rätt. Säger arbetsgivaren nej och du inte kommer och jobbar är det arbetsvägran och sådant kan om det upprepas vara skäl för uppsägning.

Having said that har jag aldrig mött en arbetsgivare som inte om det går försöker lösa så man kan vara ledig om ett djur blir akut sjukt. Men då för att ta det till veterinär/lägga in på djursjukhus. Inte hålla det sällskap. Det sistnämnda är färre ag som går med på.

Själv kan jag på nuvarande jobb arbeta hemifrån sådana dagar och det godkänns.men det kräver ett arbete man KAN arbeta hemma med. Det är flera som varit hemma när djur opererats (t ex kastrering) för att hålla kolla samma dag/dagen efter t ex. Men då har vi möjlighet att träffa distansarbetsavtal med chefen och göra 99% av alla arbetsuppgifter även hemma.

Jag har distansarbetsavtal och har även växlat semester mot timmar (arbetstidskonto) för att kunna ta semester i timmar när hästen ska skos. Har även fri flex, dvs ska jag till vet kan jag flexa ut bara. Jag styr I mycket hög utsträckning mitt arbete själv. Däremot mitt förra arbete var det praktiskt omöjligt med det.

Och en tidigare ag nekade en anställd ledigt när dennes hund dog och personen kände hen inte klarade att arbeta. Så som sagt man kan inte räkna med något.
Ok. Då vet jag.
Har svårt att tro att mig AG sparkar mig men jag tar den smällen i värsta fall.
Men nu hoppas jag att ligisten har tänkt att hålla sig frisk.
I fjol när päronen var utomlands fick jag akut ta bort en katt (ingen föraning) så nu tycker jag att jag har haft mitt.
 
Ok. Då vet jag.
Har svårt att tro att mig AG sparkar mig men jag tar den smällen i värsta fall.
Men nu hoppas jag att ligisten har tänkt att hålla sig frisk.
I fjol när päronen var utomlands fick jag akut ta bort en katt (ingen föraning) så nu tycker jag att jag har haft mitt.
Rent krasst har man ju ingen rätt att vara ledig, men jag har aldrig varit med om att en arbetsgivare sagt nej när jag behövt ta ut ledighet/tjänstledighet för att vara hemma med ett akutsjukt djur.
 
Rent krasst har man ju ingen rätt att vara ledig, men jag har aldrig varit med om att en arbetsgivare sagt nej när jag behövt ta ut ledighet/tjänstledighet för att vara hemma med ett akutsjukt djur.
Inte riktigt specifikt till dig egentligen. Jag fick inte ledigt när min häst hade kolik. Fick förlita mig på snäll stallägare som ringde ut veterinär och tog hand om hästen till jag kunde komma. 😔
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 273
Senast: Murphy
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Hej! Någon som sitter på tips hur man kan få katten att sluta hoppa upp på vissa hyllor ? Det är såhär att min mamma på 65 år har 3...
Svar
15
· Visningar
1 706
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp