Sjuk katt som inte äter

Centaur

Trådstartare
Min ena katt är sjuk. I går morse verkade han trött och ville inte äta, tempade och han hade 40 i feber. Akut iväg till veterinären där det konstaterades att han har en rejäl urinvägsinfektion. Han fick vätska, meloxicam och antibiotika.

Han är lite piggare i dag, protesterade rejält vid medicineringen, men han vill fortfarande inte äta eller dricka. Han vill inte ens ha sina Dreamies godisar som han vanligtvis älskar. :(

Vad kan jag hitta på att fresta honom med? Ska åka in till stan snart och handla. Ska köpa tunfisk iaf men vad mer kan funka för att få en sjuk katt att äta?
 
Du får tvångsmata honom. En katt som inte har ätit på ett tag mår ofta illa för att hen inte har ätit och äter då inte för att hen mår illa. Det blir en ond cirkel som måste brytas. Om du har någon helgöppen veterinär i närheten så åk dit och köp några burkar recovery foder. Värm lite av det i micron så att det blir ljummet. Maten blir då lite trögflytande och går att stoppa i en typ alvedonspruta för barn (finns på apoteket). Sedan håller du katten som om han skulle äta själv, håll inte uppåt för då kan han sätta i halsen. Stoppa in sprutan försiktigt i mungipan och spruta sakta så att han hinner med och svälja. Ovilliga katter kan man linda in i en handduk, då brukar det gå lättare att mata. När du har matat några gånger så värm lite mat och erbjud honom. Har du tur så äter han då. Annars får du fortsätta tvångsmata ett tag till.

Lycka till!
 
Jag fick tvångsmata en av mina ett tag när hon var sjuk och inte ville äta. Vätskeersättning samt Hills A/D burkmat gav jag med spruta flera gånger per dag. Om man värmde maten lite i micron blev det lite mer lättflytande och lätt att dra upp i sprutan. Hills A/D finns att köpa hos veterinären. Finns även Royal Canon recovery som uppnår samma syfte.
 
Det finns ingen helgöppen klinik så kan inte få tag på det förrän i morgon, men ska köpa några burkar gourmet mousse så kan jag i värsta fall blanda den med lite vatten och ge med spruta eller stoppa in i munnen med en liten sked. Har gett något tidigare till andra sjuka katter som såg ut som "grädde" och kom i en hermetikburk, det funkade bättre än a/d eftersom det var enklare att spruta/svälja. Men det finns också endast hos veterinären tyvärr.

Han slickar lite på sin vanliga mat men går sen ifrån utan att äta.
 
Gourmet mousse brukar också fungera. Huvudsaken är att han får i sig något. Att han bara slickar på maten och sedan går därifrån är ett tecken på att han mår illa så tvångsmatning är nog inte fel.
 
Som sagt, allt är bättre ön inget eftersom katters organ tar stryk fort om de inte äter. Min katt fick fettlever och gulsot av att inte äta. Hon klarade sig, men det var på håret. Lycka till!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 278
Senast: Viva
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 194
Senast: cf234k
·
Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 201
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp