turbofling

Trådstartare
För 1,5 vecka sen började varan katt (kasterad hankatt, blir 8 ar iar) fa ont i magen, han var gasig och verkade besvärad. Lite lös i magen men inte sa det var oroande. Sen blev han langsamt sämre och sen i helgen mycket sämre. Han har da och da magkramper och har diarée, det blir även fläckar där han legat och sovit.

Vi var hos veterinären i mandags och han var allt annat än sammarbetsvillig sa han var svar att undersöka. Hon lyckades aldrig ta tempen ordentligt men kom fram till att han har feber men inte hur mkt. Tog ett bajsprov för att kolla parasiter men det var negativt. Han fick en spruta antibiotika och en med ngt som skulle lugna magen. Sen fick vi med oss dietmat och droppar med mjöksyrebakterier som ska hjälpa magen. Han äter lite av maten och dricker men jag tror han skulle behöva dricka mer. Pa kvällen efter vi varit hos vet. verkade han bättre, verkade inte ha ont i magen men nu är det onda tillbaka.

Han avmaskades senast för knappt ett ar sen. Är grundvaccinerad som ungkatt men har sen inte fatt pafyllnad eftersom han var innekatt. Sen han kom till oss i maj har han fatt ga ut lite men han är bara i trädgarden och dom enda katterna som han träffar här är vaccinerade. Vi har tänkt att vaccinera honom men det har inte blivit av än :(

Har ni ngr tankar om vad som kan vara fel med Hugo och ngr tankar om vad som borde kollas mer?

(han har normallt en känslig mage som kan bli lite lös om han fatt för mkt av "fel" foder men som är bra om han far sitt vanliga torrfoder + rent kött).
 
Sv: Sjuk katt

Uteslöt veterinären förstoppning? Det är det första jag tänker på.
Röntgades magen?

Hoppas han blir frisk i rappet!
 
Sv: Sjuk katt

Han var sa arg att veterinären kunde knappt undersöka honom, sa hon lyssnade med pa vad vi berättade. Ingen röntgen och förstoppning var inget hon sa ngt om.
 
Sv: Sjuk katt

Nej, det enda veterinären gjorde var att känna på magen och göra ett parasittest (avföringsprov). han verkade lite piggare nu på eftermiddagen och ville äta lite mer men maten verkar bara rinna rakt igenom honom.
 
Sv: Sjuk katt

Låter onekligen som en klassisk förstoppning där något fortfarande till viss del blockerar vägen. Pröva att ge en bit fläskfilé tex eller messmör och se vad som händer. Jag har haft så på min katt och lyckats häva det genom att göra så.
 
Sv: Sjuk katt

Veterinären sa att han skulle vara i stort sätt bra inom 2-3 dagar men han är inte ett dugg bättre. Torkar efter honom hela tiden känns det som och nästan alla mattor ligger i badkaret. Maste vara väldigt jobbigt för en renlig katt att ha det sa och jag lider med honom när magen "krampar".

Ringer veterinären igen idag och fragar hur vi ska ga vidare för sahär kan han/vi inte ha det. Han är lite för smal i vanliga fall men nu känns det som att han bara är skinn och ben.

Vagar inte ge honom ngt annat än det veterinären rekomenderat utan att ha pratat med henne först.
Förstoppning brukar väl inte ge feber?
 
Sv: Sjuk katt

Din katt låter väldigt väldigt sjuk. åk in direkt med den då så den får hjälp.

Min katt har problem med hårbollar i mellanåt och kan då få följande symptom:

Diarre
Feber
Blir agressiv, kan attackera och jag får absolut inte ta i henne!
Kräkningar
Jamar, skriker, morrar
Apatisk


Jag har använt mig av laxeringsmedel i rumpan, messmör, fläskfile', olja och lactulos.

Alla symptom behöver inte uppträda på en gång, vissa katter visar mer eller mindre. Alla behandlingsmedel har jag heller inte använt på en och samma gång utan mer beroende på just den gången.
Jag vet ju vad som är/blir fel på min katt, din katt kan ju i värsta fall ha en tumör eller något annat om man ska se det krasst.
Jag tycker inte veterinären gjort ett bra jobb utan magen och tarmarna bör kontrolleras. Är katten ilsk kan man använda en speciell bur och ge lugnande. Vid förstoppning kan tarmar brista och man bör därför ge vård snarast möjligt och inte tveka.
 
Sv: Sjuk katt

Vi aker med honom igen i eftermiddag och kräver att dom ska undersöka ordentligt. Gör dom inte det aker vi till en annan veterinär.
Jag upplevde ocksa att dom inte kollade honom ordentligt i mandags men eftersom han har haft lite magproblem innan tänkte dom väl att det var bäst att avvakta lite innan dom gör mer.
 
Sv: Sjuk katt

Vi akte iväg igen till veterinären i torsdag och veterinären skickade iväg avföringsprov för analys, hon tittade själv lite fort och tyckte hon kunde se lite misstänkt. Det var inga billiga analyser men nu blir det kollat ordentligt, eftersom han har lite problem med magen da och da + att vi har smabarn kom vi fram till att det är värt att kolla upp sa han inte bär pa ngt som kan smitta människor ocksa. Hoppas pa att fa svaren imorgon eller tisdag.

Men redan i fredags madde han mycket bättre igen, magen är inte helt stabil än men han hinner till ladan och bajsar inte hela tiden. Framförallt har han inte ont i magen längre.
 
Sv: Sjuk katt

Vad märkligt att det kommer och går sådär. Hoppas iallafall att det håller sig bra nu och att han slipper få ont och bli dålig i magen mer.
 
Sv: Sjuk katt

Sahär dalig som han var nu har han aldrig varit innan, men han kan bli lite lös magen da och da.
 
Sv: Sjuk katt

Idag fick vi svar pa proverna. Han hade en hög halt av campylobakter, sa nu är det antibiotika som gäller sa hoppas vi att magen blir helt bra sen.
Slut med ra kyckling till honom för det är troligvis därifran han fatt bakterierna.
 

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
969
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp