Sjuk liten plutt

Lupin

Trådstartare
Min lille plutt (redan 23 mån) har blivit sjuk, igen. :( Insjuknade natten till i fredags och ligger runt 38,5-39 i feber konstant, är täckt av pyttesmå röda prickar, supersnorig och svullen i ansiktet (tårkanalerna igentäppta och ögonen rinner hela tiden), alldeles flammig i ansiktet och full av prickar där med. Han är vid gott mod, ständigt på gott humör den lille kämpen, men helt färdig och helt klart påverkad. Misstänker att han blev smittad av nåt i tisdags, då vi var på ÖF och hade påskfest. Ett av barnen var mer än lovligt snorig (tjocka, grönaktiga strängar under näsan och mamman brydde sig inte om att torka...) och glansig i ögonen. Han klättrade en del på mig (dumma, dumma mig!) och var i närheten av sonen.

Dessförinnan hade vi hans storebror förra helgen, men han var ovanligt frisk. Han går iofs på förskola, så jag vet inte om han kan ha varit "mellanvärd" åt nåt smittsamt? Men sambon pratade på telefon med honom och mamman i torsdags och pojken påstod iofs att han varit hos doktorn, men mamman tvärnekade och sa att han hittade på (han är 2½). Förra helgen, när vi hade storebror, var vi iofs nere i Malmö och kollade på hundutställningen. Där var mycket folk och många barn.

Visst har jag hört att små barn kan få prickar av feber, men han har aldrig haft det förut och han är jätteprickig! Helt täckt av prickar. Ska fota när han vaknar efter middagsluren. De kliar inte i alla fall. Tungan ser normal ut men han är röd och svullen i halsen.

Stackarn har varit krasslig hela senhösten och hela vintern. Så pass att han varken växte på längden eller bredden sedan i oktober 2007 och jag har varit på BVC flera, flera gånger. Och allt de säger är "avvakta så får vi se", "det är säkert för att han varit sjuk så mycket", men inte att jag fått komma in och ta prover eller nåt. :mad: Så när vi fick erbjudande om att få börja gå hos den privata klinikens nystartade barnhälsovårdsavd i januari, så tog vi den direkt. Vi har även listat oss själva där. Jag gick dit i slutet av januari, för sonens ständiga förkylning gick aldrig över och hostan blev värre och värre. Skittrött på BVC och deras j***a nonchalans. Halsprover togs direkt på privata kliniken och odlades och japp, sonen fick antibiotika och de tog även hans avstannade tillväxt på allvar. Sen blev han lite piggare. Men direkt efter den avslutade penicillinkuren blev han sjuk igen, hans lilla kropp orkade inte kämpa emot en ny infektion så tätt inpå. Men aptiten ökade i alla fall och orken med lite grand.

Vi har även varit på barnakuten för några veckor sedan och röntgat lungor och tagit en massa blodprover. Allt var ok, förutom att han hade lite dåligt blodvärde. Fick rådet att ge multivitaminpreparat ett tag, för att boosta honom. Han har faktisk piggat på sig så pass att han gått upp 600 gr och vuxit 1 cm mellan februari - mars, så förhoppningsvis har det vänt nu. Och jag väntar på en tid till barnmottagningen för lite grundligare utredning ang hans hosta. Han får värre och värre falsk krupp för varje gång och verkar även ha utvecklat förkylningsastma på sistone. Jag har fått flytande Ventolin att ge honom vid behov, så det får han. Han var helt frisk i ca 2 veckor innan han blev sjuk nu igen. Och han är helt under isen, stackarn.

Han fick ju sin MPR-vaccination vid ca 20-21 mån ålder, så han borde väl inte kunna få röda hund eller mässlingen? Kan de verkligen bli så här superprickiga bara av feber, rakt upp o ner? Det har aldrig hänt förut och han har haft högre feber än så här tidigare.
 
Sv: Sjuk liten plutt

Det finns en hel del virussjukdommar som drabbar småttingar, har du tittat på http://www.sjukvardsradgivningen.se/Innehall.asp?CategoryID=2261 ? Där tycker jag att man får rätt bra översikt på de vanligaste barnsjukdommarna och deras symptom.

I övrigt så måste jag säga att det här året än så länge utmärker sig som det sjukaste på länge... Vi har haft någon sjuk här hemma i snart 9 veckor, det har varit en hel del olika förkylningar, influensa och magsjuka. Så jag börjar känna mig rätt matt nu... Men det går över säger de som vet :angel:
 
Sv: Sjuk liten plutt

Min första tanke var Tredagarsfeber. Står om det i länken som Snurrfian skrev.
 
Sv: Sjuk liten plutt

Jag har nog kollat upp alla sjukdomar som finns, i alla fall de som står i "Bonniers Barnläkarbok", senaste utgåvan. Min första tanke var också tredagarsfeber, men där kommer väl prickarna först efteråt? Han fick nästan prickarna först. Och han har stora, röda blaffor på kinderna. Prickarna är lite upphöjda och han känns knottrig över hela kroppen. Han hostar lite grand, är väldigt snuvig och ganska så svullen över ögonen iofs och ögonen rinner hela tiden pga detta.

Tredagarsfeber ger ett helt annat utslag ser jag nu, när jag läser lite mer i länken.

Jaja, det är inte alltid lätt att veta. Mässling eller röda hund ska det i alla fall inte kunna vara, han är ju vaccinerad och det ser inte heller ut som vattkoppor.
 
Sv: Sjuk liten plutt

Tack för länken! Har tittat där inne tidigare, den är väldigt informativ.

Hans pappa och jag är väldigt röda i halsen, sambon har vita prickar på mandlarna. Mina halsmandlar är stora och hängiga, ser närmast ut som sadelpåsar haha och även jag har vita prickar och svårt att svälja. Jag har feber lite till och från sen i em. Sambon är inte snuvig, men det är jag. Sonen är också väldigt röd i halsen, så jag funderar på om vi har fått halsfluss alla tre och ifall det är febern som ger honom prickar eller om han har sk virusprickar?
 
Sv: Sjuk liten plutt

Kanske scharlakansfeber?
Jag hade det när jag var liten, som halsfluss fast jag var alldeles röd hela jag...
Jag var inte heller röd om tungan då, fast man tydligen ska vara det.

LÄNK

Är det streptokocker ni har behöver ni ju behandlas allihop, annars blir ni aldrig av med eländet.
 
Senast ändrad:
Sv: Sjuk liten plutt

Har nyss kommit hem från sjukhuset. Lillplutten har scharlakansfeber, halsfluss och öroninflammation på vänster öra. Jag tyckte han borde ha blivit bättre idag, men var bara sämre och efter tuppluren var det gult klet på lakanet och det rann lite ur örat, så jag ringde sjukvårdsupplysningen. Hans sträva prickar var tydligen typiskt för scharlakansfeber. Och visst har han streptokocker i halsen...men varken jag eller sambon visade något på odlingarna. Antingen har vårt gått över hux flux eller så har det inte blommat ut hos oss ännu. Jag och sambon fick inget, men sonen fick Kåvepenin för 10 dagar.

Han har inte heller någon röd tunga, ännu i alla fall. Men det behöver man tydligen inte ha, enligt ssk. Får man det så kommer det i slutet. Och sen ska man tydligen flagna i händerna och på fotsulorna.

Inte roligt att han är sjuk, det har varit väldigt mycket hela vintern för den lilla stackaren, men det är skönt att ha fått diagnos och behandling i alla fall.
 
Sv: Sjuk liten plutt

Oj, stackars liten ! :cry:

Inte lätt men då får vi hoppas att det blir bättre snart med medicinens hjälp och att han sedan får vara frisk !

*krya på dig lillkillen*:banana::banana:
 
Sv: Sjuk liten plutt

Har nyss kommit hem från sjukhuset. Lillplutten har scharlakansfeber, halsfluss och öroninflammation på vänster öra. Jag tyckte han borde ha blivit bättre idag, men var bara sämre och efter tuppluren var det gult klet på lakanet och det rann lite ur örat, så jag ringde sjukvårdsupplysningen. Hans sträva prickar var tydligen typiskt för scharlakansfeber. Och visst har han streptokocker i halsen...men varken jag eller sambon visade något på odlingarna. Antingen har vårt gått över hux flux eller så har det inte blommat ut hos oss ännu. Jag och sambon fick inget, men sonen fick Kåvepenin för 10 dagar.

Stackars krake, det var inte lite det... :crazy:
Hoppas verkligen Kåvepeninet hjälper nu då, så de inte behöver ta till starkare grejor!

*styrkekramar till familjen Dennis Moore*
 
Sv: Sjuk liten plutt

Oj, stackars liten ! :cry:

Inte lätt men då får vi hoppas att det blir bättre snart med medicinens hjälp och att han sedan får vara frisk !

*krya på dig lillkillen*:banana::banana:

Stackars krake, det var inte lite det... :crazy:
Hoppas verkligen Kåvepeninet hjälper nu då, så de inte behöver ta till starkare grejor!

*styrkekramar till familjen Dennis Moore*

Tack ska ni ha. Han har sovit bra inatt, men jag har hållt mig själv vaken med min egen hosta, typiskt nog.

Han kräktes upp första dosen kåvepenin, på sjukhusets café, igår och klöks jättemycket av den. Jag får ge pyttepyttelite åt gången, då verkar han kunna behålla det.

Nu oroar jag mig såklart för örat och hörseln, eftersom trumhinnan sprack. :(
 
Sv: Sjuk liten plutt

Han kräktes upp första dosen kåvepenin, på sjukhusets café, igår och klöks jättemycket av den. Jag får ge pyttepyttelite åt gången, då verkar han kunna behålla det.

Undrar om jag inte hörde av någon att man ska byta penicillin om de kräks av den :confused:
Jag är dock inte hundra på denna info!

Men du kan ju alltid fråga BVC el. annan läkarkunnig om hur det är.
 
Sv: Sjuk liten plutt

Den smakar väldigt illa. Minns inte om det var Apoteket eller läkaren som sa att de kan kräkas av smaken. Men jag har gett honom hans 2 ml/3 ggr per dag i väldigt små deldoser via doseringssprutan och då är det inget problem. Men ger jag hela på en gång så blir det tydligen så äckligt att det blir kräkreflex. Men jag får tvinga i honom det, inte roligt alls. :(
 
Sv: Sjuk liten plutt

Det gick lite lättare att ge sonen medicinen igår kväll och ännu lättare i morse, tack och lov. Inte kul att behöva bråka om sånt här. Han förstår nu att det är medicin för örat. :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
16 930
Senast: Sar
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 251
Senast: Sar
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 346
Senast: Sol
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
2 888
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp