Sjuk tall, vad och vad göra?

BilBo

Trådstartare
Hej,

Vi har en ensam tall som står uppe på ett berg. Den ser ut att inte må så bra, med barkskador och många bruna barr. Den är så fin där den står men nu är jag orolig att den inte har så lång tid kvar. Jag har satt upp prydnadsbelysning i den till den här vintern men har svårt att tänka mig att det skulle ta kål på den på det här sättet.

Vet ni vad som har drabbat den?Kan jag göra något åt det?
 

Bifogade filer

  • 7FBB6DE4-518A-4171-94FE-9B8429CC98A5.jpeg
    7FBB6DE4-518A-4171-94FE-9B8429CC98A5.jpeg
    643,1 KB · Visningar: 167
Hej,

Vi har en ensam tall som står uppe på ett berg. Den ser ut att inte må så bra, med barkskador och många bruna barr. Den är så fin där den står men nu är jag orolig att den inte har så lång tid kvar. Jag har satt upp prydnadsbelysning i den till den här vintern men har svårt att tänka mig att det skulle ta kål på den på det här sättet.

Vet ni vad som har drabbat den?Kan jag göra något åt det?
Med tanke på @dobbis inlägg: ligger eller växer det gran i närheten?
 
Och under den tiden hinner skadedjuren sprida sig ännu mera o börja ta livet av levande träd
"Skadedjuren" är inte skadedjur per se, de blir det för att vi skapat en miljö där de blir för många och deras naturliga levnad och död inte fungerar.

@BilBo Kontakta länsstyrelsen i ditt län, de ansvarar för skogaprogram och skyddsvärda träd, så får du vägledning i om och vad du behöver göra.
 
Och under den tiden hinner skadedjuren sprida sig ännu mera o börja ta livet av levande träd
Det stämmer endast i försvagade och redan utsatta bestånd, till exempel granplantage. I ett vilt ekosystem är det som du kallar skadedjur en viktig del i livscykeln, och de angriper redan försvagade träd. Det är människornas egen förtjänst att de skapat försvagade och lätt utsatta bestånd genom att plantera likåriga kloner.
 
Granbarkborren bor i gran. Detta var en tall.
Det finns flera sorter. De vi generellt har problem med i Sverige är de som gillar gran. Problemet grundar sig i att vi odlat bort mångfalden och i pengarnas namn rationaliserat våra skogar till granplantage.
Skulle en tall råka finnas i närheten av granar som fallit och lockat till sig granbarkborrar, kan även tallen bli angripen, speciellt om den hamnar mitt bland eller under granarna. Då kan barkborren råka gå fel.
 
Vad som har hänt med den är svårt att sia om, men låt den stå. Är det risk för att den skadar t ex hus kan man göra en högstubbe av den och minska risken för skador men ändå bevara en stor del av nyttan med ett gammalt träd.

Vi har generellt för lite död ved i våra svenska skogar, död ved gynnar mångfalden :)
 
Och under den tiden hinner skadedjuren sprida sig ännu mera o börja ta livet av levande träd
Det sägs ju enligt vissa att på många träd (läs granar) där det syns och de är nära dö så är det redan för sent och de spritt sig. Men att skadedjurens angripare däremot kanske lever i trädet och kan sprida sig så att det därför kan vara kört att ta ned dem och de ändå kan göra sin nytta för insekter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 943
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
859
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 812
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 739
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp