Sjuk unghäst

ylvalill

Trådstartare
Min lille 1,5 års hingst har hög feber och är riktigt hängig och eländig. Självklart har veterinären varit och tittat till honom och massa prover är tagna men i väntan på svar skulle jag gärna höra lite av era erfarenheter av sjuka (ung)hästar. Har trots många år som hästägare varit ganska förskonad från just detta. Han har fått metacam och ska få gå på det så länge han är febrig men i övrigt verkar det inte vara mycket mer att göra än att försöka locka honom att äta och dricka.

Lite fundersam är jag över hur han kunnat utsättas för nån smitta för vi har stallet hemma och det är bara vi och våra hästar. Enda hästen som rids nu har haft vintervila i flera månader så vi har inte varit iväg nånstans på jättelänge, varken vi eller hästarna. Inga besök heller. Klart nån kan ha gått/ridit förbi hagen med en smittbärande häst men det känns inte helt sannolikt.

Än så länge är det bara feber och att han är hängig, inga andra symptom. Ingen av de andra hästarna verkar ha smittats (än så länge i alla fall).

Nån som varit med om liknande?
 
Många smittor kan hästarna bära latent utan att vara sjuka själva. Så att ingen ny har kommit är tyvärr ingen garanti. Och småttingar blir mer påverkade.

Jag hade en som blev så dålig att han inte kunde höja huvudet. Men han piggade på sig fort sen. Ingen annan i stallet var sjuk. Inga nya hästar.
 
Provsvaren visade positivt för zooepidemicus, allt annat negativt. Dock är veterinären lite förvånad över att han inte fått några andra symptom än feber, normalt sett verkar de även bli snoriga och hostiga men det har han inte haft några tecken på alls. Tydligen kan zooepidemicus påvisas även hos friska hästar så jag förstår inte riktigt om det positiva provsvaret nödvändigtvis innebär att det är denna bakterie som orsakat febern. Känns lite förvirrande det här.

Lyckligtvis har febern nu gått ner och lillkillen är betydligt piggare igen, även om han inte är riktigt lika matglad som han brukar vara. En av de andra hästarna har också haft en febertopp (inga andra symptom där heller, och han var inte så pass allmänpåverkad att jag hade märkt av det om jag inte tempat alla hästarna dagligen) så någon form av smitta verkar de ju ha.

Vi har tyvärr varit tvugna att göra ett par hastiga foderbyten den senaste tiden på grund av dåliga hösilagebalar. Gissningsvis är alltså hästarnas tarmflora störd och jag funderar på om det kan vara en bakomliggande anledning till febertopparna?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 842
Senast: manda
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 602
Senast: alazzi
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 715
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
991
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp