Sjuk utan att få tag på.

nullo-modo

Trådstartare
Om en är sjuk såpass länge så det är dags för sjukintyg (sjuk 6 dagar jobbar 1 sjuk 9 dagar) men inte lämnat in något och personen svarar inte när chefen, fack eller annan försöker nå personen.
Att hen ligger avliden någon stans är inte troligt då bland annat SMS blir lästa men inte svarade på. För att krångla till det mer så börjar personens semester imorgon.

Men rent praktiskt vad händer när någon är borta utan att vara nåbar och sjukintyg krävs? (utgår ifrån att den det gäller inte ligger i nedsövd eller annat allvarligt).
Räknas det som olovlig frånvaro att vara sjuk utan sjukintyg såhär länge? Eller vad klassas det som?

Saknar kunskap om detta så hoppas på att lära mig mer.
 
Om en är sjuk såpass länge så det är dags för sjukintyg (sjuk 6 dagar jobbar 1 sjuk 9 dagar) men inte lämnat in något och personen svarar inte när chefen, fack eller annan försöker nå personen.
Att hen ligger avliden någon stans är inte troligt då bland annat SMS blir lästa men inte svarade på. För att krångla till det mer så börjar personens semester imorgon.

Men rent praktiskt vad händer när någon är borta utan att vara nåbar och sjukintyg krävs? (utgår ifrån att den det gäller inte ligger i nedsövd eller annat allvarligt).
Räknas det som olovlig frånvaro att vara sjuk utan sjukintyg såhär länge? Eller vad klassas det som?

Saknar kunskap om detta så hoppas på att lära mig mer.
Ja, det är olovlig frånvaro.
 
Är det olovlig frånvaro, kan det gått så långt så detta har börjat gälla?

"Om arbetstagaren har uteblivit från arbetet under en längre tid, kan det i vissa fall ses som att arbetstagaren har frånträtt sin anställning. Det är dock att rekommendera att arbetsgivaren undersöker orsaken till frånvaron så inte något beslut fattas på felaktiga grunder."
 
Är det olovlig frånvaro, kan det gått så långt så detta har börjat gälla?

"Om arbetstagaren har uteblivit från arbetet under en längre tid, kan det i vissa fall ses som att arbetstagaren har frånträtt sin anställning. Det är dock att rekommendera att arbetsgivaren undersöker orsaken till frånvaron så inte något beslut fattas på felaktiga grunder."
Enklast är nog att ta den frågan med facket så det går rätt till
 
Är det olovlig frånvaro, kan det gått så långt så detta har börjat gälla?

"Om arbetstagaren har uteblivit från arbetet under en längre tid, kan det i vissa fall ses som att arbetstagaren har frånträtt sin anställning. Det är dock att rekommendera att arbetsgivaren undersöker orsaken till frånvaron så inte något beslut fattas på felaktiga grunder."
Personen har meddelat att den är sjuk = ag vet varför människan är frånvarande och det rör sig om en relativt kort tid så nej, det där gäller inte i dagsläget.

Sen hur chefen ska lösa problemet med att människan inte svarar/går att få tag på och vilka åtgärder som kan komma i fråga, det är en fråga för HR och facket att svara på.
 
Enklast är nog att ta den frågan med facket så det går rätt till
Känns fel att ta det med facket nu då jag är rädd för att lägga mig i och bli obekväm nu när det ju är en på jobbet som just nu som det handlar om.
Vill hen det handlar om att jag frågar så gör jag det men inte annars just nu.

Facket är medveten om det som händer då det så sent som i fredags var en facklig som frågade oss som jobbar med hen om vi hört från personen.
 
Känns fel att ta det med facket nu då jag är rädd för att lägga mig i och bli obekväm nu när det ju är en på jobbet som just nu som det handlar om.
Vill hen det handlar om att jag frågar så gör jag det men inte annars just nu.

Facket är medveten om det som händer då det så sent som i fredags var en facklig som frågade oss som jobbar med hen om vi hört från personen.
Men om du funderar på att avskeda personen så måste det väl ändå gå via facket så enklast är ju att ta allt via dom direkt. Om du bara är en kollega så låt chefen sköta detta. Det är inte ditt jobb då
 
Men om du funderar på att avskeda personen så måste det väl ändå gå via facket så enklast är ju att ta allt via dom direkt. Om du bara är en kollega så låt chefen sköta detta. Det är inte ditt jobb då
Jag jobbar på golvet och har inget med att göra om personen blir avskedad eller inte.

När något sådanthär händer så är jag nyfiken på vad som händer då jag inte har kunskap om det.
 
Känns fel att ta det med facket nu då jag är rädd för att lägga mig i och bli obekväm nu när det ju är en på jobbet som just nu som det handlar om.
Vill hen det handlar om att jag frågar så gör jag det men inte annars just nu.

Facket är medveten om det som händer då det så sent som i fredags var en facklig som frågade oss som jobbar med hen om vi hört från personen.
Men är du arbetsgivaren? Annars är det väl i princip ingenting som du borde göra? Det är ju en sak mellan arbetsgivare och arbetstagare, tänker jag.
 
Jag jobbar på golvet och har inget med att göra om personen blir avskedad eller inte.

När något sådanthär händer så är jag nyfiken på vad som händer då jag inte har kunskap om det.
Det är nog olika från arbetsplats till arbetsplats. En del tar tag i sånt rätt fort. Andra väntar och ser om personen dyker upp.

På sambons jobb så väntade dom tills personen sa upp sig själv istället för att försöka ta reda på varför personen inte ville komma till jobbet
 
Men är du arbetsgivaren? Annars är det väl i princip ingenting som du borde göra? Det är ju en sak mellan arbetsgivare och arbetstagare, tänker jag.
Är så långt ifrån arbetsgivare som det går. Därför det känns konstigt att jag skulle gå till facket för att få svar på mina frågor.
 
Eftersom ingen vet varför personen inte kommunicerar tillbaka i nuläget så går det inte att säga någonting.
Vilka alternativ finns om vad som kan hända vid olika alternativ. Utesluter sjukhusvistelse, kidnappad eller annat som gör någon okontaktbar.
 
Känns fel att ta det med facket nu då jag är rädd för att lägga mig i och bli obekväm nu när det ju är en på jobbet som just nu som det handlar om.
Vill hen det handlar om att jag frågar så gör jag det men inte annars just nu.

Facket är medveten om det som händer då det så sent som i fredags var en facklig som frågade oss som jobbar med hen om vi hört från personen.
Det är väl klart att du kan fråga facket.
Det är ju bra för dig att veta för egen del.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Vet inte ens vart jag ska börja. Har varit sjuk i diverse dom senaste 2 månaderna, bland annat 2 omgångar halsfluss. Semestern inleddes...
Svar
0
· Visningar
560
Senast: miumiu
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 637
Senast: ako
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 349
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp