Apollo 13

Trådstartare
Är hundvakt åt en 4 månaders valp och nu har hon blivit dålig. Mina föräldrar som äger hunden är i NY på bröllop och går inte att få tag på.

Imorse vid 7 tiden var allt precis som vanligt, pigg och glad hund och hon bajsade vid 7. Vid 8 bajsade hon inne, korven var lös och det kom även ut "bajsvatten". Hon dricker väldigt mycket, och det kommer massa slem som hänger under hakan på henne. Hon försöker bajsa ofta men det kommer inget, endast "bajsvatten".
Hon är fortfarande pigg, kanske något hängig, men är tydligt påverkad och går och gnyr.

Antagligen har hon fått i sig något olömligt, kanske en mördarsnigel?
Inom hur lång tid bör det ha gått över, och hur länge ska vi avvakta innan vi åker till veterinären?

Tack
 
Sv: Sjuk valp

Bäst är nog om ni ringer en veterinär och frågar.
 
Sv: Sjuk valp

Är h*n slemmig i munnen typ dregglar? Så var våran valp för ngn månad sen och det gick över dagen efter och vi tror att hon hade "bitit" i en groda/padda. Deras kropp utlöser nått sorts gift typ och gör hunden dålig, dålig förklaring men hoppas att du fattar :D

Hoppas valpen kryar på sig :D
 
Sv: Sjuk valp

Ringde och rågfrågade bagarmossen och dom sa att jag skulle ta bort mat och vatten helt. Eftersom hon inte hade feber kunde jag avvakta.
Hon börade skaka och fick kramper i magen. (då ringde jag igen och nojade och igen sa de åt mig att ha is i magen, men att om det inte blev bättre så skulle jag ringa igen och komma in) Blev bättre efter ett par tre timmar och blev sen piggare och slutade dreggla och ögonen slutade rinna osv.
Vi fick rådet att under kvällen ge vit fisk blandat med ris och ge 4 matskedar varannan timma. Nu när hon fått maten och vattnet har hon börjat dreggla och ögonen rinner igen. Dregglar gör hon dock inte alls i samma utsträckning som tidigare. Då rann det och bubblade i mängder. Hon har inte bajsat något nu och är jätte tydligt hungrig och vill dricka, men vet sa att vi inte skulle ge henne för mycket vattet för då skulle hon dricka tills hon spydde.
Nu får vi väll avvakta och se hur hon mår imorgon sen får jag väll ringa bagarmossen igen...


ed. hon var tvungen att ta det lungt också, fick inte springa runt och leka även om hon blev pigg.
 
Senast ändrad:
Sv: Sjuk valp

antar att det är något hon fått i sig el slickat på.. men jag undrar vad. paddor och grodor ska det inte finnas i närheten, det är långt till närmsta vattendrag och jag har då aldrig sett en padda här.

dock har jag ju sett de bruna och svarta sniglarna men har läst mig till här på buke att dom inte ska vara farliga? Vette tusan vad det kan vara hon fått i sig.

Vad är det som gör att de börjar dreggla? vad är det som händer i kroppen?
 
Sv: Sjuk valp

Paddor kan finnas ändå. Vi har 7 km till havet och inga vatten drag i närheten men vi brukar ha 3 paddor på vår trappa. vet i katten var de kommer ifrån :crazy:
 
Sv: Sjuk valp

Ta bort vatten???? En valp blir jättelätt uttorkad. O om man ska ge ris o fisk borde den inte svältas så att magen får vila???

"kliar mej i skallen"
 
Sv: Sjuk valp

Hej

Du är ju inte så långt i från där jag bor i Tyresö, min gammeltik blev jätte dålig i onsdags kväll, hade haft lite diarré på tisdagen men sedan så ville hon inte äta på onsdagen, på kvällen blev jag orolig så jag gav henne vätske ersättning funderade på att åka in till veterinären. Men hade is i magen. På torsdagen repade hon på sig och senare på kvällen fick jag veta att det går en riktigt elak maginfluensa bland hundarna här i Tyresö.

Så mitt råd är, svält valpen ett dygn och ge bara vätske ersättning, lite åt gången, och börja sedan med ris och fisk, lite åt gången och kanske fyra till fem gånger under dagen. för att sedan öka på dag två och tre, dag fyra kan du börja blanda i den vanliga maten. Vatten ska hon ha under hela tiden så hon inte blir uttorkad
 
Sv: Sjuk valp

Jag brukar säga att man skall ta bort maten 24 tim, om hunden kräks försöker man ge vatten i mkt små portioner var 15 min. Annars får den dricka fritt.
PL
 
Sv: Sjuk valp

Jag brukar säga att man skall ta bort maten 24 tim, om hunden kräks försöker man ge vatten i mkt små portioner var 15 min. Annars får den dricka fritt.
PL

mitt misstag, jag fick inte rådet att ta bort vattnet helt men maten. vet sa "hade hon vart vuxen hade jag sagt att hon inte skulle ha mat på 24 timmar men eftersom hon är så pass ung som 4 månader räcker det till kvällen" hon sa inte att jag skulle ta bort vattnet helt, utan inte ge henne fri tillgång för att risken var stor att hon skulle dricka så mycket att hon skulle kräkas.
Fisken och riset skulle väntas med tills på kvällen, ge två matskedar av varje och varannan timma.

Det tog några timmar innan hon blev bättre, inte pigg men kramperna i magen slutade och hon piggnade till något. På kvällen när vi gav henne mat började hon dreggla lite men det var ingen fara. Idag har hon varit precis som vanligt, pigg och glad.
 
Sv: Sjuk valp

Det går riktigt elak magsjuka i hela Sthlm. Känner till ett flertal hundar som blivit inlagda flera dygn. Så just nu tar jag minsta tecken på magsjuka på allvar.
 
Sv: Sjuk valp

Är h*n slemmig i munnen typ dregglar? Så var våran valp för ngn månad sen och det gick över dagen efter och vi tror att hon hade "bitit" i en groda/padda. Deras kropp utlöser nått sorts gift typ och gör hunden dålig, dålig förklaring men hoppas att du fattar :D

Hoppas valpen kryar på sig :D

Min mammas labrador höll på att stryka med efter ha ätit bitit i en groda. Döds sjuk. Låg på blåstjärna flera dagar.
dregglade spydde och bajsade, men spyet luktade bajs.
det kan bli riktigt svåra, biverkningar , lever mm kan ta skada,
den hunden klarade upp detta svåra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 154
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Ska ringa veterinär och boka tid imorgon för kontroll men tänkte kolla här först. Kanske bara jag som är lite nojig. Min bostonterrier...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 676
Senast: Diabetikern
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
711
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 261
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp