❌Sjuka hästmänniskor❌

Johannasvenssonnnn

Trådstartare
❌
De är en människa i mitt stall som har en nordsvensk som är !!!27!!! År.
Veterinären har rekommenderat att ta bort hästen INNAN vintern.
Vintern är över nu!
Hästen har extremt dåliga tänder, hästen går och letar efter de ”rätta” stråna i hö högen, han från bland annat tre kilo på kvällen men kanske från i sig 1,5 kg rästen ligger utspritt i hela boxen för han inte får i sig resten...
När man går förbi hans box är han ivrig på ett sätt som att han är hungrig. Antagligen för han får i sig ALLDELES för lite mat.
han har börjat magra ur ordentligt och man kan känna revbena ganska rejält.
Han har nu redan i mars fått fång, och står nu på box. Man ser hur mycket han lider över att stå i den där boxen om dagarna. Vad är de för hästliv?
och ägaren har tagit medecin från förra gången han hade fång. Och inte ens ringt ut veterinären för att konstatera att de faktiskt är fång och vad man ska göra för att ägaren vet vad veterinären kommer säga.
Hur sjukt är inte de?
Frågade ägaren hur de är med han här om dagen ägaren svara jo då de går åt rätt håll😳 hur fan kan ägaren veta att de går åt rätt håll om ägaren ger smärtlindring, och veterinären har inte kollat på han heller. Tror mer att de är ägarens hjärna som tycker de är bättre.
Blir så fruktansvärt frustrerad över att vissa hästmänniskor inte kan ta de tuffa besluten. För de måste man kunna. En häst ska inte ruttna bort!
Vi i stallet ska ta ut veterinär för att titta tänder på de andra hästarna i stallet vi fråga då om ägaren vill va med, för att h*n ska titta upp hästen sin. Vi fick inge svar. Ägaren.vill.inte.förstå...

Vi alla i stallet pratat om hästen och funderar vad vi kan göra. Vi funderar på att prata med ägaren och säga som de är för att ägaren värkar inte se problemen. Vad skulle ni gjort?
Fråga om jag varit otydlig gällande något😊
❌
 
Personligen tycker jag att det är illa att skriva på det sätt du gör här istället för att prata med hästägaren. Det måste väl finns en stallägare/-chef som kan prata med personen ifråga om inte annat?
Jag skrev här för att få råd för att kunna prata med hästägaren. De är ett känsligt ämne för många därför bör man förmedla de på ett sånt bra sätt för att få de låta som bäst och därför ber jag om hjälp hur man kan göra för jag är mån om hästen, fattar då inte hur de är illa att jag skrev här innan jag går vidare till ägaren?☺️☺️
 
Jag skrev här för att få råd för att kunna prata med hästägaren. De är ett känsligt ämne för många därför bör man förmedla de på ett sånt bra sätt för att få de låta som bäst och därför ber jag om hjälp hur man kan göra för jag är mån om hästen, fattar då inte hur de är illa att jag skrev här innan jag går vidare till ägaren?☺️☺️
Sånt där går nog inte att säga på "rätt" sätt utan kan inte ägaren själv se hur det är så är det nog brutalt ärlig som gäller. Visst personen kan låsa sig av det men ni har ju redan försökt den mer smygande vägen med att föreslå veterinärbesök vilket inte verkar ha gett något.
Tillägg: Det kan vara smart om den mest erfarna av er tar den diskussionen så att h*n kan sätta just sin erfarenhet som tyngd bakom det hela.
 
Det låter som att det är dags att ta ett rejält snack med personen i fråga. Om ni inte känner att ni når fram kanske ni kan prata med veterinären som kommer om hur ni ska lösa det eller kontakta Lst.
De värkar som att de alternativ som finns är att ta ett snack med henne. Känns som man går på hennes känslor då, är mest de som är jobbig. Men djuret går först.
 
Sånt där går nog inte att säga på "rätt" sätt utan kan inte ägaren själv se hur det är så är det nog brutalt ärlig som gäller. Visst personen kan låsa sig av det men ni har ju redan försökt den mer smygande vägen med att föreslå veterinärbesök vilket inte verkar ha gett något.
Tillägg: Det kan vara smart om den mest erfarna av er tar den diskussionen så att h*n kan sätta just sin erfarenhet som tyngd bakom det hela.
Helt rätt👍🏽
 
❌
De är en människa i mitt stall som har en nordsvensk som är !!!27!!! År.
Veterinären har rekommenderat att ta bort hästen INNAN vintern.
Vintern är över nu!
Hästen har extremt dåliga tänder, hästen går och letar efter de ”rätta” stråna i hö högen, han från bland annat tre kilo på kvällen men kanske från i sig 1,5 kg rästen ligger utspritt i hela boxen för han inte får i sig resten...
När man går förbi hans box är han ivrig på ett sätt som att han är hungrig. Antagligen för han får i sig ALLDELES för lite mat.
han har börjat magra ur ordentligt och man kan känna revbena ganska rejält.
Han har nu redan i mars fått fång, och står nu på box. Man ser hur mycket han lider över att stå i den där boxen om dagarna. Vad är de för hästliv?
och ägaren har tagit medecin från förra gången han hade fång. Och inte ens ringt ut veterinären för att konstatera att de faktiskt är fång och vad man ska göra för att ägaren vet vad veterinären kommer säga.
Hur sjukt är inte de?
Frågade ägaren hur de är med han här om dagen ägaren svara jo då de går åt rätt håll😳 hur fan kan ägaren veta att de går åt rätt håll om ägaren ger smärtlindring, och veterinären har inte kollat på han heller. Tror mer att de är ägarens hjärna som tycker de är bättre.
Blir så fruktansvärt frustrerad över att vissa hästmänniskor inte kan ta de tuffa besluten. För de måste man kunna. En häst ska inte ruttna bort!
Vi i stallet ska ta ut veterinär för att titta tänder på de andra hästarna i stallet vi fråga då om ägaren vill va med, för att h*n ska titta upp hästen sin. Vi fick inge svar. Ägaren.vill.inte.förstå...

Vi alla i stallet pratat om hästen och funderar vad vi kan göra. Vi funderar på att prata med ägaren och säga som de är för att ägaren värkar inte se problemen. Vad skulle ni gjort?
Fråga om jag varit otydlig gällande något😊
❌
Jag har sagt som de är då jag varit i de lägen att hästar inte får vård när det krävs.

Och jag har om ägare inte tar till sig infon utan vägrar ta ut veterinär sagt att antingen gör de det eller så anmäler jag.
Är det en hovslagare som är involverad så har den anmälningsplikt om den upplever hästen för risig.

Stallägaren är ju ytterst ansvarig för att hästar får vård i dennes stall. Så det känns ju som en dialog stallägaren borde föra med ägaren. En häst ska ju vara rätt risig om veterinär säger avliva inom en kortare tidsram.
 
De värkar som att de alternativ som finns är att ta ett snack med henne. Känns som man går på hennes känslor då, är mest de som är jobbig. Men djuret går först.
Visst gör man det men det går inte att komma undan. Hela situationen handlar om känslor.
Första året jag hade min Novahäst så kunde jag inte supermycket om saker rent praktiskt (typ foderstat). Vi hade ett uselt hö i stallet med dåligt proteinvärde och jag slet med att få till en vettig foderstat. Jag tyckte ju att hästen fallit ur muskulärt men så kom förra ägaren och talade om för mig att hon hade en så fin ryggmuskel så jag tänkte att jag såg fel, som sagt oerfaren. I januari så kom en stallkompis och sa brutalt ärligt att hästen tappat. Jag är henne evigt tacksam för det för det blev så tydligt då och gick ju att åtgärda.
En annan typ av situation men den där brutala ärligheten kan vara det som behövs ibland och tänk på att den här människan sitter mitt i en känslostorm som h*n en dag kommer ur. När den dagen kommer är det inte roligt att minnas det hela som att man väntade på tok för länge och lät sin vän lida.
 
Senast ändrad:
Jag skrev här för att få råd för att kunna prata med hästägaren. De är ett känsligt ämne för många därför bör man förmedla de på ett sånt bra sätt för att få de låta som bäst och därför ber jag om hjälp hur man kan göra för jag är mån om hästen, fattar då inte hur de är illa att jag skrev här innan jag går vidare till ägaren?☺️☺️
Det är många som läser här. Jag skulle inte tycka det var så trevligt om det var mig om min häst du skrev sådär om. Är trots allt inte jättemånga som har en nordsvensk på 27 år som nyss fått fång osv, så lätt att känna igen sig om det skulle vara en själv det handlade om.
 
Visst gör man det men det går inte att komma undan. Hela situationen handlar om känslor.
Första året jag hade min Novahäst så kunde jag inte supermycket om saker rent praktiskt (typ foderstat). Vi hade ett uselt hö i stallet med dåligt proteinvärde och jag slet med att få till en vettig foderstat. Jag tyckte ju att hästen fallit ur muskulärt men så kom förra ägaren och talade om för mig att hon hade en så fin ryggmuskel så jag tänkte att jag såg fel, som sagt oerfaren. I januari så kom en stallkompis och sa brutalt ärligt att hästen tappat. Jag är henne evigt tacksam för det för det blev så tydligt då och gick ju att åtgärda.
En annan typ av situation men den där brutala ärligheten kan vara det som behövs ibland och tänk på att den här människan sitter mitt i en känslostorm som h*n en dag kommer ur. När en dagen kommer är det inte roligt att minnas det hela som att man väntade på tok för länge och lät sin vän lida.

Jag har t o m varit den som tagit ut nödslakt och betalt för avlivning av häst med akut fång som inte kunde resa sig utan legat i hagen nästan ett dygn. Ägaren var helt handlingsförlamad och kunde inte ta till sig att det behövdes akuta åtgärder. Så himla tungt och sorgligt...
 
Jag har sagt som de är då jag varit i de lägen att hästar inte får vård när det krävs.

Och jag har om ägare inte tar till sig infon utan vägrar ta ut veterinär sagt att antingen gör de det eller så anmäler jag.
Är det en hovslagare som är involverad så har den anmälningsplikt om den upplever hästen för risig.

Stallägaren är ju ytterst ansvarig för att hästar får vård i dennes stall. Så det känns ju som en dialog stallägaren borde föra med ägaren. En häst ska ju vara rätt risig om veterinär säger avliva inom en kortare tidsram.
Kan ju vara så att de inte tagit ut någon godkänd hovslagare. Tänker eftersom ägaren inte ens ringt veterinär och hästen går på smärtlindring.
 
Jag ser flera olika frågor i frågeställningen ovan, som var för sig inte nödvändigtvis är oroande.

Först - en häst är inte nödvändigtvis döende för att den är 27 år. (jag tog bort min 32-åring i höstas..)
Vidare, om hullet - den behöver uppenbarligen få något annat foder, för när tänderna är slut behöver de få mer "färdigtuggat" för att få i sig den näring som behövs. Det visas av att den tappar hull. Min gubbe levde på uppblött lusernpellets och betfor sista året (den tid då det inte fanns tillräckligt med gräs - han hade även tillgång till hösilage och hackad lusern, men rörde det inte) och det kan fungera utmärkt om man ger tillräckligt mycket. Det är rätt foderslag för magens skull.
Sen, om fång - det är, enligt min erfarenhet, inte ovanligt att en ägare till en fånghäst med återkommande besvär kan diagnosticera själv och inleda medicinering, eventuellt efter telefonkontakt med veterinär som behandlat samma häst tidigare. Så, jag blir inte jätteorolig för just det heller, på den beskrivning som ges. Om smärtan minskar går det åt rätt håll.
Att hästen står på box är helt enligt gängse behandlingsrekommendation för fång och således precis så som det ska vara.

Sammantaget så finns det flera omständigheter som, enligt beskrivningen i trådstarten, behöver förbättras för hästen. Men jag kan inte se att det nödvändigtvis innebär att den behöver avlivas akut. Även om det självklart är så att en häst som är 27 år har framtiden bakom sig och sista dagen närmar sig med stormsteg.
Hade det varit min häst så hade ett fånganfall vid 27 års ålder varit det som fått mig att fatta beslut om avlivning. Men det är ägarens avgörande.
 
Det enda jag reagerar på i din text är att hästen behandlas utan att ägaren kontaktat veterinär. Är du säker på att ägaren inte pratat med veterinären på telefon?

Hur mycket erfarenhet har du av äldre hästar? en 27 årig häst är inte dö gammal, finns många hästar som blir 30 år+.
Att falla ur lite i hullet under vintern/våren är inte heller onormalt för en äldre häst, däremot ska hästen inte bli för mager.
Många idag är vana vid feta överviktiga hästar och tycker att riktigt vältränade hästar (galopphästar, travhästar, osv) är magra. Så då kan en lite tunn häst för den okunniga uppfattas som extremt mager.

Ang höet i boxen, har hästen tidigare ätit upp allt hö? min häst äter inte upp allt sitt hö om jag lägger det på golvet i boxen, jag uppfattar det som att han tycker det blir "smutsigt", om jag däremot lägger det i en hölåda eller hönät äter han utan problem.
Många hästar blir ivriga när dem ser människor, dem vill bli utsläppta, få kraftfoder, intagna, osv. Så skulle inte övertolka det beteendet.
Fång är inte ovanligt, många hästar som drabbas av det, och tyvärr behöver dem stå på boxvila, hade varit mer elakt att släppa ut hästen i hagen som vanligt när den har fång.

Kanske prata med ägaren om att ge hästen fri tillgång på hö och då inte på marken?
Kolla med ägaren om ägaren pratat med veterinär ang hästen fång? ägaren kanske har telefonkontakt med veterinären utan att ni vet om det?
Prata med ägaren om att du är orolig för att du uppfattar att hästen känns mager?
Prata med stallägaren och se vad den säger?

Och känner du att du inte får någon respons från ägaren, och du uppfattar att hästen faktiskt är utsatt för ett lidande, så är sista steget att anmäla till länsstyrelsen så får dem göra en bedömning.
En häst ska inte behöva lida, men det är svårt att genom text avgöra om det enbart är en gammal häst med fång eller en häst som faktiskt är utsatt för ett lidande.
 
Kanske prata med ägaren om att ge hästen fri tillgång på hö och då inte på marken?
Om hästens tänder är utslitna av ålder så hjälper det inte med fri tillgång till hö, eftersom tänderna är för blanka på ytan för att kunna mala sönder höet Därför är det som jag skrev i mitt inlägg ovan, citerat här:
när tänderna är slut behöver de få mer "färdigtuggat" för att få i sig den näring som behövs
Med färdigtuggat avses t.ex uppblött lusernpellets och betfor, som inte behöver malas sönder av tänderna utan kan sväljas likt gröt.
 
Om hästens tänder är utslitna av ålder så hjälper det inte med fri tillgång till hö, eftersom tänderna är för blanka på ytan för att kunna mala sönder höet Därför är det som jag skrev i mitt inlägg ovan, citerat här:

Med färdigtuggat avses t.ex uppblött lusernpellets och betfor, som inte behöver malas sönder av tänderna utan kan sväljas likt gröt.
Jo, men jag undrar hur insatt TS faktiskt är i hästens hälsostatus, om tänderna är helt utslitna så hästen inte kan tugga hö borde hästen blivit mager tidigare än den verkar ha blivit.
Om hästen inte kan äta hö borde det inte ta 7 månader för hästen att bli mager.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 151
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 119
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: Roheryn
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 634
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp