❌Sjuka hästmänniskor❌

Jo, men jag undrar hur insatt TS faktiskt är i hästens hälsostatus, om tänderna är helt utslitna så hästen inte kan tugga hö borde hästen blivit mager tidigare än den verkar ha blivit.
Om hästen inte kan äta hö borde det inte ta 7 månader för hästen att bli mager.
Ingen vet när det tippade över, vilken dag det blev omöjligt för hästen att tugga sin mat. OM det är det som är problemet, vilket inte är osannolikt med tanke på ålder.
Min egen gamling, 32 år som sagt, var helt okej i hull tills han plötsligt rasade i vikt mitt i sommaren med bra bete - som alltid funkat för honom fram till dess. Då var det bara att köra igång med grötmatande tills det var dags att ta bort honom. (det förflöt en liten dit däremellan, av rimlig orsak)
 
Ingen vet när det tippade över, vilken dag det blev omöjligt för hästen att tugga sin mat. OM det är det som är problemet, vilket inte är osannolikt med tanke på ålder.
Min egen gamling, 32 år som sagt, var helt okej i hull tills han plötsligt rasade i vikt mitt i sommaren med bra bete - som alltid funkat för honom fram till dess. Då var det bara att köra igång med grötmatande tills det var dags att ta bort honom. (det förflöt en liten dit däremellan, av rimlig orsak)
Jo, om tänderna är helt körda får man ju såklart anpassa sig efter det, men jag tycker spontant att 3 kg/natt till ett kallblod är väldigt lite, och min häst utan tandproblem skulle sprida ut sitt hö precis som nordsvensken om ja la det på marken.
Så man kan ju kolla på fler andra lösningar om ni ägaren själv inte tror tänderna är problemet, beroende på vad veterinären faktiskt sagt till ägaren vid senaste tandkollen.
 
Det är många som läser här. Jag skulle inte tycka det var så trevligt om det var mig om min häst du skrev sådär om. Är trots allt inte jättemånga som har en nordsvensk på 27 år som nyss fått fång osv, så lätt att känna igen sig om det skulle vara en själv det handlade om.
Jag håller med. Men det verkar finnas fler, denna beskrivningen stämmer på pricken in på en häst i mitt område, förutom rasen och att den jag känner till har haft fång en annan månad än i beskrivningen. Man kan hoppas att TS bytt ut några detaljer som ändå inte påverkar historien i sig.
 
Jag skrev här för att få råd för att kunna prata med hästägaren. De är ett känsligt ämne för många därför bör man förmedla de på ett sånt bra sätt för att få de låta som bäst och därför ber jag om hjälp hur man kan göra för jag är mån om hästen, fattar då inte hur de är illa att jag skrev här innan jag går vidare till ägaren?☺️☺️
Absolut är det bra att måna om djur, även andras. Men rent krasst vet ingen här bakgrunden till detta. Ingen vet hur kunnig och insatt du är och ingen har hört hästägarens version. Det måste väl finnas någon ansvarig i ert stall som kan göra en vettig bedömning och ta tag i detta?
 
Jag skrev här för att få råd för att kunna prata med hästägaren. De är ett känsligt ämne för många därför bör man förmedla de på ett sånt bra sätt för att få de låta som bäst och därför ber jag om hjälp hur man kan göra för jag är mån om hästen, fattar då inte hur de är illa att jag skrev här innan jag går vidare till ägaren?☺️☺️
Fast om det är känslig ska man kanske INTE ta upp det på ett forum. Ta tag i det istället. Vad säger du om de får reda på att du skrivit här?
 
M
Det där är lätt att säga och svårare att göra om man inte vet vad man ska göra och känner sig osäker. Att få lite stöd i en sådan situation kan vara det som gör att man klarar av att göra något.
just i en sån här situation tycker jag inte man tar på ett forum. Då får man söka stöd i det verkliga livet. Någonstans måste man bestämma sig. Är det tillräckligt viktigt för en så tar man upp det. Alla kommer vi i situationer nångång där man antingen står för det man tycker eller inser att man inte vill eller kan. Brukar hjälpa att sätta saker i perspektiv som tex...... när jag ser tillbaka på denna situation hur önskade jag att jag gjorde ?Jag brukar föreställa mig själv på ålderns höst och känna att jag gjorde mitt bästa eller inte.
 
❌
De är en människa i mitt stall som har en nordsvensk som är !!!27!!! År.
Veterinären har rekommenderat att ta bort hästen INNAN vintern.
Vintern är över nu!
Hästen har extremt dåliga tänder, hästen går och letar efter de ”rätta” stråna i hö högen, han från bland annat tre kilo på kvällen men kanske från i sig 1,5 kg rästen ligger utspritt i hela boxen för han inte får i sig resten...
När man går förbi hans box är han ivrig på ett sätt som att han är hungrig. Antagligen för han får i sig ALLDELES för lite mat.
han har börjat magra ur ordentligt och man kan känna revbena ganska rejält.
Han har nu redan i mars fått fång, och står nu på box. Man ser hur mycket han lider över att stå i den där boxen om dagarna. Vad är de för hästliv?
och ägaren har tagit medecin från förra gången han hade fång. Och inte ens ringt ut veterinären för att konstatera att de faktiskt är fång och vad man ska göra för att ägaren vet vad veterinären kommer säga.
Hur sjukt är inte de?
Frågade ägaren hur de är med han här om dagen ägaren svara jo då de går åt rätt håll😳 hur fan kan ägaren veta att de går åt rätt håll om ägaren ger smärtlindring, och veterinären har inte kollat på han heller. Tror mer att de är ägarens hjärna som tycker de är bättre.
Blir så fruktansvärt frustrerad över att vissa hästmänniskor inte kan ta de tuffa besluten. För de måste man kunna. En häst ska inte ruttna bort!
Vi i stallet ska ta ut veterinär för att titta tänder på de andra hästarna i stallet vi fråga då om ägaren vill va med, för att h*n ska titta upp hästen sin. Vi fick inge svar. Ägaren.vill.inte.förstå...

Vi alla i stallet pratat om hästen och funderar vad vi kan göra. Vi funderar på att prata med ägaren och säga som de är för att ägaren värkar inte se problemen. Vad skulle ni gjort?
Fråga om jag varit otydlig gällande något😊
❌
Juridiskt ansvarig för hästens hälsa är hästägaren och stallägaren, eftersom stallägaren kan bli skyldig ifall det bedöms vara ett brott mot djurskyddslagstiftningen. Om inte hästägaren lyssnar får du prata med din stallägare, det går ju även att anmäla till länsstyrelsen om man känner att hästen lider.
 
M

just i en sån här situation tycker jag inte man tar på ett forum. Då får man söka stöd i det verkliga livet. Någonstans måste man bestämma sig. Är det tillräckligt viktigt för en så tar man upp det. Alla kommer vi i situationer nångång där man antingen står för det man tycker eller inser att man inte vill eller kan. Brukar hjälpa att sätta saker i perspektiv som tex...... när jag ser tillbaka på denna situation hur önskade jag att jag gjorde ?Jag brukar föreställa mig själv på ålderns höst och känna att jag gjorde mitt bästa eller inte.
Fast det finns massor av folk som inte vet hur man gör. Det är inte heller så jäkla enkelt att traska fram till sin kanske 20 år äldre stallkompis och säga "din häst är så sjuk så den behöver skjutas". JAG tycker det ser ut som om TS är ganska ung (givetvis kan jag ha fel) och då startar du i underläge om "motparten" har mer erfarenhet av både livet och hästar även om personen i det här läget inte klarar av att se klart. Om det dessutom råkar vara den som är "högsta hönset" i stallet så är det inte alltid så lätt att prata med sina stallkompisar heller.
Jag förklarade situationen för en vän idag som inte läst tråden och gav exempel på en person som vi bägge känner och frågade om h*n trodde att denna person hade lyssnat på något sådant här. Svaret blev ett rått skratt åt galenskapen i tanken.

Det är så lätt att döma andra när man inte har känner dem eller deras möjligheter. Det kostar så lite att stöta och det är så onödigt att skamma eftersom det senare inte medför något positivt alls
 
Jag har vid några tillfällen pratat med djurägare som verkligen inte vill/kan se. Vid alla tillfällen har jag gjort det flera gånger men alltid på ett värdigt och respektfullt sätt. Det är inte lätt att inse att ens vän inte kommer kunna må bra igen och ibland behöver man höra det flera gånger för att kunna ta det till sig. Det behöver inte göra en till en dålig djurägare men om man vet med sig att man har svårt för att ta det beslutet, svårt att klara av att se när det är dags så behöver man människor omkring sig som vågar agera och som vågar prata med en för att trots det kunna ta sitt ansvar som djurägare. Jag har vid ett tillfälle helt sonika sagt att nu ringer jag och bokar tid och vid ett annat tillfälle ringde jag en veterinär som djurägaren brukade anlita och sa som det var och hen agerade. Det har vid de tillfällena varit så illa att det i annat fall hade blivit ärende för länsstyrelsen. Ingen av djurägarna ville sina djur illa men de ville inte se, de orkade inte se och ta tag i det.
 
Fast det finns massor av folk som inte vet hur man gör. Det är inte heller så jäkla enkelt att traska fram till sin kanske 20 år äldre stallkompis och säga "din häst är så sjuk så den behöver skjutas". JAG tycker det ser ut som om TS är ganska ung (givetvis kan jag ha fel) och då startar du i underläge om "motparten" har mer erfarenhet av både livet och hästar även om personen i det här läget inte klarar av att se klart. Om det dessutom råkar vara den som är "högsta hönset" i stallet så är det inte alltid så lätt att prata med sina stallkompisar heller.
Jag förklarade situationen för en vän idag som inte läst tråden och gav exempel på en person som vi bägge känner och frågade om h*n trodde att denna person hade lyssnat på något sådant här. Svaret blev ett rått skratt åt galenskapen i tanken.

Det är så lätt att döma andra när man inte har känner dem eller deras möjligheter. Det kostar så lite att stöta och det är så onödigt att skamma eftersom det senare inte medför något positivt alls
Hon har en dotter som är 15 år så inte jätteung direkt.
 
Fast det finns massor av folk som inte vet hur man gör. Det är inte heller så jäkla enkelt att traska fram till sin kanske 20 år äldre stallkompis och säga "din häst är så sjuk så den behöver skjutas". JAG tycker det ser ut som om TS är ganska ung (givetvis kan jag ha fel) och då startar du i underläge om "motparten" har mer erfarenhet av både livet och hästar även om personen i det här läget inte klarar av att se klart. Om det dessutom råkar vara den som är "högsta hönset" i stallet så är det inte alltid så lätt att prata med sina stallkompisar heller.
Jag förklarade situationen för en vän idag som inte läst tråden och gav exempel på en person som vi bägge känner och frågade om h*n trodde att denna person hade lyssnat på något sådant här. Svaret blev ett rått skratt åt galenskapen i tanken.

Det är så lätt att döma andra när man inte har känner dem eller deras möjligheter. Det kostar så lite att stöta och det är så onödigt att skamma eftersom det senare inte medför något positivt alls
Det är inte att skamma utan så livet ser ut. Sånt här löses inte på ett forum anser jag. Jag har inte heller varit särskilt modig som ung men jag skrev inte ut situationer som denna på ett forum. Att agera behöver inte nödvändigtvis innebära att man tar det själv utan ber om hjälp med de medel man kan. Man kan inte alltid göra allt men man kan alltid göra något.
Som Tinywiny säger behöver det inte vara så att äg vill sina djur illa och det hjälper dem inte med ett beslut att kanske läsa/höra vad folk skriven om en på ett forum
 
Det är inte att skamma utan så livet ser ut. Sånt här löses inte på ett forum anser jag. Jag har inte heller varit särskilt modig som ung men jag skrev inte ut situationer som denna på ett forum. Att agera behöver inte nödvändigtvis innebära att man tar det själv utan ber om hjälp med de medel man kan. Man kan inte alltid göra allt men man kan alltid göra något.
Som Tinywiny säger behöver det inte vara så att äg vill sina djur illa och det hjälper dem inte med ett beslut att kanske läsa/höra vad folk skriven om en på ett forum
Det är väl inget som sagt att vi ska lösa detta på forumet? TS bad bara om råd ang situationen och hur hon ska agera.
Forum är till för diskussioner och för att söka råd i olika situationer. Jag tycker inte TS har gjort något fel och tycker att det är bra att TS söker råd när hon är orolig för hästen, verkar ju även om TS redan pratat med dem andra i stallet men trots det var tveksam hur hon skulle göra, då är det bra att söka råd här där folk kan tipsa om att prata med stallägaren, osv.
 
Det är inte att skamma utan så livet ser ut. Sånt här löses inte på ett forum anser jag. Jag har inte heller varit särskilt modig som ung men jag skrev inte ut situationer som denna på ett forum. Att agera behöver inte nödvändigtvis innebära att man tar det själv utan ber om hjälp med de medel man kan. Man kan inte alltid göra allt men man kan alltid göra något.
Som Tinywiny säger behöver det inte vara så att äg vill sina djur illa och det hjälper dem inte med ett beslut att kanske läsa/höra vad folk skriven om en på ett forum
Det är jättebra att du är så självsäker och perfekt duktig i sådana här situationer men du får nog faktiskt respektera att det inte är alla som är det. Alternativet till att söka stöd som TS gjort är nog för många att blunda och inte göra något och det är väl ändå ännu värre. Det du gör är definitivt att skamma för att TS inte känner sig trygg i att göra som du hade gjort. Risken med den här typen av inlägg är faktiskt att det blir mindre gjort och fler djur får lida, så ser verkligheten utanför ditt liv ut.
 
Det är inte att skamma utan så livet ser ut. Sånt här löses inte på ett forum anser jag. Jag har inte heller varit särskilt modig som ung men jag skrev inte ut situationer som denna på ett forum. Att agera behöver inte nödvändigtvis innebära att man tar det själv utan ber om hjälp med de medel man kan. Man kan inte alltid göra allt men man kan alltid göra något.
Som Tinywiny säger behöver det inte vara så att äg vill sina djur illa och det hjälper dem inte med ett beslut att kanske läsa/höra vad folk skriven om en på ett forum

Är det NÅGOT som löses på forum?! Livet händer live, men jag tillgodogör mig både nyheter och annan information via nätet. På olika forum får jag ny input i ämnen, vidga mina vyer och får tankar som kanske inte kommer från mina närmsta, som ofta tänker i samma banor som jag.

Självklart ska vi diskutera även svåra ämnen på nätet, det är ju här det känns lättare att komma fram till rimliga vägar.
 
Det är jättebra att du är så självsäker och perfekt duktig i sådana här situationer men du får nog faktiskt respektera att det inte är alla som är det. Alternativet till att söka stöd som TS gjort är nog för många att blunda och inte göra något och det är väl ändå ännu värre. Det du gör är definitivt att skamma för att TS inte känner sig trygg i att göra som du hade gjort. Risken med den här typen av inlägg är faktiskt att det blir mindre gjort och fler djur får lida, så ser verkligheten utanför ditt liv ut.
Ingenstans har jag påstått att jag skulle vara bättre än andra. Det är ett antagande du gör om mig. Jag anser fortfarande att man skriver inte om sånt i ett forum , så detaljerat och utlämnat. Det är bra att ha en allmän diskussion om hur man tycker hästar ska skötas men jag tycker inte det är ok så här.
Och var har jag påstått att man måste vara trygg i allt man gör. Jag är definitivt inte trygg i allt jag gör men en del saker får man bita ihop och göra ett försök.
Sen försöker du lägga skulden på mig att fler djur skulle lida av mitt inlägg.
Jag tror att fler djur skulle lida mindre om vi faktiskt vågade prata om sånt här. ” i det verkliga livet”.
 
Är det NÅGOT som löses på forum?! Livet händer live, men jag tillgodogör mig både nyheter och annan information via nätet. På olika forum får jag ny input i ämnen, vidga mina vyer och får tankar som kanske inte kommer från mina närmsta, som ofta tänker i samma banor som jag.

Självklart ska vi diskutera även svåra ämnen på nätet, det är ju här det känns lättare att komma fram till rimliga vägar.
Klart man ska diskutera svåra ämnen, men då tycker jag man gör ett mer generellt inlägg. Lämna ut någon såhär tycker jag riskerat mer ilska och att mindre vill ta till sig. För de flesta av dessa människor behöver precis som hästen hjälp inte bli utelämnad.
 
Klart man ska diskutera svåra ämnen, men då tycker jag man gör ett mer generellt inlägg. Lämna ut någon såhär tycker jag riskerat mer ilska och att mindre vill ta till sig. För de flesta av dessa människor behöver precis som hästen hjälp inte bli utelämnad.

Du kan identifiera vem det gäller? Jag kan det i alla fall inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 725
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 553
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp