Sjuka HELA tiden

Ainon

Trådstartare
Hur mycket är det normalt att vara sjuka i en småbarnsfamilj?

Sedan vi började inskolningen av minsta barnet för 41 dagar sedan så har någon eller flera i familjen varit sjuk 30 dagar och det tickar uppåt för igår fick pappan i huset magsjuka 😫

Sedan jul har vi haft 7 sjukdomsomgångar! Förkylningar * flera, magsjuka * flera (🤮), covid-19 och RS-virus.

Känns som det enda jag gör är att sanera huset 😫 Bästa saneringstipset?

Behövde nog mest gnälla av mig, för efter att varit hemma med 2 sjuka barn och suttit uppe med en slemmig 1åring halva nätterna i veckan hade jag sett fram emot att få vila, sova och komma bort från gården i helgen. Men så blir det ju inte 🤯 FML 🤦‍♀️
 
Hur mycket är det normalt att vara sjuka i en småbarnsfamilj?

Sedan vi började inskolningen av minsta barnet för 41 dagar sedan så har någon eller flera i familjen varit sjuk 30 dagar och det tickar uppåt för igår fick pappan i huset magsjuka 😫

Sedan jul har vi haft 7 sjukdomsomgångar! Förkylningar * flera, magsjuka * flera (🤮), covid-19 och RS-virus.

Känns som det enda jag gör är att sanera huset 😫 Bästa saneringstipset?

Behövde nog mest gnälla av mig, för efter att varit hemma med 2 sjuka barn och suttit uppe med en slemmig 1åring halva nätterna i veckan hade jag sett fram emot att få vila, sova och komma bort från gården i helgen. Men så blir det ju inte 🤯 FML 🤦‍♀️
Vissa familjer bara har det så. Det blir lättare antar jag. Jag tror inte du kan sanera bort risken till att bli sjuk med småbarn i huset.

Det är ofta likadant när en yngre person börjar jobba på förskola. Sjuka hela tiden tills de får nån sorts motståndskraft

Edit: sen är det ju viktigt att föräldrar till barn på förskolan inte för dit halvfriska barn utan att alla med symtom är hemma tills de varit symtomfria i ett-två dygn.
 
Har inget svar på din fråga men igenkänningen är hög. Vi skolade in i december och sedan dess har det varit ett evigt vabbande och snörvlande. Jag hoppas verkligen att det vänder snart för oss båda!
 
Hur mycket är det normalt att vara sjuka i en småbarnsfamilj?

Sedan vi började inskolningen av minsta barnet för 41 dagar sedan så har någon eller flera i familjen varit sjuk 30 dagar och det tickar uppåt för igår fick pappan i huset magsjuka 😫

Sedan jul har vi haft 7 sjukdomsomgångar! Förkylningar * flera, magsjuka * flera (🤮), covid-19 och RS-virus.

Känns som det enda jag gör är att sanera huset 😫 Bästa saneringstipset?

Behövde nog mest gnälla av mig, för efter att varit hemma med 2 sjuka barn och suttit uppe med en slemmig 1åring halva nätterna i veckan hade jag sett fram emot att få vila, sova och komma bort från gården i helgen. Men så blir det ju inte 🤯 FML 🤦‍♀️
Känner igen mig i det. När barnen var små kändes det som att vi var sjuka jämt. Speciellt sonen hade ett immunförsvar som slog till med storsläggan på varje litet virus. 40 graders feber direkt.
 
Samma här! Förskoleperioden var gräslig! Sjukdomarna blev inte normala förrän dottern började i förskoleklass!
Jag längtar tills barnen i vår omgivning också är klara med förskolan, så fort de är minsta förkylda (varit hemma men träffat på mina utomhus) och träffar våra barn hoppar det över till oss.
En av mina har förkylningsastma och varenda bacill verkar fastna 😔
 
Den här vintern har varit extrem tycker jag och har hört flera vittna om, restriktionerna under covid har gjort att barnen har sämre immunförsvar än vanligt och alla smittor går runt i en evinnerlighet 🙈.

Jag räknar med och håller tummarna för att nästa säsong blir mer normal ☺️
Ja det har varit helt galet! Jsg som aldrig är sjuk var sjuk fyra gånger i höst!
 
Här har vi sedan inskolningen i augusti kört MINST en vecka VAB eller sjukdom per månad, ofta två. Jag har alltid haft lätt att få infektioner men detta tar verkligen priset! Nu är jag dessutom hemma med covid. Jag vågar inte ens skämta om att jag bara jobbar varannan vecka längre för jag har knappt haft två hela arbetsveckor i följd sedan i somras.
 
Japp! Sonen gick på 15h under höst/vinter men för det mesta var han hemma. Vi insåg att det inte var värt att ha honom där när han bara kom hem med sjukdomar… det var magsjuka,covid och diverse förkylningar hela hösten och vintern. Nu är minstingen inskolad på förskolan och första veckan började med snoriga barn.
 
I höstas gick inte dottern en hel vecka under en period på elva (!) veckor. Var alla möjliga sjukdomar den perioden.

Vi höll oss friska hela vabruari men så fort vi kom in i mars har vi varit sjuka allihopa. Förkylning och magsjuka flera gånger om… :yuck:
Så ni är absolut inte ensamma!
 
Sen det släpptes på restriktioner har vi varit sjuka i tid o otid.. :(
Galet!
Innan dess, sen maj -20, har vi knappt någon vab eller sjukdom what so ever🙄
 
När min yngsta började förskolan hade vi över 30 dagar vab första terminen. Och då syns inte allt i statistiken eftersom det är så mycket röda dagar (ex hade vi vattkoppor över påskhelgen). Det blev avsevärt mycket bättre sen. Mina tips är: håll ut, ha låga förväntningar och undvik att byta jobb under den här perioden.
 
När vår dotter började på förskolan som ettåring, så hade vi ett år när vi (eller iaf dottern) i princip var sjuka varannan vecka. Hennes pappa hade under det året sex bihåleinflammationer och en öroninflammation, jag fick "bara" förkylningarna. Dottern var som sagt på förskolan ungefär varannan vecka.... Nu gick det hela att pussla ihop utan alltför många VAB-dagar eftersom vi båda jobbade deltid fortfarande och hade flexibla jobb/arbetstider (jobbade båda inom it, så funkade ju redan då att jobba hemma i stor utsträckning), men när man var mitt i det kändes det ju som att sitta fast i ett träsk av sjukdom och smitta. Efter det där året blev det dock MYCKET bättre, tror att både dotterns och våra immunförsvar "taggade upp" rätt rejält! Och från att dottern började förskoleklass och ända upp i högstadiet var hon väldigt frisk - när vi skulle sjukanmäla henne en dag när hon gick i sexan visste vi inte ens hur man gjorde! :D
 
Vi har det likadant fast det nu gäller förskoleklass... trodde det skulle bli bättre i den här åldern, men det sista halvåret-året har varit värre än någonsin, helt hopplöst. Det känns som om man bara hinner lämna dit barnet så följer det med något nytt hem...
 
Vi har det likadant fast det nu gäller förskoleklass... trodde det skulle bli bättre i den här åldern, men det sista halvåret-året har varit värre än någonsin, helt hopplöst. Det känns som om man bara hinner lämna dit barnet så följer det med något nytt hem...
Samma för oss, nu har det visserligen varit restriktioner som ställt till det mycket.
Men vi fick brev om mer än 20% frånvaro första terminen... :meh: Det säger ju endel..

(Nu blev det ju 'inget av det' pga pandemin men ändå, det är en hel del tid borta från skolan..)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp