sjuka katten...

AssoSarastro

Trådstartare
Idag har han varit gnälllig och matt och sovit hela dagen, jag är lite orolig för honom. Min sambo är i affären, han köper bla lite fisk som vi ska koka och ge katten. Han (katten) tyckte att snällt-för-magen-maten från veterinären är jättesnuskigt så vi har fått handmata honom med det. :(

Han var ju ganska pigg tisdag-onsdag och idag har han bara sovit, har inte sett honom gå på låda eller något.

:cry:
 
har försökt truga i honom lite mer fisk men han är måttligt intresserad, han vill bara smita iväg och sova :(

Han måste ju äta! Ska se om jag får i honom lite vatten
vi blir så oroliga!

och jag som ska iväg till ett seminarium imorgon i ett par timmar.. jag kommer ju inte alls kunna koncentrera mig

Stackars stackars lille kissen :cry:
 
Vatten är ju faktiskt viktigast..... Har du försökt få i honom lite nu??? Annars får du nog ringa vet. i morgon igen. De blir lätt uttorkade de små liven. Du kan ju åka till apoteket i morgon och köpa en ingivare (liten spruta) som du sprutar in vatten i munnen på honom med, så han i alla fall får i sig lite sånt.....

hu, det är inte kul när de små är sjuka!
 
satt just och funderade på en sån där spruta, ska ge honom medicinen och lite mer fisk innan vi (äntlgien)går till sängs.

Han har inte druckit än, men jag ska se om det går att truga lite till.

Han kryper bara upp i knät och säger "mamma jag vill inte" och tittar lesset på mig :cry:
 
fick i honom lite fisk igårkväll, ska snart ge honom hans medicin och se om han vill han något att äta, han var intresserad av min äggmacka och det tar jag som att han mår lite bättre iaf :)
 
när jag kom hem från seminariet såg jag att han hade kräkts bakom soffan, om det var i natt eller i morse vet jag inte :(

han blir svårare och svårare att ge medicinen och han surar efteråt. Fick inte klappa honom ordentlgit nu på kvällen :cry:

Han åt lite fisk nu på kvällen, han gick själv til lfatet och åt lite.

Det är så jobbigt att vinga i honom medicinen, de första dagarna gick ju så bra (han tog medicinen dirket ur handen) och han jamar så hjärtskärande :(

6 dagar kvar att tvinga i honom den snuskiga medicinen :cry:
 
Det går inte att lura i honom den?? Om du tex ger honom välling eller nåt sånt? Annars kanske mosa tabletten, gegga den med nån eller ett par droppar vatten och spruta in i munnen med ingivare (fick jag göra med pencillin och kortison till huggormsbiten katt en gång). :confused:

Eller som man gör med avmaskningsmedel, kleta på tassarna så katten tvättar i sig det...
 
hmmm... blanda i maten går inte eftersom han i princip inte vill äta ngt, han drack nyss iaf

det där med ingivare, fungerar det bra? jag är rädd att han ska sätta i halsen? får man tag i en sån spruta på apoteket?
 
Ja, det finns på apoteket. Fråga i kassan, det är oftast där de har dem. En liten spruta, minsta storleken.

Du blandar mosat piller med vatten, inte mycket, bara så att det löser sig. En halv till en tesked ca... beror på hur stor tabletten är.
Sätt dig gärna på knä på golvet och sätt katten mellan dina lår, så han inte kan gå bakåt eller åt sidorna, håll upp huvudet något, spruta in i munnen, och försök hålla munnen stängd. Det är ingen större risk att han sätter i halsen om du inte siktar på luftstrupen ;)
Om du håller upp huvudet så kan han inte spotta..... då rinner det ner i halsen och han sväljer (förhoppningsvis) automatiskt. Du kanske får massera halsen lite försiktigt så han sväljer annars, som på hästar....Det är om man sprutar fort, med hårt tryck som risken finns att de sätter i halsen.

Detta fungerade på min mammas katt i 16 dagar. Det var inte kul, men man måste ju :cry:

Jag säger inte att man måste göra så här, om det är någon annan som har tips som kanske funkar bättre så skriv gärna dem. Detta är det enda sätt jag provat, och med gott resultat dessutom.

Lycka till med lillkissen!!!!!
 
tack för tipsen! :bow:
nu tog det ca 10 min att traggla in det ganska stora pillret i katten.. det dumma är att det liksom smälter mer och mer och kladdar överallt.. vore ju bätte om det var behandlat med ngt så det bara slinker ner :idea:

men han verkade nöjdare än i morse :)

ska nog prova en sån där spruta :idea:
 
Det tycker jag du ska prova, för mig funkade det som sagt jättebra. Inget större kladd heller. Jag mosade tabletten mellan två stora skedar. Satte tabletter i den ena och sen satte jag den andra skeden likadant som den andra, ovanpå tabletten och tryckte till. Sen lite vatten i skeden och rör om, och så häll ner i sprutan. Man får hålla för "hålet" längst ner på sprutan så inte allt rinner ut på en gång bara....

Mortel är ju ett annat sätt, men det blev mer spill av tablett så tyckte jag.
 
hann inte iväg till apoteket men dte gick hyffsat att ge tabletterna idag... Men han blev redigt sur på mig och sprang och gömde sig.. nu rynkar han på näsan och backar när man räcker fram handen mot honom :cry:

men han blev lite gladare när jag borstade honom och så fick han vara med och baka :love:

ska se om mina svärföräldrar kan ta med en sån där ingivare när de kommer hit i morgon

Han bet mig bara en gång idag ;)
 
det går mkt lättare med ingivaren, man får lirka lite och han tycker att det är äckligt men det går ändå lugnare och han blir inte lika sur och gömmer sig inte :banana:

Bara 4 dagar kvar nu :bow:

Tack för tips och stöd! :bow:
 
Åh vad skönt!!! Bra att det fungerar!

Klart man ger tips om man har några och stöd ger man ju om det är någon som har en sjuk kisse, det är ju klart!!!

Kul att jag kunde hjälpa!!!
 
nu är han färdig för dagen -pust!
han dregglar något förfärligt när han ska få medicinen så när jag är klar har jag kattsaliv överallt. Han lyckades dessutom perforera ryggen på mig, men det gör inget bara han blir frisk

idag var han matt på dagenmen kvicknade till när jag lagade kyckling på kvällen, och hade mer aptit än han haft under den här över veckan han varit sjuk. Hoppas han inte kräks mer

Han är en härlig kisse, fast han tycker medicien är vidrig så är han snäll :love:
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 383
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 164
Senast: Sassy
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
634
Senast: Murray
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp