Sjuka kullsyskon, ärftligt eller slump? (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Sofie.S

Trådstartare
Fick höra om två kullsyskon (inte till mina hundar) som haft problem med höga infektionsvärden. Den ena har avlivats efter tredje sjukdomstillståndet och den andra är inne på sitt andra sjukdomstillstånd. Inte riktigt samma symtom men i båda fallen verkar det röra sig om en infektion. Båda är hanar.
Ingen veterinär har kunnat diagnosera någon av hundarna. Den ena har träffat tiotal olika veterinärer men ingen kan fastställa diagnos.
Båda har blivit behandlade med antibiotika och blivit bättre men sedan insjuknat igen.

Jag funderar mest på om det skulle kunna vara något ärftligt. Symtomen är bland annat diarréer, kräkningar, feber, muskelryckningar och slöhet.
 
Fick höra om två kullsyskon (inte till mina hundar) som haft problem med höga infektionsvärden. Den ena har avlivats efter tredje sjukdomstillståndet och den andra är inne på sitt andra sjukdomstillstånd. Inte riktigt samma symtom men i båda fallen verkar det röra sig om en infektion. Båda är hanar.
Ingen veterinär har kunnat diagnosera någon av hundarna. Den ena har träffat tiotal olika veterinärer men ingen kan fastställa diagnos.
Båda har blivit behandlade med antibiotika och blivit bättre men sedan insjuknat igen.

Jag funderar mest på om det skulle kunna vara något ärftligt. Symtomen är bland annat diarréer, kräkningar, feber, muskelryckningar och slöhet.
Vet att det finns något autoimmunt på BC som har luddiga, liknande(?) symptom. Har du bättre koll @Tonto?
 
Vet att det finns något autoimmunt på BC som har luddiga, liknande(?) symptom. Har du bättre koll @Tonto?

Låter precis som symptomen Floki har när han är sjuk i sin autoimmuna sjukdom. Svårt att diagnoserna så oftast får dom hundarna ingen diagnos. Tror att man måste ta prover för det när hundarna väl är sjuka? Var ett tag sedan Floki fick sin diagnos. Men det är ärftligt och ofta drabbar det flera syskon/släktingar.
 
Låter precis som symptomen Floki har när han är sjuk i sin autoimmuna sjukdom. Svårt att diagnoserna så oftast får dom hundarna ingen diagnos. Tror att man måste ta prover för det när hundarna väl är sjuka? Var ett tag sedan Floki fick sin diagnos. Men det är ärftligt och ofta drabbar det flera syskon/släktingar.
Är det något hunden kan leva med? Hur ser prognosen ut?
Kan det vara så att syskon som inte insjuknar kan anses som ”friska” från det?
 
M
Är det något hunden kan leva med? Hur ser prognosen ut?
Kan det vara så att syskon som inte insjuknar kan anses som ”friska” från det?

Ingen aning om dom kan anses som friska. Gissar väl att dom kan bära på genen även om dom inte har symptom.

Min hund lever och mår bra. Man behandlar med kortison vid behov. Floki verkar ha vuxit ifrån de allvarliga anfallen nu när han snart blir fyra. :)
 
De hade tydligen tagit alla prover som gick att ta på den avlidne hunden, men ingen diagnos kunde ställas.
 
Senast ändrad:
Låter precis som symptomen Floki har när han är sjuk i sin autoimmuna sjukdom. Svårt att diagnoserna så oftast får dom hundarna ingen diagnos. Tror att man måste ta prover för det när hundarna väl är sjuka? Var ett tag sedan Floki fick sin diagnos. Men det är ärftligt och ofta drabbar det flera syskon/släktingar.
Vad är det för sjukdom han har, IGS?
 
Vad är det för sjukdom han har, IGS?

SLE tror jag att det står att det är indikerat att han har på provresultaten. Men både han och släktingar verkar växa ifrån det efter 3-4 årsåldern. Verkar som om det är hanar som drabbas i hans släkt och att anfallen är som värst under vintermånaderna. Otroligt skumt.
 
Fick höra om två kullsyskon (inte till mina hundar) som haft problem med höga infektionsvärden. Den ena har avlivats efter tredje sjukdomstillståndet och den andra är inne på sitt andra sjukdomstillstånd. Inte riktigt samma symtom men i båda fallen verkar det röra sig om en infektion. Båda är hanar.
Ingen veterinär har kunnat diagnosera någon av hundarna. Den ena har träffat tiotal olika veterinärer men ingen kan fastställa diagnos.
Båda har blivit behandlade med antibiotika och blivit bättre men sedan insjuknat igen.

Jag funderar mest på om det skulle kunna vara något ärftligt. Symtomen är bland annat diarréer, kräkningar, feber, muskelryckningar och slöhet.
Nu har en tredje valp ur kullen fått liknande symtom som kullsyskonen i två dagar. Kräks, blod i avföring och dålig aptit. Pigg i övrigt men något ”tröttare”.

Känns numera som att det inte är en slump. Vad har uppfödaren för ”ansvar” eller ”plikt”?
Tikens första kull, hanen har fått två kullar, båda samma år.
 
Nu har en tredje valp ur kullen fått liknande symtom som kullsyskonen i två dagar. Kräks, blod i avföring och dålig aptit. Pigg i övrigt men något ”tröttare”.

Känns numera som att det inte är en slump. Vad har uppfödaren för ”ansvar” eller ”plikt”?
Tikens första kull, hanen har fått två kullar, båda samma år.

Vad säger rasklubben? Känns som första steget att kontakta dem.
 
Nu har en tredje valp ur kullen fått liknande symtom som kullsyskonen i två dagar. Kräks, blod i avföring och dålig aptit. Pigg i övrigt men något ”tröttare”.

Känns numera som att det inte är en slump. Vad har uppfödaren för ”ansvar” eller ”plikt”?
Tikens första kull, hanen har fått två kullar, båda samma år.
Som seriös uppfödare bör man nog dels kontakta rasklubben och sen även börja gräva bakåt i linjerna både på tikens och hanens sida för att se om det finns liknande sjukdomstillstånd hos hundarna där eller hos deras kullsyskon. Hade jag varit ägare till tiken eller hanen hade jag pausat all avel på den hunden tills det är utrett vart det kommer ifrån samt sett till att valpköparna i de andra kullarna också fick information om det. Det är ju inte omöjligt att någon annan valp i någon av hanens andra kullar blivit dålig utan att man uppmärksammat det på samma sätt, om det nu är hanens sida det kommer ifrån, men det vet man ju inte än.
 
Nu har en tredje valp ur kullen fått liknande symtom som kullsyskonen i två dagar. Kräks, blod i avföring och dålig aptit. Pigg i övrigt men något ”tröttare”.

Känns numera som att det inte är en slump. Vad har uppfödaren för ”ansvar” eller ”plikt”?
Tikens första kull, hanen har fått två kullar, båda samma år.
Uppfödaren kan ha ett ansvar via sin dolda fel-försäkring, om problemen klassas som dolt fel. I övrigt tror jag tyvärr inte att det är så mycket ansvar annat än moraliskt och upplysningsplikt gentemot köpare av kommande valpar från samma tik :(

Jag skulle fundera på att kontakta SKK om inte uppfödaren är samarbetsvillig.
 
Som uppfödare har man skyldighet att upplysa valpköpare om sjukdomar som finns i närsläkten. Det finns uppfödare som blivit bannade av SKK för att de undanhållit sådan information.
Är man seriös så tar man även upp det med rasklubben och ringer upp valpköpare till syskon och andra uppfödare som kan ha samröre med hundens nära linjer.
 
Jag vet ett fall där en hanhundsägare undanhöll att det fanns avkommor med Pannus i flera kullar. Ägaren hade nyttjat hanen själv flera gånger och upplåtit honom till fler än 10 kullar och fortsatte ta emot parningar trots att de viste om att flera avkommor hade Pannus. SKK granskade och gav en varning.
 
Tack för alla era svar!

Uppfödaren är insatt i de tre olika fallen och har en dialog med de berörda. Hen sitter med i rasföreningen som vice ordförande och är med i avelskommiten. Bör man ta kontakt med ordförande i klubben ändå?
 
Tack för alla era svar!

Uppfödaren är insatt i de tre olika fallen och har en dialog med de berörda. Hen sitter med i rasföreningen som vice ordförande och är med i avelskommiten. Bör man ta kontakt med ordförande i klubben ändå?
Skulle avvaktat, den tredje valpen kan ju ha en helt vanlig magsjuka och vad jag förstår det fick de andra två aldrig någon diagnos? Blir svårt att bevisa eller dra några slutsatser då.
 
Tack för alla era svar!

Uppfödaren är insatt i de tre olika fallen och har en dialog med de berörda. Hen sitter med i rasföreningen som vice ordförande och är med i avelskommiten. Bör man ta kontakt med ordförande i klubben ändå?
Jag vill bara uppmärksamma dig på att det är lätt att ta reda på vem som är vice ordförande i din ras. Och vilken rasen är. Så uppfödaren är lätt att identifiera. Likaså även kullen.
Moderator kanske bör ta bort sista inlägget.
 
Jag vill bara uppmärksamma dig på att det är lätt att ta reda på vem som är vice ordförande i din ras. Och vilken rasen är. Så uppfödaren är lätt att identifiera. Likaså även kullen.
Moderator kanske bör ta bort sista inlägget.
Som det framkommer i trådstarten, det är INTE mina hundar det handlar om. Det är en helt annan ras.
 
Skulle avvaktat, den tredje valpen kan ju ha en helt vanlig magsjuka och vad jag förstår det fick de andra två aldrig någon diagnos? Blir svårt att bevisa eller dra några slutsatser då.
En av hundarna besökte totalt 13 olika veterinärer utan att diagnos kunde ställas. Det de två första valparna har gemensamt är högt infektionsvärde samt symptom. Den tredje valpen har samma symtom men har inte träffat veterinär ännu, då hen blev sjuk i tisdags.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp