Bukefalos 28 år!

Sjuka marker

caradan

Trådstartare
Nån som vet hur jag ska gå tillväga för att få reda på om/vad våra marker lider av?

För 3 år sen hade vi 3 ponnies på markerna över sommaren. De två oskodda fick nån typ av white line dicese (vet inte hur det stavas) den skodda klarad sig undan.
Sen dess har vi inte haft hästar hemma och innan så hade marken vart i träda i minst 20 år (om inte mer) förra sommaren gick 6 får pch 2 getter på marken utan problem.

Jag har vart i kontakt med både jordbruksverket, sva och slu men ingen vet vart jag kan vända mig för att föra markprover för att se om marken är frisk nu eller om den är smittad av nått och isåfall vad som krävs för att få den frisk.
 
White line disease (bärrandsröta) får de oftast av blöta marker. Man brukar rekommendera att dränera hagarna så de blir torrare. Bakterierna och svampen trivs när det är blött. Det kan spridas ändå, har en höst fått det så sprids det lätt till flera i samma flock.
Men att dränera är nog steg 1.
 
White line disease (bärrandsröta) får de oftast av blöta marker. Man brukar rekommendera att dränera hagarna så de blir torrare. Bakterierna och svampen trivs när det är blött. Det kan spridas ändå, har en höst fått det så sprids det lätt till flera i samma flock.
Men att dränera är nog steg 1.
Ok ja blött är det till och från men om bakterierna finns i marken oavsett dränering så känns det onödigt att dränera om de ändå kanske är kvar.
Finns det inget "mirakelmedel" som kan ta dö på det?
 
Jag brukar ta 8 dl vatten o 2 dl mat salt med jod och blanda i en hink o doppa hoven i några sekunder när hovarna är ny kratsade av borstade från lera. Sen i box över natten. Salt lösningen torkar ur hoven o trivs inte bakterie o svamp.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Ok ja blött är det till och från men om bakterierna finns i marken oavsett dränering så känns det onödigt att dränera om de ändå kanske är kvar.
Finns det inget "mirakelmedel" som kan ta dö på det?

Jag har fått för mig att om marken är sumpig så kan ph-värdet vara för lågt och marken bli sur. Då trivs bakterierna ännu mer, så ta ett ph-test och se hur värdet ser ut. Är värdet lågt så kan man kalka marken för att få marken mer neutral. Googla lite på det då jag kan ha fel :p
 
Har haft problem med en speciell hage också och den ligger relativt nära gödselstack och mossmarker. Måste ha superkoll på hovarna för att förhindra rötan tar fäste. Använder Ekholm Visions hovbalsam efter rengöring. Är tjära i och det motverkar bakterier och svamp att ta fäste.
www.ekholmnordic.se
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 258
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 674
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
983
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 069
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp