Sjuka muskler i länden?

Ellen01

Trådstartare
Jag och min kompis började i somras rida en spänd och okunnig travare som hade en opassande sadel. Hästen hade därför sjukt i ryggen och vi köpte en ny åt henne (vår väns storasyster som kan mycket om sadlar var och kollade igenom en massa sadlar och så tog vi den som passade och som hästen trivdes med). Ryggontet försvann och vi började rida normalt, nu börjar hon slappna av och bli så fin, flyttar sig för skänklarna och travartraven är borta :) men nu efter några månader börjar hon bli sjuk igen! Hon viker in ryggen om man trycker lite hårdare och speciellt vid länden är hon sjuk. Hon gör också några underliga travhopp när man rider och samlar traven det känns inte riktigt okej när hon kan ha sjukt. Senaste gången longerade vi henne och då var hon pigg och glad, men gjorde också hoppen när vi hade henne att trava riktigt långsamt. Vad kan det bero på, vad brukar det vara när en häst är sjuk i länden?

Tyvärr är ägaren inte så insatt och tycker inte att det är värt att ta någon veterinär eller massör och kolla på henne, så vet inte riktigt vad jag ska göra. Kan hennes rygg vara överansträngd för att hon inte har blivit riden i form förut? När hon äntligen har börjat slappna av så har vi börjat rida henne lång och låg och i form där hon måste få upp ryggen, vilket hon inte är van vid. Eller kanske hon inte alls får upp ryggen som hon borde? Kissing spines? Karprygg? Hon tre små hårda knölar efter varandra på ryggraden som jag alltid undrat vad är, och så tycker hon inte om att bli sadlad:crazy:

Skulle vilja sätta in en bild på hennes rygg men förstår inte riktigt hur man gör, men den är väldigt rak och kort och så går det faktiskt upp lite vid länden.
 
gissningsvis har hästen ändrat ryggen igen efter att ha fått en bättre sadel och behöver en ny. Men det kan vara något helt annat också.
 
Troligtvis har ryggen ändrat sig efter träningen, har fått mer muskler osv.

För att lägga in en bild måste du ladde upp bilden någonstans typ facebook, sen kopierar du URL där www.facebook.blabla står, sen går du in här och klickar på lilla bilden som ser ut som ett berg med sol och klistar in länken där. Finns andra sidor du kan använda tex tinypic.com om du vill förbli anonym
 
gissningsvis har hästen ändrat ryggen igen efter att ha fått en bättre sadel och behöver en ny. Men det kan vara något helt annat också.
Jo så kan det ju såklart vara! Men hon blir inte sjukare efter ridningen, borde hon inte bli det om det är sadeln?
 
Jo så kan det ju såklart vara! Men hon blir inte sjukare efter ridningen, borde hon inte bli det om det är sadeln?

Alltså "sjuk i musklerna /länden" blir nog en lite konstig formulering även om jag tror jag förstår vad du menar egentligen .

Svar på din senaste fråga :
Nej hästen blir inte nödvändigtvis "sjukare" direkt efter dåligt passande sadel .
Däremot så säger det stopp en dag om det är ryggproblem och dåligt passande sadel .
Att ha riktmärke /ribba att hästen som uppvisar problem inte blir sämre direkt efter ytterligare arbete blir inte en motivering som känns skälig ang att inte tycka hästen har problem som någon veterinär borde kika på tycker jag .
 
Senast ändrad:
Alltså "sjuk i musklerna /länden" blir nog en lite konstig formulering även om jag tror jag förstår vad du menar egentligen .

Svar på din senaste fråga :
Nej hästen blir inte nödvändigtvis "sjukare" direkt efter dåligt passande sadel .
Däremot så säger det stopp en dag om det är ryggproblem och dåligt passande sadel .
Att ha riktmärke /ribba att hästen som uppvisar problem inte blir sämre direkt efter ytterligare arbete blir inte en motivering som känns skälig ang att inte tycka hästen har problem som någon veterinär borde kika på tycker jag .
Okej tack för svaret, enda problemet är att ägaren inte verkar förstå hur viktigt det här är och vill inte ta någon veterinär och kolla på henne, för att det tydligen är för dyrt. Vi får väl försöka prata med henne!
 
Okej tack för svaret, enda problemet är att ägaren inte verkar förstå hur viktigt det här är och vill inte ta någon veterinär och kolla på henne, för att det tydligen är för dyrt. Vi får väl försöka prata med henne!

Om du tror att hästen far illa kan du alltid ringa Länsstyrelsen anonymt.
Att neka sjuk häst vetrinärvård är olagligt
 
Det finns inga sjuka muskler, bara en kropp som inte tränas/belastas utifrån egen fysisk belastning. Många varmblod har tyvärr problem i länden, som borde åtgärdas om du frågar mig.
 
@Lobelia @tuaphua hon som hade varit och kollat igenom sadlarna hade en annan gång sagt att hon var ganska spänd i ryggen och att hon kanske frös när hon var ute, så när vi märkte att hon var öm i länden misstänkte vi att det var det som hon pratat om. Vi tänkte att det kunde vara bra med ett kort och lugnt pass med många rörelser i skritt så att hon skulle mjukna upp i musklerna. Efter det var hon nästan bättre trots att hon hade gjort travhoppen i början av träningen, och efter några dagars vila sämre igen. Nu har vi longerat och promenerat och hon har i longeringen varit hur pigg och glad som helst, men när man samlat traven har hon gjort travhoppen igen fastän ingen suttit på :confused: vi får väl ta dit en veterinär själva
 
@Lobelia @tuaphua hon som hade varit och kollat igenom sadlarna hade en annan gång sagt att hon var ganska spänd i ryggen och att hon kanske frös när hon var ute, så när vi märkte att hon var öm i länden misstänkte vi att det var det som hon pratat om. Vi tänkte att det kunde vara bra med ett kort och lugnt pass med många rörelser i skritt så att hon skulle mjukna upp i musklerna. Efter det var hon nästan bättre trots att hon hade gjort travhoppen i början av träningen, och efter några dagars vila sämre igen. Nu har vi longerat och promenerat och hon har i longeringen varit hur pigg och glad som helst, men när man samlat traven har hon gjort travhoppen igen fastän ingen suttit på :confused: vi får väl ta dit en veterinär själva
Nu vet vi ju inte hur de där "travhoppen" ser ut, men när min ponny har problem med knäna så kan han göra ganska konstiga "hopp" i traven. Så det kan vara så att hästen har problem i knäna, och det kanske gör att den spänner sig och får ont i ryggen.
Så om ni kan så är det nog bra att ni ser till att en duktig veterinär tittar på henne. Billigast är nog att från början ta en riktigt duktig veterinär från början, när felet är så oklart. "Vem som helst" kan ju sy ihop ett sår, men att hitta fel som inte är uppenbara är svårt. Så tar ni direkt någon som är duktig på sånt där så blir det billigare i längden. Alla distriktsveterinärer är tex inte duktiga på sånt här.
 
Nu vet vi ju inte hur de där "travhoppen" ser ut, men när min ponny har problem med knäna så kan han göra ganska konstiga "hopp" i traven. Så det kan vara så att hästen har problem i knäna, och det kanske gör att den spänner sig och får ont i ryggen.
Så om ni kan så är det nog bra att ni ser till att en duktig veterinär tittar på henne. Billigast är nog att från början ta en riktigt duktig veterinär från början, när felet är så oklart. "Vem som helst" kan ju sy ihop ett sår, men att hitta fel som inte är uppenbara är svårt. Så tar ni direkt någon som är duktig på sånt där så blir det billigare i längden. Alla distriktsveterinärer är tex inte duktiga på sånt här.
Tack för svaret! Har läst nånting om att problem i iallafall bakknäna kan leda till problem i länden
 
Tack för svaret! Har läst nånting om att problem i iallafall bakknäna kan leda till problem i länden
Skulle tro att de flesta hältor kan leda till olika muskulära problem och spänningar, så det är bra att kolla sånt också, knän är väl ganska ofta problem på hästar som varit omusklade och börjat tränas. Travhästar har ofta knäproblem dessutom.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 026
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 496
Senast: Masse
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 938
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 277
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp