Sjuka rosor

Marna

Trådstartare
Ny rostråd - om det går bra, den andra blev så lång ...

Mina klängrosor vid stallet, planterade 1992-93, heter Heidelberg? om jag minns rätt - är sjuka sedan säkert 5 år (om jag minns rätt!).

Varje år bestämmer jag mig för att ta bort dem och plantera nya nästa år, sedan glömmer jag, hinner inte och kvar står de och överraskar mig varje år med envis o fin blomning hela sommaren o långt in på hösten. De vill helt enkelt inte bli kasserade tror jag. Blommar fint men bladen ser för sorgliga ut som ni kan se. Hur går det här till? Vad är det för sjukdom? Kan inte precis säga att de skötts eller gödslats på senare år. Jag klipper bort lite döda grenar varje år när det passar mig - är amatör på allt som växer.

DSC00876.jpg


DSC00877.jpg


DSC00873.jpg


DSC00875.jpg


DSC00874.jpg
 
Sv: Sjuka rosor

Det ser ut som det skulle kunna vara svartsjukefläckar. Men för det behöver man närbilder. Svartsjukefläckar börjar på bladen det börjar som små svarta fläckar som sedan sprider sig och bladen dör. Vissa sorter är mycket mer mottagliga för svartsjukefläck. Är det barksjukefläck är det istället grenarna som dör och visar sig oftast som rödaktiga (med svart mitt) fläckar på grenarna som sedan går runt hela grenen och dödar den.

Hurvida man vill ha kvar rosen är igentligen upp till dig. Rosor kräver en hel del skötsel och mycket gödning. Får dom väldigt mycket svampsjukdomar (rosor får nästan bara svamsjukdomar) så kan det vara en idé att välja en sort som är friskare i sig.

Det kan ju även vara så att dom helt enkelt har "näringsbrist" men svampsjukdomar är ju trots allt vanligt
 
Sv: Sjuka rosor

Du har nog träffat mitt i prick, börjar som svarta fläckar på bladen som ser friska ut från början. Vad gör man? Får forska lite om Du inte har några tips.
 
Sv: Sjuka rosor

Det lättaste är att bara plocka de blad som får svarta fläckar. Gör man det regelbundet (innan det gått så långt) så blir det oftast inte så illa. Jag har en ros som jag alltid går och plockar "smittade" blad på men det gör jag så fort den har antydan till svarta fläckar. Men jag inser ju också att det är en klen ros eftersom den angrips så. Flera av mina rosor plockar jag något blad då och då på. Det finns svampmedel för rosor i många affärer. Och har man bara ett par rosor kan man ju lägga de pengarna på dom! själv har jag uppemot 30 stycken så det känns dyrt att köpa dom där flaskorna :angel:
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 198
Senast: alazzi
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
3 943
Senast: pimy
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 078
L
Trädgård & Växter I somras planterade jag en Coral Dawn ros, eller två rättare sagt. De "ska" vara härdiga långt över våran zon. I höstas vissnade den...
Svar
2
· Visningar
722
Senast: Lithonit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp