Sjukersättning, hur mycket får jag?

Bapelsin

Trådstartare
Min läkare tycker att jag borde gå över från sjukpenning till sjukersättning eftersom hon inte tror att jag kommer kunna arbeta igen. Jag håller med henne om det, men är rädd för hur jag ska klara mig ekonomiskt.

Men, jag blir inte klok på hur mycket pengar jag skulle få. Jag har en hög SGI, över taket, men eftersom jag bara hade ett vikariat när jag blev sjukskriven så sänktes min ersättning till ”arbetslöshetsnivå” samma dag som vikariatet gick ut. Dock är min SGI skyddad och fortfarande densamma.

På Försäkringskassans hemsida står det såhär om sjukersättningen:

B504ECB5-54A9-4B11-8F45-39B8ADB8325B.jpeg


Vad jag inte förstår är om jag räknas som att jag ”har arbetat” eller om jag ”haft låga inkomster”?
Om de utgår från SGI borde jag hamna i den översta gruppen och få 64,7% av min SGI, men om det baseras på de senaste årens inkomster får jag bara 64,7% av min sjukpenning eftersom min sjukpenning har varit min inkomst senaste åren. Har jag tolkat det rätt?

Ingen idé att ringa FK, de har så långa telefonköer att man ändå aldrig kommer fram, och min handläggare är sjukskriven.
Är det någon som har sjukersättning eller arbetar på FK som vet hur det ligger till?
 
Min läkare tycker att jag borde gå över från sjukpenning till sjukersättning eftersom hon inte tror att jag kommer kunna arbeta igen. Jag håller med henne om det, men är rädd för hur jag ska klara mig ekonomiskt.

Men, jag blir inte klok på hur mycket pengar jag skulle få. Jag har en hög SGI, över taket, men eftersom jag bara hade ett vikariat när jag blev sjukskriven så sänktes min ersättning till ”arbetslöshetsnivå” samma dag som vikariatet gick ut. Dock är min SGI skyddad och fortfarande densamma.

På Försäkringskassans hemsida står det såhär om sjukersättningen:

Visa bifogad fil 85243

Vad jag inte förstår är om jag räknas som att jag ”har arbetat” eller om jag ”haft låga inkomster”?
Om de utgår från SGI borde jag hamna i den översta gruppen och få 64,7% av min SGI, men om det baseras på de senaste årens inkomster får jag bara 64,7% av min sjukpenning eftersom min sjukpenning har varit min inkomst senaste åren. Har jag tolkat det rätt?

Ingen idé att ringa FK, de har så långa telefonköer att man ändå aldrig kommer fram, och min handläggare är sjukskriven.
Är det någon som har sjukersättning eller arbetar på FK som vet hur det ligger till?
Det är din taxerade inkomst som spelar roll. Upp till ett maxbelopp på 7,5 eller 8 basbelopp (tror jag, ska vara samma som taket i sjukförsäkringen)
Beroende på din ålder så får du gå 3-8 (tror jag) år bakåt och plocka de 3 (tror jag) bästa åren. På de räknas sedan ett medel och du får den angivna procenten som belopp i sjukersättning. Den räknas sedan upp varje år med KPI.
Är alltså inte % av SGI utan av vad du fått utbetalat av AG / FK / A-kassa.

Vågar inte gå ed på siffrorna jag angivit, men principen för hur det räknas är som beskrivet. Om du har haft en högre inkomst tidigare, men är fast i att vara sjukskriven arbetslös för överskådlig tid är det bra om du får sjukersättningen så snart som möjligt för att kunna räkna dina goda inkomstår. (ja, systemet missgynnar den som gör många, långa försök att komma tillbaka)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I samband med en operation kommer jag att bli sjukskriven c:a 1-2 månader beroende på hur snabbt återhämtningen går. Det känns väldigt...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: enough
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
655
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 783
Senast: mumin
·
Kropp & Själ Halloj, Jag blev sjukskriven direkt efter gymnasiet och fick sen med tiden aktivitetsersättning. När jag fyllde 30 år så fick man ju...
Svar
11
· Visningar
2 540
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp