R

Raderad medlem 68338

Ok nu har denna tant en fråga.
Jag har drabbats av en klassisk "fotbollsskada" när jag i lätt vinberusat tillstånd trodde att jag var Zlatan och skulle dribbla lite fotboll.
Om vi bortser från den solklara idiotin i detta så har jag några frågor.
Jag drog knät ur led men pga påpasslig omgivning kunde de räta ut benet och trycka tillbaka knäskålen i rätt läge. Är mkt tacksam att min hjälpare inte var svensk och inte förstod alla svordomar han drabbades av men hursom.

Tyvärr är detta ingen ny skada för min del. Mitt vänstra knä har varit kasst hela min uppväxt, blev ngt bättre i vuxen ålder men om man har otur så smäller det till och går ur led (som det gjorde nu).

Problemet är att jag har ett jobb jag ska göra nästa v där jag inte kan hoppa runt på ett ben. Arb givaren kräver förstadagsintyg. Detta beror inte på att jag haft ngn frånvaro tidigare utan det är ngt som uppdragsgivaren kräver och vi har skrivit under på detta.

Nu till frågan: Lyckades få en tid på vårdcentralen på onsdag. Hade behövt komma dit tidigare än så men det var helt kört med tider. Utfärdar akutmottagningarna förstadagsintyg och är det verkligen meningen att man ska betunga dessa med dylika uppgifter då de redan nu förmodligen jobbar ihjäl sig?
 
Ok nu har denna tant en fråga.
Jag har drabbats av en klassisk "fotbollsskada" när jag i lätt vinberusat tillstånd trodde att jag var Zlatan och skulle dribbla lite fotboll.
Om vi bortser från den solklara idiotin i detta så har jag några frågor.
Jag drog knät ur led men pga påpasslig omgivning kunde de räta ut benet och trycka tillbaka knäskålen i rätt läge. Är mkt tacksam att min hjälpare inte var svensk och inte förstod alla svordomar han drabbades av men hursom.

Tyvärr är detta ingen ny skada för min del. Mitt vänstra knä har varit kasst hela min uppväxt, blev ngt bättre i vuxen ålder men om man har otur så smäller det till och går ur led (som det gjorde nu).

Problemet är att jag har ett jobb jag ska göra nästa v där jag inte kan hoppa runt på ett ben. Arb givaren kräver förstadagsintyg. Detta beror inte på att jag haft ngn frånvaro tidigare utan det är ngt som uppdragsgivaren kräver och vi har skrivit under på detta.

Nu till frågan: Lyckades få en tid på vårdcentralen på onsdag. Hade behövt komma dit tidigare än så men det var helt kört med tider. Utfärdar akutmottagningarna förstadagsintyg och är det verkligen meningen att man ska betunga dessa med dylika uppgifter då de redan nu förmodligen jobbar ihjäl sig?
Jag tycker du ska ringa arbetsgivaren så snart det är möjligt och säga att du har tid på onsdag. Vill de ha intyg tidigare får de säga hur du ska få tag på det.
 
Ja jag får göra det helt enkelt. Fan får sån ångest av sånt här, vet att de kommer bli råförbannade för att man fuckar ur deras planering
 
Ja jag får göra det helt enkelt. Fan får sån ångest av sånt här, vet att de kommer bli råförbannade för att man fuckar ur deras planering

Har inte din husläkarmottagning öppen mottagning? Det trodde jag alla hade varje vardag, åtminstone inom SLL. Dit borde du i så fall kunna gå i morgon och få ditt intyg.
 
Om din arbetsgivare kräver ett förstadagsintyg så får han/hon allt hänvisa dig till en läkare och dessutom stå för den kostnaden tycker jag..... Så fungerar det på företaget jag arbetar för... Om någon blir ålagd att komma med ett förstadagsintyg så är det företagshälsovården som gäller....
Sedan kan man ju undra hur lagligt det egentligen är att någon generellt kräver ett förstadagsintyg av alla som arbetar för den arbetsgivaren... Man ska normalt ha genomgått en del rehabutredningar etc innan ett förstadagsintyg skall komma till stånd....
 
Om din arbetsgivare kräver ett förstadagsintyg så får han/hon allt hänvisa dig till en läkare och dessutom stå för den kostnaden tycker jag..... Så fungerar det på företaget jag arbetar för... Om någon blir ålagd att komma med ett förstadagsintyg så är det företagshälsovården som gäller....
Sedan kan man ju undra hur lagligt det egentligen är att någon generellt kräver ett förstadagsintyg av alla som arbetar för den arbetsgivaren... Man ska normalt ha genomgått en del rehabutredningar etc innan ett förstadagsintyg skall komma till stånd....
Har man skrivit under det som i detta fall så är det hur lagligt som helst.
I övriga fall endast från dag 1 vid särskilda skäl :)
 
Ring din arbetsgivare och säg som det är. det viktiga för ag torde vara att du har intyg och att detta klart säger när din skada uppkom och när din arbetsoförmåga därmed uppstod. Är du med i facket bör du kontakta din fackliga org för att få hjälp med att reda i detta med förstadagsintyg. I regel hanteras detta i kollektivavtal, men det torde också vara möjligt att hantera i det enskilda anställningsavtalet. Att en ag alltid kräver förstadagsintyg är dock knappast hållbart. I ditt fall lär ju ditt stackars knä vara kasst även på onsdag, men om du blir våldsamt magsjuk en natt och behöver vara hemma dagen därpå, så lär ju alla symptom vara borta när du väl får läkartid!
 
Ok nu har denna tant en fråga.
Jag har drabbats av en klassisk "fotbollsskada" när jag i lätt vinberusat tillstånd trodde att jag var Zlatan och skulle dribbla lite fotboll.
Om vi bortser från den solklara idiotin i detta så har jag några frågor.
Jag drog knät ur led men pga påpasslig omgivning kunde de räta ut benet och trycka tillbaka knäskålen i rätt läge. Är mkt tacksam att min hjälpare inte var svensk och inte förstod alla svordomar han drabbades av men hursom.

Tyvärr är detta ingen ny skada för min del. Mitt vänstra knä har varit kasst hela min uppväxt, blev ngt bättre i vuxen ålder men om man har otur så smäller det till och går ur led (som det gjorde nu).

Problemet är att jag har ett jobb jag ska göra nästa v där jag inte kan hoppa runt på ett ben. Arb givaren kräver förstadagsintyg. Detta beror inte på att jag haft ngn frånvaro tidigare utan det är ngt som uppdragsgivaren kräver och vi har skrivit under på detta.

Nu till frågan: Lyckades få en tid på vårdcentralen på onsdag. Hade behövt komma dit tidigare än så men det var helt kört med tider. Utfärdar akutmottagningarna förstadagsintyg och är det verkligen meningen att man ska betunga dessa med dylika uppgifter då de redan nu förmodligen jobbar ihjäl sig?
Hur har det gått idag?
 
Mja alltså, läkaren på hc kan skriva ditt intyg retroaktivt, så att det gäller från skadetillfället även om du inte får en tid förrän på onsdag, men med såna krav borde det finnas en företagshälsovård som kan ta in de anställda direkt på dagen utan väntetider som i regel vanliga hc har. Speciellt under sommaren är det rätt hopplöst att få en tid samma dag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp