Sjukskriva sig på semestern

Guldaskig

Trådstartare
Jag har semester nu och har blivit förkyld. I vanliga fall hade jag inte brytt mig men nu i coronatider funderar jag på om jag borde sjukskriva mig? Hade det rört sig om en bruten arm på semestern hade jag definitivt sjukskrivit mig men nu vet jag inte. På grund av rådande läge kan jag ju inte ens gå och handla... Hur hade ni gjort?
 
Jag har semester nu och har blivit förkyld. I vanliga fall hade jag inte brytt mig men nu i coronatider funderar jag på om jag borde sjukskriva mig? Hade det rört sig om en bruten arm på semestern hade jag definitivt sjukskrivit mig men nu vet jag inte. På grund av rådande läge kan jag ju inte ens gå och handla... Hur hade ni gjort?
Jag hade nog sjukskrivit mig i år vid förkylning, just pga isoleringsrekomendationen.
 
Jag har semester nu och har blivit förkyld. I vanliga fall hade jag inte brytt mig men nu i coronatider funderar jag på om jag borde sjukskriva mig? Hade det rört sig om en bruten arm på semestern hade jag definitivt sjukskrivit mig men nu vet jag inte. På grund av rådande läge kan jag ju inte ens gå och handla... Hur hade ni gjort?
Hade definitivt sjukskrivit mig.
 
Om jag inte hade sjukskrivit mig i vanliga fall hade jag inte sjukskrivit mig nu heller.

Syftet med att under rådande läge ’vara hemma vid minsta symptom’ är att inte sprida smitta på väg till jobb och på jobb. Och under min semester hade jag inte ändå inte varit på väg till jobb, eller på jobb. Så min eventuella smittspridning hade varit omhändertagen ändå.
 
Det är delade meningar om det där vet jag. En del hade inte sjukskrivit sig eftersom man ändå är hemma. Andra tycker att man inte ska slösa på semesterdagarna om man nu är sjuk så sin semester dvs sjukskriva sig.

Hur skulle du gjort vanligtvis om du blivit sjuk på din semester? Skulle du sjukskrivit dig även om det funnits karensdag?

skulle jag vara illa sjuk eller skadad så skulle jag sjukskrivit mej. Är det lättare sjukdom som förkylning så skulle jag inte gjort det utan fortsatt ha semester.
 
I dagens läge hade jag nog faktiskt sjukskrivit mig. Åtminstone om det pga coronaråden innebär att jag inte kan göra det som jag planerat men annars hade kunnat göra trots förkylning men som idag innebär att jag blir låst hemma. Om jag ändå bara skulle varit hemma, tex om jag bor så att mitt liv kan fortgå utan risk för smittspridning, typ som @Unafraid beskriver, då hade jag nog inte sjukskrivit mig.
Det har inget med karensavdragets varande eller icke varande att göra utan hur mycket coronaråden påverkar eller ej.
 
Jag har semester nu och har blivit förkyld. I vanliga fall hade jag inte brytt mig men nu i coronatider funderar jag på om jag borde sjukskriva mig? Hade det rört sig om en bruten arm på semestern hade jag definitivt sjukskrivit mig men nu vet jag inte. På grund av rådande läge kan jag ju inte ens gå och handla... Hur hade ni gjort?
På vårt jobb har de sagt att vi i år måste sjuka oss på semestern även vid förkylning iom att de vill ha sjukstatistik
 
Jag har semester nu och har blivit förkyld. I vanliga fall hade jag inte brytt mig men nu i coronatider funderar jag på om jag borde sjukskriva mig? Hade det rört sig om en bruten arm på semestern hade jag definitivt sjukskrivit mig men nu vet jag inte. På grund av rådande läge kan jag ju inte ens gå och handla... Hur hade ni gjort?
Jag sjukanmäler mig alltid på semestern! Det "ska" man ju göra. Dels tas ju semesterdagarna tillbaka, och sjuklön utgår istället. Dels kan du ju inom många branscher faktiskt få bruten semester/bli inbeordrad och då blir det lite fel om man säger "nej, jag är sjuk" först när de ringer och beordrar in en.
 
Just i år hade jag gjort det, även om jag aldrig tidigare orkat sjuka mig under semestern. Jag tänker att om det skulle vara Corona vill jag gärna ha officiella uppgifter på när jag faktiskt insjuknade, plus att det är intressant ur samhällsperspektiv att hålla koll på hur många som är sjuka just nu.
 
Jag tycker det är svårt och är väldigt kluven. Det är just pga isoleringen det innebär som jag funderar på att sjukskriva mig, inget annat. Hade det inte varit pga corona hade jag kunnat handla, åkt till allmänna platser osv. Nu är jag begränsad till min egen trädgård och typ skogen. Jobbar dessutom inom vården och har blivit bestulen på en semestervecka så då har jag ingen lust att slösa de veckorna jag har på att vara sjuk 😏
 
Jag tycker det är svårt och är väldigt kluven. Det är just pga isoleringen det innebär som jag funderar på att sjukskriva mig, inget annat. Hade det inte varit pga corona hade jag kunnat handla, åkt till allmänna platser osv. Nu är jag begränsad till min egen trädgård och typ skogen. Jobbar dessutom inom vården och har blivit bestulen på en semestervecka så då har jag ingen lust att slösa de veckorna jag har på att vara sjuk 😏
Då hade jag sjukskrivit mej, inte för begränsningen utan för som någon nämnde att bli inkallad samt att inte slösa på semestern.
 
Jag hade också sjukskrivit mig under den tiden jag inte orkat/kunnat göra saker "som vanligt", tycker det är helt rimligt att göra det. Krya på dig 😊
 
Jag tycker det är svårt och är väldigt kluven. Det är just pga isoleringen det innebär som jag funderar på att sjukskriva mig, inget annat. Hade det inte varit pga corona hade jag kunnat handla, åkt till allmänna platser osv. Nu är jag begränsad till min egen trädgård och typ skogen. Jobbar dessutom inom vården och har blivit bestulen på en semestervecka så då har jag ingen lust att slösa de veckorna jag har på att vara sjuk 😏
Under de förutsättningarna hade jag definitivt sjukskrivit mig.
 
Jag tycker det är svårt och är väldigt kluven. Det är just pga isoleringen det innebär som jag funderar på att sjukskriva mig, inget annat. Hade det inte varit pga corona hade jag kunnat handla, åkt till allmänna platser osv. Nu är jag begränsad till min egen trädgård och typ skogen. Jobbar dessutom inom vården och har blivit bestulen på en semestervecka så då har jag ingen lust att slösa de veckorna jag har på att vara sjuk 😏
Utifrån det du beskriver hade jag sjukskrivit mig. För mig handlar det om huruvida jag kunnat utnyttja semestern som jag vill och här har ju sjukdom gjort att du inte kan det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 052
Senast: MML
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp