Sjukskriven 50% men vill studera 100%

Snorgrodan

Trådstartare
Jag har ingen koll på någonting kring det här, och behöver all hjälp jag kan få, så jag provar att fråga här.

Jag är sjukskriven 50% sen över ett år tillbaka, för depression/ångest. Jag avskyr dock min arbetsplats, och känner att vägen ur depression är inte att stanna kvar. Jag står inte ut längre. Känner inte heller att jag klarar av ett nytt jobb, med allt vad det innebär, varken psykiskt eller fysiskt. Jag har fastnat rejält i livet på alla plan och måste vidare på något sätt.

Jag hade helst velat begära tjänstledigt till VT och studera heltid.
Jag vet inte om jag klarar det, men det är vad jag vill.

Vad jag förstår så blir man av med pengarna från försäkringskassan om man tar tjänstledigt, eftersom man då helt enkelt inte har ngn lön att ersätta?

Försäkringskassan vågar jag inte prata med. Litar inte på dem alls. Känner bara att de vill utförsäkra mig så fort som möjligt och just nu har de påbörjat en utredning där jag ska träffa läkare för bedömning av hurvida jag har rätt till sjukpenning eller inte. Jag har ångest upp över öronen över bara det. Inbillar mig att de inte kommer förstå och utförsäkra mig. Vågar inte ens ringa tillbaka när de ringer, stoppar huvudet i sanden och undviker...

Men vad händer om jag begär tjänstledigt för studier på heltid helt plötsligt, behöver försäkringskassan få reda på det? Och vad händer då? Ryker sjukpenningen?

Vad händer om jag inte kommer in på någon utbildning?

Vad händer om jag inte klarar av att studera heltid heller? Jag hoppas ju på att det ska gå, men i nuläget fungerar det så att jag jobbar 4 h på morgonen, har då ALLTID x antal psykbryt-gråtattacker under arbetstiden - in på släckt toa och sitta och krama benen på golvet tills jag lugnat ner mig.
Efter arbetsdagen kan jag ibland vara så slut att jag blir apatisk, ibland är jag så utmattad i huvudet att jag inte kan vara vaken fast jag försöker hålla ut till läggdags. Ibland sover jag då tills nästa morgon. Ibland vaknar jag, är uppe några timmar till och sen sover jag mina 8 h som vanligt.

Så jag vet inte om min önskan att studera heltid ens är rimlig. Kan det vara ett alternativ att begära tjänstledigt deltid och då studera halvtid istället men fortfarande vara sjukskriven 50%?

Jag har bara panik över alltihop och vet inte hur jag ska lösa ngnting!
 
Kan inte svara direkt på dina frågor men jag var i en liknande sits som dig för ett par år sedan. Fick då reda på att arbetsgivaren är skyldig att hjälpa till för att man ska kunna komma tillbaka till arbetet, t.ex. att man får en läkarkontakt inom företagsvården, anpassade arbetsuppgifter/arbetstider under en period etc. Vilket kanske är anledningen att Försäkringskassan påbörjat en utredning? Har du pratat med din arbetsgivare om situationen och har denne försökt hjälpa dig?

När jag funderade på att studera heltid och tog upp det med min handläggare sa hon att jag skulle bli utförsäkrad, men att jag däremot kunde bli sjukskriven från studierna om jag inte mäktade med. Så jag tror att om du begär tjänstledigt kommer sjukpenningen att avslutas och de kommer få reda på detta då det rapporteras av arbetsgivaren.

I mitt fall sa jag upp mig och levde på A-kassan, förklarade att jag hade för avsikt att börja studera och de sa bara åt mig att söka jobb och studier samtidigt och rapportera in. Började studera heltid och det gick suveränt då jag kom bort från situationen som fick mig att må dåligt, vilket var min arbetsplats.

Har du fått hjälp av vården med t.ex. samtalskontakt och/eller medicinering? Tycker du i så fall att det fungerar bra? Kom ihåg att du har rätt att byta läkare/samtalskontakt om du inte trivs med din nuvarande!

Har du några planer på vad du vill studera och hur antagningen ser ut? Tänkte om du kunde göra som mig att säga upp dig och leva på A-kassa fram till eventuell studiestart. :)
 
Jag har ingen koll på någonting kring det här, och behöver all hjälp jag kan få, så jag provar att fråga här.

Jag är sjukskriven 50% sen över ett år tillbaka, för depression/ångest. Jag avskyr dock min arbetsplats, och känner att vägen ur depression är inte att stanna kvar. Jag står inte ut längre. Känner inte heller att jag klarar av ett nytt jobb, med allt vad det innebär, varken psykiskt eller fysiskt. Jag har fastnat rejält i livet på alla plan och måste vidare på något sätt.

Jag hade helst velat begära tjänstledigt till VT och studera heltid.
Jag vet inte om jag klarar det, men det är vad jag vill.

Vad jag förstår så blir man av med pengarna från försäkringskassan om man tar tjänstledigt, eftersom man då helt enkelt inte har ngn lön att ersätta?

Försäkringskassan vågar jag inte prata med. Litar inte på dem alls. Känner bara att de vill utförsäkra mig så fort som möjligt och just nu har de påbörjat en utredning där jag ska träffa läkare för bedömning av hurvida jag har rätt till sjukpenning eller inte. Jag har ångest upp över öronen över bara det. Inbillar mig att de inte kommer förstå och utförsäkra mig. Vågar inte ens ringa tillbaka när de ringer, stoppar huvudet i sanden och undviker...

Men vad händer om jag begär tjänstledigt för studier på heltid helt plötsligt, behöver försäkringskassan få reda på det? Och vad händer då? Ryker sjukpenningen?

Vad händer om jag inte kommer in på någon utbildning?

Vad händer om jag inte klarar av att studera heltid heller? Jag hoppas ju på att det ska gå, men i nuläget fungerar det så att jag jobbar 4 h på morgonen, har då ALLTID x antal psykbryt-gråtattacker under arbetstiden - in på släckt toa och sitta och krama benen på golvet tills jag lugnat ner mig.
Efter arbetsdagen kan jag ibland vara så slut att jag blir apatisk, ibland är jag så utmattad i huvudet att jag inte kan vara vaken fast jag försöker hålla ut till läggdags. Ibland sover jag då tills nästa morgon. Ibland vaknar jag, är uppe några timmar till och sen sover jag mina 8 h som vanligt.

Så jag vet inte om min önskan att studera heltid ens är rimlig. Kan det vara ett alternativ att begära tjänstledigt deltid och då studera halvtid istället men fortfarande vara sjukskriven 50%?

Jag har bara panik över alltihop och vet inte hur jag ska lösa ngnting!

Man kan, och får normalt inte, vara sjukskriven/arbetslös och studera samtidigt. Enbart om du har en sjukdom som riskerar längre sjukperioder under max 12 månader. Där kan ju du kvala in om läkaren kan tänka sig att skriva ett läkarutlåtande om det. Du lär dock inte kunna ta tjänstledigt för det kan jag tänka mig.

https://www.csn.se/om-nagot-hander-eller-andras/sjuk.html

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/om_du_blir_sjuk_studerande
 
Om du tar csn på minst 50% skyddas din SGI.
Så du kan begära tjänstledighet för studier från jobbet och ändå skydda SGI.
Men mig veterligt kan du inte vara sjukskriven från jobbet och samtidigt studera (med csn).
 
Studera är ju ett jobb, så att ta emot sjukpenning för 50% och sedan plugga på 100 % blir ju inte riktigt rätt då eller hur. Som jag tolkar det så är det din nuvarande tjänst som är del i ditt mående så om du inte behöver jobba med det du gör nu mer så kommer du troligtvis också må bättre?
Om jag var du så skulle jag absolut söka mig en utbildning, ta tjänstledigt eller säga upp mig från jobbet och utbilda mig till något jag tror jag vill jobba med i framtiden.

Jag har också haft jobb som gett mig ångest (även sådana som börjat kl 4 på morgonen precis som du) och tror jag förstår hur du känner dig. Att plugga är ett utmärkt sätt att komma ifrån den låsta situationen du är i nu. Go for it!
 
Kan inte svara direkt på dina frågor men jag var i en liknande sits som dig för ett par år sedan. Fick då reda på att arbetsgivaren är skyldig att hjälpa till för att man ska kunna komma tillbaka till arbetet, t.ex. att man får en läkarkontakt inom företagsvården, anpassade arbetsuppgifter/arbetstider under en period etc. Vilket kanske är anledningen att Försäkringskassan påbörjat en utredning? Har du pratat med din arbetsgivare om situationen och har denne försökt hjälpa dig?

När jag funderade på att studera heltid och tog upp det med min handläggare sa hon att jag skulle bli utförsäkrad, men att jag däremot kunde bli sjukskriven från studierna om jag inte mäktade med. Så jag tror att om du begär tjänstledigt kommer sjukpenningen att avslutas och de kommer få reda på detta då det rapporteras av arbetsgivaren.

I mitt fall sa jag upp mig och levde på A-kassan, förklarade att jag hade för avsikt att börja studera och de sa bara åt mig att söka jobb och studier samtidigt och rapportera in. Började studera heltid och det gick suveränt då jag kom bort från situationen som fick mig att må dåligt, vilket var min arbetsplats.

Har du fått hjälp av vården med t.ex. samtalskontakt och/eller medicinering? Tycker du i så fall att det fungerar bra? Kom ihåg att du har rätt att byta läkare/samtalskontakt om du inte trivs med din nuvarande!

Har du några planer på vad du vill studera och hur antagningen ser ut? Tänkte om du kunde göra som mig att säga upp dig och leva på A-kassa fram till eventuell studiestart. :)

Tusen tack för ditt svar! Så skönt att höra att det gick bra för dig!!

Arbetsplatsen har i princip inga krav på mig längre, de vill att jag ska bli bra igen bara, och det får ta den tid det tar, produktionchefen har flertalet gånger erbjudit sitt stöd och hjälp, de försöker göra det så uthärdligt som möjligt genom att t.ex inte sätta mig i stressiga situationer. Så på det viset är de väldigt bra. Men det är också en arbetsplats där flera är långtissjukskrivna för psykisk ohälsa och många andra som slutar... bland annat på grund av att de helt enkelt vantrivs.

Ett jätteproblem är att jag inte litar på människor och är livrädd för dem när det gäller att vara det minsta sårbar. Jag tänker mig att jag ska prata med produktionchefen om det här men vill inte ha noll koll, men han slutar själv till årsskiftet så bara det får mig att få bråttom. Kan inte tänka mig att prata med någon annan.

Min arbetsledare är väldigt speciell... vet att hon kommer ifrågasätta varför jag går och pratar med produktionschefen om jag gör det och varför jag inte pratar med henne istället.. hon tycker väldigt mycket om mig, men hon är gränslös, lägger sig i saker en arbetsledare absolut inte har något att göra med, tränger sig på, är kontrollerande, använder sig av härskartekniker och är utan förmåga att läsa av andra människor. Får intrycket av att hon ser mig som en dotter nästan vilket jag tycker är väldigt obehagligt. Jag tål henne inte, har svårt att hantera situationen och mår jättedåligt av att behöva ha kontakt med henne öht.

Ja, jag har fått mycket mer hjälp från öppenpsyk än vad jag någonsin hade föreställt mig, träffar min psykiatriker var tredje månad som även har hjälpt mig med andra problem jag har/haft med övriga vården. Jag går hos psykolog en gång i veckan och har fått mycket bättre insikt i varför jag mår som jag mår, men längre än så har vi inte kommit. Ska påbörja EMDR-terapi nu för att se om det kan vara till hjälp. Jag har även gått på olika antidepp sen 1,5 år tillbaka men inget hjälper som det ska på mig och jag är nu riktigt rädd för att testa nya och vill gå tillbaka till voxra, som jag upplever som ok och åtminstone inte har några biverkningar på mig.

Jag börjar tvivla på att min psykolog kan hjälpa mig så mycket mer, känns som att hon mest vill bli av med mig nu (är säkert så bara i mitt huvud men så känns det iaf och det ställer till det rätt mycket tyvärr).

Jag pratade under sommaren med en psykoterapapeut och blev förvånad över hur bra hon verkade förstå mig direkt... så tanken på att byta samtalskontakt finns, men jag känner mig helt skräckslagen över att ens lyfta frågan. Känner mig dum och otacksam för all hjälp jag fått och känner att jag borde vara frisk vid det här laget och lämna plats till någon annan som behöver hjälp.
Tanken är dock att jag ska träffa psykoterapeuten igen, just angående att rent praktiskt ta sig vidare i livet och ur min situation. Men vet inte alls när detta är tänkt att det ska ske.

Skulle inte våga säga upp mig, känns så osäkert att inte ha något att falla tillbaka på om studierna går åt skogen. Tänkt att tjänstledighet hade varit ett bra alternativ då, så att jag vågar och inte blir helt paralyserad/överväldigad och inte klarar av att göra någonting.
Men skönt att höra att man kan göra så också ändå.
 
Man kan, och får normalt inte, vara sjukskriven/arbetslös och studera samtidigt. Enbart om du har en sjukdom som riskerar längre sjukperioder under max 12 månader. Där kan ju du kvala in om läkaren kan tänka sig att skriva ett läkarutlåtande om det. Du lär dock inte kunna ta tjänstledigt för det kan jag tänka mig.

https://www.csn.se/om-nagot-hander-eller-andras/sjuk.html

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/om_du_blir_sjuk_studerande
Att vara sjukskriven 50% och studera på 50% är alltså inte ett alternativ. Förstår jag det rätt då?
 
Studera är ju ett jobb, så att ta emot sjukpenning för 50% och sedan plugga på 100 % blir ju inte riktigt rätt då eller hur. Som jag tolkar det så är det din nuvarande tjänst som är del i ditt mående så om du inte behöver jobba med det du gör nu mer så kommer du troligtvis också må bättre?
Om jag var du så skulle jag absolut söka mig en utbildning, ta tjänstledigt eller säga upp mig från jobbet och utbilda mig till något jag tror jag vill jobba med i framtiden.

Jag har också haft jobb som gett mig ångest (även sådana som börjat kl 4 på morgonen precis som du) och tror jag förstår hur du känner dig. Att plugga är ett utmärkt sätt att komma ifrån den låsta situationen du är i nu. Go for it!

Nej, så tänkte jag inte, formulerade mig säkert knasigt. Det blir ju som du säger helt fel!
Jag menade att om jag begär tjänstledigt till vårterminen för studier, skulle försäkringskassan kunna få för sig att om jag tror att jag kan plugga 100% till våren så borde jag kunna jobba 100% nu? Så att jag blir utan sjukpenning nu, medans jag jobbar alltså!

Ja, jag tror att jag kommer må bättre av att studera, hoppas på det. Vet iaf att jag blir snarare sämre av att fortsätta som jag gör. Tack för pepp!
 
Säkert en dum fråga men det är så rörigt i mitt huvud, men jag är rädd för det här scenariot:
Att jag får tjänstledigt för studier till våren men att jag inte kommer in på någon utbildning någonstans.
Då måste jag ju fortsätta jobba.
Är jag då helt plötsligt tvungen att jobba 100% då?
 
Om du kommer ha 100% sysselsättning iom studierna så kan du inte också vara sjukskriven på 50%. Ska du behålla din sjukskrivning så får din sysselsättning max uppgå till 50%. Beroende på varför du är sjukskriven så kan en studietid vara det som gör att du tar dig ur det, men börjar du studera och efter en tid märker att det inte fungerar kan det vara möjligt att du blir sjukskriven på nytt, men det är omöjligt att svara säkert på då det är många faktorer som spelar in. Du verkar inte må så bra av ditt jobb så tror att det kan vara bra med ett miljöombyte, om studier är rätt kan bara du svara på. Och helt ärligt tror jag det vore bättre att ha en dialog med fk om allt det här.
 
Säkert en dum fråga men det är så rörigt i mitt huvud, men jag är rädd för det här scenariot:
Att jag får tjänstledigt för studier till våren men att jag inte kommer in på någon utbildning någonstans.
Då måste jag ju fortsätta jobba.
Är jag då helt plötsligt tvungen att jobba 100% då?
Om du säker en utbildning på 100% nu och ska börja efter nyår så har inte fk ett skit med det att göra i nuläget. Du måste ju planera utifrån att du ska vara frisk vid det laget även om du inte vet ifall du är frisk eller sjuk då. Det är först när du byter sysselsättningsgrad som de lägger sig i.
 
Nej, så tänkte jag inte, formulerade mig säkert knasigt. Det blir ju som du säger helt fel!
Jag menade att om jag begär tjänstledigt till vårterminen för studier, skulle försäkringskassan kunna få för sig att om jag tror att jag kan plugga 100% till våren så borde jag kunna jobba 100% nu? Så att jag blir utan sjukpenning nu, medans jag jobbar alltså!

Ja, jag tror att jag kommer må bättre av att studera, hoppas på det. Vet iaf att jag blir snarare sämre av att fortsätta som jag gör. Tack för pepp!
Ahaaa.. Ja, då förstår jag. nej, jag kan inte tänka mig att de skulle kunna kräva att du går upp till hundra procent nu bara för att du ska söka 100 procent studier till våren. Det är ju jobbet som gör dig sjuk ju, inte arbetstiden egentligen.
 
Om du kommer ha 100% sysselsättning iom studierna så kan du inte också vara sjukskriven på 50%. Ska du behålla din sjukskrivning så får din sysselsättning max uppgå till 50%. Beroende på varför du är sjukskriven så kan en studietid vara det som gör att du tar dig ur det, men börjar du studera och efter en tid märker att det inte fungerar kan det vara möjligt att du blir sjukskriven på nytt, men det är omöjligt att svara säkert på då det är många faktorer som spelar in. Du verkar inte må så bra av ditt jobb så tror att det kan vara bra med ett miljöombyte, om studier är rätt kan bara du svara på. Och helt ärligt tror jag det vore bättre att ha en dialog med fk om allt det här.
Blev knasigt när jag skrev, menade inte att jag skulle studera 100% och samtidigt få sjukpenning för 50%.
Utan att jag är rädd för att bli av med sjukpenningen NU när jag jobbar, om försäkringkassan får reda på att jag vill studera på 100% till våren. För jag klarar definitivt inte av att jobba 100% i dagsläget, jag klarar egentligen inte av 50 % ens.

Okej! Så jag skulle egentligen kunna söka en utbildning på halvtid (med csn) och fortfarande vara sjukskriven 50% (med sjukpenning)?
Ja, försäkringskassan lär ju kunna det här bäst ja... men jag klarar inte av att prata med dem för tillfället. :(
 
Om du säker en utbildning på 100% nu och ska börja efter nyår så har inte fk ett skit med det att göra i nuläget. Du måste ju planera utifrån att du ska vara frisk vid det laget även om du inte vet ifall du är frisk eller sjuk då. Det är först när du byter sysselsättningsgrad som de lägger sig i.
Då är jag med på det! Tusen tack för ditt svar!!!
 
Blev knasigt när jag skrev, menade inte att jag skulle studera 100% och samtidigt få sjukpenning för 50%.
Utan att jag är rädd för att bli av med sjukpenningen NU när jag jobbar, om försäkringkassan får reda på att jag vill studera på 100% till våren. För jag klarar definitivt inte av att jobba 100% i dagsläget, jag klarar egentligen inte av 50 % ens.

Okej! Så jag skulle egentligen kunna söka en utbildning på halvtid (med csn) och fortfarande vara sjukskriven 50% (med sjukpenning)?
Ja, försäkringskassan lär ju kunna det här bäst ja... men jag klarar inte av att prata med dem för tillfället. :(
Jag kan inte fks regler om studier, om man får studera halvtid med sjukpenning, så det är bäst att ta med dem.

Om du tror att du mår bättre om 4 månader och tror att du då kan ha en sysselsättningsgrad på 100% så förstår jag inte hur det ska påverka ditt läge idag, det är en bra grej att det finns en plan framåt för dig att ta dig ur sjukskrivningen. Om du får sjukpenning idag så beror det på din läkares och fks bedömning av det läge du befinner dig idag.
 
Blev knasigt när jag skrev, menade inte att jag skulle studera 100% och samtidigt få sjukpenning för 50%.
Utan att jag är rädd för att bli av med sjukpenningen NU när jag jobbar, om försäkringkassan får reda på att jag vill studera på 100% till våren. För jag klarar definitivt inte av att jobba 100% i dagsläget, jag klarar egentligen inte av 50 % ens.

Okej! Så jag skulle egentligen kunna söka en utbildning på halvtid (med csn) och fortfarande vara sjukskriven 50% (med sjukpenning)?
Ja, försäkringskassan lär ju kunna det här bäst ja... men jag klarar inte av att prata med dem för tillfället. :(
Försäkringskassan har ofta så de kan svara på frågor på tex FB. Rent allmänna alltså.
Där borde du kunna fråga och få svar om du kan vara sjukskriven 50% och studera 50% samtidigt.
 
Du borde absolut kunna studera på 100% utan att försäkringskassan bråkar.
Du behöver dock inte informerar FK att du söker utbildningen och planerar att studera till 100%, men när du väl fått besked att du kom in på utbildningen och tagit beslutet att börja studera, då kan du informerar FK för då kommer du inte längre behöva/kunna vara sjukskriven.
Om det inte funkar att studera 100% så får du bli sjukskriven på nytt.

Funkar det att studera till 100% kommer du dock troligen behöva prova jobba 100% efter studie tiden, och om det inte funkar sjukskriva dig.
Dem kommer inte godkänna att du kan studera till 100% under hela utbildningen men inte tänker prova jobba 100%.
 
Okej! Så jag skulle egentligen kunna söka en utbildning på halvtid (med csn) och fortfarande vara sjukskriven 50% (med sjukpenning)?
Undrar om det inte blir som när man har två olika arbeten, att du ska minska arbetstid på båda, inte vara helt borta från det ena och jobba helt på det andra. Om det inte finns några specialregler för studier.
Tror du kan behöva söka studier och scn på 100% och sedan sjukskriva dig från hälften av studierna om du vill plugga 50% och slippa din AG. Kanske en ide att söka två halvfartskurser och ha tanken om att det primärt är en som ska genomföras?
Tänk på att din sjuk% kan ökas/minskas under terminens gång också.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 783
Senast: mumin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 381
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 774
Senast: Dimmoln
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 215
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp