Sjukskriven från jobbet men åka till stallet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Seabaz

Trådstartare
Uppmärksammade nåt inlägg i en annan tråd där någon var sjukskriven (ej långtidssjukskriven, tänk typ förkyld, huvudvärk, kräksjuka och liknande) från jobbet men åkt till stallet och ridit två hästar.

På mig sticker det i ögonen lite...

Jag kan fatta att man måste ut till stallet om man har eget stall men för mig om jag är så sjuk att jag inte kan jobba, då gör man väl bara det väsentliga som typ mocka och fodra och ev insläpp ?

Att ta in och rykta, sadla, rida, göra ordning hästen efteråt plus mocka/fodra.... njaa..

Vad tycker ni? Era kollegor? Chefen?
 
Uppmärksammade nåt inlägg i en annan tråd där någon var sjukskriven (ej långtidssjukskriven, tänk typ förkyld, huvudvärk, kräksjuka och liknande) från jobbet men åkt till stallet och ridit två hästar.

På mig sticker det i ögonen lite...

Jag kan fatta att man måste ut till stallet om man har eget stall men för mig om jag är så sjuk att jag inte kan jobba, då gör man väl bara det väsentliga som typ mocka och fodra och ev insläpp ?

Att ta in och rykta, sadla, rida, göra ordning hästen efteråt plus mocka/fodra.... njaa..

Vad tycker ni? Era kollegor? Chefen?

Ta hand om förstår jag, rida låter väl sådär. Men å andra sidan struntar jag i det, jag vet ju inte orsak eller om det ligger annat bakom eller nåt.
 
Jag tycker att det är svårt att säga antingen eller. Det beror ju på. Jobbar man med kunder eller patienter kan man ju inte stå och hosta och snora, men lulla runt i skogen på hästen kan ju funka ändå. Eller att man åker ut och rider för att testa om man är tillräckligt frisk för att åka och jobba nästa dag. Jag skulle dock inte rida med migrän eller kräksjuka för det hade jag inte orkat.
 
Det beror ju på, både på ens eget allmäntillstånd och varför man har sjukfrånvaro (det kan ju vara lika mycket för att inte smitta kollegorna som för att man verkligen inte orkar röra sig. ) och hur ansträngande det är att motionera hästen. Det skulle mycket till för att jag inte skulle klara av att "åka" på någon av mina kusar.
 
Uppmärksammade nåt inlägg i en annan tråd där någon var sjukskriven (ej långtidssjukskriven, tänk typ förkyld, huvudvärk, kräksjuka och liknande) från jobbet men åkt till stallet och ridit två hästar.

På mig sticker det i ögonen lite...

Jag kan fatta att man måste ut till stallet om man har eget stall men för mig om jag är så sjuk att jag inte kan jobba, då gör man väl bara det väsentliga som typ mocka och fodra och ev insläpp ?

Att ta in och rykta, sadla, rida, göra ordning hästen efteråt plus mocka/fodra.... njaa..

Vad tycker ni? Era kollegor? Chefen?

Finns hur mycket trådar som helst om detta sen många år. Svaren är typ alltid samma att jo - många rider ändå om de är kortidssjukskrivna från jobbet.

Sen ang din tråd så är det ju iof rätt stora marginaler mellan förkyld och kräksjuka ☺️
 
Beror på. Är hästen en sån som inte kan vila? Då får man bita ihop. Jag pluggar, men hade gjort lika om jag skulle jobbat. Jag har varit sjuk tis-to i veckan. Min häst har varit hon veterinären och ska skrittas för hand i veckan. Så jag är ute och går. Det är, när jag har feber, jobbigare än att lufsa lite i skogen på hästryggen. Min häst blir knäpp och gör sig illa om hon vilar. Jag kan komma undan med longering en dag, men annars måste hon ridas.

Jag skulle dock inte skylta med det.
 
Beror på. Är hästen en sån som inte kan vila? Då får man bita ihop. Jag pluggar, men hade gjort lika om jag skulle jobbat. Jag har varit sjuk tis-to i veckan. Min häst har varit hon veterinären och ska skrittas för hand i veckan. Så jag är ute och går. Det är, när jag har feber, jobbigare än att lufsa lite i skogen på hästryggen. Min häst blir knäpp och gör sig illa om hon vilar. Jag kan komma undan med longering en dag, men annars måste hon ridas.

Jag skulle dock inte skylta med det.

Så du är för sjuk att orka jobba men orkar åka iväg med hästen för klinik samt orkar promenera och motionera den osv ?
 
Nej minsann.

Är man sjuk är man sjuk. Kan man rida blir det lite som att skolka från skolan och det rimmar jäkligt dåligt om man är vuxen och yrkesarbetar tycker jag.

Min chef hade sett rött och jag med om det gällde kollegor.
 
Jag kan faktiskt inte riktigt orka bry mig om hur andra gör... Jag kan tänka mig flera tillfällen då jag själv teoretiskt hade kunnat göra precis så - vara hemma från jobbet men ändå åka o rida. Vid migrän, till exempel. Min migrän brukar bli bättre av utomhusluft och av att jag rör mig måttligt - som en skogsrunda på hästryggen. Titta på en datorskärm eller använda huvudet till att tänka (det är typ de sakerna jag gör på jobbet) fungerar dock INTE. Alltså skulle jag i det fallet kunna vara sjukskriven från jobbet och ändå rida. I verkligheten har jag dock rätt goda möjligheter till flextid och att jobba hemifrån. Så det blir aldrig någon sjukskrivning, utan lite mindre jobbat den dagen jag har migrän och lite mer någon annan dag...
 
Så du är för sjuk att orka jobba men orkar åka iväg med hästen för klinik samt orkar promenera och motionera den osv ?
Kliniken måndag, sjuk tisdag. Och den måste ut och gå, veterinärens order går före "lättare sjukdom". Nu pluggar jag och missar några föreläsningar, vilket bara jag förlorar på. (Pendlar fem timmar till skolan, annars hade jag bitit ihop och gått dit).

Men ja, jag skulle ha varit sjuk från jobbet och gått ut med hästen om det hade varit så.
 
Kliniken måndag, sjuk tisdag. Och den måste ut och gå, veterinärens order går före "lättare sjukdom". Nu pluggar jag och missar några föreläsningar, vilket bara jag förlorar på. (Pendlar fem timmar till skolan, annars hade jag bitit ihop och gått dit).

Men ja, jag skulle ha varit sjuk från jobbet och gått ut med hästen om det hade varit så.

Ja då prioriterar du annat som sagt när du sjukanmäler dig dvs är så sjuk att du inte orkar vara på jobbet .
 
Ja då prioriterar du annat som sagt när du sjukanmäler dig dvs är så sjuk att du inte orkar vara på jobbet .
Jag tar hand om mina djur även om jag är sjuk, gör inte du det? Har veterinären sagt: "ska promenera varje dag", då ser jag till att göra det, oavsett hur jag själv mår. Lika mycket som att jag mockar, fyller vatten och packar höpåsar, vilket jag skulle vilja säga att är jobbigare än att åka häst i skogen i 40 minuter.
 
Jag tar hand om mina djur även om jag är sjuk, gör inte du det? Har veterinären sagt: "ska promenera varje dag", då ser jag till att göra det, oavsett hur jag själv mår. Lika mycket som att jag mockar, fyller vatten och packar höpåsar, vilket jag skulle vilja säga att är jobbigare än att åka häst i skogen i 40 minuter.
Nä alltså är jag så sjuk att jag verkligen inte kan jobba så motionerar jag inte min häst. Är jag så sjuk att jag öht inte kan ta mig till jobbet så kan jag inte ta mig till hästen heller . Då får någon annan se till den, mocka, fixa mat, se till att den mår bra osv.

”Åka häst i skogen” ? Du skrev att du varit på kliniken med hästen samt att du måste ut och promenera den och att det är jobbigare /svettigare än att sitta på den osv?

Jag förstår om du pluggar att du har dessa möjligheter men det blir väldigt annat om du är anställd och jobbar att förhålla sig som du gör och tycka att det är helt normalt att sjukskriva sig för att du är jättesjuk men ändå orkar du med att åka till veterinär och vara ute och motionera din häst för att hästen kommer före allt .
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 696
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp