Sjukskriven från jobbet men åka till stallet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja har faktiskt aldrig varit så sjuk att jag inte klarat av att ta hand om mina djur. Tack och lov. När jag varit sjuk och inte orkat mycket så har jag hellre skrittat hästen en timme än att gå ut och gå med hundarna den timmen. Det är mindre ansträngande. Men sen har hästen också gått på lösdrift + att man då i princip kan ta på hästen träns och en sadel. Eller väldigt skitig häst kan man ta barbacka.

@lbb Kan du hitta någon ladstadgar som säger att man måste vara sängliggande när man är sjukskriver någon dag från jobbet? Ser du verkligen inte skillnad på att vara på jobbet i 8-9 h mot att ta hand om sina barn/djur och göra det nödvändigaste?
Om du hittar motsatsen ska jag försöka.
 
Jag kan typ inte sjukskriva mig eftersom ta hand om gården och hästarna är mitt jobb.Klart sambon som jag har gården med hjälper mig.MEN mer än en gång har sambon varit i Stockholm på jobb o då är fet bara o bita ihop om jag blir sjuk.Vi har ju inte heller släkt i närheten eller nära hästvan granne.Men är jag sjuk rider kag inte utan gör det som behövs göras
Du får väl göra som jag, kan jag pga sjukskrivning inte fullfölja uppdrag, ja då lejer jag in folk som kan..Det svider i lädret men är trots allt riktigare än att ägna sig åt hobby/arbete under sjukskrivningen
 
Jag jämställer ingenting. Konstaterar bara, att en individ anmäler sig sjuk, tvingar arbetsgivaren till extra arbete o extra kostnader, vilket accepteras om individen verkligen är sjuk, men knappast om individen istället för att sköta sitt arbete åker till sitt fritidsnöje i stallet..och jag misstänker att många arbetsgivare delar den uppfattningen. Det handlar inte om de fall där arbetsgivaren informerats och gett stt godkännande utan om de som kryper under täckt "sjukskrivning" för man klarar inte av sina förpliktelser gentemot sina djur.

Att ha djur är ett ansvar och ett måste, lika mycket som det är ett nöje. Ungefär som att ha barn. de Måste ha mat, de Måste få omsorg, de Måste få sjukvård om/när det behövs.
Det är ingen som pratat om att sjukskriva sig på falska premisser överhuvudtaget - det är nog alla rörande överens om att det är fel.
Men nej, det finns inte på tapeten att jag ringer upp min arbetsgivare och kollar av så att jag får lämna hemmet bara för att jag är sjukskriven. Jag är anställd, inte livegen.
 
Jag skulle aldrig komma på tanken att rida om jag var såpass sjuk att jag varit tvungen att sjukskriva mig. Jag tycker att det är omoraliskt. Kan jag inte få hjälp av någon så får jag självklart masa mig iväg och fixa mat och box.
Och jag säger till de som åker till stallet magsjuka - GE FAN I DET. :rage: Jag vill inte bli magsjuk och smittar man så ge er inte ut bland folk. Du vet inte vem du smittar. Skulle en anhörig till mig få magsjuka så är det sjukhusvård som gäller.
 
Det låter helt vansinnigt faktiskt, jag hade inte kunnat koncentrera mig - men fair enough om det finns annat folk på plats som ser efter djuret, vad hade chefen gjort om så inte var fallet?
Ingen aning. Han var en sur gubbe så förmodligen rätt oförstående till hela ha djur-biten.
 
Att ha djur är ett ansvar och ett måste, lika mycket som det är ett nöje. Ungefär som att ha barn. de Måste ha mat, de Måste få omsorg, de Måste få sjukvård om/när det behövs.
Det är ingen som pratat om att sjukskriva sig på falska premisser överhuvudtaget - det är nog alla rörande överens om att det är fel.
Men nej, det finns inte på tapeten att jag ringer upp min arbetsgivare och kollar av så att jag får lämna hemmet bara för att jag är sjukskriven. Jag är anställd, inte livegen.
Vård av barn ingår i den skattefinansierade hjälpen som finns eller hur. Och du uppbär som sjukskriven en försäkringsersättning som vi andra finansierar..så du, som alla andra får väl följa de beslut kassan fattar, och vad det gäller jobbet, där finns inga skyldigheter kvar om du bryter mot de avtal som finns.
 
Det finns inte alltid folk att "leja in". Vad gör då?
För att inte tala om att lite frisk luft ofta påskyndar ett tillfrisknande.
Det finns alltid ngt som heter framförhållning. En granne, en vän som man har avtalat med långt innan. I alla fall har jag det så, det vore ansvarslöst i mina ögon att inte ha den säkerheten, för vad gör du om du verkligen blir sjuk och in kan mata dina ök?
 
Jag skulle aldrig komma på tanken att rida om jag var såpass sjuk att jag varit tvungen att sjukskriva mig. Jag tycker att det är omoraliskt. Kan jag inte få hjälp av någon så får jag självklart masa mig iväg och fixa mat och box.
Och jag säger till de som åker till stallet magsjuka - GE FAN I DET. :rage: Jag vill inte bli magsjuk och smittar man så ge er inte ut bland folk. Du vet inte vem du smittar. Skulle en anhörig till mig få magsjuka så är det sjukhusvård som gäller.
Det beror ju lite på ens uppstallning och metod att ta sig till stallet. Fem min promenad till lösdriften med endast dina hästar vs 1h kommunal resväg till ett stort inackodorderingsstall, t ex.

Naturligtvis håller jag med om att det är omoraliskt att sjukskriva sig för att åka till stallet, men inte att det är omoraliskt att ta en 30-min skrittrunda istället för en 30-min promenad.
 
Det finns alltid ngt som heter framförhållning. En granne, en vän som man har avtalat med långt innan. I alla fall har jag det så, det vore ansvarslöst i mina ögon att inte ha den säkerheten, för vad gör du om du verkligen blir sjuk och in kan mata dina ök?
Min stallägare ringer in sin mamma som tar ledigt från jobbet och kommer och sköter stallet, om det krisar på nivå sjukhusvistelse. För 39 graders feber i en dag? HAHA nej.

(Pytteliten stallägare, lösdrift för alla, några egna plus mina två för sällskap, inte jobbet hon lever på.)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Att ha häst är lika onödigt som att ha båt. Det är den sanning som gäller för den absoluta merparten av oss. Att det sedan är lika nödvändigt att sköta sin häst som sin båt inser de flesta. Till detta kommer en lagstadgad skyldighet att hålla djur under vissa förutsättningar.
Nej. Det är inte lika nödvändigt att sköta sin båt som sina djur. Som sagt verkar du medvetet göra dig dum.
 
Du får väl göra som jag, kan jag pga sjukskrivning inte fullfölja uppdrag, ja då lejer jag in folk som kan..Det svider i lädret men är trots allt riktigare än att ägna sig åt hobby/arbete under sjukskrivningen
Känner ingen jag kan leja in med kort varsel mot betalning.Dessutom är det bara vi själva som drabbas ingen annan eftersom vi " anställt oss själva"😉
 
Nej. Det är inte lika nödvändigt att sköta sin båt som sina djur. Som sagt verkar du medvetet göra dig dum.
Sköter jag inte mina djur händer 2 saker
1 djuren far illa och kanske dör
2 jag begår ett lagbrott

Sköter jag inte min bår så
1 Riskerar jag mitt eget liv
2 bryter jag mot sjölagen som gör mig ansvarig att se till att båten är sjövärdig.

Rent juridiskt så är hästen och båten saker som ska skötas. förstår du inte det så kan man ju undra vem som står för dumheten
 
Sköter jag inte mina djur händer 2 saker
1 djuren far illa och kanske dör
2 jag begår ett lagbrott

Sköter jag inte min bår så
1 Riskerar jag mitt eget liv
2 bryter jag mot sjölagen som gör mig ansvarig att se till att båten är sjövärdig.

Rent juridiskt så är hästen och båten saker som ska skötas. förstår du inte det så kan man ju undra vem som står för dumheten
Som sagt gör du dig alldeles uppenbart bara dum. Ingen båt sjunker för att du har kräksjuka/influensa/är förkyld i en vecka. Vad som händer med en häst som inte får mat och skötsel på en vecka är nåt helt annat. Det fattar du också, men du vill bara få rätt och inte erkänna att du faktiskt är helt ute och cyklar.
 
Det finns alltid ngt som heter framförhållning. En granne, en vän som man har avtalat med långt innan. I alla fall har jag det så, det vore ansvarslöst i mina ögon att inte ha den säkerheten, för vad gör du om du verkligen blir sjuk och in kan mata dina ök?
Vi har folk sim kan hjälpa oss i kris eller om vi planerar att vara iväg och ordna hästvakt i god tid men även de har själva ett jobb.Min mor långväga skulle säkert också ställa upp i allvarlig kris.Men vid magsjuka, influensa osv då fixar vi det själva
 
Vård av barn ingår i den skattefinansierade hjälpen som finns eller hur. Och du uppbär som sjukskriven en försäkringsersättning som vi andra finansierar..så du, som alla andra får väl följa de beslut kassan fattar, och vad det gäller jobbet, där finns inga skyldigheter kvar om du bryter mot de avtal som finns.

Men vi pratar ju INTE om folk som sjukanmäler sig FÖR ATT ta hand om sina djur, utan om folk som när de är hemma för att de är sjuka självklart tar hand om sina djur... precis som man tar hand om sina barn trots att man är sjukskriven. Det har ingenting med VAB att göra, det handlar om vardagsliv och ansvar kontra arbetsprestation.

Och nej, jag får fortfarande inte sjukersättning för korttisdssukskrivning. Inte för att det skulle förändra mitt sätt att se på saken.

Det finns alltid ngt som heter framförhållning. En granne, en vän som man har avtalat med långt innan. I alla fall har jag det så, det vore ansvarslöst i mina ögon att inte ha den säkerheten, för vad gör du om du verkligen blir sjuk och in kan mata dina ök?

Det är en sak att ha en akutlösning - jag kan flyga in mina föräldrar från sverige på mindre än tolv timmar om jag skulle hamna på sjukhuset, men så länge jag är mobil och kan ta tre timmar på mig för att mocka en box/gå rundan med hunden eller till och med sitta och guppa en sväng i sadeln är det ju bara dumt och helt störtlarvigt att ta till sådana åtgärder, bara för att det sticker i någons ögon att jag inte ligger på soffan.
Det finns väl inte en enda sund människa som lejer ut stora lantbruksfirman för att mocka ut en box, bara för att de har lite magsjuka? Det håller ju inte i verkliga livet. de allra flesta pallrar sig nog till stalle toch gör det de ska om de inte har stallkamrater som kan hjälpa - och de allra flesta arbetsgivare är nog helt okej med det.
 
Det beror ju lite på ens uppstallning och metod att ta sig till stallet. Fem min promenad till lösdriften med endast dina hästar vs 1h kommunal resväg till ett stort inackodorderingsstall, t ex.

Naturligtvis håller jag med om att det är omoraliskt att sjukskriva sig för att åka till stallet, men inte att det är omoraliskt att ta en 30-min skrittrunda istället för en 30-min promenad.
Jag har svårt att se varför det är relevant att jämföra med 30 minuters promenad?
Är man sjuk och inte klarar att jobba så avstår iaf jag både ridning och promenad. Jag gör det som är absolut nödvändigt.
Skulle aldrig någonsin ge mig ut på promenad om jag har feber. Låter ju bara korkat.
 
Men vi pratar ju INTE om folk som sjukanmäler sig FÖR ATT ta hand om sina djur, utan om folk som när de är hemma för att de är sjuka självklart tar hand om sina djur... precis som man tar hand om sina barn trots att man är sjukskriven. Det har ingenting med VAB att göra, det handlar om vardagsliv och ansvar kontra arbetsprestation.

Och nej, jag får fortfarande inte sjukersättning för korttisdssukskrivning. Inte för att det skulle förändra mitt sätt att se på saken.



Det är en sak att ha en akutlösning - jag kan flyga in mina föräldrar från sverige på mindre än tolv timmar om jag skulle hamna på sjukhuset, men så länge jag är mobil och kan ta tre timmar på mig för att mocka en box/gå rundan med hunden eller till och med sitta och guppa en sväng i sadeln är det ju bara dumt och helt störtlarvigt att ta till sådana åtgärder, bara för att det sticker i någons ögon att jag inte ligger på soffan.
Det finns väl inte en enda sund människa som lejer ut stora lantbruksfirman för att mocka ut en box, bara för att de har lite magsjuka? Det håller ju inte i verkliga livet. de allra flesta pallrar sig nog till stalle toch gör det de ska om de inte har stallkamrater som kan hjälpa - och de allra flesta arbetsgivare är nog helt okej med det.
Det händer ngn gång per år, att jag rycker ut till en kompis eller får hjälp av ngn för att själv inte kan..men jag förstår, har man inget socialt nätverk, så har man inte...
 
Sköter jag inte mina djur händer 2 saker
1 djuren far illa och kanske dör
2 jag begår ett lagbrott

Sköter jag inte min bår så
1 Riskerar jag mitt eget liv
2 bryter jag mot sjölagen som gör mig ansvarig att se till att båten är sjövärdig.

Rent juridiskt så är hästen och båten saker som ska skötas. förstår du inte det så kan man ju undra vem som står för dumheten
Konstig båt du ha som kräver daglig skötsel
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vänner som avbokar och ombokar
  • Dammigt
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp