Sjukskriven från jobbet men åka till stallet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är jag sjuk rider jag inte, hästarna får vatten, mat och en visitation.

Är jag sjuk så är det förkylning och några få gånger matförgiftning :yuck:, vid båda dessa är jag helt slut i både kropp, huvud och av någon anledning alltid ont i ländryggen så gör bara absolut minimalt och dit hör inte att rida.
 
Vad betyder sjukskriven? Det handlar om allt från förkylningar som jag anser att bland anat de som jobbar inom äldrevården eller barnomsorgen bör ta på stort allvar. Jag, däremot, har varit sjukskriven i långa perioder för depression, knappast något som smittar. Att vara ute i stallet var då uppmuntrat!

Vill du prata om dem som du tycker fuskar med sjukbidrag? De som "känner efter för mycket" eller vad? Jag förstår inte frågan. Men jag är intresserad av hur du tänket så utveckla gärna!
Läs första inlägget igen så får du svar på dina frågor
 
Självklart beror det på vad för sjuk man är, men oavsett min tanke med tråden, så som jag utgår från mig själv, är att om jag är så pass dålig att jag inte kan jobba. Då kan jag inte "hästeria" heller.
Även att ta hand om en häst, det mest väsentliga som mockning, göra ordning fodet, fodra, insläpp mm är ju rätt krävande ofta även om det går på rutin.

Jag har alltid bett stallkompisar om hjälp om jag är så sjuk att jag är hemma från jobbet.
Som jag skrev i orginalinlägget förstår jag folk som har eget stall på egen gård att de måste släpa sig ut om de inte har annan hjälp. Men jag tror inte detta är "de flesta av oss".

Att motionera häst skulle aldrig falla mig in. Inte ens på veterinärs inrådan eller ursäkter som "min häst kan inte vila".

En häst går inte att jämföra med hund eller barn. I slutändan lämnar vi ju hästarna ensamma största delen av dygnet.

Jag blir riktigt irriterad när kollegor gjort detta. Dessutom tror jag chefer lyfter lite på ögonbrynen om de hör om det. Hade jag vart chef hade jag velat ha en förklaring (varför man gör mer än det väsentliga när man är hemma sjukad från jobbet)
 
Man får ju tänka lite på vad att ta sig till jobbet och jobba vs ta sig till stallet och rida en sväng gör för skillnad när man är sjuk. Det beror ju, som många skrivit, väldigt mycket på hur man är sjuk och vilket arbete man har. Att jobba kan ju förvärra sjukdomen och förlänga sjukskrivningen, medan att ta en runda med hästen kan hjälpa med tillfrisknandet.

Att vara lite mer än "bara" förkyld, och ta sig till till ett jobb med dålig luft (i princip alla kontorslokaler jag varit i t.ex.), dåligt ljus, folk du kanske måste umgås eller åtminstone interagera med, störande ljud och en högre ljudnivå osv. är alla saker som sätter press på både kropp och knopp och kan göra att man i slutet av dagen mår både sämre och presterat dåligt.

Att vara i stallet kan däremot göra att man andas frisk luft, får röra lite på kroppen, göra något man tycker om och som gör en glad, innebär färre intryck från miljö och andra personer. Att använda den dagen för att slappna av ordentligt och låta saker ta sin tid kan vara bra mycket bättre för personen än att ta sig igenom en arbetsdag (med de krav som alltid är närvarande) och må dåligt hela tiden.

Att förvägra sig saker som är roligt och som man mår bra av bara för att man är sjuk, och "ska vara hemma och må dåligt" är inte heller en särskilt bra strategi för att bli friskare. Och det är ofta lättare att ta igen en enstaka dag från jobbet, än att köra på och sen bli hemma uppemot en vecka.
 
Om jag är snorförkyld och hemma från jobbet för att inte smitta ner kontoret skulle jag lätt kunna skritta ut i skogen. Vid sådan sjuka skulle både min chef och mina kollegor bli rätt så rejält irriterade om jag kom till jobbet och smittade ner hela teamet och ställde till det för flera veckor framöver. Hästen skulle dock inte bry sig...

Generellt stannar jag ju hemma från stallet också om det går, när jag är sjuk, men det beror på så många olika variabler att jag inte kan säga att jag alltid gör på ett visst sätt.

Har dock förstått att många hellre riskerar sin hälsa och sina kollegors hälsa och släpar sig till jobbet trots att de egentligen borde vara hemma, men sådan är inte jag (längre).
 
Självklart beror det på varför man är sjukskriven. På mitt jobb är det stressigt och svårt att få vikarie, så om nån sjukskriver sig för huvudvärk men är ute och motionerar hästen så blir jag irriterad eftersom vi andra dragit ett tyngre lass för att nån är "sjuk".
 
Numera är jag vikarie men har också jobbat heltid förut. När jag jobbade heltid med djur så sjukskrev jag mig aldrig. Jobbade iallafall, bra eller dåligt? Ja ni de visade sig senare .. Numera när jag jobbar med barn och kan bestämma lite själv så sjukskriver jag mig faktiskt när jag blir sjuk. Fick öroninflammation för 3 veckor sedan ca, dels gjorde de jäkligt ont, dels sov jag som en kratta och för de tredje hörde jag ingenting på den sidan vilket gjorde att jag faktiskt tyckte att jag inte kunde arbeta för att jag behöver höra saker. Där i mot tog jag hand om min häst själv medans jag fick pencillin. Mockade, släppte ut och fodrade.
 
Det finns ju mängder med scenario där man är sjukskriven utan att vara döende. Alla former av psykisk ohälsa lär ju inte bli sämre av ridning tex. Jag tror inte heller att jag är ensam om att inte bli så särskilt nere av vissa sjukdomar, men jag respekterar ju ändå karensen och mina kollegor och stannar hemma trots att jag kunnat jobba. Sen finns det ju diverse vårdjobb där man inte bör ha ens en lätt förkylning. Och så såklart arbeten som är långt mycket tyngre än att rida, där man kan orka rida utan att orka jobba.
Men sen tror jag också att folk sjukskriver sig i onödan, inte sällan i kombination med att de inte sjukskriver sig när de borde. Dvs man har lite "måndagssjuka" eller latmask ibland (och kan ju då orka rida) och sen så går man till jobbet med feber och snorar och är hård som inte sjukskriver sig :banghead:
 
När jag läser den här tråden funderar jag på det som nu är mycket på tapeten, nämligen sjuknärvaron - att det är ett problem att många går till jobbet trots att de är sjuka för att de inte anser sig ha råd att stanna hemma, inte vill sätta kollegorna i skiten osv. Folk går alltså till jobbet trots att de riskerar att smitta sina kollegor eller förlänga sin egen sjukdom istället för att vara hemma och krya på sig och snabbare kunna gå för fullt på jobbet. Istället snurrar virusen runt och runt och runt på arbetsplatsen.

Ser man till detta är det värt att fundera på att det "inte finns på kartan" att rida om en person inte är på jobbet. Personen kan ju riskera att smitta sina kollegor utan att för den delen vara döende. Jag är själv en person som har hög sjuknärvaro, jag går till jobbet om jag är förkyld/har ont i huvudet/mindre grejer. För mig är det självklart att inte stanna hemma om jag inte är typ magsjuk men, ibland måste även jag tänka till. När jag var på en arbetsplats där en person på grund av sjukdom hade väldigt nedsatt immunförsvar skulle den personen kunna lida stor skada om jag kom dit och var "bara lite snorig" även om jag kan sköta mitt jobb.

Jag tycker att det är sjukt svårt att se svart och vitt på saken. Jag tror vi måste börja se det hela i ett större perspektiv och det faktum att de faktiskt börjar diskutera att förändra karensdagen (till karensavdrag) är ju en sak som tyder på att det faktiskt har börjat uppmärksammas att sjuknärvaro kan vara ett problem liksom sjukfrånvaro.
 
Är jag sjuk från jobbet har jag varit så dålig att jag ofta bett någon annan ordna stallet, packa hö och fylla vatten. Skulle inte rida, det är det första som stryker på foten om jag är krasslig. Hellre fixa arbetsdagen och skippa stallet.

Kan tillägga att jag jobbar ensam, så kommer jag till jobbet sjuk drabbar det "bara" mig.
 
Uppmärksammade nåt inlägg i en annan tråd där någon var sjukskriven (ej långtidssjukskriven, tänk typ förkyld, huvudvärk, kräksjuka och liknande) från jobbet men åkt till stallet och ridit två hästar.

På mig sticker det i ögonen lite...

Jag kan fatta att man måste ut till stallet om man har eget stall men för mig om jag är så sjuk att jag inte kan jobba, då gör man väl bara det väsentliga som typ mocka och fodra och ev insläpp ?

Att ta in och rykta, sadla, rida, göra ordning hästen efteråt plus mocka/fodra.... njaa..

Vad tycker ni? Era kollegor? Chefen?

När jag är sjuk (förkyld) så åker jag till stallet och mockar + fixar foder i snigelfart. Rider gör jag inte - det orkar jag inte. Är jag så sjuk att jag inte är på jobbet så orkar jag inte rida heller, och tvärtom: är jag så pass pigg att jag kan rida så hade jag varit på jobbet.
Är jag magsjuk så åker jag inte till stallet (i det akuta läget skulle det bli svårt :yuck:) eller tex de gånger jag haft halsfluss så kanske jag bett om hjälp dagen när jag är som sämst och verkligen är däckad.
 
Beror på allmäntillståndet.

Brukar dock kombinera hundpromenad med skritta ut i skogen när jag inte är ok. Har väldigt lugna hästar så att slänga på sadel, träns och bara skritta brukar fungera.

Dock inte med feber, kräksjuka eller liknande mer som när man börjar må bättre.

Jag har tur som har stallet ihop med min mor vilket gör att är jag (eller hon) dålig så har jag möjlighet att vara hemma och återhämta mig.

Hur sjuk man än är så måste ju hästar ut, det ska mockas mm och hundar ska rastas. Dock brukar det ju ta 3 x de vanliga tiden

Orkar man rida ordentligt så orkar jag jobba.

Skritta med hundarna helt annan sak då kan jag bara åka häst men som sagt man får inte vara FÖR krasslig för det heller.
 
Jag brukar vara rejält dålig om jag är hemma sjuk från jobbet och då blir det definitivt ingen ridning eller annan aktivitet med häst. Om jag kan ber jag någon annan ta hand om hästen så att jag kan ligga kvar hemma. Om jag åker ut till stallet så gör jag det som är nödvändigt, dvs mocka och fixa foder.

Men mitt jobb och min hälsa går generellt före ridning. Jag vill vila upp mig från sjukdom så att jag snart är tillbaka på jobbet. Om jag rider kanske det leder till att jag måste vara hemma fler dagar.
Jag skippar förövrigt ridning om jag känner att jag är på väg att bli sjuk eller om jag är halvkrasslig. Då vilar jag så att jag ska orka jobba dagen efter.

Sen finns det situationer där det blir annorlunda. Tex sista dagen i en sjukperiod om jag är bättre och vet att jag oavsett kommer kunna jobba dagen efter.
Eller om jag varit hemma med svår huvudvärk som blivit bättre under dagen.

Min mamma körde stenhårt med att jag inte fick vara i stallet om jag varit hemma sjuk när jag var yngre. Det sitter i. Jag skäms typ om jag ger mig ut på ngt när jag varit hemma :p
 
Klart man måste ta hand om sina djur trots att man är sjuk. Är ju skillnad att stoppa i sig Alvedon och åka ut till stallet en stund jämfört med att jobba en hel dag !
 
Istället snurrar virusen runt och runt och runt på arbetsplatsen.

.

Det jag lärt mig av just förkylningsvirus och kräksjukan är att man alltid blir immun mot den strängen man haft (ca 6 månader) dock har dessa vanliga virus lätt att mutera om och smitta med nytt virus. Men, samma förkylning går inte runt, runt.

Någon med mer kunskap om detta?

Skulle alla vara hemma så fort de känner något så skulle arbetsplatsen vara väldigt tom här. Det ÄR svårt att veta när man ska vara hemma eller inte. Oftast smittar man ju några dagar innan man känner av att man är sjuk också så..........svårt är det.

Jag som jobbar på eget kontor och på ett litet företag sitter och jobbar tills jag känner att jag inte orkar. Saker händer inte av sig själva här på jobbet och vara borta mer än några dagar är svårt.
Det som bestämmer är olika grad av sjukdom, säsonger och vilja men då är jag oftast så "dålig" att jag inte orkar göra något med hästarna heller.

Jo, jag har hästar hemma och måste för det mesta ta hand om dem själva då jag jobbar halvtid och resten av familjen jobbar heltid. Jag kan gå ca 10.000 steg även när jag är sjuk men det är med ansträngning, svett och en massa mer tid än annars och en massa vilande mellan. Jag tar gärna fyrhjulingen fast det bara är några meter för att spara på kroppen. Att ens borsta en häst då är något jag aldrig skulle göra. Dock kan ju detta bero på att jag är känslig för minsta feber. Det kan ibland inte ens synas på termometern nästan.

Hade barnen, hästen eller andra djur varit akut sjuk så hade jag troligen omvärderat mitt val och tryckt i mig febernedsättande och jobbat på med det men inte åkt till jobbet för att jag klarar av det hemma.
 
Om jag är magsjuk, i det akuta stadiet, åker jag inte till stallet (gäller även riktig influensa, jättehög feber och andra mer allvarliga tillstånd). Då går jag inte ens ut med hundarna, det får jag leja ut till någon annan. Vi har dock en stor trädgård som hundarna kan rasta sig själva i. Men sedan ska man ju vara hemma två dagar efter sista spyan för att förhindra vidare smitta, och då går jag både ut med hundar och åker till hästen (men ser till att hålla behörigt avstånd till andra människor!).

Har jag hemsk huvudvärk och/eller superförkyld så åker jag till stallet. Frisk luft hjälper oftast. Men har jag en träning eller tävling inbokad så cancellerar jag - det blir antingen bara longering, en skrittrunda eller ingen ridning alls.
 
Det finns ju tusen olika scenarion utifrån vad man jobbar med, hur nära man har till jobb respektive stal, hur hästen står uppstallad osv.
Förutom det uppenbara, att man kan riskera att smitta ner kollegor/kunder/etc, så kan man ju ha ett tungt fysiskt jobb, eller krav på prestation hela dagen, eller dålig miljö, eller lång/jobbig resväg etc som också är försvårande även om man "bara" har en rejäl förkylning.
Åker man till stallet och rider ut en sväng kan man ta pauser mellan allt stallarbete om det behövs, man kanske har närmre till stallet, kan hålla sig undan ev. övriga i stallet för att inte smitta, inga krav på att prestera på en viss nivå osv. Det är klart det är skillnad.

Så jag tycker inte det går att svara generellt utifrån "sjuk från jobbet - åker till stallet". Stannade personen hemma från sitt egna kontor med chill arbetsuppgifter men åkte iväg på terrängträning med två hästar, eller stannade personen hemma från sitt jobb på äldreboende och skrittade ut en halvtimme i skogen, liksom.
 
Klart man måste ta hand om sina djur trots att man är sjuk. Är ju skillnad att stoppa i sig Alvedon och åka ut till stallet en stund jämfört med att jobba en hel dag !

Fast att ta hand om djuren är ju inte samma sak som att motionera dem.
Ta hand om handlar ju om att se till att de får mat och vatten och att mockning sköts.
Och visst kan mockning vara olika tungt eller lätt beroende på strö och häst, men det tar normalt sett inte speciellt lång stund och är inte särskilt ansträngande att ta upp några gödselhögar och lite fuktigt strö med en grep, till en häst.
Och man kan packa sina hö-påsar en i taget med fem minuters paus mellan medan man är dålig.
Att rida är lite mer ansträngande än så, även om man mest "åker häst".

Jag hör också till dem som inte har ork till att rida de få gånger jag är för sjuk för att jobba.
Och om jag är tillräckligt pigg för att rida - ja, då orkar jag jobba också.

¨Ni som är rädda för att era förkylda arbetskamrater ska smitta er med förkylning kan eventuellt fundera på att smittsamheten vid förkylning är som högst strax innan symtomen bryter ut för fullt, så när era förkylda arbetskamrater blivit riktigt förkylda så har de antagligen redan smittat er.

Och de som jobbar inom barnomsorgen löper betydligt större risk att bli smittade av barnen, jämfört med att själva vara smitthärden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 696
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp