Sjukskriven från jobbet men åka till stallet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det jag lärt mig av just förkylningsvirus och kräksjukan är att man alltid blir immun mot den strängen man haft (ca 6 månader) dock har dessa vanliga virus lätt att mutera om och smitta med nytt virus. Men, samma förkylning går inte runt, runt.

Utifrån diskussionen trodde jag inte det var så viktigt att specificera vilket viruset är, men att människor smittar varandra vilket resulterar i ett nedsatt immunförsvar och mer mottaglig när nästa person med nästa virus kommer och miljön på arbetsplatsen inte precis bidrar till snabbare tillfrisknande är kanske en något mindre felaktig beskrivning. Ursäkta att jag var otydlig.
 
Utifrån diskussionen trodde jag inte det var så viktigt att specificera vilket viruset är, men att människor smittar varandra vilket resulterar i ett nedsatt immunförsvar och mer mottaglig när nästa person med nästa virus kommer och miljön på arbetsplatsen inte precis bidrar till snabbare tillfrisknande är kanske en något mindre felaktig beskrivning. Ursäkta att jag var otydlig.

Nä, det var väl inte viktigt i sig men i förlängningen av vad du skrev och de flesta tror så är det just de virus man oftast pratar om (förkylning och kräksjuka) som folk tror går runt, runt. Kunskap är viktigt tänker jag och att det blev just ditt inlägg kanske var lite taskigt.

Inte heller med ditt inlägg att göra men; jag vet inte heller om det där "nya" med att man ska vara hemma två dygn efter man är frisk är så himla viktigt. Det är väl två dygn före man blir sjuk som man bör vara hemma men det är ju omöjligt?
De vanligaste virusarna överlever ju på att vi inte vet när det smittar.
 
Nä, det var väl inte viktigt i sig men i förlängningen av vad du skrev och de flesta tror så är det just de virus man oftast pratar om (förkylning och kräksjuka) som folk tror går runt, runt. Kunskap är viktigt tänker jag och att det blev just ditt inlägg kanske var lite taskigt.

Inte heller med ditt inlägg att göra men; jag vet inte heller om det där "nya" med att man ska vara hemma två dygn efter man är frisk är så himla viktigt. Det är väl två dygn före man blir sjuk som man bör vara hemma men det är ju omöjligt?
De vanligaste virusarna överlever ju på att vi inte vet när det smittar.

Bra att du förtydligar. Ibland glömmer jag att man på Buke inte kan utgå från att folk kan tänka.

*kl*
Rent generellt är det intressant att tråden så lite handlar om vad folk jobbar med. Jag ser en väldigt stor skillnad i om jag sitter vid datorn och träffar nån enstaka människa, om jag jobbar inom sjukvården eller är gruvarbetare vad som kan förväntas att jag kan göra eller inte när jag inte klarar mitt jobb.

Däremot är mycket av det som berörs generellt dålig arbetsmoral vilket inte måste spilla över på dem som behöver vara hemma när de är sjuka oavsett sjukdom. För de som inte vill jobba hittar alltid skäl till att inte göra det, vilket är ett helt annat problem.
 
Ni som är rädda för att era förkylda arbetskamrater ska smitta er med förkylning kan eventuellt fundera på att smittsamheten vid förkylning är som högst strax innan symtomen bryter ut för fullt, så när era förkylda arbetskamrater blivit riktigt förkylda så har de antagligen redan smittat er.
Jag är inte ett dugg rädd för att mina kollegor ska smitta mig med en förkylning, men när de sitter och skrällhostar och inte stannar hemma i influensatider för de "inte har råd" med en sjukdag blir jag förbannad! Jag har inte heller råd att ligga hemma sjuk pga mina egoistiska kollegor, vilket har hänt :rage:
 
Fast att ta hand om djuren är ju inte samma sak som att motionera dem.
Ta hand om handlar ju om att se till att de får mat och vatten och att mockning sköts.
Och visst kan mockning vara olika tungt eller lätt beroende på strö och häst, men det tar normalt sett inte speciellt lång stund och är inte särskilt ansträngande att ta upp några gödselhögar och lite fuktigt strö med en grep, till en häst.
Och man kan packa sina hö-påsar en i taget med fem minuters paus mellan medan man är dålig.
Att rida är lite mer ansträngande än så, även om man mest "åker häst".

Jag hör också till dem som inte har ork till att rida de få gånger jag är för sjuk för att jobba.
Och om jag är tillräckligt pigg för att rida - ja, då orkar jag jobba också.

¨Ni som är rädda för att era förkylda arbetskamrater ska smitta er med förkylning kan eventuellt fundera på att smittsamheten vid förkylning är som högst strax innan symtomen bryter ut för fullt, så när era förkylda arbetskamrater blivit riktigt förkylda så har de antagligen redan smittat er.

Och de som jobbar inom barnomsorgen löper betydligt större risk att bli smittade av barnen, jämfört med att själva vara smitthärden.
Jag tycker det är äckligt med förkylda människor på jobb om inte smittorisken räknas.
 
Jag tycker det beror på. Vad jobbar man med? Hur långt är det till jobbet och hurt tar man sig till jobbet? Hur tar man sig till stallet och hur långt bort är stallet? Hur rider man? etc.

Som exempel, jag är febrig hostig och snorig. Min häst behöver ridas varje dag för att må bra. Jag har hästen på gården eller på 10 minuters avstånd eller något sådant. Jag skrittar ut i skogen utan att göra annat än att sitta där i 30 minuter.
Till jobbet har jag 10 minuter gångväg till ett pendeltåg, 1h resetid med pendeltåg, och sedan måste jag kanske byta till en buss, och sedan gå 10 minuter till för att komma fram till arbetsplatsen. Där jobbar jag som vaktmästare (eller något annat lite fysiskt krävande jobb)
Då hade jag definitivt tyckt att det var ok, även som kollega. Jag avskyr dessutom när folk envisas med att komma till jobbet när de är förkylda/magsjuka/har influensa.

Hade det dock varit samma sak men "rida" hade betytt 1h med bil till stallet, och sedan rida två dressyr/hopp pass, trimma häst eller något annat som faktiskt är pulshöjande och ansträngande är det inte ok. Jag hade som kollega blivit lite putt, men ändå föredragit att personen stannade hemma och inte smittade mig.
 
Självklart beror det på vad för sjuk man är, men oavsett min tanke med tråden, så som jag utgår från mig själv, är att om jag är så pass dålig att jag inte kan jobba. Då kan jag inte "hästeria" heller.
Även att ta hand om en häst, det mest väsentliga som mockning, göra ordning fodet, fodra, insläpp mm är ju rätt krävande ofta även om det går på rutin.

Jag har alltid bett stallkompisar om hjälp om jag är så sjuk att jag är hemma från jobbet.
Som jag skrev i orginalinlägget förstår jag folk som har eget stall på egen gård att de måste släpa sig ut om de inte har annan hjälp. Men jag tror inte detta är "de flesta av oss".

Att motionera häst skulle aldrig falla mig in. Inte ens på veterinärs inrådan eller ursäkter som "min häst kan inte vila".

En häst går inte att jämföra med hund eller barn. I slutändan lämnar vi ju hästarna ensamma största delen av dygnet.

Jag blir riktigt irriterad när kollegor gjort detta. Dessutom tror jag chefer lyfter lite på ögonbrynen om de hör om det. Hade jag vart chef hade jag velat ha en förklaring (varför man gör mer än det väsentliga när man är hemma sjukad från jobbet)
Men hur vet du vad personen har för sjukdom och hur det påverkar den när den är sjukskriven?

Jag tänker så här om jag har en kollega med kräksjuka får hen väldigt gärna stanna hemma, om hen väljer att rida trots sin kräksjuka så tänker jag att personen är galen, men är ändå glad att den inte är på jobbet och smittar mig.

Själv åker jag till stallet och tar hand om min häst om jag orkar, jag kan inte alltid belasta mina stallkamrater med att ta hand om min häst. Det är ju inte heller alla som har sin häst inackorderad, hästen måste givetvis få sina behov tillgodosedda oavsett om jag är sjuk eller ej.

Det finns också möjligheten att personen lider av något som du inte vet någonting om man är inte skyldig att redovisa vad för sjukdom man sjukskriver sig för och om någon har den dåliga smaken att fråga kanske man hellre säger förkylning eller huvudvärk istället för stress, depression eller ångest. Alla dessa blir dessutom bättre om man vistas ute i naturen, är fysiskt aktiv och gör något man gillar.
 
Jag är inte ett dugg rädd för att mina kollegor ska smitta mig med en förkylning, men när de sitter och skrällhostar och inte stannar hemma i influensatider för de "inte har råd" med en sjukdag blir jag förbannad! Jag har inte heller råd att ligga hemma sjuk pga mina egoistiska kollegor, vilket har hänt :rage:
Fast då är det ju risken för smitta som du inte gillar iaf: "Jag har inte heller råd att ligga hemma sjuk pga mina egoistiska kollegor, vilket har hänt :rage: "
Det är inte logiskt eftersom det oftast inte är "skrällhostefasen" som smittar utan smittorisken är som störst innan det bryter ut.

Jag har ofta hosta i flera veckor efter att febern försvunnit, det är jag inte ensam om. Skulle jag vara hemma från jobbet från att de första "stickningarna" i halsen kommer, sen feber, sen snor, sen hosta, tills att allt har gått över, då skulle jag få vara sjukskriven iaf en månad varje gång jag drabbas av förkylningsvirus. Det skulle liksom inte funka, speciellt inte eftersom jag blir förkyld flera gånger om året. Jag är hemma när jag är som svagast, typ de dagarna med feber. Och då orkar jag inte rida heller.

Ibland tappar jag rösten helt i någon vecka, som en fas i förkylningen, då brukar jag knappt känna mig sjuk för övrigt. Jag går till jobbet då också, trots att en av mina huvudsakliga arbetsuppgifter är att prata :D Man får lösa kommunikationen på andra sätt de dagarna.
 
Senast ändrad:
För mig gör det det. Snoriga hostiga människor får gärna vara hemma :)

Finns ingen läkare i världen som skulle sjukskriva mig så länge (men gör det gärna tack, vi har 100% sjuklön från dag nr 1 och hela tiden vi är sjuka här) som jag snorar och hostar när jag blir förkyld. Jag får aldrig feber utan bara halsont, snorar och hostar. Men det gör jag då däremot i veckor. Snorande brukar ta ca 2 veckor, hostan 6-8 veckor. Är just nu inne på min 7 hostvecka.
 
Jag tänker så här om jag har en kollega med kräksjuka får hen väldigt gärna stanna hemma, om hen väljer att rida trots sin kräksjuka så tänker jag att personen är galen, men är ändå glad att den inte är på jobbet och smittar mig.

Själv åker jag till stallet och tar hand om min häst om jag orkar, jag kan inte alltid belasta mina stallkamrater med att ta hand om min häst. Det är ju inte heller alla som har sin häst inackorderad, hästen måste givetvis få sina behov tillgodosedda oavsett om jag är sjuk eller ej


Spinner vidare på detta inlägg bara...

Men hur tänker ni om det att smitta ner alla i stallet? Många pratar bara om sina jobbkollegor?
 
Spinner vidare på detta inlägg bara...

Men hur tänker ni om det att smitta ner alla i stallet? Många pratar bara om sina jobbkollegor?

Jag tycker inte att man är fysiskt lika nära dem man träffar i stallet som dem man träffar i jobbet. Skall jag prata specifikt för "mitt" stall så kan man nästan garanterat veta att man är ensam om man är där t.ex. en vardagsförmiddag. Mellan morgon- och lunchfodringarna är i stort sett ingen där. Dessutom har vi hästarna på lösdrift och är inne i stallet bara för att göra iordning inför och efter ridtur samt för att de skall få äta kraftfoder och/eller extra hö. Så mängden människor i stallet är för min del mycket mer begränsad än på jobbet.

Har jag pågående magsjuka åker jag inte till stallet - lika delar för min egen och stallkompisarnas skull! Brukar inte heller vara några problem att få hjälp då! :D Vid förkylning/feber håller jag mig för mig själv, men är i stallet om jag orkar.
 
Spinner vidare på detta inlägg bara...

Men hur tänker ni om det att smitta ner alla i stallet? Många pratar bara om sina jobbkollegor?

Jag tänker (igen) att det beror på omständigheterna. Risken att smitta ner kollegor i ett delat kontor t.ex. känns större än risken att smitta nån i stallet, speciellt om jag väljer att åka dit när få andra är där. Det är lättare att hålla sig på avstånd från andra i stallet än på ett jobb som kanske kräver att man är relativt nära andra personer.

Men skulle jag vara magsjuk eller liknande skulle jag inte åka till stallet heller, och jag får smått panik på folk som åker till stallet trots magsjuka :rage::crazy:
 
Det jag lärt mig av just förkylningsvirus och kräksjukan är att man alltid blir immun mot den strängen man haft (ca 6 månader) dock har dessa vanliga virus lätt att mutera om och smitta med nytt virus. Men, samma förkylning går inte runt, runt.

Någon med mer kunskap om detta?
Ja, detta har jag också läst om. Alltså att man inte kan få just samma virus mer än en gång.
 
Ja, detta har jag också läst om. Alltså att man inte kan få just samma virus mer än en gång.
Det stämmer vad gäller förkylningsvirus! Men det finns måååånga.... Och med ett ansträngt immunförsvar (av första viruset) är det lättare att smittas igen, så man hamnar lätt i en dålig spiral om man aldrig tillåts (tillåter sig) att återhämta sig efter första!
 
Spinner vidare på detta inlägg bara...

Men hur tänker ni om det att smitta ner alla i stallet? Många pratar bara om sina jobbkollegor?
Inte riktigt samma närhet i stallet. Flera av de stall jag stått i har inte ens haft toalett, det blir i stort sett som att vara utomhus. Det blir ju en helt annan sak när man delar toalett, tangentbord lutar sig över samma papper etc sitter i ett rum tillsammans än när man är i ett stall.
 
Fast då är det ju risken för smitta som du inte gillar iaf: "Jag har inte heller råd att ligga hemma sjuk pga mina egoistiska kollegor, vilket har hänt :rage: "
Det är inte logiskt eftersom det oftast inte är "skrällhostefasen" som smittar utan smittorisken är som störst innan det bryter ut.

Jag har ofta hosta i flera veckor efter att febern försvunnit, det är jag inte ensam om. Skulle jag vara hemma från jobbet från att de första "stickningarna" i halsen kommer, sen feber, sen snor, sen hosta, tills att allt har gått över, då skulle jag få vara sjukskriven iaf en månad varje gång jag drabbas av förkylningsvirus. Det skulle liksom inte funka, speciellt inte eftersom jag blir förkyld flera gånger om året. Jag är hemma när jag är som svagast, typ de dagarna med feber. Och då orkar jag inte rida heller.

Ibland tappar jag rösten helt i någon vecka, som en fas i förkylningen, då brukar jag knappt känna mig sjuk för övrigt. Jag går till jobbet då också, trots att en av mina huvudsakliga arbetsuppgifter är att prata :D Man får lösa kommunikationen på andra sätt de dagarna.
Min kollega var sjuk men satt ändå och jobbade bara några meter ifrån mig och jag får inte lämna min arbetsplats, ingen annan var sjuk och vi jobbade tätt ihop under en vecka. Jag är 100% säker på att det var han som smittade mig + det är jäkligt ofräscht när sjuka personer sitter på jobbet och hostar och snorar när de har influensa. :banghead:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 683
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp