Sjukskriven från jobbet men åka till stallet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min kollega var sjuk men satt ändå och jobbade bara några meter ifrån mig och jag får inte lämna min arbetsplats, ingen annan var sjuk och vi jobbade tätt ihop under en vecka. Jag är 100% säker på att det var han som smittade mig + det är jäkligt ofräscht när sjuka personer sitter på jobbet och hostar och snorar när de har influensa. :banghead:
Jag tycker att det är extremt ofräscht när folk är hemma från jobbet så länge de bara är lite snoriga och hostar och därmed låter sina kollegor jobba dubbelt för att täcka upp...
 
Min kollega var sjuk men satt ändå och jobbade bara några meter ifrån mig och jag får inte lämna min arbetsplats, ingen annan var sjuk och vi jobbade tätt ihop under en vecka. Jag är 100% säker på att det var han som smittade mig + det är jäkligt ofräscht när sjuka personer sitter på jobbet och hostar och snorar när de har influensa. :banghead:
Dessutom så hade det ju inte hjälpt om din kollega varit hemma under host-perioden, eftersom du troligtvis blev smittad i den period då din kollega knappt märkt själv att hen höll på att bli sjuk.
 
@BornAgain Sedär. jag har alltid varit helt övertygad om att det varit 48h på magsjuka så där lärde jag mig något nytt. :)

(vart de 48h kommer ifrån vet jag dock inte)
 
Här rekommenderar de att man ska vara hemma minst en dag efter att man har kräkts:
https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Magsjuka---diarre-och-krakningar/'

De påstår också att om man har influensa så smittar man så länge man känner sig sjuk:
https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Influensa/

Fast vad vet väl de?

Då har vi ju problemet med att definiera "känner sig sjuk".
Ju äldre person, desto längre återhämtningsfas. Man kan känna sig sjuk i flera veckor efter influensa. Och jag har svårt att tro, faktiskt, att influensan smittar under flera veckor även om personen inte återhämtat sig helt.

Men jag vet ju inte.
 
Jag är uppväxt med att är man sjuk och hemma från skolan så är man hemma resten av dagen också, så det sitter i lite ännu i vuxen ålder.

Sedan finns det ju självklart saker man inte alltid kommer undan ens som sjuk när man är vuxen, och då måste man väl fixa det då.
Så finns det ju grader i helvetet också, och mycket beror på jobb- och stallsituation, men själv rider jag nog inte om jag är hemma från jobbet för att jag är sjuk.

Jag låter kanske lite gammalmodig nu också, men jag tycker att är man hemma för att man är sjuk, men ändå behöver uträtta något så gör man det liksom lite diskret och snyggt.
Dvs. Om man nu ändå av någon anledning rider då, så behöver man ju kanske inte lägga upp det på insta/fb/prata om det här och där. Just iom att det är så svårt att få med de där grånyanserna och att det tenderar att sticka folk i ögonen.

Som när en väninnas kollega som var sjukskriven för sin rygg, och samtidigt postade bilder från bärplockningen :cautious:
 
Självklart beror det på vad för sjuk man är, men oavsett min tanke med tråden, så som jag utgår från mig själv, är att om jag är så pass dålig att jag inte kan jobba. Då kan jag inte "hästeria" heller.
Även att ta hand om en häst, det mest väsentliga som mockning, göra ordning fodet, fodra, insläpp mm är ju rätt krävande ofta även om det går på rutin.

Jag har alltid bett stallkompisar om hjälp om jag är så sjuk att jag är hemma från jobbet.
Som jag skrev i orginalinlägget förstår jag folk som har eget stall på egen gård att de måste släpa sig ut om de inte har annan hjälp. Men jag tror inte detta är "de flesta av oss".

Att motionera häst skulle aldrig falla mig in. Inte ens på veterinärs inrådan eller ursäkter som "min häst kan inte vila".

En häst går inte att jämföra med hund eller barn. I slutändan lämnar vi ju hästarna ensamma största delen av dygnet.

Jag blir riktigt irriterad när kollegor gjort detta. Dessutom tror jag chefer lyfter lite på ögonbrynen om de hör om det. Hade jag vart chef hade jag velat ha en förklaring (varför man gör mer än det väsentliga när man är hemma sjukad från jobbet)
Det finns massor av jobb som faktiskt kräver att man är klar i huvudet och orkar fokusera en hel dag, vilket inte krävs i stallet på samma sätt. Plus att motionera en häst verkligen inte behöver vara något hårdjobb, iallafall hästarna jag rider kräver inte någon direkt ansträngning om det inte handlar om ett tuffare träningspass då. Att jogga dom och låta dom galoppera av sig lite i skogen eller på banan kräver inte särskilt mycket om det är en hyfsat välriden häst. Är ju bara att stå i lättare sits och låta hästen rulla på liksom, inte jobbigare än att gå ett kvarter med hunden tycker jag.

Jag skulle aldrig med att kunna be stallkompisar om hjälp bara för att jag inte är frisk, möjligtvis om jag brutit benen och inte kan gå, då är det ju en annan sak.

Sen tror jag få chefer skulle bry sig ifall man är sjuk men ändå tar hand om sina djur, dom flesta förstår nog att man då tar det i sin takt i stallet och sen är det även få sjukdomar som kräver att man är inne hela dagarna eller kräver att man är stilla. Dom enda gångerna jag kan tänka mig chefen skulle reagera är väl om man påstår sig ha vrickat armar/ben och därför inte kan jobba om man nu jobbar med att lyfta grejer osv för att sedan åka till stallet samma dag och bära 20 liters vattendunkar.
 
Dessutom så hade det ju inte hjälpt om din kollega varit hemma under host-perioden, eftersom du troligtvis blev smittad i den period då din kollega knappt märkt själv att hen höll på att bli sjuk.
Helt fel, vi jobbade inte ihop veckorna innan + jag bilpendlade så jag blev inte smittad på väg till jobbet heller. Har man flunsan ska man ge fan i att gå till jobbet.
 
Fast det är ju rätt skilda grejer att vara ekonomichef tex och att måla en bräda.

Fast det var varken ekonomichef eller måla en bräda, utan bygga en tillbyggnad, Rensa en hel lada på skräp , plus sätta in ett nytt kök när man annars inte kommer ur sängen.
 
Fast det var varken ekonomichef eller måla en bräda, utan bygga en tillbyggnad, Rensa en hel lada på skräp , plus sätta in ett nytt kök när man annars inte kommer ur sängen.
Det kanske var någon annan som gjorde det och sedan postade din bekanting det på sin Facebook för att få sig själv att se bra ut?
 
Fast det var varken ekonomichef eller måla en bräda, utan bygga en tillbyggnad, Rensa en hel lada på skräp , plus sätta in ett nytt kök när man annars inte kommer ur sängen.
Om hen är snickare och var sjukskriven för utmattning och då istället var hemma och snickrade på sitt kök kan jag förstå om man tycker det ser illa ut. Men rehabilitering från utmattning är ofta att göra något man tycker är roligt dvs möjligen renovera sitt hus eller rensa en lada. Men det kan ju givetvis vara så att personen luras vad vet jag. Men vad människor bedöms må dåligt av och vad de mår bättre av är mellan personen och dess behandlande instans.
 
Under det senaste året har jag varit sjukskriven tre perioder om ca en vecka var. Första vändan fick jag kräksjuka. Höll på att dö kändes det som och kom inte ut hemmet på två dygn. Hade snälla vänner som tog hästarna och hunden för jag kunde i n t e. Tog flera dagar innan jag ens klarade av att göra stallet utan att sitta och vila. Andra vändan var jag tokförkyld med feber. Fixade hästar och åkte nog runt nån sväng i skogen då. Tredje vändan var ganska nyss för jag har haft ordentliga problem med magen. Denna gången har jag ändå ridit om än bara ena hästen och lugna pass.

Allt beror på vad för jobb en har. Jag sitter och kör bil i 11 timmar, lastar rullstolar och rollatorer, är inne på sjukhusets olika avdelningar där en inte får vistas med förkylningar/influensa och mina passagerare i bilen är ofta kraftigt nedsatta i sitt immunförsvar. Det hade varit direkt oansvarigt av mig att jobba med virus i kroppen och riskera att smitta ner mina passagerare.

Om jag är hemma och är sjuk innebär det att jag släpper ut hästarna på morgonen som vanligt, sen sover jag typ halva dagen, är i stallet ett par timmar och rider kanske en häst, kommer hem och sover nån timme till, åker till stallet igen på kvällen, rider kanske ännu en häst och sen sover jag hela natten. Går som inte ens att jämföra med att jobba 11 timmar plus en timmes resande till och från jobbet.
 
Om hen är snickare och var sjukskriven för utmattning och då istället var hemma och snickrade på sitt kök kan jag förstå om man tycker det ser illa ut. Men rehabilitering från utmattning är ofta att göra något man tycker är roligt dvs möjligen renovera sitt hus eller rensa en lada. Men det kan ju givetvis vara så att personen luras vad vet jag. Men vad människor bedöms må dåligt av och vad de mår bättre av är mellan personen och dess behandlande instans.

Ja nu var det inte riktigt så, vill inte gå in så jättedetaljerat på detta då det är en släkting till mig , inte för att jag tror hen läser här kanske..

Men för att spinna vidare på ämnet. Visst det kanske inte är så kul att jobba alltid men om man får massa energi av att göra annat , är det inte läge att byta jobb då?

Visst det hade varit väldigt skönt och befriande att bara vara hemma och rida ett halvår för det är roligt tex, men de jag känner som faktiskt är utbrända har verkligen inte haft energi för att hålla på med något som helst projekt mer än att klara sig genom dagen på ett vettigt sätt och definitivt inget ansträngande. Men visst man ska aldrig jämföra människors sjukdomstillstånd med varandra!
 
Ja nu var det inte riktigt så, vill inte gå in så jättedetaljerat på detta då det är en släkting till mig , inte för att jag tror hen läser här kanske..

Men för att spinna vidare på ämnet. Visst det kanske inte är så kul att jobba alltid men om man får massa energi av att göra annat , är det inte läge att byta jobb då?

Visst det hade varit väldigt skönt och befriande att bara vara hemma och rida ett halvår för det är roligt tex, men de jag känner som faktiskt är utbrända har verkligen inte haft energi för att hålla på med något som helst projekt mer än att klara sig genom dagen på ett vettigt sätt och definitivt inget ansträngande. Men visst man ska aldrig jämföra människors sjukdomstillstånd med varandra!
Som utbränd kan du få i "läxa" av läkaren att röra dig/trädgårdsarbete/rida. Kanske inte byggs ut huset, men man ska vara försiktig att döma.
 
Ja nu var det inte riktigt så, vill inte gå in så jättedetaljerat på detta då det är en släkting till mig , inte för att jag tror hen läser här kanske..

Men för att spinna vidare på ämnet. Visst det kanske inte är så kul att jobba alltid men om man får massa energi av att göra annat , är det inte läge att byta jobb då?

Visst det hade varit väldigt skönt och befriande att bara vara hemma och rida ett halvår för det är roligt tex, men de jag känner som faktiskt är utbrända har verkligen inte haft energi för att hålla på med något som helst projekt mer än att klara sig genom dagen på ett vettigt sätt och definitivt inget ansträngande. Men visst man ska aldrig jämföra människors sjukdomstillstånd med varandra!
Få jobb tillåter att man får jobba i sin egen takt med pauser när man behöver dom. Det finns helt enkelt inga kravlösa arbeten, du ska ta ansvar, du ska vara trevlig, du ska jobba i ett visst tempo osv. Men många byter jobb och inriktning på livet efter en utmattning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 697
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp