Sjukskriven från jobbet men åka till stallet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har svårt att se varför det är relevant att jämföra med 30 minuters promenad?
Är man sjuk och inte klarar att jobba så avstår iaf jag både ridning och promenad. Jag gör det som är absolut nödvändigt.
Skulle aldrig någonsin ge mig ut på promenad om jag har feber. Låter ju bara korkat.
Jaha, jag tycker jag får det rådet varje gång jag är förkyld. ”Ta en liten promenad så du får frisk luft”, av läkare, vänner och arbetsgivare. Inte vid 39-40 graders feber kanske, men 38 och förkylning.
 
Men så kan det ju vara i veckor kring en förkylning?
Jag brukar få rethosta efter att mina värsta förkylningssymptom gått över. Jag kan känna mig helt frisk i övrigt men hostan är envis och kan vara kvar i flera veckor.
Ja, jag ligger ju gärna hemma i de två- tre veckor som jag hostar som fasiken EFTER att jag i övrigt är frisk och feberfri. Men det skulle aldrig fungera i verkligheten. Ingen läkare hade ju sjukskrivit någon som i övrigt är frisk, min chef, mina kollegor och mina klienter hade blivit lidande. (Och själv hade jag dött av tristess)

Det är klart man ska vara hemma om man är smittsam, men rethosta efter en förkylning är det inte.

Herrejösses, min sambo har hostat och harklat sig i ett år nu eftersom de inte fått ordning på hans astma, skulle han varit hemma för att folk är rädda för att "bli smittade"...
 
Jaha, jag tycker jag får det rådet varje gång jag är förkyld. ”Ta en liten promenad så du får frisk luft”, av läkare, vänner och arbetsgivare. Inte vid 39-40 graders feber kanske, men 38 och förkylning.
Aldrig hört. För mig är det självklart att man vid feber sover, vilar och dricker mkt vätska.
Frisk luft gör knappast något om man har feber.
 
Det händer ngn gång per år, att jag rycker ut till en kompis eller får hjälp av ngn för att själv inte kan..men jag förstår, har man inget socialt nätverk, så har man inte...
Precis, och då sköter man sina djur på egen hand trots att man är sjuk. Förhoppningsvis är arbetsgivaren såpass vettig att denne inser att bara för att Ulla-Britt såg mig ute med skottkärran och råkade nämna det i förbifarten, betyder det inte att jag försökt dra en rövare och skolka från jobbet.
 
Om jag hittar vad?
Om man är sjukskriven från just jobbet är det för att det är jobbet man inte klarar av. Inget annat. Vad man gör eller inte gör hemma är ju egentligen upp till en själv. Sålänge man faktiskt är sjuk. Och är sjukskriven för att man inte klarar jobbet.
och det är väl därför antalet anmälningar ökar ;)
 
Precis, och då sköter man sina djur på egen hand trots att man är sjuk. Förhoppningsvis är arbetsgivaren såpass vettig att denne inser att bara för att Ulla-Britt såg mig ute med skottkärran och råkade nämna det i förbifarten, betyder det inte att jag försökt dra en rövare och skolka från jobbet.
Tja, då har du väl ett jobb han inte behöver fixa ersättare för,,skulle i mina ögon vara en smula oroande:angel:
 
Ja och jag tycker du övertolkar budskapet där och får det att handla om något helt annat än tråden därav mitt svar.
Alltså rubriken är ju just "Sjukskriven från jobbet men åka till stallet?"
Det vill säga att man är för sjuk för att jobba men orkar jobba i stallet (mer än det nödvändiga).

Vad diskuterar du?
 
Alltså rubriken är ju just "Sjukskriven från jobbet men åka till stallet?"
Det vill säga att man är för sjuk för att jobba men orkar jobba i stallet (mer än det nödvändiga).

Vad diskuterar du?
Jag diskuterar just sjukskriven och åka till stallet, inte sjukskriven för att utföra jobba i stallet plus att rida flera hästar vilket ditt inlägg handlade om
 
Oc
Jag diskuterar just sjukskriven och åka till stallet, inte sjukskriven för att utföra jobba i stallet plus att rida flera hästar vilket ditt inlägg handlade om
Och så skrev nån att hen skiter om kollegan är sjukledigt men rider 27 hästar. Där hade jag inte varit glad eftersom jag fått göra kollegana jobb medan den rider. Jag förstår inte varför du känner att mitt inlägg inte passar in där.
 
Tja, då har du väl ett jobb han inte behöver fixa ersättare för,,skulle i mina ögon vara en smula oroande:angel:

Alternativt har jag en fullkomligt normal arbetsgivare som inte känner att hen behöver jaga och/eller misstro sin personal bara för att de är fullkomligt normala människor som tar hand om sina djur efter bästa förmåga trots att de inte kan komma till arbetet på grund av sjukdom ibland.

:angel:
 
Och så skrev nån att hen skiter om kollegan är sjukledigt men rider 27 hästar. Där hade jag inte varit glad eftersom jag fått göra kollegana jobb medan den rider. Jag förstår inte varför du känner att mitt inlägg inte passar in där.

Jag uppfattar inlägget som om personen sköter sitt jobb och inte lägger sig i vad andra gör och att då dra upp saker som folk gör som sjukskrivna är meningslöst. Det handlar inte om vad som är okej eller inte utan strunta i det.
 
Jag skulle aldrig komma på tanken att rida om jag var såpass sjuk att jag varit tvungen att sjukskriva mig. Jag tycker att det är omoraliskt. Kan jag inte få hjälp av någon så får jag självklart masa mig iväg och fixa mat och box.
Och jag säger till de som åker till stallet magsjuka - GE FAN I DET. :rage: Jag vill inte bli magsjuk och smittar man så ge er inte ut bland folk. Du vet inte vem du smittar. Skulle en anhörig till mig få magsjuka så är det sjukhusvård som gäller.
Man kan inte isolera sig helt pga magsjuka alltid, man måste sköta det som måste skötas. Sen kan man dock undvika att åka till stallet när det är som mest folk där vilket man ju oftast kan då man ju inte jobbar. Tycker djuren alltid går först, oavsett. Man gör vad man kan, mer kan man inte göra.
 
Aldrig hört. För mig är det självklart att man vid feber sover, vilar och dricker mkt vätska.
Frisk luft gör knappast något om man har feber.
Absolut, men om man legat på soffan i några dagar kan lite miljöombyte göra en gott. En kort promenad, en kort skrittrunda... ser inte alls problemet med det. Kanske lite som en mjukstart inför återkomst till jobbet dagen efter.


Mer allmänt svar (dvs inte direkt till dig, @MiniLi): här har jag argumenterat för att ett stallbesök eller en skrittrunda inte är hela världen när man är sjukskriven, men inser att jag aldrig har gjort något sådant själv. Sedan flera år tillbaka står mina hästar helinackorderade och jag åker INTE ut om jag är det minsta krasslig. Orka! :p ;) Men om en kollega/stallkompis gjorde det skulle jag känna att det inte var min plats att döma.

Sedan tycker jag inte att fusk med sjukskrivningar är okej någonstans. Om jag tyckte det var en återkommande grej hos t ex en stallkompis är det möjligt att jag skulle fråga personen om hur det ligger till... men den personen har så klart ingen skyldighet att redogöra för sin sjukdomsproblematik till mig. Om någon regelbundet verkade sjukskriva sig och sedan rida träningar kanske jag skulle anmäla det någonstans, men då pratar vi ju rent fusk, inte "jag är för krasslig för att jobba men hasar runt barbacka i skogen i en liten stund och tittar på fåglarna".
 
På folk som sköter sina djur när dom är för sjuka för jobbet? Knappast. Tror knappt det finns sådant faktiskt om det inte är uppenbart fusk och personen regelbundet sjukanmäler sig för att åka och tävla eller för hovslagare osv men då är det ju inte rätt heller.
Det beror väl på att folk pysslar med annat under sin sjukskrivning...som exempelvis sköta sina båtar,hus, djur eller tom andra inkomstbringande arbeten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 683
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp