Bukefalos 28 år!

Sjukskriven från studier - Någon som vet?

Wonderwoman

Trådstartare
Är sjukskriven från studier sedan 12 dec. till sista feb. med ev. förlängning.
Det jag undrar är om jag skall ansöka om studieuppehåll? Skolan säger att jag skall göra studieuppehåll men när jag läser om det så skall man vara borta minst en termin, jag vet ju inte om jag blir det. Har skickat iväg mail till studievägledare också för svar.

Men om jag ansöker om uppehåll får jag ju inte behålla csn? Har anmält sjukskrivningen till försäkringskassan och ansökt om att behålla csn där. Har även skickat en särskild studieförsäkran för sjukskrivna till csn.

Så är det någon här som vet lite mer om hur det ligger till?
 
Är sjukskriven från studier sedan 12 dec. till sista feb. med ev. förlängning.
Det jag undrar är om jag skall ansöka om studieuppehåll? Skolan säger att jag skall göra studieuppehåll men när jag läser om det så skall man vara borta minst en termin, jag vet ju inte om jag blir det. Har skickat iväg mail till studievägledare också för svar.

Men om jag ansöker om uppehåll får jag ju inte behålla csn? Har anmält sjukskrivningen till försäkringskassan och ansökt om att behålla csn där. Har även skickat en särskild studieförsäkran för sjukskrivna till csn.

Så är det någon här som vet lite mer om hur det ligger till?

Mitt förslag är att invänta studievägledarens svar.

Fördelen med studieuppehåll är att du får platsgaranti när du kan återgå till utbildningen (ponera att du behöver ta om hela vårterminen). Annars får du bara omregistreras i mån av plats.
 
När jag var sjukskriven ungefär lika länge (yrkeshögskola, iofs) tog jag inte studieuppehåll. Fick däremot gå några veckor terminen efter, dvs skjuta lite på examen (inte lika länge som jag varit borta).
 
Kan uppdatera lite. Har fortf. Inte fått svar av studie och yrkesvägledare. Skolan hävdar fortf. Att jag ska ta studieuppehåll, vilket innebär att jag inte kommer få några pengar alls, trots att man har rätt till csn. Så får ringa csn idag och höra med dom.
 
Nej, du ska inte ta studieuppehåll. Då är du per definition inte sjukskriven längre, och står utan försörjning. Sen är det tyvärr ofta meckigt att ta igen kurserna om det är högt söktryck så att du inte bara kan göra om dem nästa gång de går, vilket funkar olika bra på olika lärosäten.

Tyvärr vet skolan sällan hur det fungerar utanför deras egen struktur. Vi hade en heltidsarvoderad kårrepresentant som företrädde i liknande frågor för att det ska bli rätt, finns det någon liknande funktion där du pluggar? (Hen satt även med i de ärenden CSN specialhandlägger, där får man ju som student aldrig vara med själv.)
 
Nej, du ska inte ta studieuppehåll. Då är du per definition inte sjukskriven längre, och står utan försörjning. Sen är det tyvärr ofta meckigt att ta igen kurserna om det är högt söktryck så att du inte bara kan göra om dem nästa gång de går, vilket funkar olika bra på olika lärosäten.

Tyvärr vet skolan sällan hur det fungerar utanför deras egen struktur. Vi hade en heltidsarvoderad kårrepresentant som företrädde i liknande frågor för att det ska bli rätt, finns det någon liknande funktion där du pluggar? (Hen satt även med i de ärenden CSN specialhandlägger, där får man ju som student aldrig vara med själv.)
Ja det verkar ju så konstigt att de fortsätter hävda detta. Glömde givetvis att registrera mig på en kurs som går nu och de menar att jag inte skall vara registrerad. Kan lugnt säga att jag inte är ett dugg sugen på att någonsin gå tillbaka dit igen.

Får kolla upp det!
 
Ja det verkar ju så konstigt att de fortsätter hävda detta. Glömde givetvis att registrera mig på en kurs som går nu och de menar att jag inte skall vara registrerad. Kan lugnt säga att jag inte är ett dugg sugen på att någonsin gå tillbaka dit igen.

Får kolla upp det!
Det är säkert lättare för universitetet om du tar studieuppehåll. Men låter konstigt att de har så dålig koll!
 
Det är säkert lättare för universitetet om du tar studieuppehåll. Men låter konstigt att de har så dålig koll!
Förmodligen är det så, men man skall ju ta studieuppehåll om man beräknat att vara borta mer än en termin. Vilket jag med all säkerhet inte kommer att vara. Så tråkigt att det skall krångla såhär.
 
Haft kontakt med CSN nu och det gör inget att jag gör studieuppehåll bara jag kan styrka att jag skulle ha pluggat om jag var frisk. De sa att det förmodligen har med hur skolan registrerar m.m. att de vill att jag tar studieuppehåll.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag är sjukskriven från studier på universitet, vilket är anmält till försäkringskassan så att jag får behålla CSN under tiden jag är...
Svar
10
· Visningar
7 683
Kropp & Själ Hoppas någon med erfarenhet kan ta sig tid att svara, för jag har slut på idéer. Blev sjukskriven från utbildning 2014, vilket inte...
2
Svar
28
· Visningar
1 634
Senast: Kijona
·
Övr. Barn Behöver ventilera och spy lite galla. Ni som läst mina förra trådar om sonens pappa och allt strul vet litegrann hur det varit innan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp