Bukefalos 28 år!

Sjukskriven, men jobba med annat?

Monkie

Trådstartare
Om man blir sjukskriven från sitt arbete eller har VAB på 100%, utan att ha möjlighet att jobba hemifrån. Får man då skaffa timanställning på annat jobb, som man klarar att utföra hemifrån?
 
Nej, du kan ju inte jobba medan du är sjukskriven och erhålla sjuklön samtidigt som lön från ett annat ställe?
Ingen kan väl hindra dig att ta en timanställning på annat jobb, mer om du erhåller sjuklön eller bidrag för vab och samtidigt utför arbete tror jag det klassas som bidragsfusk.
 
Nej. Du kan inte göra någonting när du får stöd från FK. Inget jobb, inga studier, ingenting. Ska du sysselsätta dig med något måste du sänka din kvot hos FK med lika mycket som du ökar din sysselsättning. Det kan aldrig någonsin bli mer än 100% sammanlagt.
 
Nej, du kan ju inte jobba medan du är sjukskriven och erhålla sjuklön samtidigt som lön från ett annat ställe?
Ingen kan väl hindra dig att ta en timanställning på annat jobb, mer om du erhåller sjuklön eller bidrag för vab och samtidigt utför arbete tror jag det klassas som bidragsfusk.

Det klassas definitivt som bidragsfusk och du kommer med all sannolikhet bli återbetalningsskyldig för den del som består av själva fusket.
 
Okej, som jag trodde. Nu är det alltså inte något jag sysslar med, bäst att förtydliga kanske 😊.
 
Spinner vidare... Kan man ta VAB (med läkarintyg), inte begära ersättning och jobba med annat hemifrån?
 
Spinner vidare... Kan man ta VAB (med läkarintyg), inte begära ersättning och jobba med annat hemifrån?

Nej, det går inte heller. Försäkringskassan bryr sig inte om vad det är för jobb eller varifrån det sköts, det enda de bryr sig om är sysselsättning och procent. Du kan aldrig överskrida 100% men därunder kan du laborera med olika procentsatser, tex jobba 25% VAB 75% eller vad du nu behöver.
 
Varför skulle du ta VAB om du inte tänker ta ut ersättning och varför VAB om du tänker jobba?
Nu spånar jag, men rimligtvis för att jag behöver finnas i hemmet för min tonåring, men jag är fullt arbetsför. Kan inte ta med mig jobbet hem.
 
Menar du vara ledig från ordinarie jobb för att jobba någon annanstans? Isåfall kan man nog begära tjänstledigt för att prova annat arbete.
Nä, jag tänker inte tjänstledig, mer om jag måste vara hemma på grund av VAB eller sjukskrivning
 
Fast då VABar du ju inte. Då är du bara hemma och gör ett annat jobb.
Fast nu vet ju du inte orsaken till VAB, vill inte skriva det här heller på grund av känsligt. Jag behöver inte sitta i samma rum som tonåringen hela tiden, men behöver finnas hemma och tillgänglig. Själv tycker jag att det är rätt jobbigt och trist och hade gärna jobbat hemifrån.
 
Om jag kapar @Monkie s tråd så ber jag om ursäkt.

men om man jobbar 7/7 (dvs jobbar allt ena veckan och har en frivecka sen). Hur blir det om man vabbar på friveckan? Du har ju redan jobbat timmarna du ska och man skriver inte in några timmar den veckan man är ledig.

Jag fick frågan utav en anställd en gång men kunde inte svara på det.
 
Du menar att du ska vara ledig från ordinarie arbete pga sjukt barn men ändå jobba hemifrån? Om du inte anmäler VAB till fk så är det en sak mellan dig och dina arbetsgivare.
Japp, intyg finns att lämna till jobbet! Ingen borde bry sig om jag inte begär ersättning, väl?
 
Om ett barn är sjukt/behöver ha förälder hemma så kan föräldrarna bli sjukskrivna (om det inte förändrats).
Du får nog bäst svar av FK.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Läste en ledare på dn, om att folk som inte kan jobba hemifrån borde få kortad arbetstid. Vad tycker ni om detta och hur skulle det...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 956
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 043
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven efter operation av en hand, sista sjukskrivningsdagen är i morgon. (Hade samma för andra handen i höstas, i...
Svar
7
· Visningar
507
Senast: Gnist
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 151
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp