Bukefalos 28 år!

sjukskriven och barnet hemma....

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

hur är det här när man är sjukskriven, läste någonstans för ett tag sedan att man var tvingad att ha barnet på dagis/skola för att man "regelrätt" skulle kunna vara sjukskriven.

Men hur funkar det som tex för mig idag, jag har inte min son på dagis på måndagar, men är superförkyld och orkar inte gå och jobba idag, orkar i o f knappt med sonen heller, som tur var är han bra på att underhålla sig själv....
Fast å andra sidan om man ska vara hård börjar jag inte jobba förrens 16 å gubben slutar 15 så EGENTLIGEN så är jag ju inte ensam med sonen när jag skulle ha jobbat...

man vill ju inte vara "fuskare" på nått sätt...
Men jag vet att det här togs upp en gång på en annan sida tror jag och det var i våras när våran son alltid var hemma (han började inte på dagis förrens i augusti) och jag funderade lite på hur de räknade med oss då, fick vi då inte vara sjukskrivna, men ingen visst.
Har glömt bort det, tills nu....
Nån som vet hur det funkar?
 
Sv: sjukskriven och barnet hemma....

Jag har aldrig hört talas om att man MÅSTE ha barnen på dagis när man är sjuk...om man är så sjuk så att man inte ORKAR köra iväg med dem då? Då är det ju lättare att låta dem vara hemma och visst kan de leka själva? Eller...regler är ju helkoko ibland iofs... :crazy:
 
Sv: sjukskriven och barnet hemma....

Ja så sa jag också då.
Om man tex har magsjuka och inser att man bara inte tar sig till dagis med barnet, dessutom är det väl knappast bra att ha med sig alla bacelusker dit.. men då sas det att det hade ingen betydelse... :smirk: man var alltså "fuskare" då. För är du så sjuk att du inte klarar av att jobba kan du alltså heller inte klara av ditt barn! oavsett vilken ålder de har och om de klarar sig någorlunda själva... jag anser att de inte dör av att kanske inte få hemlagad söndagsstek varje dag, utan kanske smörgås en sådan dag... men så fick man tydligen inte tänka...
 
Sv: sjukskriven och barnet hemma....

Egentligen är väl reglerna så att är man sjukskriven ska man bara bry sig i sig själv.
Men hur ska det fungera, det är ju jobbigare att knövla sig i väg till dagis än ha dem hemma?
Man kan ju inte skippa familjen för att man är sjuk.
 
Sv: sjukskriven och barnet hemma....

Ja, och sen efter att dagis har stängt så är man tillräckligt frisk för att ta hand om barnen, men inte innan....
 
Sv: sjukskriven och barnet hemma....

Jag pratade med en från Försäkringskassan ang detta eftersom vi hade en mamma på dagiset jag jobbar på som hävdade att hon inte fick ha sonen hemma (hon hade brutit armen, sonen var självgående och det var mitt i sommaren=väldigt få barn på dagis). Eftersom jag var lite nyfiken så frågade jag F-kassan när jag ändå ringde dit "privat"....

Enligt den handläggaren så berodde det lite på vad man var sjukskriven för, men hon hade aldrig haft någon som mist sjukpenning pga att dom valde att ha barnen hemma någon dag.
 
Sv: sjukskriven och barnet hemma....

men det låter ju bra då. Men tycker dock att det är en lite konstig regel, för då verkar den ju finnas i alla fall...
Men sen givetvis kan det ju vara bättre för barnen att komma iväg till dagis istället för att gå runt hemma med en trist sjuk förälder!
Men det är ju en annan sak :) .
 
Sv: sjukskriven och barnet hemma....

Beror väl, som sagt, på¨varför man är sjukskriven.
Jag är rädd att jag snart kommer bli sjukskriven pga mina envisa eländiga foglossningsbesvär :crazy: och då blir jag ju sjukskriven från föräldraledigheten eftersom jag inte klarar av att ta hand om barnen. Detta gör att det ju måste finnas någon annan som sköter detta t.ex maken (pappaledighet), mormor eller kanske dagis...
Skulle jag bli sjukskriven för detta men ändå gå hemma och helt på egen hand tsköta om barnen, DÅ förstår jag om min sjukpenning skulle ifrågasättas...
 
Sv: sjukskriven och barnet hemma....

Ja det kan jag ju i o f hålla med om! Hade en kompis som var sjukskriven under sina första tre månader efter förlossningen pga olika omständigheter, men hennes man var bara hemma halvtid, tyckte jag kändes lite konstigt, eftersom hon just som du säger var sjukskriven från föräldraledigheten, men halvtid fick hon klara det själv i alla fall.

Jag tänkte väl mer på när man jobbar och blir sjukskriven för tex förkylningar, magsjuka osv... men som du säger, det finns nog som sagt vissa saker som gör att man måste ha hjälp med barnen.
Men en liten fundering då som kan göra mig lite orolig... hur gör de som inte har nån hjälp att få?! (givetvis går det inte att svara på, bara en tanke som dök upp just nu...) :crazy:
 
Sv: sjukskriven och barnet hemma....

Men en liten fundering då som kan göra mig lite orolig... hur gör de som inte har nån hjälp att få?! (givetvis går det inte att svara på, bara en tanke som dök upp just nu...)
Beror ju på HURPASS strandsatt man är.. Nuförtiden får även föräldrar (dina/mina) ta ut VAB och jag undrar om inte vänner och bekanta kan lyckas med det. Handlar det bara om enstaka dagar så kan man nog lösa det så.
Annars vet jag faktiskt inte hur f*n man ska lösa det om man blir oförmögen att ta hand om barnet och ingen har som kan hjälpa en med det... men NÅN vän eller granne eller nåt borde ju finnas att ta till??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 715
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 132
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
862
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 416
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp