Sjukskriven och lönesamtal

aiquen

Trådstartare
Det är snart dags för lönesamtal på mitt jobb. I dag har jag blivit sjukskriven på deltid. Jag har även haft en tidigare sjukskrivningsperiod (också på deltid 50-25%) och har nu bara varit uppe på heltid igen i en dryg månad.

Det känns så jobbigt! Både att behöva berätta för chef och kollegor att jag är sjukskriven igen (jag har haft en bra dialog med min chef tidigare, men det är ingen synlig eller direkt märkbar anledning) och att prata om och motivera en eventuell löneförhöjning när jag inte kan jobba fullt ut. Läkaren propsade på 50% sjukskrivning men vi enades om 25.

Vi har ett formulär att utgå ifrån på lönesamtalet, där jag känner att jag kan trycka på vissa punkter. Jag sköter mitt jobb och jag gör det bra. Men det frångår ju inte det faktum att min arbetsförmåga är nedsatt (ingen kommer att behöva hoppa in i mitt ställe, akuta grejer kan kollegor ta om det behövs men det mesta kommer antagligen att rulla på ok ändå).

Hur skulle ni ha gjort i den här situationen? Är det någonting att prata om över huvud taget på lönesamtalet - chefen kommer såklart att vara medveten om läget - eller bara låtsas som om det regnar? Eller är det bra att ta upp för att visa att jag förstår situationen, men ändå lyckas prestera tiden jag är på jobbet? Bara skita i hela samtalet...?

Fy fan vad det här inte är kul. :(
 
Absolut inte strunta i att gå dit! På lönesamtalet ska du berätta om de prestationer du utfört på din arbetstid sedan förra lönesamtalet. Att din arbetstid varit lägre än 100% hindrar inte dina prestationer på den tid du faktiskt jobbat. Fokusera på vad du gjort och inte på vad du inte gjort :)
 
Det är ju din faktiska arbetstid du i slutändan får betalt för så den ska ju påverkas av vad du gör när du är på jobbet.
 
Absolut inte strunta i att gå dit! På lönesamtalet ska du berätta om de prestationer du utfört på din arbetstid sedan förra lönesamtalet. Att din arbetstid varit lägre än 100% hindrar inte dina prestationer på den tid du faktiskt jobbat. Fokusera på vad du gjort och inte på vad du inte gjort :)

Det är ju din faktiska arbetstid du i slutändan får betalt för så den ska ju påverkas av vad du gör när du är på jobbet.

Tack! Jag känner ju som sagt att jag har saker att trycka på. Men det känns svårt, speciellt som jag precis fick gå från heltid till sjukskrivning igen. En tröst är att jag hoppas att jag kan hålla det på 75% jobb.

Jag tror att hela situationen påverkar just nu. Det är jobbigt bara att behöva gå ut med att jag är sjukskriven igen. Och jag nojar redan för semesterperioden, fastän jag kanske varken kommer att vara sjukskriven så länge eller det egentligen på pappret inte är mitt ”problem”.

Det blev ju inte bättre av att hamna här samtidigt som kallelse går ut om lönesamtal.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 149
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 935
Skola & Jobb Jag är sjukskriven för utmattning sedan en månad. Jag vet mycket väl varför jag hamnat här; för att jag tar på mig för mycket ansvar och...
2
Svar
27
· Visningar
2 764
Senast: Seaside
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 405
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp