Sjukskriven

Uppsnarjd

Trådstartare
Om man är sjukskriven pga av att man mår dåligt psykiskt av att vara på jobbet.
Vad är då ok/inte ok att göra? Är det tex ok att gå på krogen eller kommer man då få skit för att man inte mår dåligt på riktigt?
Är det ok att tillbringa hela dagarna i stallet eller åka och hälsa på nån på annan ort?
Hur ser ni på det?
 
Sv: Sjukskriven

Du ska göra det som gör att du mår psykiskt bra/bättre. Jag vet folk som fått arga blickar då de varit utbrända, men legat och slappat på stranden.

Orkar du gå på krog och gör det dig glad ska du göra det.
 
Sv: Sjukskriven

Tanken med en sjukskrivning är ju att man ska läka och då måste man få göra det som gör att man läker på bästa sätt. Att vara i stallet, ha en kul kväll på krogen eller åka bort till släkt och vänner tycker jag låter alldeles utmärkt.

När jag var sjukskriven p.g.a. att jobbet knäckte mig så blev jag uppmuntrad att verkligen ta vara på den arbetsfria tiden (var bara sjukskriven halvtid som mest) till att göra det som jag tidigare inte haft ork med då jobbet tog all min energi.
 
Sv: Sjukskriven

Sjukskrivning pga utbrändhet är inte kul. Då är det extra viktigt att göra sånt man mår bra av. Om de på jobbet inte förstår det får de nog läsa på lite bättre.
Dock tror jag inte man får åka utomlands hur som helst, då behövs läkarintyg för att FK ska godkänna har jag för mig.
 
Sv: Sjukskriven

Om man är sjukskriven pga av att man mår dåligt psykiskt av att vara på jobbet.
Vad är då ok/inte ok att göra? Är det tex ok att gå på krogen eller kommer man då få skit för att man inte mår dåligt på riktigt?
Är det ok att tillbringa hela dagarna i stallet eller åka och hälsa på nån på annan ort?
Hur ser ni på det?
Börja jobba som servitris,om du trivs bättre på krogen, än på din vanliga försörjningskälla.
Mår man dåligt på ett jobb, blir det inte bättre av att samhället försörjer dig medans du gör roligare saker,utan byt jobb.
 
Sv: Sjukskriven

Om man är sjukskriven för att man mår psykiskt dåligt pga sitt jobb, är det inte bättre att försöka byta jobb då? Och må bättre och ändå gå på krogen och ha kul?

Hade jag valt iaf... :)
 
Sv: Sjukskriven

Om man är sjukskriven för att man mår psykiskt dåligt pga sitt jobb, är det inte bättre att försöka byta jobb då? Och må bättre och ändå gå på krogen och ha kul?

Hade jag valt iaf... :)

tycker nog jag också...sen beror det väl på varför man mår dåligt, ...mår man riktigt dåligt är väl inte krogen det första man går till O_o
 
Sv: Sjukskriven

Klart att det är så. Fast det psykiska illamåendet går ändå inte bara om "bara sådär" genom att sluta på jobbet.

Först måste man läka lite, sen kan man ta itu med att planera nytt jobb.

PellePs kommentar var så otroligt dum att jag blir alldeles mållös. Hoppas att ingen i din närhet blir sjuk och får stå ut med dina empatilösa kommentarer.
 
Sv: Sjukskriven

Jag har erfarenhet av det där och är lite förvånad över din fråga. Jag var glad om jag orkade gå till apoteket eller gå ut och posta ett brev. Gå på krogen, hälsa på folk - jösses, det fanns inte på kartan. Jag vågade knappt svara i telefonen för jag var rädd att det skulle vara någon som ville träffa mig för en fika.

Visst, mot slutet av sjukskrivningen, när man fått tillbaka krafterna - då kanske. Men är man utmattad på riktigt så låter det du skriver om utopiskt.
 
Sv: Sjukskriven

PellePs kommentar var så otroligt dum att jag blir alldeles mållös. Hoppas att ingen i din närhet blir sjuk och får stå ut med dina empatilösa kommentarer.
Man är inte sjukkasseberättigad om man längtar till krogen,istället för att jobba.
Empatin kan man visa med folk som är sjuka.
 
Sv: Sjukskriven

Så om någon är sjukskriven (och inskriven...) p.g.a. psykos, depression, mani så får de inte vara med på avdelningens bingo eller följa med på shopping till stan?

TS har inte sagt vad diagnosen är. Sen tycker jag ni läser in väldigt mycket i vad ts skrivit. Längta till krogen? :eek:

Sen kan man aldrig jämföra folks depressioner, utbrändhet, psykos. Folk reagerar väldigt olika.
 
Sv: Sjukskriven

Om man är sjukskriven pga av att man mår dåligt psykiskt av att vara på jobbet.
Vad är då ok/inte ok att göra? Är det tex ok att gå på krogen eller kommer man då få skit för att man inte mår dåligt på riktigt?
Är det ok att tillbringa hela dagarna i stallet eller åka och hälsa på nån på annan ort?
Hur ser ni på det?

Vad man gör när man är sjukskriven är var och en ensak.... Man ska dock vara medveten att om Försäkringskassan får reda på att man springer på krogen under sjukskrivning... Så kommer de med stor sannolikhet att anse att man är så frisk att man också kan arbeta och i och med det sluta betala ut sjukpenning.....
 
Sv: Sjukskriven

*kl*

Jag tänker att varför är man kvar på sitt arbete om man mår psykiskt dåligt av att vara där?

Det är en sak om man blir utbränd, men med den formuleringen som TS använder sig av så tolkar jag det inte som att hon är utbränd utan att hon inte trivs på sitt arbete. Jag hade nog hellre nyttjat de timmarna som hon har över till att söka efter ett annat arbete.
 
Sv: Sjukskriven

Vilka belägg har du för det? Det låter inte troligt att FK lägger sig i om man går på krogen. Det hör till privatlivet.
 
Sv: Sjukskriven

Om man är sjukskriven pga av att man mår dåligt psykiskt av att vara på jobbet.
Vad är då ok/inte ok att göra? Är det tex ok att gå på krogen eller kommer man då få skit för att man inte mår dåligt på riktigt?
Är det ok att tillbringa hela dagarna i stallet eller åka och hälsa på nån på annan ort?
Hur ser ni på det?

Jag fick order av läkare o FK att vara så aktiv jag bara orkade. Det sågs som något mkt positivt och uppmuntrades starkt. Jag SKULLE vara i stallet, jag SKULLE gå ut o möta världen genom resor, kurser, etc. Hade jag varit sådan att jag ville gå på krogen hade inte FK höjt på ögonbrynen det minsta.

Det viktiga är att ha en öppen dialog med AF, läkare o FK. O psykolog eller annan samtalskontakt om man har möjlighet till att få det.
 
Sv: Sjukskriven

Om man är sjukskriven för att man mår psykiskt dåligt pga sitt jobb, är det inte bättre att försöka byta jobb då? Och må bättre och ändå gå på krogen och ha kul?

Hade jag valt iaf... :)

Jag var halvtidssjukskriven i en månad, sjukskriven på 25% i en månad, stora förändringar gjordes och sedan mådde jag bra på jobbet igen. Hade varit väldigt drastiskt att byta jobb, kan jag tycka.
 
Sv: Sjukskriven

Jag har erfarenhet av det där och är lite förvånad över din fråga. Jag var glad om jag orkade gå till apoteket eller gå ut och posta ett brev. Gå på krogen, hälsa på folk - jösses, det fanns inte på kartan. Jag vågade knappt svara i telefonen för jag var rädd att det skulle vara någon som ville träffa mig för en fika.

Visst, mot slutet av sjukskrivningen, när man fått tillbaka krafterna - då kanske. Men är man utmattad på riktigt så låter det du skriver om utopiskt.

Jag kanske inte var utmattad på riktigt, men expertisen sa att jag var väldigt nära att bli utbränd. Jag balanserade dock fortfarande på den gränsen att så fort jag inte var på jobbet mådde jag bra och kunde utan problem träna och hänga med vänner. Kom jag däremot närmare kontoret än en sisådär hundra meter så fick jag hjärtklappning, tryck över bröstet och ville bara gråta. Det var en ganska fascinerande upplevelse, faktiskt.
 
Sv: Sjukskriven

*kl*

Jag tänker att varför är man kvar på sitt arbete om man mår psykiskt dåligt av att vara där?

Det är en sak om man blir utbränd, men med den formuleringen som TS använder sig av så tolkar jag det inte som att hon är utbränd utan att hon inte trivs på sitt arbete. Jag hade nog hellre nyttjat de timmarna som hon har över till att söka efter ett annat arbete.

Om du har rätt i din tolkning så håller jag med om varje stavelse.
 
Sv: Sjukskriven

tänk såhär, du bli av en eller annan anledning illa behandlad på ditt jobb.(kanske sexuellt trakasserad eller hotad) Du mår inte dåligt i övrigt utan det är just situationen på jobbet som gör att du mår dåligt. Då är du inte utmattad eller nåt sånt.
Kanske är du sjukskriven under tiden utredningen pågår på jobbet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 092
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 819
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 518
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp