Sjukskrivning flera jobb

BernT

Trådstartare
Obs, rent hypotetiskt scenario, jag är inte sjukskriven eller planerar att bli det.

Hur funkar det om man är sjukskriven 50 % och rent formellt har en 50 % anställning på kontrakt + en enskild firma (ska byta till AB i höst om det har betydelse) Kan man välja att då ''ta'' sjukskrivningen på de 50 % jobbtimmarna och så resterande tid jobba med sitt företag?

Vi tänkte skaffa ett barn till nästa år, och förra graviditeten spydde jag dygnet runt i nio månader, det var segt. Jobbet är fysiskt tungt och det går egentligen inte att springa iväg och spy flera gånger i timmen (nu gjorde jag det ändå pga ny på jobbet så fick bita ihop) + börjar 05 vilket innebär gå upp mitt i natten = gör att jag spyr mer. Med mitt företag däremot kan jag ligga i sängen/soffan och sköta det vid datorn med en hink bredvid typ. Dvs det funkar även om jag spyr.

Visst jag behöver inte må så dåligt nästa gång, men jag tycker det är bäst att utgå från det och ha nån lösning för det än att tro att jag inte ska spy alls och så blir det kaos pga ingen plan. Och visst kan ju bli sjukskriven 100 % (det ville de sist) men det känns onödigt. Jag fick graviditetspenning beviljad sist pga tungt jobb. Finns ingen möjlighet att byta tjänst heller, finns liksom ingen tjänst där man ligger ner hela dan :idea:

Men ja, min undran är då, kan man välja att lägga sin 50 % sjukskrivning på mitt vanliga jobb och så jobba 50 % med mitt eget eller ska man ta bort 50% från varje jobb? Dvs jobba 25% på varje?
 
Jag vet inte hur det funkar med två jobb. Men det du beskriver låter tveksamt, eftersom FK:s huvudregel vid deltidssjukskrivning är att man ska ta ut den varje dag. 50 procents sjuk = jobba 4 tim/dag (vid vanlig heltid). Det ska gå att göra undantag men enligt FK själva är det svårt. De anser att om man kan jobba en hel dag så är man frisk.
 
Jag vet inte hur det funkar med två jobb. Men det du beskriver låter tveksamt, eftersom FK:s huvudregel vid deltidssjukskrivning är att man ska ta ut den varje dag. 50 procents sjuk = jobba 4 tim/dag (vid vanlig heltid). Det ska gå att göra undantag men enligt FK själva är det svårt. De anser att om man kan jobba en hel dag så är man frisk.

Men när jag jobbar halvtid då? Alltså på jobb 1 har jag ju halvtidsschema (sen kan man alltid jobba mer om man vill men vi säger i det här fallet att jag inte gör det utan kör strikt 50%).

Tänker de då att jag först ska åka dit och jobba 2 timmar sen (25%) sen hem och jobba 2 timmar (25%) med mitt företag? Sen är det ju lite så att ett fysiskt tungt jobb är inte så passande när man spyr konstant, ett där man kan ligga stilla är ju däremot enkelt att klara av, så då tycker inte jag det vore konstigt att sjukskriva sig från det tyngre jobbet.

Ett alternativ är väl att byta till AB, sjukskriva sig 100 % och låta företaget rulla med hjälp av en anställd typ någon av mina syskon och istället för lön till mig ta ut utdelning. Det borde man väl få för då jobbar jag ju inte egentligen.
Det känns som att FK inte riktigt är superuppdaterade på att alla inte jobbar mån-fre 40 timmar.

Sidospår men, när de skulle räkna ut min sgi så påpekade jag att de enligt sig själva ska räkna in mitt företag, då sa de först att man KAN inte ha vanligt jobb + företag, "man orkar inte det". Så jävla märkligt, vilka är de att bestämma sånt, typ alla med eget har väl någon form av anställning också tills man vågar släppa den. Fick iaf igenom min vilja och en höjning av sgi med över 200k/år, men gud vad jag fick tjafsa med de.

Vad jag är glad att jag inte behöver sjukskriva mig nu och jag hoppas att jag inte kommer behöva det som gravid heller, men jag vill gärna vara påläst ifall att innan, så jag inte behöver lösa sånt när jag spyr och inte orkar bry mig om FK.
 
Eftersom du redan jobbar 50% så är det inte säkert att du får betalt för 50% sjukskrivning då försäkringskassan utgår från 100% (på det jobbet du arbetar 50%).

Be mig inte förklara tydligare för det kan jag inte och jag är dessutom inte helt hundra på att jag förklarar det korrekt :o :crazy:
 
Jag vet inte hur det funkar med två jobb. Men det du beskriver låter tveksamt, eftersom FK:s huvudregel vid deltidssjukskrivning är att man ska ta ut den varje dag. 50 procents sjuk = jobba 4 tim/dag (vid vanlig heltid). Det ska gå att göra undantag men enligt FK själva är det svårt. De anser att om man kan jobba en hel dag så är man frisk.
Jag tror det skulle vara så i de flesta fall, om jobben är någorlunda lika osv.

Men om jobben är så olika och symptomen faktiskt bara är hindrande på det ena?
Det är ju om man kan utföra arbetsuppgifterna som räknas.
Så om du på ena jobbet är totalt oduglig att kunna fortsätta jobba, så borde du var helt sjukskriven från den tjänsten.
Men i en tjänst som du inte hindras av sjukdomen borde du fortsätta jobba helt.

Det är inte samma sak som att vara sjukskriven 50% från ett och samma jobb. För arbetsförmågan ska bedömas mot jobbet och då måste det kunna bli olika på olika jobb. I detta fall hade TS inte varit sjuk på 50% om hon bara haft ett av jobben på heltid, utan 0 eller 100% beroende på vilket jobb det var.

Men speciellt om man fortsätter med det egna och är borta på anställningen skär det nog i ögonen. Så även om det teoretiskt borde gå så blir nog inte processen med FK smärtfri, och förklaringar om skillnaden lär dissekeras.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
@MiaMia

Jag tänker som du, men jag har säkert fel. Väldigt intressant iaf, och blir det så att jag behöver vara sjukskriven så antar jag att jag för stå på mig väldigt mycket.

Kom på en till aspekt, vad mitt vanliga jobb skulle tycka om att jag är borta från det men jobbar med företaget. Iofs tror jag de skulle förstå iom att jobbet ÄR tungt. Jag planerar inte att göra karriär där så vad de tycker är väl egentligen sekundärt.

@Tora haha jag tror jag fattar :) det gör inte så mycket, vill mest bara inte bli tvingad att jobba där om jag spyr sådär som sist.
 
Jag tog ut deltidssjukskrivning en period innan jag gick på 100%. Jag gjorde klart för läkaren att jag har pass på helgerna där jag rör mig minst 6 timmar och det klarade inte min kropp av pga foglossning. Jag behövde ha bort dem och tog därmed hel sjukskrivning dessa pass och jobbade fulla dagar så länge kroppen höll ihop övriga dagar. Inga problem alls. Det var bara att göra klart skillnaden mellan dem och ingen ifrågasatte det ens.
 
Jag tog ut deltidssjukskrivning en period innan jag gick på 100%. Jag gjorde klart för läkaren att jag har pass på helgerna där jag rör mig minst 6 timmar och det klarade inte min kropp av pga foglossning. Jag behövde ha bort dem och tog därmed hel sjukskrivning dessa pass och jobbade fulla dagar så länge kroppen höll ihop övriga dagar. Inga problem alls. Det var bara att göra klart skillnaden mellan dem och ingen ifrågasatte det ens.
Ja, läkaren är en sak. Men godkände FK det?
 
Jag tog ut deltidssjukskrivning en period innan jag gick på 100%. Jag gjorde klart för läkaren att jag har pass på helgerna där jag rör mig minst 6 timmar och det klarade inte min kropp av pga foglossning. Jag behövde ha bort dem och tog därmed hel sjukskrivning dessa pass och jobbade fulla dagar så länge kroppen höll ihop övriga dagar. Inga problem alls. Det var bara att göra klart skillnaden mellan dem och ingen ifrågasatte det ens.

Låter bra att man kan göra så ifall det blir aktuellt att må likadant igen :) känns ju när jag tänker efter dumt att man inte ska göra så, varför ska FK betala ut för 100% sjukskrivning när jag ändå kan jobba med ett av jobben, superdumt ju.

Skulle det krångla apmycket och jag inte orkar bråka med FK får jag väl ta tjänstledigt, jobbet skulle knappast neka mig det, kräks man hela tiden går det ju inte att jobba. Fast man är ju inte sjuk egentligen så det skulle nog ta emot. Men det är handikappande och det går ju liksom inte att snabbt spy i en medhavd påse och så bara fortsätta. För mig tog det minst 10-15 min per gång. Springa till toalett, spy, skölja mun (och näsa, jag kräks även genom näsan haha), gråta lite, snygga till sig, gå tillbaka. Upprepa 10-15 min senare. På vissa kollegor verkade det som att de tänker man man kräks lite på 30 sekunder or less, sen är man good to go, inte så farligt liksom. Bara pga katastrofförberedandet kommer jag säkert inte spy en enda gång nästa graviditet.
 
Det är knepigt att vara egen. Jag kollade upp det där när man har eget och utför en tjänst. Om man kunde vara "halvtidsarbetslös" men då är man tvungen att antingen tjäna så lite eller lägga ner... finns inget mittemellan. Tycker det är skit för oss som vill jobba.

Ang. din sjukskrivning så är jag mkt tveksam till att du skulle kunna sjuka ett jobb å jobba med ett annat. Tror det är %.....
 
Låter bra att man kan göra så ifall det blir aktuellt att må likadant igen :) känns ju när jag tänker efter dumt att man inte ska göra så, varför ska FK betala ut för 100% sjukskrivning när jag ändå kan jobba med ett av jobben, superdumt ju.

Skulle det krångla apmycket och jag inte orkar bråka med FK får jag väl ta tjänstledigt, jobbet skulle knappast neka mig det, kräks man hela tiden går det ju inte att jobba. Fast man är ju inte sjuk egentligen så det skulle nog ta emot. Men det är handikappande och det går ju liksom inte att snabbt spy i en medhavd påse och så bara fortsätta. För mig tog det minst 10-15 min per gång. Springa till toalett, spy, skölja mun (och näsa, jag kräks även genom näsan haha), gråta lite, snygga till sig, gå tillbaka. Upprepa 10-15 min senare. På vissa kollegor verkade det som att de tänker man man kräks lite på 30 sekunder or less, sen är man good to go, inte så farligt liksom. Bara pga katastrofförberedandet kommer jag säkert inte spy en enda gång nästa graviditet.
Det där är ju sånt läkaren måste kunna hjälpa dig med. Du behöver ju ett intyg som inte riktigt går att tolka på annat sätt än att det är olämpligt (och orimligt) att du jobbar på det du inte klarar av om du kräks hela tiden. Sen är det bara att tala för sin sak. Förklara skillnaderna ner på detaljnivå om handläggaren inte förstår. Att beskriva som du gjorde ovan, att med egna företaget kan du ligga på soffan med spyhink bredvid dig och det andra måste du avvika från arbetet 10-15 min för att kräkas osv är ju ganska tydligt.

Jag kan även meddela att jag som jobbar inom bevakningsbranschen har fått ok att avvika från min 100% sjukskrivning för att gå en kurs på 4 dagar (ligger efter så mitt förordnande har gått ut) så jag är "färdig" att dra igång den dag jag är frisk. Jag kommer att behöva friskförklara mig dessa dagar och sjuka mig igen såklart, det är ju så det funkar, men de har bedömt att det inte ska finnas några hinder iom att det avviker så från mina ordinarie arbetsuppgifter. Det är minst 2 st som har bekräftat detta. Det har jag dock inte provat än då hjärnan inte är tillräckligt med mig än för att sitta i skolbänken 8 h/dag och dessutom skriva ett prov på tid men så fort det börjar närma sig att jag börjar bli pigg i huvudet igen kommer jag att nyttja möjligheten så får vi se om det bara var något de sa :p
 
Jag är egenföretagare och jobbar vanligtvis 80%. Nu har jag varit sjukskriven pga Hyperemisis, först 50% (dvs jobbade 40%) och sedan 100%. Har funkat rätt enkelt.

Försäkringskassan kräver att man jobbar halvdagar om man är sjukskriven. Dvs de skulle kunna kräva att du jobbar 2+2 timmar på de olika jobben, skulle inte förvåna mig. Men hoppet är det sista som lämnar människan så ring och fråga dem vettja.
 
Jag skulle dubbel-trippelkolla med FK.
Jag personligen har mkt svårt att tro att man kan jobba när man är sjuk.
 
Jag är egenföretagare och jobbar vanligtvis 80%. Nu har jag varit sjukskriven pga Hyperemisis, först 50% (dvs jobbade 40%) och sedan 100%. Har funkat rätt enkelt.

Försäkringskassan kräver att man jobbar halvdagar om man är sjukskriven. Dvs de skulle kunna kräva att du jobbar 2+2 timmar på de olika jobben, skulle inte förvåna mig. Men hoppet är det sista som lämnar människan så ring och fråga dem vettja.

Intressant, men har arbetsgivaren något att säga till om? Inte så kul för de att betala för att ha mig där och betala för 2 timmar när det innebär att jag i totalt ca 1 timme av dessa två spyr och den andra timmen är jag ungefär på 25% av min vanliga kapacitet dvs jag gör ca 15 min jobb på 2 timmar.
 
Intressant, men har arbetsgivaren något att säga till om? Inte så kul för de att betala för att ha mig där och betala för 2 timmar när det innebär att jag i totalt ca 1 timme av dessa två spyr och den andra timmen är jag ungefär på 25% av min vanliga kapacitet dvs jag gör ca 15 min jobb på 2 timmar.
Enligt FK när jag pratat med dem: nej. Att mitt jobb är helt värdelöst att utföra på fyra timmar räknades inte.
 
Jag skulle dubbel-trippelkolla med FK.
Jag personligen har mkt svårt att tro att man kan jobba när man är sjuk.

Fast är man gravid är man inte sjuk så det är ju lite annorlunda. Gissar på att du aldrig haft extremt gravidillamående, man är konstant "bakis" i nio månader och (jag iaf) kräks 20+ gånger om dagen. Det går inte att tex köra truck då eller jobba ute bland kunder. Hur ska det se ut, "ja absolut jag ska hjälpa dig, ska bara spy lite i papperskorgen här först, akta dina skor!".
 
Enligt FK när jag pratat med dem: nej. Att mitt jobb är helt värdelöst att utföra på fyra timmar räknades inte.

Vad sjukt egentligen. Alltså jag förstår när det gäller sjukdom osv eftersom arbetsgivaren har rehabansvar, men man kan ju inte rehaba från en graviditet direkt.
 
Vad sjukt egentligen. Alltså jag förstår när det gäller sjukdom osv eftersom arbetsgivaren har rehabansvar, men man kan ju inte rehaba från en graviditet direkt.
När jag pratat med dem har de sagt att kan man jobba en hel dag så är man frisk. Det är huvudregeln. Smidig som ett kassaskåp.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag är åter i arbetslöshetsträsket och ska söka jobb. Samtidigt är jag sjukskriven 50%. Det är svårt att hitta jobb ö.h.t. att söka...
Svar
6
· Visningar
787
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 659
Senast: vtok
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 812
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp