Sjukskrivning som student/CSN

Myssan

Trådstartare
Någon här kanske vet och har erfarenhet. Jag ska opereras i slutet på augusti för mina jäkla gallstenar :arghh:
Förhoppningsvis kommer ingreppet gå smidigt och då är jag sjukskriven max 1 vecka.. Dock sitter jag med stenar i gallgångarna också och när jag försöker läsa på så verkar det som att det kan bli en lite mer omfattande operation och med det en något längre sjukskrivning. Frågan är helt enkelt - ska man anmäla detta på något vis? Jag har fullt CSN lån. Sen har jag ju fördelen med att jag studerar på distans och kan säkerligen fortsätta plugga under sjukskrivningen till viss del men jag har som sagt noll koll verkligen på hur detta fungerar och vad jag bör tänka på. Jag alldeles för lat att googla detta just nu :angel: buke är ju ändå bättre :banana:
 
Du begär läkarintyg och sjukskriver dig om du behöver, studiemedlet får du behålla för den tid som är beviljad redan.

Så var det när jag blev sjuk i allafall. Ehm...11 år sen men de har säkert samma regler nu.

Om jag inte minns fel så fick jag lånen för 5 (?) av sjukveckorna avskrivna.
 
Ja du, när jag skulle opereras som student så sa Försäkringskassan att man när man blir sjukskriven måste anmäla det till CSN för man kan inte vara sjukskriven och studerande samtidigt. Så det gjorde jag. CSN stoppade således utbetalningarna under min sjukskrivningsperiod. Därefter ringde FK mig och sa att någon ersättning från dem var minsann inte att vänta eftersom jag inte var sjukskriven från ett jobb utan från studier - har man inget jobb så förlorar man inga pengar på att vara sjukskriven hävdade de. Vad jag skulle leva av istället sket de fullständigt i och likaså så ryckte de på axlarna åt att personen som sa att jag skulle ringa CSN underlåtit att tala om den lilla detaljen.