Sjukskrivning som student/CSN

Myssan

Trådstartare
Någon här kanske vet och har erfarenhet. Jag ska opereras i slutet på augusti för mina jäkla gallstenar :arghh:
Förhoppningsvis kommer ingreppet gå smidigt och då är jag sjukskriven max 1 vecka.. Dock sitter jag med stenar i gallgångarna också och när jag försöker läsa på så verkar det som att det kan bli en lite mer omfattande operation och med det en något längre sjukskrivning. Frågan är helt enkelt - ska man anmäla detta på något vis? Jag har fullt CSN lån. Sen har jag ju fördelen med att jag studerar på distans och kan säkerligen fortsätta plugga under sjukskrivningen till viss del men jag har som sagt noll koll verkligen på hur detta fungerar och vad jag bör tänka på. Jag alldeles för lat att googla detta just nu :angel: buke är ju ändå bättre :banana:
 
Du begär läkarintyg och sjukskriver dig om du behöver, studiemedlet får du behålla för den tid som är beviljad redan.

Så var det när jag blev sjuk i allafall. Ehm...11 år sen men de har säkert samma regler nu.

Om jag inte minns fel så fick jag lånen för 5 (?) av sjukveckorna avskrivna.
 
Ja du, när jag skulle opereras som student så sa Försäkringskassan att man när man blir sjukskriven måste anmäla det till CSN för man kan inte vara sjukskriven och studerande samtidigt. Så det gjorde jag. CSN stoppade således utbetalningarna under min sjukskrivningsperiod. Därefter ringde FK mig och sa att någon ersättning från dem var minsann inte att vänta eftersom jag inte var sjukskriven från ett jobb utan från studier - har man inget jobb så förlorar man inga pengar på att vara sjukskriven hävdade de. Vad jag skulle leva av istället sket de fullständigt i och likaså så ryckte de på axlarna åt att personen som sa att jag skulle ringa CSN underlåtit att tala om den lilla detaljen.

Där låg jag nyopererad med enorma smärtor med insikten om att jag skulle vara helt pengalös i en månads tid. Tji fick man för att man ville vara ärlig så själv skulle jag aldrig rekommendera någon att ringa CSN och meddela liknande igen. Bättre att iaf kunna ha studiemedlet att leva på.
 
Jag studerade också på distans när jag blev opererad. Hade några träffar men kunde ta mig till dom med hjälp av snälla klasskamrater så jag fortsatte att studera under tiden efter operationen. Bad aldrig om något sjukintyg alltså.
 
Bugar och bockar :bow: jag tolkar det som att jag måste vara sjukskriven på heltid för att det ska vara värt att anmäla, så går allt som det ska så kommer jag med andra ord inte yttra ett ord. Har väldigt snälla lärare dessutom som sagt att gör mina uppgifter i den tid jag kan. Har ju en hel del besvär som gör att jag inte alltid kan plugga som planerat.. :down:
 
När jag gick på ett vux (gymnasienivå) så kunde man flytta fram studieslutet på en eller flera kurser (jag gjorde det några gånger...) men då måste man ju ändå börja på de nya och bli klar med alla i tid så man kommer upp i 100%.
Den skolan jag gick kunde även hålla inne betygen till slutdatumet även om man blev klar i förtid. :angel: :up: Flexibel skola = bra!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag befinner mig i en situation jag inte vet hur jag ska kunna lösa, hoppas på att kunna få lite hjälp här. Jag är i huvudsak student...
Svar
8
· Visningar
2 766
Skola & Jobb Är det någon här som är vet hur det funkar med CSN och sjukskrivning? Jag har läst på CSNs hemsida men blir ändå inte riktigt klok på...
Svar
8
· Visningar
1 867
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp