Sjukskrivning

ASKAPLASKA

Trådstartare
Varning, varning, nu blir det okunnigt och flummigt.
Ska hjälpa en person som råkat ut för en svår olycka och därför inte kan kontakta någon själv. Jag är egen företagare med endast timanställd personal och har aldrig varit sjukskriven själv, därav min okunnighet.
Jag talade nyss med personens arbetsgivare och förklarade vad som hänt och denne sa att jag skulle kontakta försäkringskassan direkt. Betyder det att personen är anställd utan sjuklön? Läste på FK:s sida att det fanns två varianter och för mig känns det konstigt om personen inte skulle få de två första veckorna betalda av arbetsgivaren? På FK:s sida står det också att det är arbetsgivaren som anmäler till försäkringskassan efter 14 dagar. Personen har en fast anställning i ett stort företag sedan flera år tillbaka.
Och kan ens en utomstående anmäla någon hursomhelst?
 
Här går det undan. Arbetsgivaren ringde just och bad om ursäkt och sa att han var chockad, därav flummet.
Personen får ersättning från AG de 14 första dagarna och denne anmäler sedan til FK.
Moderator får gärna ta bort denna onödiga tråd.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 031
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 490
Senast: Fiorano
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 692
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Igår fick jag reda på av min chef att de måste varsla 15 personer, och att jag är en av dem som måste gå. Det var som att få en knytnäve...
Svar
13
· Visningar
2 157
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp