Sjukskrivning

Wille

Trådstartare
Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min journal samt läkarintyget som är skickat till fk och där står 50%. Det blir dessutom förvirrande när det står att min arbetsförmåga är bedömd till 75-80%. Eftersom jag är arbetslös så tror jag inte att fk godkänner en sjukskrivning på 50%. Tror knappt de kommer godkänna 25% heller. Har tidigare jobbat 100% med anpassningar och tror fk kommer att kräva att jag ska jobba 100% med anpassningar. Detta har dock inte fungerat förut. Men tror fk anser att man kan anpassa till förbannelse så att det kommer att gå.

Vet inte riktigt hur jag ska hantera ohälsa, sjukskrivning, läkarkontakt, försäkringskassa. Vet att samhället pressar tills man blir inlagd (eller dör). Först då KANSKE man kan får sjukskrivning som arbetslös.

Ska jag vara arbetssökande till 100% eller finns det möjlighet till någon sjukskrivning när man är arbetslös? Vet att jag aldrig kommer att jobba heltid oavsett vad samhället säger. Men lär få bekosta det själv.
 
Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min journal samt läkarintyget som är skickat till fk och där står 50%. Det blir dessutom förvirrande när det står att min arbetsförmåga är bedömd till 75-80%. Eftersom jag är arbetslös så tror jag inte att fk godkänner en sjukskrivning på 50%. Tror knappt de kommer godkänna 25% heller. Har tidigare jobbat 100% med anpassningar och tror fk kommer att kräva att jag ska jobba 100% med anpassningar. Detta har dock inte fungerat förut. Men tror fk anser att man kan anpassa till förbannelse så att det kommer att gå.

Vet inte riktigt hur jag ska hantera ohälsa, sjukskrivning, läkarkontakt, försäkringskassa. Vet att samhället pressar tills man blir inlagd (eller dör). Först då KANSKE man kan får sjukskrivning som arbetslös.

Ska jag vara arbetssökande till 100% eller finns det möjlighet till någon sjukskrivning när man är arbetslös? Vet att jag aldrig kommer att jobba heltid oavsett vad samhället säger. Men lär få bekosta det själv.
Tror gör man i kyrkan.

Huruvida man får godkänt att vara deltidssjukskriven som arbetslös, beror som alltid på orsaken till sjukskrivningen och vad i den orsaken som rent praktiskt påverkar och förhindrar arbetssökande på heltid.

I första hand, så hade jag hört av mig till hc och frågat varför sjukintyget säger 50% när ni pratade om 25% sjukskrivning och se till att korrekt intyg skickas in.

Sedan är det alltid bra att ha en dialog med sin handläggare, enligt min erfarenhet efter en numera "långvarig relation" med f-kassan och handläggaren.

Har du diagnos som betyder att du aldrig kommer kunna jobba heltid, kolla upp möjligheterna till att bli skeppad på en arbetsförmågeutredning via f-kassan.
 
Tror gör man i kyrkan.

Huruvida man får godkänt att vara deltidssjukskriven som arbetslös, beror som alltid på orsaken till sjukskrivningen och vad i den orsaken som rent praktiskt påverkar och förhindrar arbetssökande på heltid.

I första hand, så hade jag hört av mig till hc och frågat varför sjukintyget säger 50% när ni pratade om 25% sjukskrivning och se till att korrekt intyg skickas in.

Sedan är det alltid bra att ha en dialog med sin handläggare, enligt min erfarenhet efter en numera "långvarig relation" med f-kassan och handläggaren.

Har du diagnos som betyder att du aldrig kommer kunna jobba heltid, kolla upp möjligheterna till att bli skeppad på en arbetsförmågeutredning via f-kassan.
Jo, jag har kontaktat psykiatrin som är de som skrivit intyget.

Jag vet inte vem jag har som handläggare på fk. Kanske samma som bedömde min sgi. Jättesvårt att komma i kontakt med henne. Man pratar in på telefonsvararen och så ringer hon upp när jag inte kan svara och så lämnar hon ett meddelande. Blir rundgång i meddelanden.

Jo, vet att man tror i kyrkan och ingen annanstans, men försöker gissa mig till hur fk kommer att bedöma mitt fall. För tänk om sjukskrivningen inte godkänns? Vad gör jag då? Och hur ska jag agera för att få en godkänd sjukskrivning?

Tror (igen då) att en arbetsförmågeutredning inte kommer att visa något. Jag kommer plikttroget att kämpa mig igenom den och efteråt kraschar jag väl igen eller bara att livet utanför jobbet slutar funka. Det kommer inte synas. För jag kan prestera heltid, bara att det inte håller på sikt.
 
Senast ändrad:
Jo, jag har kontaktat psykiatrin som är de som skrivit intyget.

Jag vet inte vem jag har som handläggare på fk. Kanske samma som bedömde min sgi. Jättesvårt att komma i kontakt med henne. Man pratar in på telefonsvararen och så ringer hon upp när jag inte kan svara och så lämnar hon ett meddelande. Blir rundgång i meddelanden.

Jo, vet att man tror i kyrkan och ingen annanstans, men försöker gissa mig till hur fk kommer att bedöma mitt fall. För tänk om sjukskrivningen inte godkänns? Vad gör jag då? Och hur ska jag agera för att få en godkänd sjukskrivning?

Tror (igen då) att en arbetsförmågeutredning inte kommer att visa något. Jag kommer plikttroget att kämpa mig igenom den och efteråt kraschar jag väl igen eller bara att livet utanför jobbet slutar funka. Det kommer inte synas. För jag kan prestera heltid, bara att det inte håller på sikt.

Den som beslutar om sgi är någon helt annan än den som beslutar om sjukpenning, men via vanliga kundtjänst ska du kunna få namn och nummet till den handläggare som har hand om din sjukskrivning.

En arbetsförmågeutredning pågår i 2 dagar (iaf här) och varför fejka sig friskare/mer kapabel än du är om du får göra en sån?

Isf är det ju meningslöst slöseri med tid eftersom de ska bedöma vad den faktiska arbetsförmågan ligger på. Att vara ärlig där är ju en fördel, något som hjälper i längden, oavsett vad de kommer fram till.

Blir sjukskrivningen inte godkänd och du blir utförsäkrad, så är väl överklagande av beslutet eller a-kassa och söka jobb enda alternativen som finns, men inskickat intyg kan ju också behöva kompletteras och att det räcker.
 
Den som beslutar om sgi är någon helt annan än den som beslutar om sjukpenning, men via vanliga kundtjänst ska du kunna få namn och nummet till den handläggare som har hand om din sjukskrivning.

En arbetsförmågeutredning pågår i 2 dagar (iaf här) och varför fejka sig friskare/mer kapabel än du är om du får göra en sån?

Isf är det ju meningslöst slöseri med tid eftersom de ska bedöma vad den faktiska arbetsförmågan ligger på. Att vara ärlig där är ju en fördel, något som hjälper i längden, oavsett vad de kommer fram till.
Jag fejkar inte när jag visar att jag klarar saker. Det är bara att jag inte funkar efteråt. Och det är inget jag kan visa.

Jag kan faktiskt funka på heltid i några månader t.o.m. Men sen funkar det inte på sikt i alla fall när allt faller. Och hur i hela fridens namn ska jag visa det? Går nog inte på annat sätt än att jag gång på gång blir sjukskriven.
 
Du säger ju själv att du inte kommer kunna jobba heltid, nånsin och det innebär ju att arbetsförmågan är nedsatt.
Gissar att det hänger ihop -iaf delvis- med autismen och jag är ganska säker på att de som enbart arbetar med att bedöma arbetsförmåga är experter nog att se hela bilden.
 
Du säger ju själv att du inte kommer kunna jobba heltid, nånsin och det innebär ju att arbetsförmågan är nedsatt.
Gissar att det hänger ihop -iaf delvis- med autismen och jag är ganska säker på att de som enbart arbetar med att bedöma arbetsförmåga är experter nog att se hela bilden.
Jo, autismen är en av orsakerna att jag inte orkar i längden.

Jag har tyvärr väldigt lite tilltro till folk som ska bedöma arbetsförmåga. Och jag har ingen aning om hur jag ska visa att jag inte håller för 100% arbete på sikt. För jag kan ju. Ett tag.

Men visst, kanske kan de fatta att jag inte riktigt håller när jag inte klarar av att sköta hemmet utan hjälp. Och har aldrig gjort. Inte ens när jag "mått bra". Men det är ändå bara en enda pusselbit i det hela. Och man kan ändå lyckas prestera på jobb, fast man inte klarar hemmet. Så att man inte klarar hemmet är inget som säger att man inte kan jobba heltid.

Gjorde en omröstning här på Buke hur ofta folk lagar mat och maximalt antal gånger i veckan satte jag till 7. Det slog mig inte att folk lagade mat oftare än så, men tydligen gjorde folk det. För själv är jag glad om jag ens lyckas en gång i veckan.
 
Vet en person som precis fick en 75% fast anställning på ett nytt jobb fast hen var arbetslös och sjukskriven 75%, ej kroppsliga besvär, fram till jobbstart. Alla är lite skeptiska hur det ska gå men hen har väl antagligen inget val.
 
Insåg precis att jag inte ens kan söka a-kassa när jag inte vet om jag får sjukpenning eller för hur många procent jag får det. Skit också.
 
Men varför måla fan på väggen på det där sättet. Det allra vanligaste är faktiskt att FK godtar läkarintygen. Och gör de inte det så är första steget att vända sig till läkaren för att förtydliga och utveckla. Dessutom har du nu även en diagnos som förklarar den bakomliggande problematiken och indikerar att det handlar om bestående svårigheter.
 
Men varför måla fan på väggen på det där sättet. Det allra vanligaste är faktiskt att FK godtar läkarintygen. Och gör de inte det så är första steget att vända sig till läkaren för att förtydliga och utveckla. Dessutom har du nu även en diagnos som förklarar den bakomliggande problematiken och indikerar att det handlar om bestående svårigheter.
Jag är van vid att allt jävlas. Om det inte gör det så är det ett undantag.
 
Jag fejkar inte när jag visar att jag klarar saker. Det är bara att jag inte funkar efteråt. Och det är inget jag kan visa.

Jag kan faktiskt funka på heltid i några månader t.o.m. Men sen funkar det inte på sikt i alla fall när allt faller. Och hur i hela fridens namn ska jag visa det? Går nog inte på annat sätt än att jag gång på gång blir sjukskriven.
Det där är ganska vanligt vid NPF, man kör på och går till slut i väggen för man har inte förmågan att hushålla med sina resurser.
 
Det där är ganska vanligt vid NPF, man kör på och går till slut i väggen för man har inte förmågan att hushålla med sina resurser.
Jo. Därför mina anpassningar vid säsongsjobbet inte heller fungerade. Jag skulle arbeta i eget tempo och ta mer raster. Fattade aldrig det där. När ska man ta rast och hur länge ska man ta rast? Och inte sjutton kunde jag ta rast när jag jobbade med något tillsammans med någon. Så jag körde bara på.

Vet inte heller om det skulle hjälpa med ett rastschema för då står jag på tå ändå hela tiden och tittar på klockan. Och med det jobbet jag hade skulle ett sådant schema ändå inte funka. Man kan inte tar rast när som helst. Man kan vara mitt uppe i något som måste slutföras. Och så tänker jag på hur det skulle se ut utåt mot allmänheten att sitta och slappa (ha rast). Det var något som vår chef påpekade, att vi inte fick stå och snacka på allmän plats hur länge som helst.
 
Senast ändrad:
Jo. Därför mina anpassningar vid säsongsjobbet inte heller fungerade. Jag skulle arbeta i eget tempo och ta mer raster. Fattade aldrig det där. Och inte sjutton kunde jag ta rast när jag jobbade med något tillsammans med någon. Så jag körde bara på.

Vet inte heller om det skulle hjälpa med ett rastschema för då sitter jag på tå ändå hela tiden och tittar på klockan. Och med det jobbet jag hade skulle ett sådant schema ändå inte funka. Man kan inte tar rast när som helst. Man kan vara mitt uppe i något som måste slutföras. Och så tänker jag på hur det skulle se ut utåt mot allmänheten att sitta och slappa (ha rast). Det var något som vår chef påpekade, att vi inte fick stå och snacka på allmän plats hur länge som helst.
Känner igen mig. När jag jobbade tog jag ofta kortare lunch för varför skulle jag sitta och göra ingenting i 30-40 minuter när jag ätit klart. (Eller vara social och umgås med kollegorna = ännu jobbigare). Bättre att göra klart jobbet och sluta tidigare, tänkte jag.
 
Känner igen mig. När jag jobbade tog jag ofta kortare lunch för varför skulle jag sitta och göra ingenting i 30-40 minuter när jag ätit klart. (Eller vara social och umgås med kollegorna = ännu jobbigare). Bättre att göra klart jobbet och sluta tidigare, tänkte jag.
Åh, jag älskade att snacka med mina kollegor. Och hade jag inget att säga så lyssnade jag på vad de pratade om. Jag saknar det sociala med att jobba. Mina kollegor på säsongsjobbet var fantastiska. Så jag har faktiskt anmält mig som volontär till Erikshjälpen för att få komma ut och träffa folk.
 
Försäkringskassan har beslutat om min sjukpenning. Konstigt nog står det inte vad de har beslutat men under utbetalningar står det att jag får pengar. Så jag drar slutsatsen att sjukskrivningen godkänts.

Men vad galet lite pengar jag får. Mindre än 4000 kronor betalas ut 25 oktober. Nåväl, bättre än inget.
 
Skönt. Minns ångesten så fort FK ringde eller skickade brev. Än idag får jag ångest när jag måste ha med dom att göra. Allt pga en dum handläggare.
 
.

Men vad galet lite pengar jag får. Mindre än 4000 kronor betalas ut 25 oktober. Nåväl, bättre än inget.

Om du klickar på utbetalningsbeskedet och öppnar det, så ser du vilken % de beviljat och för hur många dagar.

4000 kr för 50% sjukskrivning låter ju som extremt lite.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 805
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 001
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 672
Senast: vtok
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 812
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp