Sjukskrivnings/vabdilemma

Mirre

Trådstartare
Någon som vet hur man löser det här? Jag är sjukskriven och sambon jobbar natt, dottern låter täppt nu när hon sover och sover oroligt vilket brukar vara tecken på att hon håller på bli förkyld. Om hon är sjuk i morgon, vem vabbar?
Sambon måste ju få sova när han jobbat natt, men jag kan väl inte vabba när jag är sjukskriven? 🤔 Eller?
 
Om du är sjukskriven så du inte kan ta hand om barnet så får väl pappa göra det. Det är väl som om barnet är sjukt i tex magsjuka på natten, jobbar man inte natt så vabbar man inte då.
 
Vet ju inte varför du är sjukskriven men klarar du att ha barnet hemma hade jag haft det hemma bara. Dvs ingen vab.

Annars får pappan helt enkelt vabba.
 
Någon som vet hur man löser det här? Jag är sjukskriven och sambon jobbar natt, dottern låter täppt nu när hon sover och sover oroligt vilket brukar vara tecken på att hon håller på bli förkyld. Om hon är sjuk i morgon, vem vabbar?
Sambon måste ju få sova när han jobbat natt, men jag kan väl inte vabba när jag är sjukskriven? 🤔 Eller?
Den som avstår ifrån arbete/jobbsök kan ta ut vab ifrån FK. Om ingen avstår ifrån arbete så kan ingen vabba.

Om barnet blir sjukt en dag när man inte jobbar t.ex. en lördag om man jobbar måndag-fredag, så kan man inte ta ut vab.
 
Den som avstår ifrån arbete/jobbsök kan ta ut vab ifrån FK. Om ingen avstår ifrån arbete så kan ingen vabba.

Om barnet blir sjukt en dag när man inte jobbar t.ex. en lördag om man jobbar måndag-fredag, så kan man inte ta ut vab.
Fast jag tror det kan vara annorlunda ang vab när man ska sova efter nattskift?
Inte insatt riktigt i just det men har för mej att det kan vara så.
 
Fast jag tror det kan vara annorlunda ang vab när man ska sova efter nattskift?
Inte insatt riktigt i just det men har för mej att det kan vara så.
Så kan det nog vara. Men någon måste avstå ifrån arbete/jobbsök för att man ska kunna ta ut vab, eller?

T.ex. förälder 1 är hemma och sover efter nattskiftet och förälder 2 går inte till jobbet och är hemma och tar hand om det sjuka barnet.
 
Så kan det nog vara. Men någon måste avstå ifrån arbete/jobbsök för att man ska kunna ta ut vab, eller?

T.ex. förälder 1 är hemma och sover efter nattskiftet och förälder 2 går inte till jobbet och är hemma och tar hand om det sjuka barnet.
Man kan vabba ett passet innan/ efterföljande arbetspass om man arbetar natt och det är så att man tar hand om barnet istället för att sova på dagen. Man har rätt att få sin dygnsvila och det anses man inte kunna få om man vårdar sjukt barn under dagen.

Men i det här fallet så skulle jag tycka det var onödigt att alls ta ut vab om TS är såpass frisk att det går att ta hand om barnet trots sjukskrivningen.
 
Senast ändrad:
Så kan det nog vara. Men någon måste avstå ifrån arbete/jobbsök för att man ska kunna ta ut vab, eller?

T.ex. förälder 1 är hemma och sover efter nattskiftet och förälder 2 går inte till jobbet och är hemma och tar hand om det sjuka barnet.
Ja absolut. man måste avstå arbete/motsvarande för att kunna byta det mot Vab-pengar sas.

Om jag börjar jobba när nattskiftssambon vaknar och denne tar över det sjuka barnet då, så behövs ju ingen vab, tex. För då avstår ingen arbete.
Eller på en ledig dag eller liknande.

Men om man är sjukskriven och inte kan ta hand om barnet och nattskiftssambon måste ta det sjuka barnet trots att man ska sova efter skiftet, då tror jag man kan ta vab.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 478
Senast: Angel
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 023
Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 210
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 559
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp