Sjukskrivningsbajs

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha, då har även jag hamnat på gungflyet som så många beskriver - är sjukskriven sedan en månad och nu har FK begärt in kompletteringar till intyget från min läkare.

Läste en debattartikel i SvD häromdagen, ett gäng läkare beskrev det som ett arbetsmiljöproblem med all tid de behövde lägga på kompletteringar, dvs att förklara sjukdoms påverkan på arbetsförmåga för personal utan medicinsk kompetens. Jag förstår dem.

Och de tog också upp vem som i slutändan drabbas - patienten. Dvs, i det här fallet jag som riskerar bli utan sjukpenning. Och de patienter som min doktor hade kunnat träffa i stället för att försöka komma på nya förklaringar om mig, en patient som hon träffade för en månad sedan och förmodligen inte alls har något minne av utöver journalanteckningarna.

Mög!
 
Senast ändrad:

Ja. Och eftersom läkaren fick 10 dagar på sig att inkomma - mitt i juli - så kollade jag med vc om hon har semester. Vilket hon förstås har. Ringer då handläggaren som skrivit under brevet - och hon har också semester. Hänvisar till ett annat nummer där jag till slut får tag i någon.

Tidsfristen kommer att lösa sig med att läkaren får en påminnelse om hon inte inkommit. Därefter ytterligare 14 dagar på sig, och det bör hon klara för jag vet när hennes semester är slut.

Eftersom jag tyckte frågorna till läkaren var lite märkliga så drog jag en lång drapa för den jag pratade med om min sjukdom, och vad jag tycker fyller i luckorna. Svaret blev ”ja, det är ju vad som står i intyget” (jag håller inte med om det).

Och visst, jag fattar att JAG inte kan ge dem läkarens medicinska kompletteringar men det kändes ändå som att jag blev rätt fyrkantigt bemött. :meh:
 
Helt galet system. Så himla tråkigt att du drabbas.
@mandalaki Ja men hela systemet är ju helt vrickat och värdelöst. Helt sjukt dåligt att människor får komma i kläm såhär.

Ja, det är tradigt som tusan. Men när det gäller saker utom min kontroll försöker jag oftast hitta en helt annan tanke. Och i det här fallet är den: jag har ekonomi nog även om jag i slutändan inte får sjukpenning. Surt som satan naturligtvis men det kommer inte att drabba vare sig hyra, mat eller annat.

Men hur gör de som faktiskt inte har pengarna om de blir utan sjukpenning över sommaren, går de till socialen? Stackars de som har det sämre förspänt än jag.
 
@mandalaki Ja, och det är ju därför systemet är helt vrickat. Det ska inte vara så att man ska behöva ha sådan ekonomisk frihet att man kan stå utan inkomst en längre tid för att FK eventuellt med stor risk kommer sätta dig totalt på pottkanten.

Och ja, många får gå till socialtjänsten istället. Helt stört.
 
Försäkringskassan är den sämsta skit som finns, helt orimligt att en kvalificerad läkare ska göra en bedömning av en patient som hen känner för att sedan en handläggare utan medicinska kunskaper ska göra allt hen kan för att ge avslag. De får alltså löneförhöjning om de ger många avslag! Ser dessa sjuka kompletteringsbrev i mitt jobb varje dag, läkarna är uppgivna och frustrerade och patienterna mår bara sämre och sämre istället för att kunna fokuserar på att må bättre och/eller bli friska. Hoppas att det löser sig för dig och tänk på att man kan överklaga, ibland går det igenom om man är en riktigt, riktigt jobbig jävel. Men det krävs ju att man orkar det och det ska ingen som är sjuk behöva vara kan man tycka.
 
Men hur gör de som faktiskt inte har pengarna om de blir utan sjukpenning över sommaren, går de till socialen? Stackars de som har det sämre förspänt än jag.

Jag väntar på beslut från FK och är livrädd för att få avslag eftersom det innebär just det, dvs att gå till socialen. Som kommer säga "sälj hästen" och det är ju den som får mig att kliva upp ur sängen, andas och allt det där så jag är verkligen livrädd.
 
Men hur gör de som faktiskt inte har pengarna om de blir utan sjukpenning över sommaren, går de till socialen? Stackars de som har det sämre förspänt än jag.

I mitt fall - sjukpenning i särskilda fall, som jag som tur är fick igenom utan större knussel, men det kan man bara söka om man t ex har noll SGI. Det är inte ens hälften av vad jag fick som aktivitetsersättning innan jag nådde övre åldersgränsen för det, så det är minst sagt knapert. Utöver det, ihopskralade sparpengar och stöd från anhöriga om det verkligen kniper. Soc skulle troligtvis be mig vända i dörren eftersom jag äger mitt boende, så de har aldrig funnits på kartan.

Jag sökte sjukersättning förra året, men fick avslag trots att jag tidigare haft aktivitetsersättning i ca 10 år pga NPF - över en natt bestämdes det att jag visst är frisk och arbetsför...
Jag begärde omprövning men fick ingen ändring, så nu ligger det ärendet hos Förvaltningsrätten och jag hoppas att de har en klarare syn på situationen än FK. Jag har nyligen skickat in en ny ansökan om sjukersättning också, men jag är inte direkt optimistisk; den är mest till för att visa att jag inte tänker ge mig.

Kort sagt är FK helt vansinniga i sina bedömningar, och verkar inte godta något alls som läkare eller andra sakkunniga skriver, oavsett hur utförligt det är. :down:
 
Fy sjutton @mandalaki ! Hoppas att det blir smidigt när kompletteringen väl inkommer.

Själv har jag lite hopp om framtiden generellt (inte för egen del i min eviga kamp mot FK dock) eftersom nya domar verkar innebära vissa förändringar i FKs sätt att värdera intyg (framförallt gällande psykisk ohälsa och läkarens möjligheter att göra objektiva fynd) samt slentrianmässiga hänvisandet till ”vanligt förekommande jobb” när en passerar 180 dagar. Men det lär ju ta tid!
 
Försäkringskassan är den sämsta skit som finns, helt orimligt att en kvalificerad läkare ska göra en bedömning av en patient som hen känner för att sedan en handläggare utan medicinska kunskaper ska göra allt hen kan för att ge avslag. De får alltså löneförhöjning om de ger många avslag! Ser dessa sjuka kompletteringsbrev i mitt jobb varje dag, läkarna är uppgivna och frustrerade och patienterna mår bara sämre och sämre istället för att kunna fokuserar på att må bättre och/eller bli friska. Hoppas att det löser sig för dig och tänk på att man kan överklaga, ibland går det igenom om man är en riktigt, riktigt jobbig jävel. Men det krävs ju att man orkar det och det ska ingen som är sjuk behöva vara kan man tycka.
Fast det är ju vår regering och riksdag som styr FK. Det är våra folkvalda politiker som förstört vårt trygghet vid sjukdom. Det är inte FK som är onda. Det är den politiska inriktningen.
 
Fast det är ju vår regering och riksdag som styr FK. Det är våra folkvalda politiker som förstört vårt trygghet vid sjukdom. Det är inte FK som är onda. Det är den politiska inriktningen.

Och om jag fattat rätt: det är arbets(o)förmågan, inte sjukdomen som bedöms. Kronisk sjukdom spelar ingen roll eller historik, vilket jag kan tycka är uppåt väggarna. Sen vet jag inte om alla läkare är konpetenta att skriva ett ordentligt intyg. Jag tvivlar.
Uppenbarligen så finns det ju fall som är solklara, men där intygen måste brustit nåt vansinnigt.
Jag har haft tur, jag har ”bara” varit sjukskriven under graviditet, och kunnat klara mig med komp/flex/semester i övrigt. Men jag har haft suveräna läkare när det behövts.
 
Ja, det är tradigt som tusan. Men när det gäller saker utom min kontroll försöker jag oftast hitta en helt annan tanke. Och i det här fallet är den: jag har ekonomi nog även om jag i slutändan inte får sjukpenning. Surt som satan naturligtvis men det kommer inte att drabba vare sig hyra, mat eller annat.

Men hur gör de som faktiskt inte har pengarna om de blir utan sjukpenning över sommaren, går de till socialen? Stackars de som har det sämre förspänt än jag.

Mitt i skiten är det ändå så skönt att höra att du kommer kunna leva ändå. Det är nog att vara sjuk.
 
Jag hatar att skriva sjukintyg, därför valt en specialitet där det inte händer så ofta.
Det jag tycker är svårast är att nogsamt beskriva vilka arbetsuppgifter den sjuke inte klarar pga sin sjukdom. Jag har inte koll på vad alla yrken faktiskt gör på jobbet. Om en lastbilschauför brutit benet är det lätt, går inte att köra bil med gips.
Men om en administratör har brutit benet?
Hen kanske inte kan ta sig till jobbet utan bil.
Hen kanske har väldigt ont och inte kan sova.
Hen kanske har mycket trappor på jobbet och ingen hiss.
Det kan finnas många skäl till att hen behöver sjukskrivning pga brutet ben som inte är direkt kopplat till arbetsuppgifterna.
 
Intyg är bökigt. Det borde gå att förenkla.
Jag har haft intyg från VC som inte fungerade alls, blev flyttad till företagshälsovården och då blev intyget klockrent och inga problem med sjukpenning vid upptrappning osv.

Jag har även skrivit intyg till anställda som inte kunnat jobba pga foglossning, även det blev godkänt direkt. Så även min sjukskrivning pga foglossning.

Men både jag och företagsläkaren hade ju helt andra tidsmöjligheter när det gäller att formulera intyg än läkaren på VC Liksom läkaren på mvc som lär skriva ett större antal intyg med ungefär samma innebörd. Man blir bra på det man har möjlighet att öva på.
 
Det behövs verkligen en lösning. Just nu fungerar det inte riktigt från något håll. FK får in undermånliga intyg, läkarna får en enorm arbetsbörda och med dagens lagreglering och praxis hänger allt just på hur saker formulerats. Inte särskilt bra för nån.

Jag fick ett intyg underkänt och var helt beredd på det, jag hade inte godkänt det själv ens. En axelfraktur och allt som står i hela intyget är diagnosen då och sen "kan inte röra höger axel", "smärta höger axel".

Det går inte bevilja sjukpenning på det hur mycket man än vill och hur mycket handläggaren än inser varför man inte kan arbeta alls. Så det blev mer jobb för alla, både FK och den redan överbelastade vården. Hade jag inte varit väldigt insatt hade jag dessutom haft panik ang min försörjning med.

Tyvärr så snävades en redan snäv lag till av praxis i domstol. Men FK har överklagat sina egna beslut för att få svart på vitt om grundläggande saker i bedömningen verkligen är i enlighet med lag, just för det här skapar frustration hos alls. Så förhoppningsvis kommer en ändring.

Och förhoppningsvis kommer din läkare in med en komplettering som gör att det beviljas!
 
Om du tycker att jag kapar för mycket här nu @mandalaki så ta gärna bort det (eller rapportera mig ;))

Tyvärr så snävades en redan snäv lag till av praxis i domstol. Men FK har överklagat sina egna beslut för att få svart på vitt om grundläggande saker i bedömningen verkligen är i enlighet med lag, just för det här skapar frustration hos alls. Så förhoppningsvis kommer en ändring.
Jag läste någonstans att nyare dom angående just intyg och ”objektiva fynd” skulle innebära lite stötta utrymme för läkaren. Du kanske inte har koll på det (?) men att FK själva skulle arbeta med sina riktlinjer kring detta just för att det är en bedömningsgrund som inte alltid fungerar så bra (och att olika domar har spretat lite vilket gjort det ännu svårare)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
831
Skola & Jobb hej buke. skulle gärna få lite inputs hur hantera en situation.. sen 1,5-2 år tillbaks är jag deltidssjukskriven från mitt jobb pga...
Svar
15
· Visningar
2 415
Senast: Cinzia
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 354
Senast: Björk
·
Kropp & Själ Och jag önskar innerligt att de hade rätt men så är tyvärr inte fallet... :( Hur orkar man kämpa mot en så stor och fullständigt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 684
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp