Sjukskrivningsförvirring

Stereo

Trådstartare
Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna!

Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och sjuk pappa som jag under lång tid fick ta hand om pga strul med biståndshandläggare och bla bla bla. Och ovanpå det fick min älskade moster en hjärntumör.

Hjälp och behandling: SSRI och försök till behandling via stressrehab och psykolog men jag har blivit helt otroligt runtbollad och träffat säkert 5-6 psykologer för diverse utvärderingar som sedan skickat mig vidare. Har fått gå på ny utvärdering och därifrån blivit vidareskickad osv. Alla har i princip konstaterat utmattning och hjärntrötthet men sagt att just de inte kan hjälpa mig utan jag ska gå hos [någon annan] men denna [någon annan] säger att problemen är fel profil/för komplicerade/inget de kan hjälpa mig med osv. Runt runt går det.

Just nu: På bättringsvägen! Mitt i ovanstående snurr tog jag själv upp med läkaren om att börja jobba på 25% eftersom jag ju ändå mår bättre nu. Kan fokusera i några timmar i alla fall utan att ligga som död i tre dagar efteråt. Satte datum för start av arbete på 25%.

Sedan fick jag en ny kallelse till ett stressrehabteam. Denna kallelse var veckan efter att jag skulle börja jobba och vad jag hört vid tidigare liknande möten brukar de vilja att man är sjukskriven 100% medan rehabben pågår, då den är 2-3 dagar i veckan och väldigt intensiv. I samråd med min chef beslöt vi att jag inte började jobba utan vi avvaktade detta möte med stressrehabteamet. De har ju läkare så vi tänkte att den kan ju sjukskriva några dagar retroaktivt om jag blir antagen på rehabben.

Tyvärr kom jag inte iväg på stressrehabmötet pga "stressmage" som jag då och då drabbas av. Behöver inte gå in på detaljer men jag kan inte lämna toaletten på x antal timmar, och sedan är jag illamående, kallsvettig och yr i några timmar efteråt. Detta var inget konstigt för stressrehabteamet, jag fick en ny tid den 12:e december.

Idag missade jag ett sedan tidigare inbokat läkarbesök pga [lång anledning], där vi skulle prata om min fortsatta rehab om det skulle varit så att stressrehabteamet inte "tog emot" mig efter utvärderingsmötet (har ju hänt förut). Min 75%-iga sjukskrivning gick också ut idag. Jag ringde så klart vårdcentralen och meddelade att jag inte skulle komma så att de kunde använda tiden till någon annan, och förklarade mitt läge. Jag fick en ny tid på VC den 16:e december.

Nu är frågan... vad sjutton gör jag fram tills den 12:e december? O_o

Alternativ 1: Börjar jobba på 100%, eftersom jag inte har någon sjukskrivning. Ganska säker på att det är ett dåligt alternativ då resultatet antagligen blir att jag kraschar totalt igen.

Alternativ 2: Börjar jobba 25% och hoppas på att det dels går bra och dels att jag kan låna ihop tillräckligt pengar (privat) för att klara mig fram till den 12:e? (Jag tror inte det är något större problem för mig att få ihop pengar för en månads utgifter, även om alla mina egna buffertar är så gott som tömda.)

Alternativ 3: Stannar hemma och avvaktar stressrehabteamets beslut? (Och lånar pengar som i ovanstående punkt.) Jag har försökt gå tillbaka till jobb tre gånger förut och misslyckats, och är lite rädd att jag är på väg att göra samma sak igen. Känner mig lat, korkad och som en samhällsparasit när jag inte jobbar och försöker väl pressa mig tillbaka till jobb men varje gång jag kraschar igen så blir det värre och djupare.

Alternativ 4: Hittar en annan läkare som orkar sätta sig in i en fyra år lång historia (varav jag varit sjukskriven i ca 1,5 år) och kan ta ett beslut åt mig? :p Hur gör man det? Kan jag gå till vem som helst? Var får jag tag i en annan läkare? Detta går säkert att finna på någon vård-sajt som 1177 men jag lyckas inte ta mig igenom texterna där och förstå vad det står. Jag har som sagt blivit lite dum i huvudet efter de här åren.

Oh Buke, låna mig era hjärnceller!
 
Din vanliga läkare kan sjukskriva bakåt i tiden. Det är inga problem, min läkare har gjort det flera gånger när det blivit sådär struligt med glapp mellan tiderna.
 
Din vanliga läkare kan sjukskriva bakåt i tiden. Det är inga problem, min läkare har gjort det flera gånger när det blivit sådär struligt med glapp mellan tiderna.
Ja just det! Men hon blir så arg. :o Senast hon fick sjukskriva bakåt i tiden fick jag en "utskällning" och besked om att det var sista gången hon gjorde så.
 
Va?! Det låter ju helt galet. Vad är det för himla läkare? :confused: :eek:
Hon blev väl lite trött på att jag missat ett par tider, pga utmattningen. Men det var ju just pga min sjukdom som jag är sjukskriven för som jag missade tiderna. Kan ändå förstå henne, lång väntetid för tider och så missar jag ett par besök och "slösar bort" de tiderna...
 
Hon blev väl lite trött på att jag missat ett par tider, pga utmattningen. Men det var ju just pga min sjukdom som jag är sjukskriven för som jag missade tiderna. Kan ändå förstå henne, lång väntetid för tider och så missar jag ett par besök och "slösar bort" de tiderna...

Fast det är ju bedrövligt att man som patient ska bli straffad för symtomen i anledningen till att man är sjukskriven från första början...
 
FK kan sjukskriva högst två veckor så det inte blir glapp fick jag veta till min stora förvåning när de gjorde det för mig. Men då var det iofs läkaren som fick boka om tiden till efter sjukskrivningen gick ut pga personalbrist så det var inte 'mitt fel' Sedan sjukskrev läkaren retroaktivt så det inte blev glapp. Så i drygt en vecka var jag dubbelsjukskriven :idea:

Kolla med din HL på FK. Kan vara värt ett försök.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag var sjukskriven under december månad pga. psykiska problem. Men när jag skulle börja jobba igen efter nyår blev jag sjuk fysiskt...
2
Svar
21
· Visningar
1 500
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 035
Senast: escodobe
·
Skola & Jobb Jag är på väg tillbaka efter utmattning och ska efter en längre tid på 75% sjukskrivning nu börja jobba 50%. Det är jag själv som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 256
Senast: Seaside
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven efter operation av en hand, sista sjukskrivningsdagen är i morgon. (Hade samma för andra handen i höstas, i...
Svar
7
· Visningar
444
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp