Sjukskrivningskrångel!

Nenii

Trådstartare
Jag är i trubbel, fick jag veta idag strax efter att FKs telefontid stängt för dagen, så om någon vill hjälpa mig med nattsömnen vore jag tacksam :)

Jag arbetar heltid inom vården på orgelbundet schema (dag, kväll, natt, helg), är anställd av kommunen.
Jag jobbade som vanligt till den 29/4-14, gick av mitt pass på morgonen och träffade en läkare på eftermiddagen som sjukskrev mig på heltid från och med 30/4 till och med den 18/5. Jag fick då en karensdag, 30/4 från min AG och sedan betalade de 80% lön i 14 dagar. Mellan 14/5-18/5 fick jag 10% lön från AG och 80% ersättning från FK. Så långt allt väl, vad jag förstått.

Den 19/5 var jag inne och arbetade ett pass. Den 20/5 fick jag på eget bevåg sjukanmäla mig. Jag jobbade den 21+22/5 och fick sedan själv sjukanmäla mig 23/5-29/5 och arbetade därefter 30+31/5 samt 1/6. Sjukanmälde mig 2/6-5/6 och var sedan tillgänglig för arbete 6-8/6 men hade inga pass dessa dagar (det ingår i min tjänst). Arbetade den 9/6 och sjukanmälde mig 10/6-15/6. Därefter var jag så trött på hela karusellen och hattandet så när min chef föreslog att jag skulle lägga in extra semester innan huvudperioden började så sa jag ok. Jag hade säkerligen bara kunnat jobba ett eller två pass under veckan i alla fall :(

Nu hävdar mig AG att allt det här är en och samma sjukperiod som startade 30/4 och slutade 15/6 eftersom jag annars hade varit tvungen att arbeta minst fem dagar mellan varje sjukanmälan. Kardemumman är att jag får endast 10% i sjuklön från den 14/5. Min AG krävde aldrig något läkarintyg (ett sådant fanns inte heller efter den 18/5) och sa inte ett knyst om detta innan jag idag själv såg mitt lönebesked och ifrågasatte. Nu säger dock AG de gjort helt rätt och att jag får vända mig till försäkringskassan. Jag har mått så otroligt dåligt över allt krångel som jag (min kropp!) ställt till med och nu kom det här, till råga på allt. Är det så här det går till? När får man lära sig det, isåfall ? Kommer jag kunna få någon ersättning från FK? Hjälp :(
 
Tilläggas bör att det ej varit samma orsak till sjukskrivning/sjukanmälan under hela perioden. Jag har läst vidare och det ser nog ut som AG har agerat rätt och att jag helt enkelt föll mellan stolarna.
 
Ingen som har erfarenhet att dela med sig av? Ingen som "återinsjuknat" och vet vad som gäller?

Jag har försökt komma i kontakt med FK via telefon sen i morse kl 8 och fortfarande inte lyckats :/
 
Har ingen aning när det blir så många olika perioder men jag var sjuk en gång och jobbade sedan 1 dag innan jag blev sjuk igen (förkylning + magsjuka). Jag slapp karensdagen då AG sa att blir man sjuk inom 5 dagar så drar de ingen ny karensdag.
Så för min del så fick jag mer lön än väntat. Dock var inte FK inblandat.
 
Saxat från FK.
Sjuk igen
I sjuklönelagen finns en återinsjuknanderegel. Den innebär att om den anställda börjat arbeta igen efter sin sjukskrivning och insjuknar på nytt inom fem kalenderdagar, räknas den nya sjukperioden som en fortsättning på den tidigare. Den anställda ska då inte heller få en ny karensdag. Om den anställda återinsjuknar på en ledig dag fortsätter inte sjuklöneperioden att löpa förrän den första dagen som den anställda skulle ha arbetat om han eller hon inte hade blivit sjuk igen.

Om den anställde inte arbetat under minst en hel dag sedan du senast betalade ut en hel sjuklöneperiod, behöver du inte på nytt betala sjuklön. Den anställde ansöker då om sjukpenning från Försäkringskassan från och med dag 2 i den nya sjukperioden.

Nya regler om sjuklön
Från och med den 1 juli 2012 gäller ändrade regler för sjuklön. Syftet med regeländringen är att arbetsgivarna inte ska behöva betala sjuklön för en ny sjuklöneperiod till en anställd som inte helt har återfått arbetsförmågan. Ändringen innebär att arbetsgivaren bara är skyldig att betala sjuklön för en ny sjukperiod om den anställda har återgått helt i arbete och arbetat under minst en dag sedan arbetsgivaren senast betalade sjuklön för en hel sjuklöneperiod. En hel sjuklöneperiod är totalt 14 dagar - den första arbetsdagen som den anställdas arbetsförmåga är nedsatt på grund av sjukdom och de därpå efterföljande tretton kalenderdagarna i sjukperioden.

Om den anställda har återgått i arbete under en dag men beviljats ledighet för del av dagen för att gå till tandläkaren, vabba eller liknande så räknas det som om den anställda har arbetat under minst en dag. Om den anställde har haft semester räknas det däremot inte som om han eller hon har återgått helt i arbete och arbetat under minst en dag.

Länken http://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjukfranvaro/sjuk_1_14/om_sjuklon/
 
Jag tolkar det som att efter att TS varit inne och jobbat en hel dag (19/6) är arbetsgivaren skydlig att betala ny sjuklöneperiod (1+13 dagar). Däremot blir det ingen ny karensdag för TS.

Min tolkning av texten ovan.
 
"I sjuklönelagen finns en återinsjuknanderegel. Den innebär att om den anställda börjat arbeta igen efter sin sjukskrivning och insjuknar på nytt inom fem kalenderdagar, räknas den nya sjukperioden som en fortsättning på den tidigare."

Det har ju aldrig gått mer än fem kalenderdagar mellan sjukdagarna, det gör att ag inte behöver betala för mer än en sjuklöneperiod. Sjukintyg ska man ha från sjukdag 8 på alla jobb jag haft.
 
AG ska anmäla den sjuka arbetstagaren till FK på dag 15. Där upphör sjuklönen att komma från AG o kommer sedan från FK även om arbetstagaren går in o jobbar 1 dag o sen blir sjuk igen. Det räknas som samma period även om det är annan sjukdom, ingen karens uppstår och ansvaret ligger hos FK för utbetalning.
Det innebär i praktiken att FK har hand om arbetstagaren från den 14 april o framåt men läkarintyg måste ju såklart skaffas fram från arbetstagaren på alla perioder.
 
@trassel +
AG ska anmäla den sjuka arbetstagaren till FK på dag 15. Där upphör sjuklönen att komma från AG o kommer sedan från FK även om arbetstagaren går in o jobbar 1 dag o sen blir sjuk igen. Det räknas som samma period även om det är annan sjukdom, ingen karens uppstår och ansvaret ligger hos FK för utbetalning.
Det innebär i praktiken att FK har hand om arbetstagaren från den 14 april o framåt men läkarintyg måste ju såklart skaffas fram från arbetstagaren på alla perioder.

Efter många vändor är det detta som även jag fått fram. Jag trodde i min enfald att man på något sätt nollades efter att läkarintyget gått ut. Jag visste inte att det fanns en återinsjuknanderegel, utan att det skulle dras en karens för varje "förstadag" och sedan läkarintyg om jag var borta mer än sju dagar. Men det är väl så att jag fick lära mig den hårda vägen. Jag har aldrig varit sjuk på detta vis innan, tack och lov, ber till gudarna att det aldrig kommer upprepas heller :(

Och att jag skulle ha en chans till att kunna ordna retroaktiva läkarintyg känns som ett hån, det är ju fleraflera veckor tillbaka..

Antar dock att det är vad som kommer ske, AGn kommer kräva läkarintyg som jag inte har. Jag önskar att någon hade yppat detta när det fanns en chans att lösa, nu lär det ju få minst sagtvkännbara konsekvenser.
 
För några år sedan hanterade jag som arbetsgivare ett liknande ärende. Jag var nytillträdd verksamhetschef och satt mellan en förtvivlad anställd och HR avdelningen.

Arbetstagaren hade jobbat på och kämpat sig till jobbet någon dag hit och dit när sjukskrivningen tog slut och trodde att hon kunde sjukskriva sig själv en vecka i taget om hon jobbat mellan de veckorna.

Hon hade inget intyg eftersom hon trodde att det inte behövdes. HR avdelningen var obeveklig och kallade det olovlig frånvaro alla dagar hon varit borta efter att sjukintyget löpte ut och ansåg att det var grund för uppsägning. Kanske var de rädda för att det skulle bli en dyr anställd eller så fanns en historia av sjukskrivningar.

Jag hade från min sida sett inte svårt att förstå hur hon tänkt och tyckte det var en jättejobbig sits.

Vad som tekniskt är rätt eller fel vet jag fortfarande inte eftersom det löste sig med sjukintyg i efterhand annars hade jag löst det med en tjänstledighet utan lön och timanställning de dagar hon jobbat. Det gick så långt att hon struntade i pengarna först och kämpade för att behålla jobbet. Tack vare sjukintyget så fick hon ersättning så det gick ju bra.

Nu är jag jättenoga att påminna om intyg när de anställda sjukskriver sig om det känns tätt. För det där vill jag aldrig vara med om igen.

Jag tycker du ska försöka få ett läkarintyg från den som sjukskrev dig först och samtidigt ha kommunikation med din arbetsgivare. För att reda ut vad som gäller kanske ditt fackförbund bör kontaktas. Lycka till!
 
@trassel +


Efter många vändor är det detta som även jag fått fram. Jag trodde i min enfald att man på något sätt nollades efter att läkarintyget gått ut. Jag visste inte att det fanns en återinsjuknanderegel, utan att det skulle dras en karens för varje "förstadag" och sedan läkarintyg om jag var borta mer än sju dagar. Men det är väl så att jag fick lära mig den hårda vägen. Jag har aldrig varit sjuk på detta vis innan, tack och lov, ber till gudarna att det aldrig kommer upprepas heller :(

Och att jag skulle ha en chans till att kunna ordna retroaktiva läkarintyg känns som ett hån, det är ju fleraflera veckor tillbaka..

Antar dock att det är vad som kommer ske, AGn kommer kräva läkarintyg som jag inte har. Jag önskar att någon hade yppat detta när det fanns en chans att lösa, nu lär det ju få minst sagtvkännbara konsekvenser.
Fast om du går till den läkaren du gick till vid sjukskrivningen så kan den säkerligen skriva ett sjukintyg till dig baserat på det du berättar och den tidigare historiken. Det är inte så ovanligt.
 
Fast om du går till den läkaren du gick till vid sjukskrivningen så kan den säkerligen skriva ett sjukintyg till dig baserat på det du berättar och den tidigare historiken. Det är inte så ovanligt.

Jag har redan försökt, men dels var den läkaren bara tillfällig och finns inte stadigvarande på min mottagning, och intyget baserades på en åkomma som förbättrades avsevärt under perioden då intyget gällde. Jag är fortfarande inte helt frisk från den men de sjukanmälningar jag själv gjort har haft tre skilda orsaker, oberoende av det som intyget handlade om.
 
@Kintaro

Tack för tipset om tjänstledighet och timanställning! Ska absolut försöka se om det är en möjlig väg att åtminstone undvika uppsägning.
 
:(

Med risk för att jag kommer ihåg fel, det var länge sedan jag hade ett liknande ärende, och jag är inte på jobbet med tillgång till regler nu.

Om AG hävdar att det är samma sjukperiod ska de återanmäla dig till FK. Har de gjort det? Om inte tror jag inte de kan hävda att FK ska stå för sjukersättning.
Men oavsett så tror jag att AG ska betala sjuklön, då du arbetat en hel dag emellan. Frågan är snarare om de kan kräva intyg från första dagen i andra perioden? Vi gör inte det om inte medarbetaren redan har första-dagsintyg, men det är ju ett annat läge.
Lycka till!
(Och jag får inte bort den ledsna smileyn!)
 
Fast du har tyvärr fel. AG behöver inte återanmäla dock anser FK att det är bra. FK ska ju få in läkarintyg som den anställde har skyldighet att lämna till AG så på det sättet blir både AG och FK upplysta om den anställdes sjukdom.
TS jag tror inte det ska vara nåt bekymmer för dig att fixa läkarintyg, gå till en vårdcentral och prata med en läkare så löser det sig säkert. Alternativt prata med AG så du får tjänstledigt de dagar du var borta. Finns ingen AG i världen som kickar dig för en sån här sak om det inte finns andra bakomliggande orsaker och detta är droppen...
 
Fast om du går till den läkaren du gick till vid sjukskrivningen så kan den säkerligen skriva ett sjukintyg till dig baserat på det du berättar och den tidigare historiken. Det är inte så ovanligt.
Det är inte tillåtet med retroaktiv sjukskrivning.
Om det ligger flera veckor bakåt i tiden och TS inte sökt vård för sina olika åkommor, så ska det inte gå att få utfärdat.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 327
Senast: sthu
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 328
Senast: Rie
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 605
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
876
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp