Bukefalos 28 år!

Sjukt barn och vårdbidrag...

feel

Trådstartare
Våran dotter har blivit opererad i fredags och både jag och pappan har varit borta från jobbet, kan vi båda söka tillfällig föräldrapenning för samma dagar? Kommer även vara tvungna att besöka sjukhus minst en gång varannan vecka vilket tar en hel dag, kan vi få ut pengar från fk båda två? Har aldrig varit med om detta så frågorna hopar sig...

Har även hört att man kan söka vårdbidrag, hur funkar det? Vi kommer vara tvungen att lägga en del pengar på ögondroppar, linsvätskor, rengöringar, resor inom Sthlm plus att vi kommer få lägga ca en timme om dagen på att försöka pyssla i och ur kontaktlinser på en 10 månaders bebis.
 
Sv: Sjukt barn och vårdbidrag...

Har ni tecknat en barnförsäkring? Tror ni kan få en del ersättning via den för sjukhusvistelse och så.
 
Sv: Sjukt barn och vårdbidrag...

[...] att försöka pyssla i och ur kontaktlinser på en 10 månaders bebis.

:eek: Oj, det låter verkligen inte så smidigt! Vad är det för fel på er dotter?

Har tyvärr inga svar att ge dig, men önskar er lycka till med både bebisen och FK.
 
Sv: Sjukt barn och vårdbidrag...

Jag tror inte man kan få ut tillfällig fp båda två för samma dagar, man anser nog att det ska räcka med att en förälder avstår arbetet.

Men kontrollera och kolla upp det som orion_x skriver om er barnförsäkring.
 
Sv: Sjukt barn och vårdbidrag...

Jag har svårt att tro att ni får ut samtidigt utan det räcker med en förälder för att man skall kunna ta barnet till sjukvårdsbehandling.

Vårdbidrag kan man få om man har merjobb än vad som är normalt. En så litet barn kräver tillsyn 24/h så jag har svårt att tro att ni skulle får vårdbidrag för dygnet har inte flera timmar. Man får det inte för att man behöver göra något extra utan den tid man lägger ner extratid mot normalt sätt och inte efter hur mycket tyngre och krångligare det är. Det skall sedan också vara i minst 6 månader.

Ersättningen du pratar om för omkostnader kräver rätt stor nivå för att få pengar för extrakostnaderna. Det ligger ungerfär 10000-12000 kr/år och då kan du inte räkna hela resor fram och tillbaka från sjukhus. Jag har exakt siffra på papper men vet inte vad det finns just nu.

Däremot finns det ersättning för sjukresa när ni kör barnet till och från sjukhus. Det finns en egenavgift som man skall betala per resa och sedan så kan man få ersättning för resten:
http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattigheter/Sjukresa/
 
Sv: Sjukt barn och vårdbidrag...

Nä, antagligen är det nog så. Men hade någon slags förhoppning att det var okej att båda följde med när man måste åka 120 mil enkel väg :(
 
Sv: Sjukt barn och vårdbidrag...

Men nog borde det ju ses som mertid när man dagligen måste pyssla med kontaktlinser i ca tre år på ett barn som absolut inte vill ha linser, och när man under den tiden måste resa en gång i månaden för kontroll och linsutprovning? Vet ännu inte hur mkt linsvätskor och liknande kostar i månaden men det lär vi märka snart.
 
Sv: Sjukt barn och vårdbidrag...

Jag tror att ni måste ställa er förhoppning till er barnförsäkring faktiskt.

Däremot ska ni givetvis försöka, 120 mil enkel väg låter väldigt långt. Menar du att ni måste åka 240 mil varje månad eller missförstod jag?
 
Sv: Sjukt barn och vårdbidrag...

Ska ringa och kolla när vi kommer hem.

120 mil enkel väg stämmer, vi flyger ju men det är ändå långt, särskilt med så litet barn.
 
Sv: Sjukt barn och vårdbidrag...

Oj måste ni åka utomlands varje månad för behandling? Låter jättejobbigt :( Hoppas det blir bra för dottern iaf! :)
 
Sv: Sjukt barn och vårdbidrag...

Så här står i FK:s informationsfolder:

Vårdbidrag och tillfällig föräldrapenning
Om du får vårdbidrag kan du inte samtidigt få tillfällig föräldrapenning för samma vård- och tillsynsbehov som du får vårdbidrag för.

Du får alltså inte tillgodoräkna dig dagar i vårdbidraget som du tar ut tillfällig föräldrapeng på så den tiden kan du inte räkna in i sjukbidraget. Man räknar per vecka också och då är en gång i månaden inte mycket som tillägg. Man får max 8 timmar dag och man räknar varje vecka så att det blir mycket en gång i månaden tas inte hänsyn till utan det är vecka som räknas. Har du 3 veckor med för lite tid och en vecka med massor så slås inte det ihop utan man blir utan för att dom andra tre inte blev fyllda.

Det där extravård möjligen kanske det skulle räknas in som för det faller ur ramen för vad ett barn i den ålder gör (linser tillhör inte vanligheten ännu) men jag skulle inte räkna med det.

Ansöka kan man alltid göra. När jag ansökte om mitt så bokade jag samtal och bokade så en handläggare ringde upp. Jag kan ju ha fel (vilket skulle vara trevligt i detta läget). Jag skickade en ansökan via nätet och att jag skulle ringas upp. Var jättetrevlig handläggare.

Har ni så mycket som 120 mil till sjukhuset så lönar det sig absolut att ansöka om att få tillbaka pengar på sjukresa om ni kör i egen bil. Är det svårt att färdas själv med litet barn och det är så långt skulle jag kolla upp med sjukresor faktiskt. Då kan man få taxiresor till och från för egenavgiften för det men det kräver intyg från sjukhuset bla. Hör efter hos dom som håller i sjukresor hos er. Har jag haft när jag tagit min dotter till sjukhus då jag fått göra det själv. Jag kan inte åka kommunaltrafik och dottern kunde jag inte skicka själv.

Pengar för det man har i kringkostnader kan man söka för sig men då behöver man få ihop högre belopp än med vårdbidrag. Resor till och från sjukhus ingår där men bara egenavgiften, linserna och linsvätskan absolut. Hur mycket beror på vad vårdbidragsdelen för särskild vård och tillsyn möjligen är på. Man får utan också men då är beloppet högre som man måste fylla upp.

Resor, här skall ni absolut söka för att få tillbaka pengar på om ni har sådant avstånd. Man får betala en egenavgift (här mindre för barn) och allt över det får man ersättning för till viss del. Kan vara bra att ha och alla pengar brukar vara välkomna. Är det såpass långt kan det dock vara dygnsam att se om ni inte kan få sjukresa till och från i stället och åka taxi för då skulle en förälder klara det bra. Ring till dom som håller sjukresa i erat landsting för att höra er för.

Ring gärna och boka tid med en handläggare för ansöka får man alltid göra och jag skulle bli väldigt glad om jag har fel faktiskt :)
 
Sv: Sjukt barn och vårdbidrag...

Våran dotter har blivit opererad i fredags och både jag och pappan har varit borta från jobbet, kan vi båda söka tillfällig föräldrapenning för samma dagar? Kommer även vara tvungna att besöka sjukhus minst en gång varannan vecka vilket tar en hel dag, kan vi få ut pengar från fk båda två? Har aldrig varit med om detta så frågorna hopar sig...

Har även hört att man kan söka vårdbidrag, hur funkar det? Vi kommer vara tvungen att lägga en del pengar på ögondroppar, linsvätskor, rengöringar, resor inom Sthlm plus att vi kommer få lägga ca en timme om dagen på att försöka pyssla i och ur kontaktlinser på en 10 månaders bebis.

De gånger vi varit inne med vårt barn på sjukhus så har vi fått tfp båda två. Man får begära ut ett läkarintyg som säger att båda föräldrarna bör vara med vid undersökningen.
 
Sv: Sjukt barn och vårdbidrag...

Hur drog du den slutsatsen?

Det kan kanske är så att dom bor i norra Sverige och behöver ta sig till Stockholm, 120 mil är ju inte så mycket i vårt avlånga land ?
 
Sv: Sjukt barn och vårdbidrag...

Tack för utförligt svar, ska ringa och prata med dom iaf. Finns folk som har fått bidrag för barn med samma sjukdom, men det satt tydligen långt in.
 
Sv: Sjukt barn och vårdbidrag...

Hur drog du den slutsatsen?

Det kan kanske är så att dom bor i norra Sverige och behöver ta sig till Stockholm, 120 mil är ju inte så mycket i vårt avlånga land ?

Slutsatsen drog jag eftersom start- eller målpunkt var Stockholm och TS reste med flyg. Åker man med flyg 120 mil från Stockholm hamnar man utomlands åt vilket håll man än åker.

Nu var det absolut inte min mening att påpeka att TS angett fel antal mil. Jag bara trodde att det var utomlands TS behövde åka och tyckte det lät väldigt besvärligt. (Som om det inte vore tillräckligt besvärligt att åka från norra Norrbotten till Sthlm).

Hoppas behandlingen går bra för dottern!
 
Sv: Sjukt barn och vårdbidrag...

Det stämmer inte, Stockholm- Kiruna är 1236 km enligt google maps och man kan bo ännu mer norrut än Kiruna
 
Sv: Sjukt barn och vårdbidrag...

Det stämmer inte, Stockholm- Kiruna är 1236 km enligt google maps och man kan bo ännu mer norrut än Kiruna

Det är absolut 1236 km bilvägen, men det är ju inte den sträckan flygplanen brukar åka :) Men som sagt, jag missuppfattade säkert TS, hon angav säkert sträckan bilvägen trots att hon flyger och jag trodde hon menade hur långt det var med flyg.

Det var alldeles oavsett inte avsikten att ifrågasätta riktigheten i TS uppgifter :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 791
Senast: sjoberga
·
Småbarn En månad kvar till BF och jag börjar bli väldigt nervös över det här med nattning och sömn med en treåring och en bebis. Vi samsover...
2
Svar
35
· Visningar
3 150
Senast: Magnum
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 476
Senast: Badger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 070
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp