Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Alexandra_W

Trådstartare
Passar fåren åt grannen, som är på semester. Ett av lammen (det förvarnades jag om redan innan) är klent, kan ha svårt att resa sig och ligger gärna.

Var ju inte direkt svårt se vilken lamm det var, utan att ens kolla öronbrickan. Det har tyckt livet gör sig bäst liggande, och glatt legat och smaskat gräs. Det har dock rest sig med de andra när de satt fart när jag kommit, om än lite stelt.

Nu ligger det bara dock, gjort så sen lunchtid. Det försöker resa sig ibland men trillar omkull. Jag försökte ställa det upp men benen vek sig. Fick den tillslut att stå, och då gick den lite med, men sen trillade den igen. Verkar vid gott mod, äter (fast liggande) med samma hastighet som de andra lammen osv.

Ringde givetvis grannen när jag såg det låg vid kvällskollen med. Han tyckte jag skulle ge den en blandning av säd, mineraler och vitaminer, och se om jag kunde ställa den igen. Den åt glatt blandningen, och jag lyckades efter många försök få den på benen igen, och den gick lite. Sen vet jag inte om den trillade eller la sig.

Hursom, det ska ju komma regn, blåst och mer regn. Jag undrade om jag skulle ta in den, men visste inte om det var okej om den tas från mamman liksom, samtidigt får den nog inte mkt mjölk nu iaf. Grannen tyckte att jag inte behövde ta in, de har så tjock, tät päls så den kommer varken frysa eller bli blöt även om det hällregnar.

Men det skääär i mig, jag kommer inte kunna sova inatt i vetskapen om att den lilla ligger där, 'helt själv' (ja det är den ju inte, det går en jäkla massa får där med ju, men den ligger en bit från de andra, och om de söker skydd så blir den ju 'helt ensam').

Så, hur regntåliga är lamm egentligen? Kan jag sova gott utan att noja om att den kommer fryyyyysa? =/
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Det vet jag inte, om lammet setts över av veterinär alltså. Jag blev bara informerad om att lamm nr XX är lite klen, kan ligga mycket, se stapplig ur när den reser sig och så, och att den fått tillskott och blivit bättre. Dvs informerats om att jag inte behöver få panik av de 'symptomen' då han vet om dem.

Jag tycker väl inte öht om att ett lamm ligger och inte tar sig upp direkt för egen maskin (och skulle han göra det ändå, så tar han sig ju inte långt), samtidigt verkar den ju må ganska 'bra' ändå iom att det äter och så. JAG skulle ju gärna se att en veterinär kikade på det nu eller imorgon, men det är ju inte mitt lamm liksom..

Men regnet, jag vill ta in den lilla raringen.. men det var det där att det är inte mitt lamm (ligger saten och fryser imorgon tror jag jag kommer köra lammkidnappning, men det kanske är sämsta tänkbara för den liksom..)
 
Senast ändrad:
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Ring ägaren och fråga hur du ska göra.

Jag säger alltid till min djurvakt att ringa om det är något.
Även om jag är borta en vecka.
Jag vill hellre veta att det har hänt något än att få reda på det efteråt. Kan jag hjälpa min djurvakt att fatta ett beslut eller ge råd så gör jag självklart det.
Det är ju mina djur hon tar hand om.
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Som jag skrev i första inlägget har jag (naturligtvis!) ring ägaren, det var det första jag gjorde vid 21 när jag såg lammet låg på samma ställe som vid lunch, och inte kunde resa sig när jag gick fram till det och kollade. Och ägaren tyckte ge tillskott med säd, mineraler och vitaminer. Och försök resa det igen och se om det inte kommer upp med lite hjälp efter att det ätit. Och att 'lamm har så tjock päls så den klarar sig ute även om den bara ligger och det blir busväder och ösregn'.

Jag gav knatten 1½ hekto säd med mineraler och vitaminer (ingen aning vad för vit & mineral, det fanns en färdigblandad burk i mjölkkammaren) som den med god aptit åt upp. Sen försökte jag ställa det, lyckades efter sådär åtta försök, sen stod det om än vinglig, och gick litegrann om än stappligt/vingligt, och sen vet jag inte om det ramlade igen eller la sig (jag tittade bort, då stod det, när jag tittade tillbaka låg det. Jag gick undan för att se om mamman skulle komma fram, fåret bräkte iaf och tog sikte på morsan).

Mamman verkar dock ganska ointresserad, dock kanske hon är där när jag inte ser (jag har spionerat på håll, och flocken är samlad, och så 15 meter därifrån ligger lammet).

Men det skääär i mig att lämna den arma stackaren liggandes platt i mitt ute på vallen, i vetskapen om att busvädret med hällregn och vind drar in inatt, 'kallt' ska det bli med. Och hålla på över ett dygn =/

Därför jag undrade hur vädertåliga de eg är, om de verkligen utan problem klarar ligga där i busväder? (Jag hoppas ju det ska resa sig igen, men om inte då)
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Kan vara selenbrist och jag skulle inte låtit ett lamm (om jag vill att det ska överleva) som mestadels ligger stilla ligga ute i regn och ruskväder..
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Vad det är/inte är har jag ju ingen aning om, men eftersom det fått tillskott av vitamin och mineral så är det väl antagligen någon vitamin/mineralbrist som misstänks iaf. Tyckte den var lite svullen eller iaf stor över lederna, å andra sidan var det svårt att få ett jämförelseexemplar, de andra i flocken betraktar mig ju som en synnerligen skeptisk utböling.

Men vad som felas den vet säkerligen grannen, det är ju inget nypåkommet så att säga, däremot en försämring (kanske för den inte fått det där tillskottet några dagar nu). Haken är ju att han tyckte det klarade sig ute, kan ju inte gärna kidnappa lammet (fast jag har god lust, än regnar det inte dock), men jag kan inte sluta tänka på att den ligger där helt ensaaam =/
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Som jag skrev i första inlägget har jag (naturligtvis!) ring ägaren, det var det första jag gjorde vid 21 när jag såg lammet låg på samma ställe som vid lunch, och inte kunde resa sig när jag gick fram till det och kollade. Och ägaren tyckte ge tillskott med säd, mineraler och vitaminer. Och försök resa det igen och se om det inte kommer upp med lite hjälp efter att det ätit. Och att 'lamm har så tjock päls så den klarar sig ute även om den bara ligger och det blir busväder och ösregn'.


"Ringde givetvis grannen när jag såg det låg vid kvällskollen med. Han tyckte jag skulle ge den en blandning av säd, mineraler och vitaminer, och se om jag kunde ställa den igen."

I ditt inlägg skrev du att du ringde grannen. :confused:

Jag tror också på selen och E-vitaminbrist.
Det kan orsaka muskelförtvining (muskeldengeneration)

Ta in knatten och modern över natten och ring till en vet för att rådgöra.
Ta sedan kontakt med ägaren för ett beslut.

Annars får jag gratulera dig till att ha blivit fårägare. :D
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Och de första orden jag skrev i samma inlägg var: Passar fåren åt grannen, som är på semester

=)

Jag passar alltså grannens får, när han är på semester. Således ringde jag grannen, tillika fårens ägare.

Jag kan inte ta in lamm + mamma (+brorsan) på stall, inte en chans dessvärre att jag får ut enbart aktuella får ur hagen, än mindre att jag får hem dem till stallet (eller vad det heter för får).

Sjuklingen kan jag dock ta i famnen och bära.

Dock så ägaren (dvs grannen ;)) har som sagt redan gett sin åsikt. Och jag har inte gått emot den, men det skääär i mig som sagt att följa den och låta ynklingen vara. Därför jag undrade hur värdertåliga de är, om jag bara är nojig och kan soffa gott, ullen gör dem 'vattentäta' typ?
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Ett lamm har inte samma feta ull som de vuxna och blir blöta in på skinnet om de är ute i hällregn och denna som inte rör på sig kommer att kylas ned kraftigt, så jag personligen hade helt sonika struntat i grannens råd om att låta den vara ute i regnet och tagit in den, gett foder och vatten inne.

Kan ju iofs ha att göra med att jag ägt ett par hundra får under ett antal år som alla lammat varje år och med det i bagaget så är man kanske mer säker på sin sak och därmed tar man lättare beslut som går emot ägarens åsikt i dylika fall? ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Tja, jag hade ju, utan minsta 'fårerfarenhet' plockat in det utan tvekan om jag inte fått tag på ägaren t ex, nu fick jag (tyvärr höll jag på att skriva) det.

Jag vaknade ungefär tusen ggr inatt och tänkte på det, och bestämde mig för att ligger det på morgonen, då tar jag in det och sen får jag väl ta konsekvenserna.

Regnet VRÄKER ner, det är som att få en hink vatten över sig, och så blåser det och är kallt.

Dock, den var på benen imorse! Hängde med mamma och brorsan, är fortfarande vinglig/stapplig, och ramlade en gång, men kravlade sig upp för egen maskin och på första försöket.

Ska gå och titta på den igen om en stund, och ge den mer sån där mat. Lägger den sig igen och inte reser sig eller börjar få svårt att hålla sig på benen kommer jag kidnappa den, det kan inte vara sämre att vara borta från mamma & flockan än att ligga i en veritabel sjö med vatten hällande ner.

Sen, ang hullet, jag vet inte vad lamm ska ha för hull, hur de ska kännas, och den är ju mycket mindre än brorsan sin (och de andra lammen), men den känns väldigt smal. Men, svårt att säga något när jag inte kan jämföra med att klämma på något av de andra lammen, den kanske har fullt normalt hull.

Får måste för övrigt vara om möjligt ännu mer korkade än hästar. De har en JÄTTESTOR hage, med flera skogsområden, där det är markant torrare. En liten skock visade på viss tankeförmåga och hade klämt sig mot en ladvägg för att komma under takutsticket, resten stod mitt på vallen, mitt i ösregnet och kurade. Varför inte gå in i skogen liksom?

Den lilla verkade dock inte mer berörd av de andra av vädret, men å andra sidan har jag ingen aning hur man ser nyanserna i sånt. De står ju och kurar, med lite skjutna ryggar allihop. Men lilla lammet skakade inte eller något iaf, utan såg ut som de andra. Och följde med flocken när den pös iväg när jag kom (jag måste vara jämställd med slaktaren eller ngt i deras ögon)
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Det var på benen även vid lunch, och har fått sån där säd/mineral/vitaminblandning. Dock var den frusen, men följde med mamma & brorsan, och blev orolig och ropade efter och började gå tillbaka till mamma när mamma gick iväg lite. Så efter lite velande kändes det 'bättre' den var frusen men trygg, än att jag skulle ta in den och den vara torr och varm men skrika efter mamma.

Går fortfarande krattigt, och ramlar ibland, men kommer upp självmant vid första försöket. Kotar över med båda bakkotorna dock, nästan som den inte kan räta på dem riktigt.
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Lammet skulle behöva streching för att töja ut senorna. Finns det ingen möjlighet att lura fast mamma får?
Det bästa vore om de fick komma in så att det går töja och massera samt att den näring det får i sig går till utveckling och inte för att hålla kroppstempen.
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Du har ingen möjlighet att sätta på ett halsband (modell större hundhalsband) och ett grimskaft och försöka övertala tackan att följa med in i stallet med lite kraftfoder? Lillen kan du ju bära med dig som du sa :) Du skulle också (om du har något sådant) lägga på den lille ett hundtäcke så han slipper bli helt genomblöt, kall och ännu mer stel. Men håll ett litet öga bara så inget av de andra fåren börjar bli för buffliga på dem, de kan ju bli det om lammen plötsligt ser annorlunda ut tyvärr.
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Jag skulle möjligen få fast mamman om jag mutade henne med mat och smög på ett halsband (eller vad man nu har på får??), men oddsen att jag får ut bara henne och hennes två telingar genom grinden utan att 75 av de andra fåren följer med är minimal. Och sen ska jag då på något vis släpa mamma-får typ 500 meter till stallet. Det känns som det skulle sluta med en smärre katastrof.

Ägaren kommer hem imorgon kväll. Jag skulle dock bli förvånad om telingen stretchades och donades då (in kommer den nog däremot om skitvädret fortsätter, annars knappast) - då den ju inte stretchats och så innan.

Jag satt faktiskt och funderade idag, på vad det är för fel med den, om det är något allvarligt eller något 'fixbart'? Jag har som *harkel* fäst mig en del vid den lilla knatten *harkel* och eh tja, ja, ni fattar vilka planer som började ta form i lilla hjärnan :angel:

Fast jag vill inte försöka få ett lamm som det kanske är hopplöst att få friskt (alt tänker kosta multum i veterinär)..

Men som sagt, det är klent, litet och (tror jag) magert. Men piggt, god aptit och sånt. Verkar inte ha diarre heller, kollade i pälsen därbak. Dock så som jag beskrivit går det krattigt, ramlar ikull nu och då (men mkt piggare efter den där maten, om det var den eller bara en slump vet jag ju inte). Och framknäna verkar svullna på den, lite varma med tyckte jag nog. Dock så tryckte jag försiktigt och den reagerade inte iaf. Bak så verkar kotorna svullna på samma vis. Den verkar när den reser sig ha lite problem räta ut frambenen ordentligt, men kan det. Bak så verkar det som den inte kan räta ut kotorna, utan kotar över. Och det känns (mycket känns blir det) som om det är därför den ramlar, det blir sån överkotning att det viker sig så att säga och den förlorar balansen. Å andra sidan vinglar den lite åt sidorna och bakdelen faller också.

Dock, så den knatade idag flera hundra meter utan att ramla (sen ramlade den, kravlade sig upp och knata en bra bit till med samma fart), har stått varenda gång jag sett den idag och äter som en, öh, häst typ.

Risken är väl att den varit klen ett tag, ägaren ringde idag för att höra hur det gick, och under det samtalet så sa han att han ju brukat ge den tillskott, men den inte riktigt ville ta sig ändå, och att den 'alltid' varit sådär och gärna legat och ätit, men kunnat resa sig själv, enstaka gånger har den behövt hjälp. Dock så har det ju av versionerna att döma skett en försämring nu när jag passat dem (som verkar gått tillbaka. Jag har ju inte kollat på den tidigare, men ska man gå på vad jag nu fått berättat så är den i dagsläget lite sämre än den varit tidigare när den dagligen fått tillskott)

Är det kört för det lilla livet eller kan det vara något hyfsat enkelt reversibelt?

(och nej, jag tycker inte det är okej att ha en sån en med flocken, tycker det vore bättre om den gick med bror och mor och kanske nån till i en mindre hage, fast det är novisåsikt. Och jag är inte stor fåruppfödare beroende av dem som födkrok heller..)
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Du har ingen möjlighet att sätta på ett halsband (modell större hundhalsband) och ett grimskaft och försöka övertala tackan att följa med in i stallet med lite kraftfoder? Lillen kan du ju bära med dig som du sa :) Du skulle också (om du har något sådant) lägga på den lille ett hundtäcke så han slipper bli helt genomblöt, kall och ännu mer stel. Men håll ett litet öga bara så inget av de andra fåren börjar bli för buffliga på dem, de kan ju bli det om lammen plötsligt ser annorlunda ut tyvärr.

Stallet ligger tyvärr ganska lång bit från hagen, och jag måste få ut mamma + brorsan (som är en sjukt livlig krabat) ur hagen, genom en stor eltrådsgrind, utan att resten av fårkolonin rymmer. Jag tror tyvärr inte jag går i land med det (och har ingen lust att förklara hur det mer exakt gick till när 200 får lyckades rymma ur en hage med rovdjurssäkert stängsel :devil:) Sen är de inte 'ledtama' tackorna, så jag vetesjutton om jag ens lyckas baxa tackan 'i koppel' dit vi ska om jag så fick ut henne?

Tillägg: jag tänkte faktiskt tanken täcke, men mina hundtäcken är alldeles för stora tyvärr.
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Jag vet kossor som föds med bakåtböjda klövar, ungefär som att vi skulle gå på knogarna. Det beror på någon vitamin/mineralbrist men för att det ska bli bra måsta man "jobba" med dem.
Du kan inte adoptera familjen?
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Men om lammet är, eh vad kan det vara, de brukar väl födas i april typ, i så fall är det ju cirka 3 månader nu, och det fortfarande inte är bra, finns det nån chans då så att säga? Jag vet inte om det haft kotorna sådär hela tiden, jag kollade ju inte på det i 'närbild' förrän då när det låg. Innan så iom att jag visste att det var klent och rörde sig stappligt/stelt så gjorde jag ju inte mer än konstaterade att 'det är det lammet ja, jag förstår'.

Men det har ju som jag fattat det - kan ha fattat fel - varit stappligt/stelt och gärna legat, samt litet och 'klent' sen det föddes. Och om man ponerar att det varit såhär i tre månader, även om det var en vitamin/mineralbrist som är grunden, så bli det inte irreaparabla skador om man inte får ordning på det?

Rätt säker på att jag inte får adoptera familjen. Inte ens säker på jag får adoptera knatten, men där finns nog en god chans.
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Låter, som många tidigare skrivit, selenbrist. Jag skulle ta in lammet oavsett, tackan borde ju följa sitt lamm om du bär i väg det.

Som tidigare skrivits, så händer det att kalvar föds med krumma kotleder,något som kan bero på olika saker. Men det rätar ut sig hyfsat snabbt, att denna lilla gynnare vid tre månaders ålder fortfarande har dessa problem är inte så bra tycker jag.

Men iom. att du är inne på en lite "adoption" så kan ju det vara en lösning för den lilla ullbollen, är ju tillräckligt stor för att klara sig utan sin mamma. Men jag tycker att det är märkligt att ägaren inte lagt sig vinn om att lösa problemet bättre än i nuläget.

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 504
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 510
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 644
Senast: AlmostEasy
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 937
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp