Sjukt mkt beslutsångest :/

Syrpa

Trådstartare
Hej.
Jag går i ettan på hästgymnasium. Nu till våren är det då meningen att jag ska välja mer specifik inriktning, natur eller häst. Väljer jag natur får jag behörighet till att plugga vidare till lite bättre jobb, men får mycket mindre häst. Väljer jag häst får jag inte behörighet till att plugga vidare till samma jobb, men kommer att lära mej otroligt mycket häst.
Jag vet vad jag VILL jobba med och det är hästar. Planen är att starta ett eget företag. Att ta träna s.k problemhästar och lära ut natural horsemanship.
Problemet är att jag har ingen som helst aning om vad jag ska välja :/ Natur får jag ju nåt att "falla tillbaka på" men väljer jag häst så pluggar jag ju verkligen till vad jag vill.
Även om valet såklart är mitt vore det intressant om ngn har några synpunkter eller idéer på det här...:confused:
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Välj natur! Det är mycket lättare att byta till bara häst än tvärtom ifall du ändrar dig. Natur är svårare såklart, men tänk på möjligheterna! Med naturvetenskap från gymnasiet är du behörig till de flesta eftergymnasiala utbildningar som rör dina framtidsplaner. För det är svårt att lyckas som egenföretagare i hästbranchen, en eftergymnasial utbildning (det finns mängder som skulle kunna passa) ger både kunskap och förtroende hos kunderna.

/lilstar som valde naturvetenskap och är glad för det
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Jo, det är ju liksom fördelarna. Men om jag skulle gå en kurs för någon skulle jag hellre välja en som har pluggat häst en natur. ´Just nu känns det inte heller som jag vill plugga vidare heller, så då känns det som jag slösar på tiden att plugga inför jobb som jag ändå inte skulle trivas på. Har väldigt svårt att se mig jobba som ekonom eller liknande...
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Läs tråden om svartjobb inne på hästverksam, eller googla rent allmänt på problemet som addresserats både i media och i många forum.

satsa på det som är gynnsamt att falla tillbaks på, häst kan du utbilda dig på senare om så skulle vara. begränsa dig inte på detta tidiga stadium, det är mitt råd.
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Jag skulle helst lämna min häst till någon som har läst NV häst OCH ytterligare en utbildning relaterad till detta. Det finns utbildningar både inom häst och inom djur i allmänhet som skulle komma väl till pass. Jag skulle inte lämna hästen till någon som enbart har utbildning från gymnasiet.

Sen är det klart att du kan läsa t ex naturvetenskapligt basår om du väljer häst men kommer på efteråt att du vill plugga, men då är det ett år till innan du är klar och jag skulle fortfarande rekommendera att du testar NV och byter om det blir för svårt och tungt.
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Jag skulle ha valt natur om jag var i din sits! Det kommer förmodligen att kännas skittråkigt om många andra väljer hästinriktningen, men tänk på att du bygger en väldigt bra grund för framtiden!

Jag tar studenten nu till sommaren, och jag är väldigt glad över att jag har läst alla de kurser som ger behörighet till i princip alla utav de yrken jag kan tänka mig, medans 90% andra i min klass bara har valt alla roliga mediaämnen men inte är behörig till att läsa vidare till något annat senare, dom ångrar sig rejält nu kan jag säga.. Vill jag läsa fler mediakurser så kan jag göra det efter gymnasiet när jag känner för det, jag har ändå fått grund-media-utbildningen iallafall :)

Två år till går riktigt fort, och jag håller med ovanstående om att jag också skulle vilja att min häst kom till någon som var "mer" utbildad än bara gymnasie :)
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

haha, ja, hade ju inte tänkt att baaara läsa gymnasiet på häst. men ska jag gå några utbildningar efter är det häst jag vill läsa på, inte natur... jag tror inte att det kmr att bli så att jag inte "orkar med/klarar av" natur, det känns bara som lite slöseri med tid, för de jobb o utbildningar jag då får behörighet är i princip de jag INTE vill ha. Vill INTE bli veterinär, ekonom, bankchef, läkare lr sånt...
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Hej!

Hade jag vetat vad jag vet nu när jag var i din ålder hade jag tagit natur!

Själv provade jag först med häst, vilket gick åt fanders och sen estetisk (bild, musik, teater i den ordningen). Efter det har jag i omgångar fått läsa in vettiga kurser på komvux för att kunna komma in på någon utbildning.

Jag tror inte jag vet nån som läst häst och faktiskt tjänat nåt på det. Man måste ju ändå plugga mer efteråt om man inte vill bli "slav" och även om det verkar roligt att läsa häst tror jag man tjänar klart mer på en utbildning där man kan välja nästan vad som helst om det visar sej att hästarna inte var så skoj som man tänkt sej..

Dessutom går det att läsa in hästhållningen på 1 år, naturkunskaperna har en tendens att försvinna när man inte använder dom..

Och btw. De jag känner som pluggat häst har spenderat 3 år med att supa och skita i skolan, alt har de hoppat av nånstans mitt i och jobbar numera på ica eller inte alls. Ingen av dom som gått hela utbildningen skulel jag anställa eller skicka min häst till, men det kanske finns bättre hästutbildningar än de jag sett elever från..

/Lavinia, vän med hästen
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Men du ska inte tro att alla yrken som kräver högskoleutbildning är tråkiga yrken. T ex kandidatprogrammet som går parallellt med mitt program skulle kanske passa dina framtidsplaner väldigt bra. Tro inte att du kan komma från gymnasiet och veta allt, för det man lär sig där är oftast bara vad just de lärarna som hästmänniskor kan. vistt är et bra kunskap, men ännu bättre blir det när du kommer upp på näst nivå och utbildningen har forskningsanknytning.
Det är en jättetuff branch du tänker ge sig in i och det kommer att löna sig med en gedigen utbildning. För att gå runt på att träna problemhästar måste du vara BÄST av alla som drömmer om detta, och det är många kan jag lova.
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Helt säker på att jag inte kommer att tycka att hästar helt plötsligt är tråkiga. Och det spelar ingen roll om jag väljer natur lr häst, så kommer jag ändå att plugga lika mycket, jag kommer inte att skita i skolan o supa bort min tid.
det krävs nog väldigt mycket träning för att kunna bli Bäst, lr hur? Och då är det väl bättre att jag börjar plugga redan nu, än o läser ngt jag bara kanske får användning för i två år till? ...
Jag menar, det finns inte hur mycket jobb som helst där ute idag. Bara för att jag väljer natur är det ju inte garanterat att jag kan plugga vidare eller att jag får jobb? och då är det väl bättre om man har pluggat för nåt man faktiskt vill göra, och börja bygga på det företaget än att sitta o prata om hur mkt natur man kan, men inte har användning för..
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

haha, ja, hade ju inte tänkt att baaara läsa gymnasiet på häst. men ska jag gå några utbildningar efter är det häst jag vill läsa på, inte natur... jag tror inte att det kmr att bli så att jag inte "orkar med/klarar av" natur, det känns bara som lite slöseri med tid, för de jobb o utbildningar jag då får behörighet är i princip de jag INTE vill ha. Vill INTE bli veterinär, ekonom, bankchef, läkare lr sånt...
Men kanske agronom, hippolog, etolog eller något annat som kräver natur på ett eller annat sätt. Jag håller med de andra här. Hästbranchen är en svår branch att etablera sig i och har du grunden att plugga vidare så har du fler vägar att gå. Tänk klokt nu så du inte hamnar där med kass ekonomi och urusla arbetsförhållanden. Har du fullständig kompetens kan du utan problem plugga vidare när du känner för det. Det finns ju inget som säger att du inte kan jobba med hästar efter gymnasiet i alla fall. Du inriktar bara dina specialarbeten och redovisningar på hästverksamhet så får du ordentligt med hästkunskap även på natur.
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Alltså, jag får väl gå emot strömmen här då och säga att jag tycker du ska välja hästinriktningen. Jag tänker så här, natur kan du alltid läsa upp senare, det finns komvux och naturvetenskapligt basår. Däremot hästkurserna finns det inte alls samma utbud av sen när du har gått ut gymnasiet.
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Du har fått många kloka råd redan men jag måste ge min syn på saken.
Jag var i din sits för 15 år sedan. Det bedrevs en massiv övertalningkampanj för att jag skulle välja natur (dock inte från min familj) eftersom jag hade väldigt höga betyg från högstadiet och inte skulle "slösa bort dem". Jag blev mest arg och tyckte att enda anledningen till att ha höga betyg är väl att man ska kunna ha möjligheten att välja vilken utbildning man helst vill gå.

Jag valde häst och är glad för det. Jag fick med mig mycket och det har faktiskt gjort mig mer attraktiv på arbetsmarknaden även efter min vidareutbildning. Jag har senare läst in de kurser jag behövde för agronom (5st) men det tog inte så mycket tid, jag gjorde det på distans.

Jag har nu även undervisat på Naturbruksgymnasium, både på häst och NV, och tycker att om det är en vettig hästutbildning får hästeleverna med sig väldigt mycket bra. Vill man ha NV-behörigheten ska man självklart välja den inriktningen men jag tycker inte att alla ska göra det "utifallatt".

Den populära termen "livslångt lärande" innebär ju att utbildningen inte slutar när man tar studenten eller examen i vilket fall så om du kommer på att du valt fel någon gång i framtiden så är väl inte det hela världen? Hur många som går estet eller fotbollsinriktning tex jobbar med det i framtiden?

Lycka till med ditt val!
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Det fanns inte det utbud som finns i dag nar jag gick pa gymnasiet, dock hade jag aldrig hoppat pa en hastutbildning. San utbildning gjordes sommartid pa olika "lantbruksskolor" och genom Bla Stjarnan ((som da var ocksa hastinriktad). Och aven om jag ville sa garna bli hastperson sa att saga ar jag mkt glad idag att jag gick andra kurser. Jag fick en utbildning som jag kunde bygga vidare pa. Klart nar man ar 16 eller 17 ar ju drommen att ha ett stall alldeles sjalv for manga, men tank dig mocka/skota om ett stall med 10tal hastar i 25 ar.. \Kroppen lagger av, man orkar inte.. Vilket kan vara svart att fatta nar man ar under 20.. Inte att saga att alla tanker sa,...
Nej ta du natur och kanske om du har tid och lust las in hast pa sidan, ser inga problem med dubbla "majors". Om din skola tillater det forstas.
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Det fanns inte det utbud som finns i dag nar jag gick pa gymnasiet, dock hade jag aldrig hoppat pa en hastutbildning. San utbildning gjordes sommartid pa olika "lantbruksskolor" och genom Bla Stjarnan ((som da var ocksa hastinriktad). Och aven om jag ville sa garna bli hastperson sa att saga ar jag mkt glad idag att jag gick andra kurser. Jag fick en utbildning som jag kunde bygga vidare pa. Klart nar man ar 16 eller 17 ar ju drommen att ha ett stall alldeles sjalv for manga, men tank dig mocka/skota om ett stall med 10tal hastar i 25 ar.. \Kroppen lagger av, man orkar inte.. Vilket kan vara svart att fatta nar man ar under 20.. Inte att saga att alla tanker sa,...
Nej ta du natur och kanske om du har tid och lust las in hast pa sidan, ser inga problem med dubbla "majors". Om din skola tillater det forstas.
:bow::bow::bow::bow: Mycket kloka ord som jag verkligen hoppas att ts tar till sig.
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Jag tog studenten i juni 2010. Läste hantverksprogramet -> sadelmakare, hade djupt rotade drömmar om att ta studenten, plugga på sadelmakeriskolan och bli färdig (pratade t.o.m. med dem och fick löfte om att få min skoltid anpassad efter vad jag kunde, om jag sökte), starta eget.
Men hej hopp, min kropp höll inte med mig riktigt och under tredje läsåret började det kännas. Min rygg är inte alltid den snällaste, medfött fel som i sig inte är spec allvarligt men som sliter på ryggen. Och går ryggen sönder, är det inte mycket jag klarar. Allt påverkar den ju. Nu är planen att plugga till socionom på universitetet först, och (om det fortfarande är en dröm då) söka till sadelmakerihögskolan lite senare. Just för att ha ett akademiskt yrke att falla tillbaka på, om jag bokstavligt talat går sönder i kroppen när jag jobbat med hantverket X år. Jag tror att det är bra att ha ett akademiskt yrke i botten om man ska arbeta med kroppen. Om inte annat: man kan råka ut för något, skadar sig, som omöjliggör arbete med kroppen. (Jag vet, det låter drygt, "tänk om...")

För tillfället jobbar jag och läser sociologi på universitetet. I vår blir det en kurs i sociologi, psykologi elr socialantropologi (har ju inte fått besked än). med facit i hand, efter att ha varit tvungen att ställa tillbaka mig till akademiska studier: hade jag vetat hur det skulle bli, hade jag valt samhällslinje på gymnasiet. Sadelmakeriskolan har inga krav på tidigare kunskaper i ämnet, och då hade det varit lättare nu.

Jag vet inte hurvida nya upplägget på gymnasiet och behörigheterna de olika programmen/inriktningarna ger, påverkar dig. Jag har inte läst på tillräckligt för att ha riktig koll, då detta inte gällde när jag gick gymnasiet. När jag läste, fick man grundläggande gymnasiebehörighet till universitet/högskola oavsett vilket program man gick. Jag läste matte B och engelska B som egna val.
Men jag har för mig att det skulle ändras; att vissa inriktningar inte längre ska ge behörighet till universitet. Kolla upp det.

Jag håller med övriga; jag skulle välja natur och läsa in hästeriet vid sidan av/senare. Det är lättare än att läsa in teoretiska skolämnen senare. I mina ögon.
Men. Det är ditt val: du formar ditt liv, och det ska vara så. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Kan ge min egen erfarenhet av det hela.. Jag ville och jag skulle jobba med hästar när jag valde gymnasiet, det var det jag viste.. Och med facit i handen idag så skulle jag ALDRIG ha valt hästutbildning.. Hästyrket är sååå mkt enklare att läsa ikapp i efterhand än vad det är med skolämnena.. Tråkig sanning men du vet idag att du verkligen vill jobba med hästar men det kan hända så otroligt mkt på kort tid, någon annan skrev att hon inte fixade sitt jobb pga av kroppen, du vet inte om du själv kommer skada dig och kanske inte kan jobba med hästar och måste då läsa in pluggämnen. Du vet inte heller hur du kommer att känna för hästar om 2-10 år framåt du kanske hittar andra intressen m.m.

Jag gjorde som sagt en stor miss när jag läste häst, jag lärde mig otroligt mkt å är glad för det men fick jag vrida tillbaka tiden hade jag inte gjort det valet jag gjorde.. Som några andra skrivit läs natur och läs häst vid sidan av men inte i skolan.

Jag ville och skulle jobba med hästar när jag gick på gymnasiet, idag finns inte en enda tanke om att jobba inom häst. Jag äger egna hästar men det kommer inte bli mer än så för mig med hästar, det såg skolan till...
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Jag har inte hängt med så mkt i politiken, men var det inte ett förslag som skulle göra det svårare att läsa in ämnen om man redan hade en gymnasieutbildning?

Bara en sedan sak gör ju att valet blir ännu viktigare. Jag hade valt inriktning natur.
Jobbade i stall ett par år efter gymnasiet, istället för att plugga ryska som jag tänkt innan jag fick det erbjudandet. jättekul och jag lärde mig massor, Idag har jag fibromyalgi och det skulle aldrig fungera att ha hästar som arbete och med barn och hus så är det lite svårt att åka till Moskva som tanken var.

Har du lätt för skolan och är studiemotiverad så välj natur, hästarna finns kvar ändå och du har en bra utbildning att falla tillbaka på senare i livet.
Livet tar ibland andra vägar än vad man tror när man är 17 ;)
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Tack för alla svar! Trots det tror jag nog att jag kommer att välja häst. Visst, det kanske inte är det "säkraste" men jag tror att man måste ta en del risker om man vill komma nån vart. Att bli skadad är alltid en risk, risken kanske ökar om man jobbar med hästar, men det kan det nog vara värt!
 
Sv: Sjukt mkt beslutsångest :/

Har inte läst hela tråden men...
Nu vet jag inte exakt vad du vill jobba med inom häst, men det här gäller oavsett inriktning. För att lyckas måste du vara BÄST, och konkurrensen är absolut stenhård. Man kan inte läsa sig till allt man behöver kunna, utan du måste ha "det".
För att träna problemhästar måste du ha stor erfarenhet av just problemhästar. Har du det? En problemhäst är ju inte en häst som t.ex. är svår att longera, utan ska du jobba med det kan du få in hästar som reser sig och slår över med ryttare på ryggen, hästar som går till anfall, hästar som gör allt för att kasta av sin ryttare, hästar som sticker... Och så vidare, och så vidare. För att kunna jobba med problemhästar får man absolut inte bli nervös i några situationer, för det är VERKLIGEN farligt. Och för att lära ut NH (lite konstig formulering tycker jag, men iallafall) måste du självklart vara BÄST där också. Inget illa mot dig, men jag har svårt att tro att någon som är så ung som man är när man nyligen har tagit studenten är så erfaren och så pass bra i jämförelse med alla andra som jobbar med häst. Så du kan få VÄLDIGT svårt att hävda dig.
Och slutligen är det ingen lätt match alls att starta företag heller, det är oftast mycket mer jobb än ett normalt heltidsjobb iallafall de första åren. Inom hästbranschen är det oftast mer än heltid tills du är absolut bäst i Sverige, då kanske man kan nöja sig med 40 timmar i veckan.

Jag skriver inte det här för att vara negativ, utan jag vill bara ge dig en klar bild av vad du väljer. JAG skulle ha valt natur om jag var du, för då är "vägen därifrån" inte lika lång som om du väljer häst och ångrar dig. Det är lättare att välja fritt efter natur.
Men om du ÄR skitduktig på det du vill, och du kan tänka dig att jobba 365 dagar om året, 9-10 timmar om dagen på julafton, nyårsdagen, midsommarafton och din födelsedag, och du har ett ekonomiskt kapital att ta av och du är envis som en tjur... Ja, då kan du ju lyckas också :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 284
Skola & Jobb ...med bibehållen lön (samma månadslön), hur mycket hade du jobbat då? Och vad hade du gjort med din nya fritid? Om du valt lika mycket...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 747
Senast: Lightzone
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 219
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! (Nu blev det här jättelångt.. Men om ni inte orkar läsa allt hoppa till där det står Alternativ 1) Till sommaren tar jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 177
Senast: Supersalt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp